دانلود و خرید کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها ایسا بریگز ترجمه حسن نمک‌دوست تهرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها اثر ایسا بریگز

کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها

معرفی کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها

کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت اثری از ایسا بریگز و پیتر برک است که در انتشارات همشهری به چاپ رسیده است.

انتشارات مؤسسه همشهری در جهت ارتقا سطح فرهنگی و آگاهی‌های جامعه، از سال ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‏ای در بازار نشر پرداخته است. این مرکز با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات مؤسسه همشهری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی‌ ـ‌ ‌مطبوعاتی ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه‌ چاپ و نشر کتاب‌های برگرفته از مجموعه نشریات مؤسسه، کتاب‌های حوزه علوم ارتباطات و کتاب‌های حوزه شهر و شهرنشینی و همچنین کتاب‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و سایر حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند.

 درباره کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت

برقراری ارتباط مختص انسان نیست و موجودات دیگر کم و بیش به شیوه‌ها و شکل‌های گوناگون با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما انسان را به دو دلیل «موجود ارتباطگر» دانسته‌اند:

نخست، تنوع بی‌پایان شکل‌های ارتباطی. افزون بر كاربرد زبان و بهره‌گیری از نظام نمادها، که برخی اندیشمندان، فرهنگ را به آن معنا می‌کنند و حیات جامعه‌ها را بی آن میسر نمی‌دانند، هرکنش انسان در بردارنده پيام و معنايی و دارای وجهی ارتباطی نيز هست؛ از بستن یک پنجره تا مشتی گره كرده و از بنا كردن تخت جمشيد تا ساخت يک رايانه.

دوم، تنها انسان است که می‌تواند یک کنش ارتباطی واحد را، بسته به موقعیت‌ها و بافتهای مختلف، به شکل‌های گوناگون معنا و تفسیر کند. خندخند، شكرخند، نيشخند، پوزخند، تلخند، زهرخند و ... نشان‌دهندۀ تفسیرها و تأویل‌های گوناگون از یک کنش ارتباطی يعنی خنديدن هستند.

اما دلیل سومی نیز وجود دارد. انسان یگانه موجودی است که از رسانه‌ها برای برقراری ارتباط، در مقياس‌های محلی، ملی و جهانی، بهره می‌گیرد، چندان که تاریخ نوین جامعه‌ها و تمدن انسانی را به هيچ وجه نمی‌توان بدون حضور رسانه‌ها درک و فهم کرد. جذابیت و شورانگیزی كتاب حاضر نيز از همين روست. ايسا بريگز و پيتر بِرک، دو مورخ سرشناس رسانه‌ها، در کتاب خود به روشنی و دقت تمام نشان می‌دهند که رسانه‌ها درهم‌آمیخته و سرشته وجوه گوناگون حیات اجتماعی‌اند، چندان كه دگرگونی اين، بدون تحول آن و فهم یکی بدون شناخت دیگری امكانپذير نيست.

شیرینی کتاب وجه دیگری هم دارد. داستان رسانه‌ها، از هر دو منظر اجتماعی و فن‌شناختی، بيانگر تلاش انسان‌ها برای كسب آگاهی بيشتر و به اشتراک گذاشتن آن نيز هست. همين تلاش است كه راه را برای گشايش فضای ارتباطی و افزايش فرصت‌های  رسانه‌ای هموار می‌كند و به رسانه‌ها امكان می‌دهد به گسترش آزادی انديشه و بيان و پيشرفت جامعه‌ها ياری برسانند. نویسندگان کتاب چندبار به اين موضوع می‌پردازند كه توسعه رسانه‌ها کهنه‌اندیشان را بر سر يک دوراهی گرفتار می‌كند: نه می‌توان مانع توسعه رسانه‌ها شد و نه این ممانعت سودی در پی دارد. در واقع، هر مانعی جامعه را آگاه می‌کند که چیزی برای خواندن، دیدن و شنیدن وجود دارد و همين آگاهی، خود منشاء جست‌وجو و کشف ایده‌ها و اندیشه‌های تازه مي‌شود.

کتاب، دوران آغاز مدرن و اختراع حروف متحرک چاپی و انتشار كتاب‌های چاپی تا پيدايش روزنامه، پست، تلگراف، عكاسی، سينما، تلفن، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت را در بر می‌گيرد؛ رسانه‌هایی که درون مرزهای جغرافيايی و در تعامل با جامعه بلافصل خود متولد شده‌اند و در وهله نخست بايد در چنين بستره مطالعه شوند، به سرعت مرزها را درمی‌نوردند و خصلت و كاركردی جهانی می‌یابند. رويكرد فراگير نويسندگان كتاب به مفهوم وسايل ارتباطی، حمل‌ونقل را هم شامل می‌شود و از همين رو كنش متقابل انسانها و جامعه‌ها با راهها، راه‌آهنها و آبراهه‌ها و وسايلی همچون كالسكه، قطار، دوچرخه، بالن، كشتی، هواپيما، اتومبيل، زيردريايی و موشک نيز دركتاب كاويده شده است.

 نظرات دیگران درباره کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت

«پر از سؤال‌ها و جزئیات روشن‌گرانه. . . تاریخ اجتماعی رسانه کتابی است ایده‌آل برای دانشجویان و درسی است برای مورخان تا بدانند باید رسانه را به عنوان حوزه‌ای مستقل جدی بگیرند.»

نشریه اینترنشنال رویو آو سوشیال هیستوری دانشگاه کیمبریج


«پر از اطلاعات گران‌بها»

روزنامۀ گاردین


«این کتاب یک شاهکار است و بدون شک کمک بزرگی به تدریس در حوزه مطالعات رسانه خواهد کرد.»

هفته‌نامه تحصیلات عالی تایمز


«گزارشی غنی از اطلاعات مفید در مورد رشد رسانه‌ها از گوتنبرگ تا گوگل از سوی دو نفر از مورخان سرشناس اجتماعی و فرهنگی بریتانیا. این کتاب را به عنوان منبعی درسی به همۀ دانشجویان رسانه توصیه می‌کنم.»

پَدی اسکنل، دانش‌گاه میشیگان – آمریکا


«تاریخ اجتماعی رسانه‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین فصل از کتاب تاریخ بشری دانست. اگر بخواهیم جنگ‌ها، انقلاب‌ها، ادیان و حرکت‌های فکری را بشناسیم چاره‌ای نداریم جز این که در نهایت با این سوال روبه رو شویم که «چه کسی، در مورد چه چیزی و با چه کسانی ارتباط برقرار کرده است؟ - و چگونه؟» بریگز و بِرک جامع‌ترین و در عین حال موجزترین منبع را در مورد این موضوع تهیه کرده‌اند که هم می‌تواند مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد و هم متخصصان.»

جاناتان روز، دانش‌گاه درو - آمریکا


«کتاب تاریخ اجتماعی رسانه‌ها، به‌ترین منبع موجود در این حوزه است و به حق می‌توان آن را درآمدی معیار بر این موضوع دانست. این کتاب، دیگر متون رقیب را پشت سر گذاشته و به خوبی روند رشد رسانه‌های جمعی را با بافت وسیع‌تری از تاریخ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گره زده است.»

مارک همپتون، دانش‌گاه لینگنان – هنگ کنگ


«تاریخ اجتماعی رسانه بدون شک بهترین منبع موجود در زمینه تاریخ رسانه است. این کتاب با نگاه به تمام دگرگونی‌های مهم از انقلاب چاپ تا اینترنت، گزارشی دقیق از شیوه‌های مدرن ارتباطی ارائه می‌دهد. به علاقه‌مندان دنیای رسانه‌ها توصیه می‌کنم این کتاب را بخوانند.»

مایکل پیکرینگ، دانش‌گاه لافیرو - انگلستان


«نویسندگان این کتاب، تاریخ جذاب و گسترده رسانه‌ها را به رشته تحریر درآورده‌اند؛ آن‌ها از انقلاب چاپ شروع کرده و به بلوغ جامعه اطلاعاتی رسیده‌اند؛ نه تنها به تاریخ سیاسی، اجتماعی و فن‌آوری هر رسانه می‌پردازند، که این رسانه‌ها را به گونه‌ای به هم پیوند می‌زنند که به خوبی می‌توان روند سلسله‌وار رشد آن‌ها را درک کرد.»

سوزان مورای، دانش‌گاه نیویورک

 خواندن کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران حوزه رسانه و علاقه‌مندان به تاریخ، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات مخاطبان این کتاب‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۶۶۰ صفحه

حجم

۱۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۶۶۰ صفحه

قیمت:
۲۳۱,۰۰۰
تومان