دانلود و خرید کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید ژان میشل کینودو ترجمه علیرضا طهماسب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید اثر ژان میشل کینودو

کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید

معرفی کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید

کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید نوشته ژان میشل کینودو است و با ترجمه علیرضا طهماسب و مجتبی جعفری در نشر نو منتشر شده است.

درباره کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید

فهم و هضم آرای اندیشمندان بزرگ و کلاسیک کوششی است توانفرسا که عمری بلند و همتی بلندتر می‌طلبد. ویژگی‌هایی چون گسترهٔ آثار و بعد زمانی و کژتابی‌های زبان و بافتار تاریخی ظهور اثر و هندسهٔ فکری متناسب با این بافتار، خوانش آثار اندیشمندان کلاسیک را برای خوانندهٔ امروزین بسیار دشوار می‌کند. رویارویی با فروید نیز از این قاعده برکنار نیست. 

خوانش فروید با همان معضلی روبه‌رو است که خوانش هر متن دیگری از اروپای قرن نوزدهم، یعنی اصطلاحات منسوخ و ارجاعات گوناگون به متون فلسفی و علمی رایج در آن دوران. معضل دیگر این است که فروید معمولاً فرض می‌گیرد خواننده‌اش با آثار و آرای پیشین او آشنا است. این کتاب به شما کمک می‌کند آثار فروید را بهتر و کامل‌تر درک کنید.

خواندن کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به آثار فروید پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب آثار و اندیشه های زیگموند فروید

اندیشه‌های اصلی زیگموند فروید امروز نیز چون گذشته زنده است. اگر اندیشهٔ فروید را برای خود فهم و معنا کنیم، درخواهیم یافت که از همان آغاز که از ذهن او تراویده، از پرمایگی‌شان هیچ کاسته نشده است. به همین دلیل است که آرای او را در قالب روایت اولیه و آن‌گونه که نخستین‌بار پدیدار شده عرضه خواهم کرد.

این کتاب بدین ترتیب است؛ فصل نخست یادداشتی است در باب زندگی فروید پیش از کشف روان‌کاوی از ۱۸۵۶، سال تولد او، تا ۱۹۰۰، تاریخ انتشار کتاب تأویل رؤیا (۱۹۰۰). چهارده فصلی که از پی می‌آید مصروف توصیف مفاهیم محوری روان‌کاوی فروید شده که میراث اوست برای آیندگان. اندیشه‌ورزی او در روان‌کاوی به‌تقریب پنجاه سال تداوم می‌یابد و با مرگ او در ۱۹۳۹ پایان می‌گیرد. واپسین فصل، شرح زندگی فروید از ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۹ است. هرچند توجه به بستر تاریخی تحول آثار فروید اهمیت بسیار دارد، گمان می‌کنم برای تأکید بیشتر بر کشفیات او در روان‌کاوی، بهتر آن است که شرح احوال او را از شرح اندیشه‌هایش جدا کنیم.

دفتر اندیشه‌های فروید خاتمه نیافته که هیچ، بلکه همچنان «مفتوح» است و به یمن دستاوردهای پیاپی فروید و پیروان او، پیوسته بر غنای آن افزوده شده است. برای پرهیز از پیچیدگی، به تحولات فکری پس از فروید نپرداخته‌ام. افزون بر این، تا حد امکان از کلمات روزمره بهره گرفته‌ام، زیرا فروید خود به آلمانیِ روشن و روان می‌نوشت. نیز در نگارش کتاب رهیافتی بالینی را برگزیده‌ام تا بر این نکته تأکید کنم که افکار فروید از سنخ نظرورزی محض نیست بلکه پیوندی تنگاتنگ با تجربهٔ روزمرهٔ روان‌کاوی دارد و شرح این تجارب بالینی است.

آثار روان‌کاوانهٔ فروید [در زبان انگلیسی] به بیست و چند مجلد و مکاتبات او به بیش از پنجاه مجلد سر می‌زند. و جز برخی متخصصان، اندک کسانی می‌توانند برداشتی اجمالی از آنها حاصل کنند. از این رو، فهم اندیشه‌های او به عوامل بسیاری وابسته است، از جمله ترجیحات و علایق خواننده و روند زندگی او و تجربهٔ شخصی‌اش از روان‌کاوی و یا ترجمه‌ای که برمی‌گزیند. روان‌کاوان نیز بسته به آموزشی که در روان‌کاوی دیده‌اند یا تعلق خاطر به رویکردی خاص در روان‌کاوی، فهم متفاوتی از فروید دارند. ایشان هریک تمایل دارند وجوه یا دوره‌هایی از زندگی فروید را برگیرند و بر وجوه و دوره‌های دیگر چشم ببندند.

دشوار بتوان فخامت نثر آلمانی فروید را در ترجمه بازآفرید، بی‌آنکه چیزی از وضوح و دقت او در بیان اندیشه‌هایش از میان نرود. هم از این روست که آثار او به‌دفعات ترجمه شده‌اند و جملگی در پی آن بوده‌اند تا، به زعم خود، در حد امکان به مقصود مؤلف نزدیک شوند. 

نظرات کاربران

MahedBook.ir
۱۴۰۱/۰۳/۲۷

مختصرترین، روشن‌ترین، ساده‌ترین و در عین حال جامع‌ترین کتاب برای آشنایی با زندگی، آثار و اندیشه‌های فروید. جریان تغییر و تطور نظریات فروید و انتشار نوشته‌هایش به موازات سیر زندگی‌اش بررسی می‌شود. نویسنده با تسلطی کم‌نظیر – تسلطی که نتیجۀ

- بیشتر
سعید
۱۴۰۱/۰۷/۱۶

منبع بسیار خوبی برای آشنایی با نظرات فروید هست، البته فهم مولفه های روانکاوی نیاز به آموزش دارد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
دلیل اصلی تحریف رؤیا از نظر فروید در عامل سانسور نهفته است که بعدها آن را سوپرایگو نامید. نقش سوپرایگو آن است که به محتوای تحمل‌پذیر رؤیا اجازه می‌دهد هشیار شود و محتوای تحمل‌ناپذیر را به ناهشیار واپس براند. واپس‌رانی اما هیچ‌گاه تمام و کمال صورت نمی‌پذیرد و در نتیجه سروکلهٔ مشتقات واپس‌راندهٔ ناهشیار دوباره در هشیار پیدا می‌شود: اما این‌بار در قالب «مصالحه‌های» روانی و خاصه در قامت سیمپتوم‌هایی بروز می‌کند که ادغام و جابه‌جایی -دو مکانیسمی که سبب می‌شوند مصالحه‌های روانی از سانسور بگریزند- آنها را تحریف کرده‌اند.
سحر
اندک تأملی می‌توان بسیاری دیگر از این مفاهیم متقابل را در اندیشهٔ او بازشناخت: کمّیت در برابر کیفیت و اُتوپلاستیک در برابر آلوپلاستیک و همساز با ایگو در برابر ناهمساز یا بیگانه با ایگو و اصل لذت در برابر اصل واقعیت و فرایندهای اولیهٔ تفکر در برابر فرایندهای ثانویهٔ تفکر و نیروگذاری آزاد در برابر نیروگذاری مقیّد و جز اینها. حتی وقتی او مفاهیم سه‌گانه‌ای را پیش می‌نهد (سیستم هشیار و پیش‌هشیار و ناهشیار، یا اید و ایگو و سوپرایگو)، به‌شدت تمایل دارد آنها را به ساختارهای دوگانه فروکاهد. او به یاری مفاهیمی مانند دوسوگرایی و تعارض، این را به ویژگی بنیادین روان‌شناسی خود بدل کرد.
سحر

حجم

۲۸۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۵ صفحه

حجم

۲۸۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۵ صفحه

قیمت:
۷۸,۰۰۰
تومان