دانلود و خرید کتاب افکار فلاسفه بزرگ ویلیام ساهاکیان ترجمه گل‌بابا سعیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب افکار فلاسفه بزرگ

کتاب الکترونیکی «افکار فلاسفه بزرگ» از ویلیام ساهاکیان و می‌بل لوییس ساهاکیان و گل‌بابا سعیدی - انتشارات آزادمهر. این کتاب را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.  قلمرو اصلی فلسفه که در کتاب حاضر آمده است به این شرح است: شناخت‌شناسی و منطق، اخلاق و فلسفه، فلسفهٔ سیاسی و حقوقی، فلسفهٔ مذهب و مابعدالطبیعه بخش پایانی «بخش ششم» به اختصار به تلخیص انواع مهّم مکاتب فلسفه می‌پردازد. این بخش‌ها از یکدیگر مستقل هستند و خواننده می‌تواند به خواست خود هر بخشی را مایل بود مطالعه کند بدون اینکه فصل‌های قبلی یا بعدی را مطالعه کرده باشد.

درباره کتاب افکار فلاسفه بزرگ

فلسفه را اصطلاحاً، به ارزیابی انتقادی همهٔ واقعیات تجربی، تعریف کرده‌اند.در این تعریف فیلسوف باید همهٔ داده‌ها و قضایا را با دقت زیاد در نظر بگیرد و از هر نوع تمایل و تعصب برکنار باشد. اما واژهٔ کلیدی که دقیقاً وظیفهٔ فیلسوف را تعیین می‌کند، ارزیابی است. فیلسوف همهٔ واقعیت‌های منتخب تجربه را که در رشتهٔ تخصّصی وی قرار دارد، توصیف می‌کند؛ در نتیجه عملِ ارزیابی است که فلسفه را از سایر اصول متمایز می‌سازد. مثلاً، دانشمند سیاسی، اعمال دولت را بدان‌گونه که درواقع وجود دارند، توصیف می‌کند. بدین‌گونه با ارزیابی خود به تعیین بهترین و آرمانی‌ترین شکل حکومت می‌پردازد. همچنین روان‌شناس، رفتار انسانی را توصیف می‌کند اما فیلسوف در ارزیابی خود به تشخیص رفتار خوب از بد و اینکه زندگی ارزش زیستن دارد یا نه، بحث می‌کند. 

این کتاب به شکلی جامع و مختصر همۀ مسائل عمده فلسفه، از معرفت‌شناسی و منطق، فلسفه‌های حیات، فلسفۀ سیاسی و حقوقی، فلسفۀ مذهب و مابعدالطبیعه، مورد بحث قرار می‌گیرند. بخش پایانی، نظریات مکاتب مهّم فلسفی را ارائه می‌دهد. افکار اساسی اندیشمندان برجستۀ جهان از روزگاران نخستین تاکنون، دربارۀ خیر و شرّ، خدا و جهان، حقیقت و زیبایی، طبیعت و مانند آن، روابط انسانی، ذهن و تن، بقا، ارادۀ آزاد و سایر علایق اساسی انسان را شرح می‌دهد. هر یک از شش قلمرو ایدۀ کتاب یکی از جنبه‌های مهّم فلسفی را مورد بحث قرار داده که می‌توان آن را جداگانه و مستقّل مطالعه نمود.

کتاب افکار فلاسفه بزرگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به کسانی که تمایل دارند دیدی کلی نسبت به مفاهیم و نظریات مهم فلسفی داشته باشند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب افکار فلاسفه بزرگ

ظنّ قوی یا گمان قریب به یقین

ظنّ قوی که خود تعمیم قوهٔ محرکهٔ آنی است، بر یک تصوّر و مفهوم مبهم یا تصوّر غیرقابل تعریف مبتنی است؛ و بندرت به عنوان معیار قابل قبول حقیقت، پذیرفته می‌شود. با وجود این اکثر مردم به گونهٔ یک امر برگزیده و مورد قبول با آن روبرو می‌شوند، و در عین حال، امکان دارد آن را به عنوان یک عامل قطعی بپذیرند. ظنّ‌های قوی دقیقاً به احساسات و شهود ارتباط دارند. معیار دیگری چون شهود و اشراق وجود دارد، که آن را انتقال درک مستقیم می‌نامند. این معیار، قضاوتی است که بدون اینکه به استدلال حقایق بپردازد، صورت می‌گیرد. و حقیقت متصوّره‌ای است که از یک منبع ناشناخته و کشف نشدنی، صادر می‌شود. اکثر مردم، بینش‌های شهودی را به دست می‌آورند که بعدها به عنوان امر حقیقی ثابت می‌شود. برخی از دانشمندان بدون اینکه به جریانات شناختِ عقلانی ذهن بپردازند، به پندارهای مفید استدلال شهودی روی می‌آورند، که صرفاً آرام‌بخش، خیال‌انگیز است و یا به عوامل دیگری صورت می‌گیرد که ارتباط صریح و بارزی با واقعیت‌هایی که در جستجوی آنها می‌باشند، ندارند.

دو اعتراض مهّم بر شهود به عنوان معیار حقیقت وارد است که عبارتند از: نخست آنکه در هنگام نیاز، نمی‌توان بدان دست یافت و نمی‌تواند به حالات و موقعیت‌های ارائه شده یا حدّاقل روش مشابهی که با دلیل همراه است، ارتباط داشته باشد.

دوّم: بهترین منابع بالقوه، حقیقت شهودی است نه آزمون‌ها. هنگامی که کسی ادعا می‌کند که دارای حالت شهود است، باید خود را مستقیماً مورد آزمایش قرار دهد که آن درست است یا نه.

نظرات کاربران

مهیار
۱۴۰۲/۱۰/۱۵

ترجمه اش خوب نیست.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۲ صفحه

حجم

۱۹۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان