دانلود و خرید کتاب آشنایی با لایبنیتس پل استراترن ترجمه فریدون فاطمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با لایبنیتس اثر پل استراترن

کتاب آشنایی با لایبنیتس

معرفی کتاب آشنایی با لایبنیتس

کتاب آشنایی با لایبنیتس نوشتهٔ پل استراترن و ترجمهٔ فریدون فاطمی است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. آشنایی با لایبنیتس از مجموعه‌کتاب‌های «آشنایی با فیلسوفانِ» نشر مرکز است. این کتاب به صورت خلاصه و داستان‌وار زندگی، آثار و افکار لایبنیتس را معرفی می‌کند.

درباره کتاب آشنایی با لایبنیتس

آشنایی با فیلسوفان مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌های فیلسوفان مشهور است که برای گشودن باب آشنایی با اندیشه‌ها و دیدگاه‌های آنان مدخل مناسب و مغتنمی به‌نظر می‌رسد. در هر کتاب گذشته از ارائهٔ اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، افکار هر فیلسوف در رابطه با تاریخ فلسفه به‌طـور کلی و نیز در رابطه با جریان‌ها و تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی عصـر او بازگو می‌شود و بدون ورود به جزئیات نظریات و عقاید او، مهم‌ترین نکته‌های آن‌ها با بیانی ساده و روشن و در عین حال موثق و سنجیده بیان می‌شود. اساس کار در این کتاب‌ها سادگی و اختصار بوده اسـت تـا جوانان و نیز همهٔ خوانندگان علاقه‌مندی که از پیش مطالعات فلسفی زیادی نداشته‌اند بتوانند به آسانی از آن‌ها بـهره بگیرند و چه‌بسا همین صفحات اندک انگیزه‌ٔ پی‌جویی بیشتر و دنبال‌کردن مطالعه و پژوهش در این زمینه شود.

لایبنیتس سرنمونهٔ نبوغ کاریکاتورمانند بود. زندگی‌اش سرشار از رویدادهایی بس مضحکه‌آمیز بود که او از سرشت آن‌ها به ندرت خبر داشت.

همه چیز را دربارهٔ همه چیز می‌دانست، اما اصلا نمی‌فهمید مردم عادی چگونه می‌اندیشند و رفتار می‌کنند. این به جای خود، او به یقین یکی از آراسته‌ترین فیلسوفان بود. در دربارهای سراسر اروپا ظاهر می‌شد که در آنجا پادشاهان و اشراف حتی او را جدی می‌گرفتند. لایبنیتس تقریبا در سراسر عمر بزرگسالی خویش در استخدام دربار هانوور و در همان حال چندین دربار دیگر بود. همیشه هر چند شغل که می‌توانست می‌گرفت و اصرار داشت برای همهٔ این سمت‌ها پرداخت تمام وقت بگیرد. هنگامی که پرداختش به دلیل آن که استخدام‌کنندگان دانستند جای دیگری کار می‌کند قطع شد بسیار رنجید.

فهرست‌کردن دستاوردهای لایبنیتس بار دیگر باعث می‌شود او چون یک اغراق طعنه‌آمیز نبوغ در نظر آید. در واقع فهرست‌کردن همهٔ ایده‌ها و کشف‌های وی ناممکن است که بسیاری از آن‌ها را در چمدانی از کاغذها نگه داشت که هنوز تمامی آن‌ها منتشر نشده‌اند. خوشبختانه لایبنیتس عمدتا در مقام فیلسوف مورد توجه این کتاب است.

خواندن کتاب آشنایی با لایبنیتس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند با لایبنیتس آشنا شوند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آشنایی با لایبنیتس

«زندگی او، این بار بدون هیچگونه شوخی، در اول ژوییه ۱۶۴۶ در لایپسیگ آغاز شد. سه سال بعد جنگ سی ساله، که تمام اروپا را در بر گرفته و آلمان را در حالتی ویران به جانهاده بود پایان گرفت. این مصیبت سایه خود را تا دهه‌ها پس از آن بر صحنهٔ سیاسی اروپا افکند، کم و بیش به همان گونه که سایهٔ جنگ جهانی دوم فقط به تازگی شروع به محو شدن از سر اروپای شرقی کرده است.

پدر لایبنیتس، فریدریش لایبنیتس، استاد فلسفهٔ اخلاق در دانشگاه لایپسیگ بود. مادرش کاترینا اشموک سومین همسر فریدریش بود. پسرشان با نام گاتفرید ویلهلم لایبنوتس تعمید یافت (املای نام خانوادگی خود را در بیست سالگی تغییر داد). هنگامی که فقط پنج سال داشت پدرش درگذشت و پرورش او و خواهرش به عهدهٔ مادرشان افتاد. بنا به همهٔ گزارشها کاترینا از معتقدان جدی آشتی و هماهنگی بود و هرگز از هیچکس بد نمیگفت. طبیعتا این چیزی در مایهٔ اسطوره‌های رایج شمرده میشود. اما در این مورد باید راست بوده باشد. لایبنیتس عمیقا تحت تأثیر مادرش بود و همین خصلتهای او را تا آخرین روزهای عمر حفظ کرد.

به رغم همه چیز (و این همه چیز واقعا چیزی به حساب می‌آمد) زندگی لایبنیتس عمیقا هماهنگ بود. منشی دراز مدت او اکهارت خبر میدهد هرگز نشنید او از کسی بد بگوید. فلسفهٔ لایبنیتس نیز سرشار از حس عمیق هماهنگی است، و تلاشهای سیاسی تمام عمر او نیز همواره انگیزه‌اش هماهنگی بخشیدن به صحنهٔ سیاسی اروپایی بود.»



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان