دانلود و خرید کتاب الفبای سوسیالیسم باسکار سونکارا ترجمه حسام حسین‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب الفبای سوسیالیسم اثر باسکار سونکارا

کتاب الفبای سوسیالیسم

معرفی کتاب الفبای سوسیالیسم

در کتاب الفبای سوسیالیسم، مجموعه مقالاتی از مجله ژاکوبن درباره سوسیالیسم می‌خوانید. ژاکوبن یک فصلنامهٔ انگلیسی‌زبان است که با گرایش چپ در شهر نیویورک منتشر می‌شود. این نشریه خود را «صدای پیشروی چپ آمریکا، و پیگیر چشم‌اندازهای سوسیالیستی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ» معرفی کرده است.

کمی بیش از صد سال پیش، سوسیالیسم نیرویی توده‌ای در صحنۀ سیاسی امریکا نبود، اما ظاهراً مقدر بود که چنین شود.

در سال ۱۹۱۲، حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری تقریباً یک میلیون رأی آورد، ۱۲۰ هزار عضو داشت و بیش از یک هزار سوسیالیست را به مسئولیت برگزید. شهرداران شهرهایی مانند برکلی، فلینْت، میلواکی و اِسکِنْکْتِدی و یکی از اعضای کنگره به نام ویکتور برگر و بسیاری از مسئولین دولتی دیگر همگی سوسیالیست بودند.

در همان سال، تنها در اکلاهاما یازده جلسۀ هفتگی سوسیالیستی مختلف برگزار می‌شد و «رفاه عمومی اشتراکی» در میان گروه‌های مختلف کشور -از گتوهای یهودی بخش جنوب شرقی تا شهرهای معدنی غرب- رویایی بود که سایر خواست‌های سیاسی با آن مقایسه می‌شدند.

آن رفاه عمومی هیچگاه تحقق نیافت و دهه‌هایی که پس از آن آمد کمتر با چپ مهربان بود. البته خیزش‌ها و پیروزی‌هایی نیز وجود داشت و سوسیالیست‌ها با کمک به ایجاد کارزارهایی علیه ظلم و بهره‌کشی به خوبی خود را تبرئه کردند. اما با ورود به قرن بیست و یکم، سوسیالیسم در ایالات متحده کمتر به جریانی زنده می‌مانْد و بیشتر شبیه پاره‌ای در حال مرگ از تاریخ امریکا بود.

باسکار سونکارا، سردبیر مجله ژاکوبن در این کتاب مقالاتی را که نویسندگان و صاحب‌نظران سایست و جامعه‌شناسی درباره سوسیالیسم نوشته‌اند با مخاطبان و مشترکان این نشریه به اشتراک گذاشته است.

کتاب حاضر به گفته سونکارا تلاشی است برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها.  الفبای سوسیالیسم برای سال‌های آتی کاربرد خواهد داشت -نه‌تنها به عنوان کتابی پایه‌ای برای نسل‌های رادیکال آینده، بلکه همچنین به عنوان محصولی از زمانه‌ای که چپِ سوسیالیست یک‌بار دیگر آکنده از تعهد شد. چگونگی پایان یافتن این داستان به ما بستگی دارد.

 نویسندگان مقالات این مجموعه عبارتند از:

  • نیکول آشوف، سردبیر مجلۀ ژاکوبن و نویسندۀ کتاب پیامبران جدید سرمایه است.
  • اریک الین رایت، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویسکانسن مدیسون و آخرین کتاب او جایگزین‌های سرمایه‌داری: پیشنهاداتی برای اقتصادی دموکراتیک است.
  • الیسا باتیستونی، یکی از دبیران مجلۀ ژاکوبن و دانشجوی دکتری علوم سیاسی در دانشگاه ییل است.
  • جوناه برچ، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در دانشگاه نیویورک و دبیر همکار مجلۀ ژاکوبن است.
  • کیانگایاماتا تیلور، دانشیار مرکز مطالعات افریقایی امریکایی دانشگاه پرینستون و نویسندۀ کتاب از جان سیاه‌پوستان مهم است تا رهایی سیاه‌پوستان است.
  • ویوک چیبر، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه نیویورک است. آخرین کتاب او نظریۀ پسااستعماری و شبح سرمایه نام دارد.
  • باسکار سونکارا، بنیان‌گذار و و ناشر مجلۀ ژاکوبن است.
  • جوزف شوارتز، نایب رئیس ملی سوسیالیست‌های دموکراتیک امریکا و استاد علوم سیاسی دانشگاه تمپل است.
  • آدانر عثمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه نیویورک و عضو هیئت مدیرۀ وبسایت نیو پالتیکز است.
  • دنی کچ، همکار وبسایت سوسیالیست ورکر و نویسندۀ کتاب سوسیالیسم ... جداً است.
  • نیودیتا ماجومدار، دانشیار زبان انگلیسی در کالج جان جی، و همچنین دبیر کنگرۀ کارمندان حرفه‌ای، اتحادیۀ کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه سیتی نیویورک است.
  • مایکل مک‌کارتی، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه مارکت است.
  • کریس میسانو، دبیر همکار مجلۀ ژاکوبن و کارمند اتحادیه در نیویورک است.

 خواندن کتاب الفبای سوسیالیسم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم سیاسی و جامعه‌شناسی.

نظرات کاربران

Mohammad
۱۴۰۱/۰۷/۱۱

(۷-۱۲-[۱۵۵]) این کتاب شامل ۱۳ مقاله در باره ی سوسیالیسمه، در ابتدای هر مقاله پرسشی در مورد رویکرد سوسیالیسم مطرح شده و مطالبش پیرامون همون پرسشه؛ برای فهم و درک عمیق تر مطالب خیلی بهتره که قبلش مطالعاتی در این زمینه

- بیشتر
مرتصی
۱۳۹۹/۱۲/۱۱

به دوستان علاقمند به مباحث اقتصاد سیاسی خواندن این کتاب را توصیه می کنم تا ببینید این ایده چقدر انتزاعی و به دور از حقیقت و در نهایت مروج خشونت است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
کشتار جمعی‌ای که در طول چهار سال خونین در سراسر اروپا رخ داده بود درگیری‌ای در راستای منافع سرمایه‌داران بود، اما کارگران برای آن می‌جنگیدند. در هر کشور ثروتمندان بودند که جنگ را اعلان کرده و به دنبال کسب سود از آن بودند؛ اما فقرا بودند که به جنگ فرستاده شده و میلیون‌ها نفرشان کشته شدند.
Mohammad
ارزش‌های دموکراتیک تا زمانی که یک طبقه از شهروندان بر همۀ دیگران ارجحیت داشته باشد، توخالی است.
Mohammad
اگر کارگران تحت سلطۀ سرمایه باشند، اهداف دموکراتیک و انقلابی برابری، آزادی و برادری نمی‌تواند تحقق یابد.
Mohammad
انقلابیونی مانند رزا لوکزامبورگ و ویکتور سرژ حکومت شوروی اولیه را به دلیل ممنوعیت احزاب مخالف، حذف دموکراسی در محل کار و عدم پذیرش تکثرگرایی سیاسی و آزادی‌های مدنی نقد کردند. اگر دولت صاحب ابزار تولید باشد، پرسش اصلی این است: دولت چقدر دموکراتیک است؟ همانطور که لوکزامبورگ در جزوۀ ۱۹۱۸ خود دربارۀ انقلاب روسیه نوشت: «بدون انتخابات عمومی، بدون آزادی مطبوعات، آزادی بیان، آزادی تجمع و بدون نبرد آزاد عقاید زندگی در هر نهاد عمومی‌ای محو می‌شود، به کاریکاتوری از خود بدل می‌شود و دیوان‌سالاری به عنوان تنها عامل تصمیم‌گیرنده برمی‌خیزد.»
farid

حجم

۳۷۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۸ صفحه

حجم

۳۷۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۸ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان