دانلود و خرید کتاب سینمای فانتزی کاترین ای. فوکس ترجمه علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سینمای فانتزی اثر کاترین ای. فوکس

کتاب سینمای فانتزی

معرفی کتاب سینمای فانتزی

 کتاب سینمای فانتزی نوشته کاترین ای فوکس است که با ترجمه علی ظفر قهرمانی نژاد منتشر شده است. این کتاب شرحی روشن و اقناع کننده از ژانر بسیار محبوب و پرطرفدار فانتزی به دست می‌دهد.

درباره کتاب سینمای فانتزی 

فانتزی ژانری است که پژوهشگران غالباً آن را نادیده گرفته‌اند و آن را جدی ندانسته‌اند اما مشکل دیگر این ژانر طبقه بندی آن به واسطه‌ی آثاری است که غالباً شباهت چندانی با هم ندارند، در عین حال ژانرهایی چون وحشت و علمی‌تخیلی به شدت با آن مرتبط‌‌اند. موفقیت اخیر فیلم‌­های پرفروش و مستقل هالیوود علاقه‌ی منتقدان را به سینمای فانتزی برانگیخته و بحث در مورد ویژگی‌‌های منحصر به فرد ژانر فانتزی را داغ کرده است. کتاب سینمای فانتزی با شرح‌‌های عمیق تاریخی و انتقادی خود، حدود فانتزی را در طول تاریخ و توسعه‌ی این ژانر مهم را در سینمای معاصر بررسی می‌کند. کتاب حاضر معرفی دقیق و روشنی است که فیلم‌‌های متنوعی را، از آثار کلاسیک اولیه‌‌ای چون جادوگر آز و هاروی تا آثار متأخری چون مرد عنکبوتی و شرک و مجموعه آثار پرفروشی چون ارباب حلقه‌‌ها و هری پاتر، در بر می‌گیرد و کتاب همراه مطلوبی برای دانشجویان و پژوهشگران است.

خواندن کتاب سینمای فانتزی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به سینما پیشنهاد می‌کنیم

نظرات کاربران

امیر مقربی
۱۳۹۹/۱۱/۲۱

نسخه‌ چاپی این کتاب رو خوندم، و حین خواندن تمام فیلم‌هایی که در کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند رو دیدم. یکی از بهترین تجربه‌های کتاب خوانی و فیلم دیدنم بود. به تمام دوست‌داران سینما و فیلم‌بین‌های حرفه‌ای خواندن این کتاب رو توصیه

- بیشتر
مردی باعینک یک چشم
۱۳۹۹/۱۱/۳۰

بزرگترین اشکال نسخه های دیجیتال نداشتن تطابق شماره صفحات با نسخه ی چاپیه. کتاب خوببه و به علاقمندان معمولی سینما از ابن لحاظ که بخش دوم کتاب، به معرفی و بررسی فیلمهای فانتزی می پردازه توصیه میشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۹)
آنجاکه درُتی به‌طور تصادفی او را با یک سطل آب ذوب می‌کند. اجرای این ترفند بصری با وجود جلوه و تأثیر آن، گویا یکی از ساده‌ترین کارها در فیلمی است که سرشار از جلوه‌های ویژهٔ پیچیده، ابتکاری و گاه خطرناک است. همیلتون در زمان فیلمبرداری صحنهٔ آتش‌بازیِ ورود و خروج سرزمین مانچکین دچار سوختگی شدید شد. درحالی‌که صحنهٔ ذوب‌شدن فقط به این نیاز داشت که بر آسانسوری هیدرولیک با ردایی که تا روی زمین می‌رسد قرار گیرد. با پایین رفتن آسانسور، همیلتون نیز پایین می‌رود و ردایش به جا می‌ماند، درحالی‌که بخارهای دستگاه مه‌ساز نیز به این ترفند بصری افزوده می‌شود (هارمتز، ۲۵۲). اما تأثیر این صحنه انکارناپذیر است. دیدن اینکه پاشیدن سادهٔ آب، بدن بی‌قوارهٔ ساحرهٔ نیرومند را تحلیل می‌برد و در چند ثانیه جز کپه‌ای لباس چیزی از او به جا نمی‌گذارد، همزمان عجیب و رضایت‌بخش است.
شهرام صفاری زاده
فیلم جادوگر آز از این منظر به‌عنوان یکی از نمونه‌های متعدد تأکید فرهنگی بر یکسان‌انگاشتن زن با خانه و خانه به‌کار می‌رود، این در حالی است که مردان با دنیای بیرونی کار، اکتشاف و مخاطره که بزرگتر و «مهم‌تر» است سر و کار دارند. به قول ریچار سلکر: به لحاظ تاریخی، اروپائیان خانه را حافظ یک مرد می‌پنداشتند و آن را در این پند حکیمانه خلاصه می‌کردند که «خانهٔ مرد قلعهٔ اوست.» امریکایی‌ها خانه را به‌صورت زنانه بازتعریف کردند و این کلیشهٔ نیشدار فمینیستی را مطرح کردند که «جای زن در خانه است.» ایدهٔ زن خانه‌نشین نمادی قوی در فرهنگ امریکاست که مدت‌هاست در آیین به اصطلاح «خانگی‌کردن» نمود دارد.
شهرام صفاری زاده
حوضچه‌ای سنگی یا فلزی که روی آن نشان‌ها و نمادهای عجیب و مرموز حک شده است و برای بررسی خاطرات جمعی افراد استفاده می‌شود. (م)
شهرام صفاری زاده
deep magic: طبق این جادو، اگر شخصی غیرخائن، خودخواسته و با هدف فداکاری، خود را خائن معرفی کند و به جرم خیانت اعدام شود، میز سنگی زیر جسدش در قربانگاه خواهد شکست و او دوباره به دنیا بازمی‌گردد. اصلان به مدد این جادو هم ادموند را از چنگ ساحره نجات می‌دهد و هم خودش دوباره زنده می‌شود. (م)
شهرام صفاری زاده
به لحاظ تاریخی، اروپائیان خانه را حافظ یک مرد می‌پنداشتند و آن را در این پند حکیمانه خلاصه می‌کردند که «خانهٔ مرد قلعهٔ اوست.» امریکایی‌ها خانه را به‌صورت زنانه بازتعریف کردند و این کلیشهٔ نیشدار فمینیستی را مطرح کردند که «جای زن در خانه است.» ایدهٔ زن خانه‌نشین نمادی قوی در فرهنگ امریکاست که مدت‌هاست در آیین به اصطلاح «خانگی‌کردن» نمود دارد.
شهرام صفاری زاده
پل ناتانسن ماجرای درُتی را از دیدگاهی یونگی بررسی می‌کند، چون او «در مسیر بلوغ، با مجموعه‌ای از کهن‌الگوها مواجه می‌شود.» ساحرهٔ شرور «سایهٔ» درُتی یا آن وجوه شخصیتی است که درُتی باید با آن‌ها مواجه شود و دفعشان کند و سه شخصیت مرد در آز بازنمای «آنیموس» یا کهن‌الگوی جنس مخالف‌اند که درُتی باید کیفیات آن را بپذیرد (۸-۸۵). دانیل دِروین موضعی فرویدی اتخاذ می‌کند و به تلاش درُتی برای به‌دست آوردن جاروی ساحره (که با وجود دلالت خانگی‌اش، نمادی قضیبی است) و سپس تحویل دادن آن به شخصیت جایگزین پدر یا همان جادوگر، توجه دارد (دروین به نقل از ناتانسن، ۶۵).
شهرام صفاری زاده
در سال ۱۹۳۷، افق گمشده اثر فرانک کاپرا کمابیش بر چند جلوهٔ ویژه برای خلق یک فانتزی آرمان‌شهری تکیه کرد؛ شاخه‌ای از این ژانر جوامعی ساده و بی‌پیرایه را مطرح می‌کرد که از مشکلات دنیای واقعی به دور بودند. در آن فیلم ساکنان اجتماع کوهستانی و دورافتادهٔ شانگری‌لا بدون آنکه پیر شوند دویست سال یا بیشتر زندگی می‌کنند. گرچه به‌نظر می‌رسد که آن‌ها در سعادت و هماهنگی به سر می‌برند، این پرسش پیش می‌آید که آیا همه چیز قلابی نیست. این سوءظنِ فرد بازدیدکننده‌ای است که به‌طور اتفاقی پس از سقوط هواپیما گذرش به آنجا می‌افتد. در پایان، عمر طولانی اهالی آنجا اثبات می‌شود، ولی هرگز معلوم نمی‌گردد که آیا این پدیده ناشی از ویژگی‌های نامکشوف محیط کوهستان است (علمی‌تخیلی) یا اتفاقی جادویی و توضیح‌ناپذیر روی داده است (فانتزی).
شهرام صفاری زاده
اگر، به قول آلتمن، ژانرها به حریم‌های فرهنگی علاقه دارند، پس یکی از حریم‌های اصلی ژانر فانتزی در وهلهٔ اول لذتی است که از دیدن فیلم می‌بریم. فیلم‌ژانر هرچه باشد، وقتی به سینما می‌رویم فعالیت‌های دیگرمان را کنار می‌گذاریم و برای ساعاتی به دنیایی دیگر می‌گریزیم.
شهرام صفاری زاده
اگر واژه‌ها به طلسم‌هایی بدل می‌شوند که آسیب می‌زنند یا افسون می‌کنند، پس خود واژهٔ «فانتزی» بر فیلم‌های متعددی در جهان واقعی طلسمی منفی زده است. عنوان «فانتزی» غالباً تحقیرآمیز بوده و به فیلم‌هایی اطلاق شده است که بی‌مایه یا بچه‌گانه به‌نظر آمده‌اند، و یا اینکه ما را با برآورده‌کردن غیرواقعی آرزو فریب داده‌اند. تا همین اواخر صنعت سینما از فانتزی به «سمّ گیشه» یاد می‌کرد (تامسُن، ۲۰۰۷: ۵۵). به‌نظر می‌رسد که شرایط برای این ژانر تغییر کرده باشد، اما «فانتزی» هنوز در تلاش است که جدی گرفته شود. گرچه تعیین دقیق حدود و ثغور این ژانر آشکارا دشوار است، اما یکی از وجوه اصلی قصه‌های فانتزی این است که هر کدامشان شکافی اساسی از حس ما را نسبت به واقعیت نشان می‌دهند. این شکاف یا «گسست هستی‌شناختی» یکی از مشخصه‌های بارز این ژانر است؛ مشخصه‌هایی که اجزای آن را می‌توان در قیاس با ژانرهای همجوارش بررسی کرد. طبق نظر رایج، فانتزی‌ها بیانگر قصه‌هایی هستند که در دنیای واقع ناممکن‌اند. آن‌ها غالباً به موجودات افسانه‌ای یا رویدادهایی می‌پردازند که قوانین فیزیکی را نقض می‌کنند، اما با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که مرزهای ژانری فانتزی چندان هم سفت و سخت نیستند.
شهرام صفاری زاده
Stepin Fetchit: کمدین و بازیگر سیاه‌پوست معروف سینما در دههٔ ۱۹۳۰ است که پرسونای «تنبل‌ترین آدم دنیا» را روی صحنه یا در فیلم‌ها به نمایش می‌گذاشت. (م)
شهرام صفاری زاده

حجم

۹۷۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۲۳ صفحه

حجم

۹۷۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۲۳ صفحه

قیمت:
۱۱۳,۰۵۰
تومان