دانلود و خرید کتاب ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم برنو لاتور ترجمه رویا منجم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم اثر برنو لاتور

کتاب ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم

نویسنده:برنو لاتور
انتشارات:نشر علم
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم

برونو لاتور نویسنده، جامعه‌شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم، نظریه‌ای تحت همین عنوان را بیان می‌کند. برونو لاتور معتقد است فرهنگ انسانی از جهان غیر انسانی جدا نیست و لازم است تا مجدد در زمینه پیوندهای میان طبیعت، فرهنگ و انسان مدرن تفکر شود. کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم توسط رویا منجم به فارسی ترجمه و نشر علم آن را منتشر کرده است.


درباره کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم

برونو لاتور در کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم که در سال 1991 منتشر شد نظریه‌ای با عنوان انسان هیچوقت مدرن نبوده است را مطرح کرده و حول این نظریه بحث‌های فرهنگی پیرامون مدرنیته مطرح می‌کند. لاتور در این کتاب به تمایزگذاری میان انسان و طبیعت در نظریه‌های مدرن و نتایج آن اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال نتیجه مدرن شدن انسان‌ها باعث نابودی جنگل‌ها، گرم شدن کره زمین و مسائلی از این دست شده است. برونو لاتور معتقد است توجه دقیق متفکران مدرنیته به جهان هستی و تمایز گذاری بین طبیعت و جامعه، ذهنیت و عینیت، مردم و چیزها در سایه سیاست، علم و تکنولوژی در هم می آمیزد و مفهومی ناواضح از مدرن شدن را ارائه می دهد. برونو لاتور در کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم، انسان‌ها را تفکر در رابطه با پیوندهای میان طبیعت و فرهنگ و تمایزاتشان ترغیب می‌کند.

جملاتی از کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم

منتقدان سه نگرش متمایز را به سخن‌گفتن در باره‌ی دنیایمان رشد داده‌اند: طبیعی کردن، اجتماعی کردن، شالوده شکنی. بیایید از ویلسون، پییر بوردیو و ژاک دریدا ـ اندکی نامنصفانه ـ به عنوان شخصیت‌های نمادین این سه راه سود جوییم. هنگامی که اولی از پدیده‌های طبیعی‌شده سخن می‌گوید، جامعه‌ها، ذهن‌ها و تمامی شکل‌های گفت‌وگو ناپدید می‌شود. وقتی دومی از میدان‌های قدرت سخن می‌گوید، علم، تکنولوژی، متن‌ها و درونمایه‌های فعالیت‌ها ناپدید می‌شود. هنگامی که سومی از اثرات راستی‌ودرستی (حقیقت) سخن می‌گوید، باور به هستی واقعی نورونهای مغز یا بازی‌های قدرت، ساده‌انگاری شگرفی را برملا می‌کند. هر کدام از این شکل‌های نقد به خودی خود توانمند است، اما ترکیب آن با دوتای دیگر ناشدنی است. آیا کسی می‌تواند مطالعه‌ای را به خیال درآورد که با سوراخ اوزون همزمان به شیوه‌ای طبیعی‌شده، اجتماعی شده و شالوده‌شکنی شده برخورد کند؟ مطالعه‌ای که در آن سرشت پدیده‌ها ممکن است به شدت پابرجا شود و راهکارهای قدرت پیش‌بینی‌پذیر، اما چیزی جز تأثیرات معنا که توهمات دلسوزی‌آور طبیعت و سخن‌گو را فرافکنی می‌کند، به خطر نمی‌افتد؟ این‌گونه وصله‌پینه کردن غیرعادی و مسخره (گروتسک) خواهد بود. زندگی روشنفکرانه‌ی ما تا زمانی بازشناختنی است که شناخت‌شناسان، جامعه‌شناسان و شالوده‌شکنان ما در کنار هم باقی بمانند و نقد هر گروه خوراکش را از ناتوانی‌های آن دوتای دیگر فراهم کند. ممکن است از علوم، بازی‌های قدرت تجلیل یا باور به واقعیت را مسخره کنیم، اما نباید این سه اسید سوزآور را درهم‌آمیزیم. «برای خواندن جملات بیشتری از کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم، بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید.»

درباره برونو لاتور

برونو لاتور جامعه‌شناس و فیلسوف فرانسوی معاصر است که در سال ۱۹۴۷ متولد شد و در حال حاضر نیز در قید حیات است. از برونو لاتور به‌عنوان نظریه‌پرداز فرانسوی در زمینه علم، فناوری و سیاست یاد می‌کنند که نتیجه فعالیت‌های وی به توسعه و بسط نظریه شبکه کنش و ظهور مطالعات علم و فناوری در اروپا منتج شد. این فیلسوف کتاب‌هایی نیز تالیف کرده که مشهور ترین آن‌ها در دنیا عبارت هستند از: زندگی آزمایشگاهی، ما هرگز مدرن نبوده‌ایم، علم در عمل

نظرات کاربران

Armin
۱۳۹۸/۰۸/۲۵

مسلماً از اهمیت برنولاتور سخن راندن امری اجتناب ناپذیر است و این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این نویسنده است. ولی متاسفانه، ترجمه بسیار بد هست و متن غیر قابل خوانش است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
اگر دستگاه نقد مدرن‌ها آنان را شکست‌ناپذیر کرده، چرا امروز بر سر تقدیر خودشان این پا آن پا می‌کنند؟ اگر کارآیی درست به نیمهٔ تاریک وابسته است، چرا من اکنون می‌توانم آن را به نیمهٔ تابناکش مربوط کنم؟ پیوند میان دو مجموعه آداب باید به راستی برای من تغییر کرده باشد تا بتوانم هر دو آداب پالایش و ترجمه را دنبال کنم. اگر ما دیگر نمی‌توانیم با تمام وجود به وظایف مدرن‌کردن بچسبیم، بی‌تردید بازدارنده‌های پیش‌بینی نشده‌ای در سازوکار دخالت داشته‌اند. چه اتفاقی افتاد که کار پالایش را به اندیشه نیامدنی می‌کند، وقتی چند سال پیش این رزم‌آرایی شبکه‌ها بود که به نظر ابلهانه، پوچ و رسوایی برانگیز می‌نمود. بیایید بگوییم مدرن‌ها قربانیان پیروزی خودشان بوده‌اند. می‌پذیرم که توضیح خامی است، با این حال چنین می‌نماید که دامنهٔ بسیج جمعها به زیاد کردن دورگه‌ها به درجه‌ای رسید که چارچوب قانون اساسی که هستی آنها را هم انکار و هم مجاز می‌کند، دیگر نمی‌توانست آنها را در جای خود نگاه دارد. قانون اساسی مدرن با سنگینی وزن خود فروریخته، در زیر آمیزه‌هایی فرورفته که به عنوان مادهٔ آزمایشگری تاب می‌آورده زیرا همزمان اثر آنها را در بافت جامعه لاپوشانی می‌کرد. اندازهٔ این طبقه ـ زمین سوم بزرگ‌تر از آن است که احساس کند نظم عینیت‌ها یا نظم ذهنیت‌ها آنرا با وفاداری نمایندگی می‌کند.
esrafil aslani
ما در اجتماعاتی زندگی می‌کنیم که پیوند اجتماعی از عینیت‌هایی سرچشمه می‌گیرد که در آزمایشگاهها ساخته می‌شوند
ali73
چنین می‌نماید که می‌گویند، بیایید شناخت و دانش، علاقه، دادگری و قدرت را با هم درنیامیزیم. بیایید زمین و آسمان، صحنهٔ بین‌المللی و محلی، مردمی و نامردمی را درهم‌نیامیزیم. می‌گویید: «اما همین سرهم‌بندی‌هاست که این درهم‌آمیزی را پیش می‌برد، آنها دنیای ما را به‌هم می‌بافند.!» تحلیل‌گران پاسخ می‌دهند: «طوری رفتار کنید که انگار وجود ندارند.»
ali73

حجم

۵۲۳٫۵ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۸۱ صفحه

حجم

۵۲۳٫۵ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۸۱ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان