دانلود و خرید کتاب خلع شدگان اورسولا.کی له‌گوئین ترجمه حامد کاظمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خلع شدگان اثر اورسولا.کی له‌گوئین

کتاب خلع شدگان

انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۳.۵از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خلع شدگان

کتاب خلع شدگان نوشتۀ اورسولا کی له گوئین و ترجمۀ حامد کاظمی است. نشر چشمه این کتاب را روانۀ بازار کرده است. این اثر، رمانی فانتزی از نویسنده‌ای فمینیست در ژانر علمی-تخیلی و «ادبیات گمانه زن» است. در این داستان، سه تفکر، روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

درباره کتاب خلع شدگان

کتاب خلع شدگان، دنیاهای خیالی و سیاره‌های ناشناخته و ناموجود را در آیندهٔ بشری به تصویر می‌کشد.

این رمان آرمانشهری، نخستین‌بار در سال ۱۹۷۱ میلادی به چاپ رسید و جایزۀ نبیولا برای بهترین رمان در سال ۱۹۷۴، جایزۀ هوگو، جایزۀ لوکس و جایزۀ کمبل را در سال ۱۹۷۵ از آن خود کرد. این کتاب، افزون‌بر ژانر علمی‌تخیلی‌اش، به موضوعاتی همچون آنارشیسم، انقلاب، سرمایه‌داری، فردگرایی و جمع‌گرایی نیز پرداخته است.

داستان، در سیارۀ اوراس (Urras) می‌گذرد. بیش از ۱۷۰ سال پیش، اودو (Odo) به پا خاست. او خواهان برابری انسان‌ها و همکاری آن‌ها در ادارۀ امور بود؛ یک آنارشیست.اودو سرانجام در زندان و تحت آزار جان باخت اما پیروان او قوی شدند، دولت با آنها کنار آمد و حاضر شد آن‌ها را به ماهِ سیاره، آنارس (Anarres)، برساند تا آن قمرِ بیابانی را مسکونی کنند و بدون خون‌ریزی بیشتر، از دردسرشان راحت شود و... .

کتاب خلع شدگان، از این طریق، به زندگی اشراف و طبقه کارگر و اینکه چگونه می‌توان جامعه‌ای آرمانی ساخت که در آن نه از فقر و ستم خبری باشد و نه از سرکوب سیاسی حکومت‌های توتالیتر سخن می‌گوید.

حامد کاظمی، مترجم این کتاب، در مقدمه می‌گوید: «به هر روی، دربارهٔ این داستان و نویسنده‌اش سخن زیاد می‌شود گفت. اما هر چه بیشتر بگویم، گزاف‌تر خواهد بود. چه، داستان خود هر آن‌چه را که گفتنی و نگفتنی است، خواه در سیاهی حروف و خواه در سفیدی بین خطوط، گفته است.»

خواندن کتاب خلع شدگان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی به‌ویژه ژانر علمی-تخیلی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره اورسولا کی له گوئین

اورسولا کی له گوئین در ۲۱ اکتبر ۱۹۲۹ در برکلی کالیفرنیا به دنیا آمد. وی نویسندهٔ فمینیست در سبک علمی–تخیلی بود که در قالب‌های رمان، شعر، داستان کودکان و جستارنویسی طبع‌آزمایی کرد. بیشترین شهرت این نویسنده اما به‌خاطر داستان‌های علمی‌تخیلی و فانتزی‌هایی است که به‌شکل داستان کوتاه یا رمان نوشته است. او اکنون یکی از مهم‌ترین نویسندگان داستان‌های علمی‌تخیلی محسوب می‌شود. اورسولا برندۀ جایزه ملی کتاب سال ۲۰۱۵ امریکا است.

اورسولا کی له گوئین با آهنگساز آوانگارد، دیوید بوفورد، در ساخت اپرایی در سال ۱۹۸۵ همکاری کرد. او این اپرا را دربارهٔ گروهی از فضانوردان بر روی سیاره‌ای غریب نوشت.

مشهورترین آثار اورسولا کی له گوئین علمی تخیلی هستند اما او آثاری گوناگون شامل بیش از ۱۹ رمان علمی–تخیلی و خیال‌پردازی؛ ۹ جلد داستان کوتاه، مقالات، ترجمه، ۱۳ کتاب کودکان و شعر نوشته است. وی چندین بار برندهٔ جایزه‌های هوگو و نبیولا شده است.

آثار لو گویین حامل دیدگاه‌های در حال تحول او در مورد علوم اجتماعی، فمینیسم، محیط گرایی و آرمان‌شهرها هستند.

افزون‌بر ژانر علمی و تخیلی، اورسولا کی له گوئین، در ژانر «ادبیات گمانه زن» نیز می‌گنجد. ادبیات گمانه‌زن و نویسندگان فعال در این وادی، پیش‌گو هستند.

دنیای داستان‌های له گوئین و شخصیت‌هایش، جنبه‌های روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و پیچیدگی‌های عمیقی دارد. شیوایی، گیرایی، درون‌نگری، طنز، ذکاوت و برانگیزندگی از جمله ویژگی‌هایی هستند که با ظرافت خاصی در نوشتار او به کار گرفته می‌شوند.

برخی از آثار اورسولا عبارت‌اند از:

کتاب «دست چپ تاریکی» (۱۹۶۹) که به جامعه‌ای بدون جنس می‌پردازد.

مجموعه چهارگانهٔ «دریای زمین» (۱۹۹۰–۱۹۶۸)

«شش کتاب سریِ دریازمین»

«همیشه بازگشت به خانه»

«دربارهٔ یک ساحل کوچک در اورگون در جادهٔ دریا»

«بال‌گربه‌ای‌ها»

ترجمهٔ «تائو ته چینگ» (دائو ده جینگ) اثر لائو تسو

مجموعه شعر «در جست‌وجوی سوگ‌نامه‌ام»

اورسولا کی له گوئین در ۲۲ ژانویهٔ ۲۰۱۸ درگذشت.

بخشی از کتاب خلع شدگان

«شوِک در جیب کت پشمی‌ای که برای زمستان از آن فروشگاه در خیابان کابوس سفارش داده بود یک نامه یافت. اصلاً نمی‌توانست تصور کند آن نامه چگونه از جیب کت سر درآورده بود. قطعاً جزء مرسولات پستی که روزی سه‌بار به او تحویل داده می‌شد نبود، چرا که تنها شامل دست‌نوشته‌ها و تجدیدچاپ‌های کارهای فیزیک‌دانان سراسر اوراس، دعوت‌نامه‌های مراسم استقبال و پیام‌های ساده‌دلانهٔ بچه‌های مدرسه‌ای بود. این یکی یک تکه کاغذ نامرغوب تاخورده بدون پاکت بود؛ هیچ مهر یا تمبری از سه شرکت پستی رقیب در اوراس هم روی آن نبود.

با کمی اضطراب، آن را باز کرد و خواند؛

اگر تو یک آنارشیست هستی، چرا با سیستم قدرت کار می‌کنی که به دنیای تو و به امید اودونیَن خیانت کرده یا شاید این‌جایی تا همان امید را برای ما به ارمغان بیاوری؟ ما که از بی‌عدالتی و سرکوب رنج می‌بریم، چشم‌مان به دنیای خواهر است، نور آزادی در این شب تیره. به ما برادرانت بپیوند!

نه امضایی بود و نه آدرسی.

این نامه هم وجدان و هم منطق شوِک را جریحه‌دار کرد. او را تکان داد، نه با شگفتی، بلکه با نوعی وحشت. می‌دانست آن‌ها این‌جا هستند: ولی کجا؟ با چنین کسی ملاقات نکرده بود، چنین کسی ندیده بود، حتا تاکنون یک مرد فقیر هم ندیده بود. گذاشته بود دیواری دورش ساخته شود و خود متوجه نشده بود. مانند یک تملک‌گرا، مصونیت را پذیرفته بود. او جذب سیستم شده بود ــ همان‌طور که چیفویلیسک گفته بود.

نمی‌دانست چگونه می‌تواند این دیوار را فرو بریزد. و اگر می‌توانست، کجا می‌بایست می‌رفت؟ وحشت عرصه را بر او تنگ‌تر کرد. به که می‌توانست رو کند؟ از همه طرف با لبخندهای ثروتمندان محاصره شده بود.

«می‌خوام باهات صحبت کنم، افور.»

«بله آقا. ببخشید، آقا، اتاق رو مرتب می‌کنم و در خدمت شما هستم.»»

نظرات کاربران

فاطمه.م
۱۳۹۹/۰۷/۰۷

علاقمندان ادبیات فانتزی له گوئین را با مجموعه فانتزی دریای زمین می شناسند، این کتاب تم متفاوتی دارد. دنیایی خیالی در قرن ها بعد که مردم زمین میان سه حکومت سرمایه داری، کمونیسم و جهان سومی ها اسیرند و فیزیکدانی

- بیشتر
کاربر ۲۶۲۸۴۴۴
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

بیشتر فلسفی هست تا داستان علمی تخیلی اگر دنبال بحث و مجادله فلسفی هستین و حوصلتون سر نمیره از این مباحث بخونید اگر دنبال یه داستان علمی تخیلی شبیه آثار کسایی مثل آسیموف و آرتور سی کلارک و بقیه هستید

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
«اگر بتونی چیزی رو به عنوان یک کل ببینی، همیشه زیبا به نظر می‌رسه. سیاره‌ها، زندگی‌ها... ولی از نمای نزدیک، یک دنیا فقط خاک و سنگه. و روز پشت روز، زندگی یک کار سخته، تو خسته می‌شی و الگو رو گم می‌کنی. نیاز به فاصله پیدا می‌کنی، به وقفه. راه این‌که ببینی زمین چه‌قدر زیباست اینه که به عنوان ماه به‌ش نگاه کنی. راه دیدن این‌که زندگی چه زیباست اینه که از بزنگاه مرگ به‌ش نگاه کنی.»
teOdOr
تنها چیزی که زندگی را ممکن می‌سازد بی‌ثباتی دایمی و تحمل‌ناپذیر است؛ این‌که ندانیم چه چیزی انتظارمان را می‌کشد.
کتاب باز
تنها سکهٔ رایجی که حکومت می‌شناسد قدرت است؛ و خودش این سکه‌ها را ضرب می‌کند.
teOdOr
تنها چیزی که زندگی را ممکن می‌سازد بی‌ثباتی دایمی و تحمل‌ناپذیر است؛ این‌که ندانیم چه چیزی انتظارمان را می‌کشد. اورسولا کی. له‌گوئین
neginafshari
آزادی چیز خوبی نیست اگر اسلحه‌ای نداشته باشی که از آن دفاع کنی.
teOdOr
برای این‌که زندگی رو مثل یک کل ببینی فقط کافیه اون رو میرا ببینی. من خواهم مُرد، تو خواهی مُرد؛ وگرنه ما چه‌جوری می‌تونیم همدیگه رو دوست داشته باشیم؟ خورشید قراره بسوزه و تموم بشه، چه چیز دیگه‌ای اون رو به درخشش وا می‌داره؟»
teOdOr
جایی که دارایی باشه حتماً دزد هم هست؟» «“برای ساختن دزد، یک مالک بساز؛ برای خلق جرم، قانون خلق کن
teOdOr
ایده مانند چمن است؛ نور را می‌جوید، جمعیت را دوست دارد، در آمیزش با دیگران رشد می‌کند و وقتی پا بخورد بهتر رشد می‌کند.
teOdOr
با نگاه به پاهای باریک وِآ که مزین به کفش‌های سفید با پاشنهٔ خیلی بلند بود، عبارتی را که تَکوِر معمولاً به کار می‌برد، به یاد آورد. «یک سودجوی جسمانی»، عنوانی که تَکوِر به زنانی می‌داد که جنسیت خود را به عنوان سلاحی در جنگ قدرت در برابر مردان به کار می‌بردند. با نگاه به وِآ، او سودجوی جسمانی‌ای بود به معنای دقیق کلمه. کفش‌ها، لباس‌ها، مواد آرایشی، جواهرات، ژست‌ها و هر چیز دیگری دربارهٔ او کاملاً در جهت تحریک بود. چنان با ظرافت و خودنمایانه یک بدن زنانه بود که خیلی سخت می‌شد او را یک انسان به شمار آورد. او تجسم تمام آن جاذبهٔ جنسی‌ای بود که لوتی‌ها در رؤیاهای‌شان، در شعرو ادبیات، در نقاشی‌های بی‌پایان از زنان برهنه، در موسیقی‌شان، در معماری‌شان با منحنی‌ها و گنبدها، در آب‌نبات‌ها، حمام‌ها و تشک‌های‌شان به نمایش می‌گذاشتند. او همان زنی بود که در مبلمان بود.
teOdOr

حجم

۴۵۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۶۹ صفحه

حجم

۴۵۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۶۹ صفحه

قیمت:
۸۳,۰۰۰
۴۱,۵۰۰
۵۰%
تومان