دانلود و خرید کتاب پهلوی سوم حسن بشیر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پهلوی سوم

کتاب پهلوی سوم نوشته حسن بشیر کتابی درباره بازتاب چهره خاندان پهلوی به ویژه پهلوی سوم در رسانه‌های خارجی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر جریان آکادمیک تاریخ‌نگاری در حوزه کتاب، دو جریان سلطنت‌طلب و روشنفکری با قراردادن انگاره اصلی خود مبنی بر تحریف تاریخ انقلاب و تطهیر رژیم پهلوی، در پی مبراساختن خاندان پهلوی از فسادهای اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و... برآمدند. در سال‌های اخیر شاهد پی‌گرفتن رویکرد دیگری از این دو جریان با ورود به حوزه فضای مجازی و رسانه‌ای هستیم که از طریق ساخت کلیپ در شبکه‌های مختلف موبایلی و تولید مستندهای تاریخی - سیاسی مانند «انقلاب ۵۷»، «مردان دیروز»، «از تهران تا قاهره»، «۳۷ روز»، «رضاشاه»، «رد پای خاطره»، «شب بود» و ... در شبکه‌های ماهواره‌ای مانند بی‌بی‌سی، «من و تو» و ... در روایت تاریخ انقلاب ایجاد شبهه کرده، اقدامات دو شاه پهلوی را تطهیر و توجیه و آنان را خادمان ملت قلمداد کرده‌اند!

 درباره کتاب پهلوی سوم

نویسنده در کتاب پهلوی سوم نشان می‌دهد که چگونه شبکه‌های ماهواره‌ای درباره این موضوع، پیام را در محتوای رسانه‌ای به اشکال مختلف بازنمایی و تصویرگری می‌کنند؟ شیوه‌های مختلف برجسته‌سازی و چارچوب‌بندی محتوای رسانه‌ای آنان چگونه است؟ کم و کیف طرح دال‌ها (مفاهیم مهم) در متن، شیوه‌های اقناع و متقاعدسازی، شیوه‌های ابهام‌سازی در محتوا، روش‌های اغفال و دورسازی مخاطب از واقعیت-و نه بحث از اینکه واقعیت چیست-چگونه است؟ کتاب حاضر درصدد است این مطالب را برای مخاطب بازگو کند.

در کتاب پهلوی سوم تلاش شده است با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی، که از بهترین روش‌ها برای این‌گونه مطالعات و تحقیقات است، فیلم‌های این شبکه درباره انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل دقیق و بی‌طرفانه قرار گیرد.

 خواندن کتاب پهلوی سوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و جامعه‌شناسی

بخشی از کتاب پهلوی سوم

مستند انقلاب ۵۷ با پخش تصاویر دست تکان‌دادن محمدرضا شاه پهلوی در خیابان برای مردم در سال ۱۳۵۶ آغاز می‌شود و راوی از ثبات و پیشرفت ایران در دوران سلطنت او سخن می‌گوید. مستندساز به چند سال پیش برمی‌گردد و تصمیم شاه را به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت نفت در سال ۱۳۵۲ روایت می‌کند. مستندساز در ادامه تلاش می‌کند تصویری آرمانی از اقدامات و دستاوردهای شاه به‌ویژه در حوزه اقتصاد به مخاطب ارائه کند. به مخاطب گفته می‌شود که غرب از اقدامات مستقلِ شاه راضی نبوده است و به همین دلیل رسانه‌های غربی او را آماج انتقادات و حملات قرار دادند. برای اثبات همین مدعا نمونه‌های متعددی مصاحبه‌های انتقادی پخش می‌شود.

در ادامه به موضوع «فضای باز سیاسی» که شاه در سال ۵۶ اعلام کرد و برخی اقدامات اعتراضی مردم اشاره می‌شود. سپس ماجرای سفر انور سادات به تهران برای رایزنی درباره صلح با اسرائیل روایت و تصویری پررنگ و محوری از نقش شاه در معادلات بین‌المللی به مخاطب ارائه می‌شود. همچنین ماجرای سفر شاه به آمریکا در آبان ۵۶ روایت و در حاشیه آن تصویری منفی و خشونت‌آمیز از اعتراضات دانشجویان مقیم آمریکا ارائه می‌شود. مستندساز به تبیین علل و زمینه‌های اعتراض مردم علیه رژیم شاه می‌پردازد و از نگاه شاه و فرح به این موضوع توجه می‌کند. در ادامه گروه‌های معترض و انقلابی علیه شاه به صورت کلی معرفی می‌شوند.

مستند انقلاب ۵۷ در این قسمت هم‌زمان با ارائه تصاویر رژه ۲۱ آذر ۵۶، به موضوع اقتدار نظامی ایران و فعالیت‌های نظامی شاه در منطقه می‌پردازد. پس از آن ماجرای سفر کارتر به تهران روایت می‌شود که طی آن کارتر به تمجید از شاه و تمدن ایران پرداخت. مستندساز به مناسبت روایت ماجرای انتشار مقاله توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات، با نگاهی انتقادی به توصیف شخصیت و عملکرد آیت‌الله خمینی به‌ویژه در دهه ۴۰ می‌پردازد. پس از آن رویدادهای اعتراضی مردم قم در دی ۵۶ و رویدادهای اعتراضی زنجیره‌ای در چهلم شهدا یک‌به‌یک مرور می‌شوند. قسمت اول مستند با روایت شادی مردم در نوروز ۵۷ به پایان می‌رسد و راوی می‌گوید که برای آخرین بار مردم ایران نوروز را به این شکل جشن گرفتند.




نظرات کاربران

sara
۱۳۹۹/۰۵/۱۶

به نظرم من یک کتاب روشنگرانه هست که کامل به بررسی و تحلیل تمام ادعاهای مستند انقلاب 57 پخش شده از شبکه من و تو می پردازد.با تشکر از طاقچه برای کتاب های خوبی که در اختیار ما قرار میدهد

کاربر ۲۵۷۰۲۷۰
۱۴۰۲/۰۳/۰۴

کتاب بسیار دقیق و مفیدی بود به کلی نظرم رو درباره مستند انقلاب ۵۷ تغییر داد واقعا خواندنی و جالب بود حتما خوندنش رو توصیه می کنم

کاربر ۲۷۸۳۷۰۹
۱۴۰۱/۰۱/۱۶

بسیار نیاز هست

hosein
۱۴۰۲/۰۲/۰۸

من این کتاب رو خوندم دروغ بود و نصفه ول کردم

وحید
۱۴۰۲/۰۹/۰۴

کتاب‌های سفارشی و رانتی ارزش خواندن ندارند.

Siavash Partabi
۱۴۰۱/۱۱/۰۳

نقد بی طرفانه!!!

کاربر ۳۲۵۵۷۹۰
۱۴۰۰/۰۳/۱۱

۰۰۰

مارک
۱۳۹۹/۰۷/۰۷

مقدمه رو خوندم منو ترغیب نکرد که کتاب رو بخرم. هیچ نقد درست و درمون در مورد انقلاب 57 من تا حالا پیدا نکردم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
برای مثال اسماعیل ختایی، فعال دانشجویی وقت و نماینده تشکل‌های دانشجویی سال ۱۹۶۹، در این مستند ابراز می‌دارد: «... شاه هر قدم که رفت جلو با سیستم ساواک و سرکوب و ... درست مخالف آن چیزهایی که در لوح کوروش نوشته بود، عمل کرد». وی که حدود یک ماه مانده به برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله توسط ساواک دستگیر شده بود، درباره فضای امنیتی آن روزها می‌گوید: «... آن موقع خواندن یک کتاب مشکل بود. کافی بود یکی از اینها را از ما می‌گرفتند، بعد به حد مرگ می‌بردند می‌زدند...».
A
در واقع می‌توان گفت بخش عمده‌ای از ایده‌های مطرح‌شده در مستند انقلاب ۵۷ و سایر مستندهای تاریخی شبکه من و تو را حتی بازماندگان رژیم پهلوی و اپوزیسیون جمهوری اسلامی قبول ندارند.
A
در این مستند از هزینه‌های سرسام‌آور یک و نیم میلیارد پوندی این مراسم و کارهای پوچی همچون جابه‌جایی روزانه یک قطعه یخ به بزرگی یک اتاق توسط بالگرد که برای خنک‌کردن شراب سفید انجام می‌شد، یا اعمال اغراق‌آمیزی همچون واردکردن ۵۰ هزار پرنده برای آوازخوانی که اکثر آنها در روزهای نخست به دلیل بی‌آبی جان خود را از دست دادند و بسیاری بی‌برنامگی‌ها و ریخت‌وپاش‌های دیگر خبر می‌دهد تا بگوید چگونه چند سال پس از این جشن، کسی که خود را «شاه شاهان» می‌نامید از میهنش فرار کرد و کشور را به انقلابیون سپرد.
A
در اقدامی مشابه در روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ برخورد نظامیان با مردم چنان وحشیانه بود که حتی برخی از عاملان حکومت پهلوی از قتل‌عام گسترده مردم ناراحت و پشیمان بودند.
A
جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی حتی از سوی طیف‌های دخیل و مخالف این جشن به‌شدت به چالش کشیده می‌شود. کارگردان در یک‌سوم آغازین اثر خود با برشمردن اشتباهات بزرگ محمدرضا شاه در طول دوران حکومتش، زمینه را برای نگاهی انتقادی به برگزاری این جشن‌ها فراهم می‌سازد.
A

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان