دانلود و خرید کتاب فهم برشت والتر بنیامین ترجمه احسان نوروزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فهم برشت

«فهم برشت» مجموعه نوشتارهایی از والتر بنیامین(۱۹۴۰-۱۸۹۲)، فیلسوف آلمانی است. مقالات این کتاب در یکی از متلاطم‌ترین دوره‌های حیات فکری والتر بنیامین، یعنی حد‌فاصل بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۹، به رشتۀ تحریر درآمده‌اند. نوشته‌های او در این سال‌ها آمیزه‌ای است از نظریۀ انقلاب مارکسیستی، نقد رادیکال و رمانتیک تمدن مدرن و مسیانیسم یهودی. در این دوره، بنیامین، به‌قول خودش با «از این شاخه به آن شاخه پریدنی آشکار» می‌کوشد ایده‌ها را تا منطق نهایی‌شان پی بگیرد. به همین دلیل است که برای مثال در یک مقاله او از قطبی به قطب دیگر می‌رود و به شکلی تجربی ایده‌های به‌شدت متناقض را به بوتۀ آزمایش می‌گذارد. گرچه او در ۱۹۲۳، پس از خواندن تاریخ و آگاهی طبقاتی لوکاچ، با افسون چشمان زیبای آسیه لاسیس، کارگردان کمونیست اهل لیتوانی، به مارکسیسم علاقه‌مند می‌شود‌، در سال‌های دهۀ بیست به‌ندرت در کارهای او ارجاع مستقیمی به مارکس و انگلس یافت می‌شود. انگار او هنوز به یک مارکسیست قهار بدل نشده است. طی یک دورۀ کوتاه مابین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ بنیامین به ادبیات مارکسیسم رسمی نزدیک می‌شود. گرایش او به مارکسیسم رسمیِ آن سال‌ها به‌خصوص در مقالاتی مثل «مؤلف همچون تولیدکننده» (۱۹۳۴) و «اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنولوژیکی» (۱۹۳۵) عیان است. در این سال‌ها او به کرات بر مفهوم مارکسی تولید تأکید می‌ورزد و تلاش می‌کند با معضله‌مند ساختن نسبت میان اثر هنری و هنرمند از یک طرف و آپاراتوس تولید بورژوایی از طرف دیگر هنر را به امری انقلابی بدل سازد. مع‌ذالک هر‌چه به سال‌های پایانی دهۀ ۱۹۳۰ نزدیک می‌شویم «تولید» در نوشته‌های بنیامین جای خود را به مفاهیمی همچون «پیکار طبقاتی» و «انقلاب» می‌دهد، که به معنای فاصله‌گرفتن او از مارکسیسم سنتی است. اما این را نیز نباید از نظر دور داشت که علی‌رغم چرخش آشکار او از ۱۹۳۶ به بعد تولیدگرایی او در ابتدای دهۀ ۱۹۳۰ تفاوتی آشکار با تولیدگرایی مطلوب حزب استالینی دارد.

نظرات کاربران

Bookworm
۱۳۹۶/۰۳/۳۰

تا حالا هر چی که از برشت خوندم فهمیدم، ولی کتابهایی که درموردش مینویسن رو نمیفهمم😐 یک دقیقه سکوت

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
خوردن فقط سیرکردنِ خویش نیست، فروکردنِ دندان در چیزی و نابودکردنِ آن هم هست.
پویا پانا
داستایوفسکی دل‌مشغول روان‌شناسی بود؛ او جنایتکارِ نهفته در انسان را افشا می‌کند. برشت دل‌مشغول سیاست است؛ او جنایت نهفته در کسب‌و‌کار را افشا می‌کند.
پویا پانا
بنیامین در سپتامبر ۱۹۴۰ در پورت بو، در مرز اسپانیا و فرانسه، به‌خاطر شنیدن خبرِ تحویلِ احتمالی‌اش در روز بعد به گشتاپو، دست به خودکشی زد. زمانی که برشت خبر مرگ بنیامین را دریافت کرد گفت که این اولین لطمۀ جدّی‌ای است که هیتلر ‌بر ‌پیکر ادبیات آلمان وارد کرد.
پویا پانا
“فلاکت انسان تنها از یک چیز ناشی می‌شود: اینکه نمی‌تواند با آرامش در یک اتاق بماند. ” پس از چهار قرن، این سطرِ درخشان از کتابِ تأملات پاسکال، هنوز هم ذره‌ای از حقیقت خود را از دست نداده است: در همین لحظه‌ای که این جمله را می‌خوانید، میلیون‌ها نفر در سرتاسرِ جهان، اضطرابِ سکون و تنهایی خود را با ضرب‌گرفتن رویِ میز، با عوض‌کردنِ بی‌هدفِ کانال‌های تلویزیون، با بطالتِ کلیک‌های بی‌هدف، با بوق‌زدن پشتِ فرمانِ اتومبیل، با رفت‌و‌آمدهای بی‌معنا در هزارتویِ منوهای موبایل فراموش می‌کنند.
کاربر ۱۲۰۰۸۲۰
واسطه‌گران یا شیادانی که نمایشی بی‌نقص از فقرشان ترتیب می‌دهند و این خلأ عظیم را به یک سورچرانی بدل می‌کنند. چه آسوده‌اند اینان در این فلاکت.»
پویا پانا
نکته اینجاست که دستاوردهای تکنولوژی، پیش و بیش از همه، در راستای سودرسانی به طبقات حاکم است.
پویا پانا
وقتی کسی کسب‌و‌کاری می‌کند، آیا بدین‌معنی نیست که کسی در جایی دیگر ویران می‌شود؟ وقتی کسی معاش خانواده‌اش را تأمین می‌کند‌، آیا دیگر خانواده‌ها به منجلاب رانده نمی‌شوند؟ همۀ این آدم‌ها پیشاپیش متقاعد شده‌اند که به‌خاطر راه و‌روش زندگی خودشان است که فلاکت‌زده‌هایی کثیف و فقرزده در همه‌جا می‌لولند. پس چرا باید به خود زحمت بدهند و از این قضیه اطمینان حاصل کنند؟ محض چند سکه پول که می‌خواهند بدهند؟»
پویا پانا
نباید فراموش کرد که انسانی که در حمایت از طبقۀ استثمارشده می‌جنگد، درواقع در کشورِ خویش مهاجر و بیگانه است.
پویا پانا

حجم

۱۷۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۱۷۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۶۵,۸۰۰
تومان