دانلود و خرید کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر روتگر برگمن ترجمه سهراب خلیلی شورینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر اثر روتگر برگمن

کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

معرفی کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر نوشته روتگر برگمن است که با ترجمه سهراب خلیلی شورینی منتشر شده است. این کتاب پژوهشی جذاب درباره تاریخ پرفراز و نشیب بشریت است که انتشارات لوگوس منتشر کرده است.

درباره کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

اگر یک باور وجود داشته باشد که چپ و راست، روان‌شناسان و فیلسوفان و متفکران قدیم و جدید را به هم پیوند دهد این فرض ناگفته است که انسان‌ها بد هستند. این برداشتی است که در پس تیترهای درشت روزنامه‌هاست و زندگی ما را رقم می‌زند. ریشه‌های این تفکر از ماکیاولی تا هابز و از فروید تا پینکر را در بر گرفته و در اعماق اندیشه غرب ریشه دوانده است. به ما آموخته‌اند که نوع بشر طبیعتا خودخواه و در پی منافع شخصی است.

اما کتاب «نوع بشر» بحث نوینی را مطرح می‌کند که فرض خوب بودن بشر هم واقع‌گرایانه است و هم انقلابی. غریزۀ همکاری به جای رقابت و اعتماد به جای سوء ظن بنیادی تکاملی دارد که به آغاز نوع ما باز می‌گردد. نسبت دادن بدترین‌ها به دیگران نه تنها بر برخورد ما با دیگران، بلکه بر سیاست و اقتصاد ما هم به شدت اثر می‌گذارد.

در این کتاب عظیم، روتگر برگمن، نویسندۀ پرفروش بین المللی، برخی از مشهورترین مطالعات و رویدادهای جهان را می‌گیرد و قالب آنها را تغییر می‌دهد و چشم‌انداز جدیدی از 200 هزار سال اخیر تاریخ بشر تصویر می‌کند. از سالار مگس‌های واقعی تا همکاری به وجود آمده پس از بمباران لندن در جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان، از تقلب‌های پنهان‌شده در آزمایش زندانیان استنفورد تا داستان واقعی قتل کیتی جنویز، برگمن نشان می‌دهد که باور به مهربانی و نوع‌دوستی انسان چگونه طرز تفکر ما را تغییر می‌دهد و چگونه می‌توان از آن به‌مثابه پایه‌ای برای دست‌یابی به تغییر واقعی در جامعه بهره برد. زمان نگرش جدیدی به سرنوشت بشر فرا رسیده است.

خواند کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تاریخ امیدبخش نوع بشر

این کتاب دربارهٔ باوری بنیادی است؛

باوری که معلوم شده مدت‌هاست حکمران‌ها را عصبی و نگران کرده است؛ باوری که ادیان و ایدئولوژی‌ها آن را تکذیب کرده، رسانه‌های خبری نادیده گرفته و از سالنامه‌های تاریخ جهان پاک شده است.

در عین حال باوری است که تقریباً توسط همهٔ شاخه‌های علوم پذیرفته شده است؛ باوری که توسط تکامل محرز شده و زندگی روزمره‌ای را تأیید می‌کند؛ باوری که آن‌چنان در طبیعت بشر نهفته است که به چشم نمی‌آید و توجّهی جلب نمی‌کند.

خوب، این باور چیست؟

این که بیشتر مردم در عمق وجودشان، کاملاً شایسته، معقول و بزرگوارند. من کسی را نمی‌شناسم که این باور را بهتر از تام پُست‌مِس، استاد روان‌شناسی اجتماعی دانشگاه گرونینگن در هلند، شرح داده باشد.

تصور کنید که هواپیمایی فرود اضطراری می‌کند و به سه تکّه تبدیل می‌شود. چون که کابین را دود فرا گرفته است، همهٔ مسافران متوجه می‌شوند که باید هر چه زودتر از اینجا خارج شوند. سپس چه اتفاقی می‌افتد؟

- در سیارهٔ الف، مسافران به سوی بغل‌دستی بر می‌گردند و می‌پرسند که آیا حالش خوب است؟ و آن‌هایی که به کمک نیاز دارند پیش از همه بیرون برده می‌شوند. مردم حاضرند حتی برای غریبه‌ها از جان خودشان بگذرند.

- در سیارهٔ ب، همه به حال خودشان رها می‌شوند. ترس و وحشت غلبه می‌کند. هجوم و هل دادن دیگران غوغا می‌کند. کودکان، سالمندان و معلولان زیر دست و پا می‌مانند.

اکنون پرسش این است: ما در کدام سیاره زندگی می‌کنیم؟

پروفسور پُست‌مِس می‌گوید: «من حدس می‌زنم که ۹۷ درصد مردم فکر می‌کنند ما در سیارهٔ ب زندگی می‌کنیم. ولی تقریباً در هر مورد واقعیت این است که ما در سیارهٔ الف هستیم.»(۱)

مهّم نیست از چه کسی بپرسید، جناح چپ یا راست، فقیر یا غنی، بی‌سواد یا با سواد - همه همین قضاوت اشتباه را دارند. پُست‌مِس تأسف می‌خورد: «نمی‌دانند. نه دانشجوی سال اول، نه سال دومی، نه سال آخری و در بیشتر موارد نه حرفه‌ای‌ها و نه حتی کارکنان خدمات اضطرای. و این به علت نبودن تحقیقاتِ کافی نیست. ما این اطلاعات را از زمان جنگ جهانی دوّم در اختیار داشته‌ایم.»

حتی مصیبت‌بارترین فجایع تاریخ در سیارهٔ الف رخ داده است. غرق شدن تایتانیک را به یاد آورید. اگر شما فیلم را ببینید احتمالا به این نتیجه می‌رسید که همهٔ مسافران وحشت‌زده شدند (جز نوازندگان ارکستر). در واقع، تخلیه کاملاً منظم بود. یک شاهد عینی به یاد می‌آورد که «هیچ نشانه‌ای از هراس و وحشت دیده نمی‌شد، هیچ فریادی نبود و هیچ کس به جلو یا عقب نمی‌دوید.»

نظرات کاربران

the hidden one
۱۴۰۱/۱۰/۱۰

کتاب خیلی خوبیه و به همه پیشنهاد میکنم بخونن ولی متاسفانه این نشر (لوگوس) حذفیات داره پیشنهاد من نشر کتاب پارسه است که متاسفانه در طاقچه نیست با اینحال خوندن همین نسخه هم خالی از لطف نیست

...fatemeh...
۱۴۰۲/۰۳/۱۶

کتاب خیلی جذابی نیست ازنظرمن ولی نیازه هرکسی یبار مطالعش کنه تا دیدگاه نسبیش نسبت به ذات انسان و بشریت تغییر کنه شاید برای کسی مثل من یه مقدار کسل کننده باشه ولی درکل برای پرکردن تایم خالی بدنیست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
می‌زدند. تا ماه‌های آخر، چرچیل بر این باور بود که مطمئن‌ترین راه برای بردن جنگ ریختن بمب بر سر غیرنظامیان بود تا روحیه ملّی شکسته شود.
کتابخوان_پردیس
این دو هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند لیکن هنگامی که روسو پا به جهان هستی گذاشت، سی‌وسه سال بود که هابز چشم از جهان فرو بسته بود. با این حال، آن‌ها در رینگ بوکس فلسفی در برابر هم قرار گرفته‌اند. در یک گوشه هابز است: بدبینی که می‌خواهد ما به شیطانی بودن طبیعت بشر باور کنیم؛ مردی که معتقد بود فقط جامعهٔ مدنی می‌تواند ما را از غرایز فرومایه‌مان حفظ کند. در گوشهٔ دیگر، روسو است؛ مردی که اعلام می‌کند ما همه در کنه قلب‌مان آدم‌هایی خوب و شریف هستیم. روسو معتقد بود که «تمدن» نه‌تنها باعث نجات ما نیست، بلکه ما را به سوی تباهی و نابودی می‌برد.
محمد طاهر پسران افشاریان
تا امروز هم، بسیاری هنوز بر این باورند که مقاومت و انعطاف‌پذیری‌ای را که مردم بریتانیا طی دوران بمباران نشان دادند باید به حساب ویژگی انحصاری مردم بریتانیا گذاشت. امّا این ویژگی فقط متعلق به بریتانیایی‌ها نیست. بلکه یک ویژگی عمومی بشری است.
کتابخوان_پردیس
آیا تعجب دارد که تنهایی می‌تواند واقعاً ما را بیمار کند؟ یا عدم ارتباط با سایر آدم‌ها مثل کشیدن پانزده عدد سیگار در روز برای سلامتی ضرر دارد؟(۳۹) یا داشتن یک حیوان خانگی خطر افسردگی را کاهش می‌دهد؟(۴۰) انسان‌ها خواستار با هم بودن و ارتباطند. (۴۰) روح ما نیاز به ارتباط دارد، درست همان‌طور که جسم ما نیاز به غذا دارد.
sh kh
نگرش امیدبخش به طبیعت بشر برای صاحبان قدرت تهدیدی جدی، شورش و فتنه است. این نگرش متضمّن آن است که ما جانورانی خودخواه نیستیم که نیاز به مهار، محدودیت و اعمال نظم داشته باشیم. متضمّن آن است که ما به نوع دیگری از رهبری نیاز داریم. شرکتی که کارکنانش انگیزهٔ دورنی دارند، نیازی به مدیران ندارند؛ دموکراسی‌ای که شهروندان مسئول دارد. نیازی به سیاستمداران حرفه‌ای ندارد.
sh kh
پیر مردی به نوه‌اش می‌گوید: «در درون من غوغایی برپاست. جنگی وحشتناک بین دو تا گرگ. یکی شیطانی است - عصبانی، ممسک، حسود، خودپسند و بزدل. دیگری خوب است - آرام، مهربان، متواضع، سخاوتمند، درستکار و قابل اعتماد. این دو گرگ در درون تو و همهٔ آدم‌های دیگر هم هستند.» پس از لحظه‌ای، پسرک می‌پرسد: «کدام گرگ می‌بَرَد؟» پیر مرد لبخندی می‌زند. «آن را که تو غذا می‌دهی»
sh kh
دیکتاتورها و مستبدان، ژنرال‌ها و فرمانداران، همه اغلب برای جلوگیری از سناریوهایی که فقط در مغز خودشان وجود دارد از زور حیوانی استفاده می‌کنند زیرا فرضشان این است که انسان‌های معمولی، مئل خودشان، فقط تحت تأثیر منافع شخصی قرار دارند.
sh kh
حتی اگر شما پیش از این چیزی دربارهٔ آن‌ها نشینده باشید، نگرش‌های متضاد این دو سنگین‌وزن، در ریشهٔ عمیق‌ترین اختلافات جامعه نشسته است. من هیچ اختلافی را به این بزرگی و هیچ انشعابی را به این وسعت نمی‌شناسم. تنبیهات شدیدتر در برابر خدمات اجتماعی بهتر، مکتب اصلاح گری در برابر مکتب هنری، مدیریت بالا-به-پایین در برابر گروه‌های توانمندسازی‌شده، نان‌آور سنتی خانوار در برابر پدران بچه‌نگهدار - هر مباحثه یا مناظره‌ای را که در نظر بگیرید، به‌نحوی به اختلاف بین هابز و روسو بازمی‌گردد.
محمد طاهر پسران افشاریان
بیش از ۵۰ درصد پویش‌های غیرخشونت آمیز موفق شده بودند، در حالی که فقط ۲۶ درصد از جنگ‌طلبانه‌ها توفیق یافته بودند. دلیل نخست آن، آن‌طوری که خانم چنووت می‌گوید، این است که آدم‌های بیشتری به پویش‌های غیرخشونت‌آمیز می‌پیوندند. به طور متوسط یازده برابر بیشتر. (۲۶)
کاربر ۱۳۳۰۱۱۳
در آتن باستان، گهوارهٔ دموکراسی غربی، دو سوم جمعیت برده بودند. متفکران بزرگی همچون افلاطون و ارسطو معتقد بودند که بدون برده‌داری، تمدن پایدار نمی‌ماند.
کاربر ۱۳۳۰۱۱۳

حجم

۷۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

حجم

۷۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

قیمت:
۸۸,۰۰۰
تومان