دانلود و خرید کتاب تمثیلات اخلاقی - تربیتی؛ جلد اول محی‌الدین حائری شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تمثیلات اخلاقی - تربیتی؛ جلد اول اثر محی‌الدین حائری شیرازی

کتاب تمثیلات اخلاقی - تربیتی؛ جلد اول

معرفی کتاب تمثیلات اخلاقی - تربیتی؛ جلد اول

اثر حاضر جلد اول از کتاب تمثیلات اخلاقی نوشته محی‌الدین حائری شیرازی است که در دفتر نشر معارف به چاپ می‌رسد.

جلد اول این کتاب به موضوع فضایل و رذائل اخلاقی، گناه‌شناسی و دنیاشناسی از منظر اخلاقی می‌پردازد.  ظرفیت و سعهٔ وجودی، عفو و گذشت، یأس و رجا، احترام به عالِم، انفاق و احسان، غضب، سوء ظن، عجله و شتاب، عجب، غرور و تکبر، امتحانات الهی، یاد خدا و... از مباحثی هستند که در کتاب می‌خوانید.

 خواندن کتاب تمثیلات اخلاقی جلد اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های اخلاق اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب تمثیلات اخلاقی جلد اول

عجب، غرور و تکبر

از کجا بفهمیم که در مسیر صحیح هستیم؟

راه طی شده و طی نشده: مسافری که به سوی مقصد حرکت می‌کند، راه نرفته را پیش رو می‌بیند؛ اما اگر پشت به مقصد بایستد، مسیر طی شده را خواهد دید.

کسی که رفته‌ها و کرده‌های خود را می‌بیند، باید باور کند که در حال اشتباه است و پشت به مقصد ایستاده و کسی که نرفته‌ها و نکرده‌ها را می‌نگرد، شک نکند که رو به مقصد ایستاده و در مسیر صحیح قرار دارد. پس اگر مقداری عُجب در عمل کسی پیدا می‌شود، نشانهٔ آن است که دارد پایین می‌آید و تنزّل می‌کند. پس باید به خدا پناه ببرد و توجهش به آن کارهایی باشد که انجام نشده است تا غرور پیدا نکند.

فریبندگی کمالات انسان

زن زیبا و پیرزن: گاهی دانستنْ شیطانِ آدم می‌شود و او را به جهنم می‌برد. مهم این است که آدمی به خود دل نبندد. آن کسی که چیزی می‌داند، جمال خود را بیشتر می‌داند تا آن کسی که چیزی نمی‌داند. جمیل فریبنده‌تر از غیرجمیل است. آن‌که می‌داند، خطرش بیشتر از کسی است که نمی‌داند.

آن‌که در مقابلش پیرزنی زشت قرار گرفته خطرش بیشتر است، یا آن‌که زنی زیبا در مقابلش قرار دارد؟ انسان وقتی‌که کمالات پیدا می‌کند، بیش از زمانی که کمالات ندارد، فریفتهٔ خودش می‌شود. خیال نکنید که آدم می‌تواند با علم و زیرکی و رندی از این ورطه سالم بیرون بیاید؛ چون همهٔ اینها جمال است. مثل آدمی که در یک اتاق، مقابل زن زیبارویی نشسته است؛ آن زن هرچه زیباتر باشد، خطرش هم بیشتر است. آن‌که کمالات ندارد، به خودش هم علاقه‌ای ندارد و باورش هم نمی‌شود که خودش خوب است، و زودتر می‌تواند از خودش دل بکند؛ همان‌طور که می‌تواند از یک پیرزن هفتادساله به‌راحتی دل بکند.

وابستگی به رأی خود، مانع نجات

چاه و طناب: قرآن را برای این آورده‌اند که ما را از رأی خود نجات دهد، و با متکی شدن به رأی قرآن، خود را رها کنیم و از زندان رأی خود بیرون بیاییم. فرض کنید من درون چاهی هستم و برای آنکه مرا از این چاه بیرون بکشند، باید طنابی بیاورند تا بیرون بیایم.

رأی من چاه، و قرآن همان طناب است. من اگر بخواهم از این چاه خارج شوم، باید دستم را به این طناب بگیرم تا خود را از چاه آزاد کنم، و باید هیچ گیری به این چاه نداشته باشم تا بتوانند مرا بیرون بکشند. اگر به رأی خودم وابسته باشم، در چاه رأی، نظریات، افکار و تعصبات قومی خودم می‌مانم.

رفع غرور بوسیلهٔ دعا در حق دیگران

مواد محترقه: «خودیت و نفسانیت» انسان همچون مواد محترقه است؛ «تعریف و مدح»، چاشنی، و «غرور» انفجار است. آن‌که مغرور است، منفجر شده است.

پس شما باید راه خنثی کردن این چاشنی‌ها و مین‌های وجود خودتان را یاد بگیرید. اگر مین‌های بیرون را خنثی کنید، اما مین‌های داخل را خنثی نکنید، همین مین‌های داخلی کافی است تا شما را منفجر کند و از بین ببرد. شیطان در وجود انسان مین‌گذاری می‌کند و مین‌هایی در مسیر ایمان انسان قرار می‌دهد که هیچ‌چیزی برایش نمی‌ماند. این مین‌ها از همهٔ مین‌ها بدتر است؛ چون مین ضد ایمان است.

نظرات کاربران

مرد
۱۴۰۰/۰۴/۱۹

لطفاً بقیه کتاب های ایشون رو هم موجود کنید

حسام‌الدین ناشناس
۱۴۰۰/۰۷/۰۹

من حدود یک سال توفیق داشتم با دفتر آیت الله حائری شیرازی در تدوین این کتاب ها همکاری داشته باشم حقیقتا باید گفت ایشان حکیمی شیرین سخن بودند...

.
۱۴۰۰/۱۲/۰۶

خوندن تمثیلات این حکیم الهی رو حتما در برنامه تون داشته باشین و یادداشت برداری کنید. کلامی کز دل برآید بر دل نشیند. رحمةالله علیه

میمْ؛ مثلِ مَنْ
۱۴۰۱/۰۲/۱۶

قبل از این کتاب، تمثیلات اعتقادی علمی رو خونده بودم. از اونجایی که سبک کتاب ها یکیه ممکنه بعد مدتی خسته کننده بشه و میشه بین خوندنشون فاصله انداخت. این جلد از اون کتاب هاییه که هرچند وقت یکبار باید بخونی، مثل

- بیشتر
smfn
۱۴۰۰/۱۲/۰۲

کتاب بسیار خوب و مفیدی است پیشنهاد میکنم مطالعه کنید

SHOKoOoH
۱۴۰۱/۰۹/۲۴

هرشب یه قسمت از این کتاب رو خوندن که نه می نوشم از بس که گواراست این کتاب

علی
۱۴۰۱/۰۳/۰۲

بسیار روان و شیرین

Ali Farahani
۱۴۰۱/۱۰/۲۸

این کتاب به خوبی مفهوم انسان خوبی بودن از منظر اسلام را به انسان می آموزد اما پیشنهاد من این است که قبل از خواندن این کتاب ،اول کتاب تمثیلات اعتقادی علمی را بخوانید و بعد به سراغ این کتاب

- بیشتر
sajjad bani khazaei
۱۴۰۱/۰۴/۰۸

کتاب با تمثیلاتی ک بیان کرده خیلی خوب آدم پی به قبح کار های ناشایست میبرد در کل کتاب خوبیست

farnazz
۱۴۰۲/۰۲/۱۱

لطفاً جلد سوم این کتاب را هم بگذارید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۲)
تک‌تیرانداز: آن‌که دیر نظر می‌دهد، نظرش گران‌قیمت است، و آن‌که بسیار نظر می‌دهد، خیلی از نظرهایش بی‌تأمل است. آن‌که دیر قضاوت می‌کند، خوب قضاوت می‌کند. در جبهه تک‌تیراندازها بهتر از کسانی که سلاحشان را روی رگبار می‌گذارند، به هدف می‌زنند. یکی می‌زند، اما درست به هدف می‌خورد. آن دیگری دوتا خشاب خالی می‌کند، ولی می‌بینی که کاری نکرده و به هدف نزده است. آن‌که تک‌تیرانداز است دقت می‌کند و یک تیر خرج دشمن می‌کند و آن را هم درست به مغزش می‌زند. در موقع تصمیم‌گیری، روی حالت «تک‌تیر» باشید و وقتتان را بیشتر بر «نشانه‌روی» صرف کنید؛ دستتان زود روی ماشه نرود. وقتی‌که می‌خواهید دست روی ماشه ببرید، می‌گویند نفَستان را حبس کنید. چرا نفَس را حبس می‌کنید؟ چون با تنفس دست حرکت می‌کند و تیر خطا می‌رود. همین مسئله را در وقت تکلم انجام دهید. به‌جای نفَس، نفْس را حبس کن و بعد قضاوت کن. در تیراندازی نفَس را حبس کنید و در قضاوت کردن نفْس را.
حسام‌الدین ناشناس
مردم در حکومت‌های دیکتاتوری زیر سقف زندگی می‌کنند؛ گیاهانِ زیر سقف هستند و ازاین‌رو، عزت برای آنها رشد نمی‌کند. هرجا خانِ قدرتمندی باشد، مردم آنجا منافق می‌شوند؛ متملق و دورو می‌شوند؛ کم‌فهم و کم‌فرهنگ می‌شوند؛ زورگو و زورپذیر می‌شوند. سال‌ها باید بگذرد تا آن بیماری‌ها، آفت‌ها و رنج‌ها که براثر آن سایبان دورهٔ دیکتاتوری و اختناق به‌وجود آمده بود، جبران شود و نور تا مغز استخوان برسد؛ سال‌ها باید بگذرد تا یک راستگو در آنجا تربیت شود. انسان تا همهٔ ترس‌هایی را که از غیر خدا دارد از دلش بیرون نکند، ترس از خدا پیدا نمی‌شود. آنهایی از خدا می‌ترسیدند که از غیرخدا نمی‌ترسیدند. تا انسان در عالم اعلام نکند که از غیرخدا واهمه ندارد، هنوز ترس از خدا را شروع نکرده است و هنوز تا ترس از خدا فاصله دارد.
heydar
برنامه ویژهٔ شیطان برای ممانعت از سحرخیزی دوغ و کره: روستایی‌ها دوغ را در مشک می‌زنند تا کره‌اش رو بیاید و آن را بگیرند و دوغ‌ها را بگذارند. بین‌الطلوعین در میان همهٔ اوقات شبانه‌روز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان همیشه کره‌ها را می‌گیرد. ندیده‌ای که خواب آن‌وقت شیرین‌ترینِ خواب‌هاست؟! انسان می‌تواند شب ساعت یک‌ونیم، بلکه دیرتر بخوابد؛ اما نمی‌تواند یک ساعت و نیم زودتر برخیزد. یک ساعت و نیم دیرتر خوابیدن هنر نیست؛ یک ساعت و نیم زودتر بیدار شدن هنر است.
کاربر ۲۷۵۷۶۷۰
دعا، وسیلهٔ کینه‌زدایی ذغال روی فرش: همهٔ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانهٔ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبهٔ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. قدیم‌ها که قلیان کشیدن مرسوم بود، گاهی ذغال گداخته از سر قلیان روی قالی می‌افتاد و فرصت اینکه بروند و انبر بیاورند، نبود؛ ناچار آن آتش را با دستشان برمی‌داشتند و دور می‌انداختند. اگر کسی از تو غیبتی کرده یا نسبت ناروایی به تو داده، این آتش افتاده روی دلت که از قالی گران‌بهاتر است. تا بخواهی برایش ثابت کنی که تو تقصیرکار نبوده‌ای، سوخته‌ای! پس دعایش کن. اول خودت را نجات بده تا دلت بیشتر از این تاول نزند، بعدش خدا خودش می‌داند که چطور مسئله را حل کند
یعقوب موسوی
هر کس به‌اندازهٔ بزرگی خودش، کوچکی دنیا را احساس می‌کند، و به‌اندازهٔ پر درآوردن خودش احساس می‌کند که فضای عالم تنگ است.
SHOKoOoH
کسی که روزی یک پاکت سیگار می‌کشیده و می‌خواهد یک‌باره در یک هفته سیگار نکشد، بر او بیشتر سخت می‌گذرد یا بر کسی که سیگاری نیست؟ آن‌که معتاد به سیگار است، این یک هفته برایش به اندازهٔ یک سال می‌گذرد، اما برای کسی که عادت به سیگار ندارد، این یک هفته با هفته‌های دیگر فرقی ندارد. کسی که بی‌پروایی‌هایی داشته و حالا می‌خواهد در صراط مستقیم باشد، چه زجری باید بکشد تا آن عادات را ترک کند! ازاین‌جهت خدا دربارهٔ این افراد می‌فرماید: (فَأولئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ) خدا بدی‌های اینها را تبدیل به حسنات می‌کند. این به دلیل زجرهایی است که می‌کشند.
M.r.Adideh
این دعاهایی که انسان می‌خواند مثل ابوحمزه، زیارت عاشورا و دعای ندبه، مانند پمپاژ کردن آب و بیرون ریختن آن از کشتی است، تا این کشتی سبک بشود و بهتر بتواند حرکت کند و به سرمنزل مقصود برسد. برای مثال اینکه دستور است انسان هر شب هفتاد بار استغفار کند، مثل این است که بگویند: بر اثر موج مقداری آب در کشتی شما ریخته شده است و شما باید هفتاد سطل آب پر کنید و آنها را از کشتی بیرون بریزید. بیرون که می‌ریزید سبک می‌شوید و آسان‌تر حرکت می‌کنید. هر کسی که یک «العَفو» و «أستَغفِرُالله» در شب می‌گوید، یک مقدار از آب این کشتی را تخلیه می‌کند. کسی هم نباید بگوید: «در کشتی من آب نیست». هر گناهی که صورت می‌گیرد، آبی است که در این کشتی ریخته شده است
کاربر ۳۲۲۰۸۶۲
اگر کسی به تو ظلم کند و تو بخواهی دلت خنک شود، دو راه داری: یک راه زودگذر و یک راه درازمدت. راه زودگذر این است که اگر مثلاً به تو فحشی داده، به او فحشی بدهی تا دلت خنک شود! اما این‌گونه خنک شدن، مثل این است که روی قسمت سوختهٔ بدن آب بریزی؛ با این کار، ابتدا محل سوختگی کمی خنک می‌شود، اما بعد آب در آن نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که آن قسمت چرک کند و بدتر شود. راه درازمدت این است که دعایش کنی. در این راه، ابتدا به تو سخت می‌گذرد، اما بعد دلت خنک می‌شود. البته این راه نسبت به برادر دینی است، نه دربارهٔ دشمن.
mohsen
شمشیر و شکم: کارهایی که انسان برای دیگران می‌کند، درواقع برای خود اوست. در «سلام کردن» ۶۹ قسمت تأثیر به خود انسان برمی‌گردد و یک قسمت آن به دیگران؛ ۶۹ جزء عمل، تأثیرش در درون شخص است و یک جزء آن در بیرون؛ مثل یک کوه یخی بزرگ که اگر مثلاً پنجاه متر ارتفاع داشته باشد، پنج مترش بیرون آب است و ۴۵ مترش زیر آب. همهٔ تعدی‌ها و ستم‌هایی که انسان به دیگران روا می‌دارد، مثل این است که شمشیری را در دست بگیرد و به‌جای آنکه نوک شمشیر را به‌سوی مخالف بگیرد، آن را روی شکم خود بگذارد و دسته‌اش را به پشت دیگران فشار دهد! درآن‌صورت چه خواهد شد؟ کسی که دستهٔ شمشیر به پشتش فشار می‌آورد، چقدر دردش می‌گیرد و کسی که نوک شمشیر به شکمش فرو می‌رود، چه به سرش خواهد آمد؟
کاربر ۳۲۲۰۸۶۲
انسان‌ها به‌وسیلهٔ سلام کردن حجاب‌هایی را که شیطان در بینشان قرار داده است، برمی‌دارند.
فاطمه

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۱۰۰
تومان