دانلود و خرید کتاب اقتصاد و دولت در ایران موسی غنی‌نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد و دولت در ایران اثر موسی غنی‌نژاد

کتاب اقتصاد و دولت در ایران

معرفی کتاب اقتصاد و دولت در ایران

«اقتصاد و دولت در ایران» پژوهشی درباره ریشه‌ها و علل تداوم اقتصاد دولتی در ایران به قلم موسی غنی‌نژاد (-۱۳۳۱) است. در این پژوهش چگونگی شکل‌گیری ناسیونالیسم و اقتصاد دولتی در ایران و تاثیرگذاری آن بر تحولات اقتصاد سیاسی کشورمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ضعف مزمن و ساختاری نظام اقتصاد بازار آزاد و بخش خصوصی در ایران به عنوان مشکلی نشات‌گرفته از شیوه تفکر و ایدئولوژی توضیح داده خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش نشان‌دادن اهمیت اندیشه‌ها بر تحولات اقتصاد سیاسی ایران است. موضوعی که اغلب از چشم پژوهشگران پنهان مانده یا تحت‌الشعاع رویکردهای ماتریالیستی برای توضیح تحولات تاریخی قرارگرفته‌است. این اثر ۹ فصل دارد که در آنها به ترتیب مسایل زیر را بررسی کرده‌است: بررسی و نقد ادبیات موضوع اندیشه‌های تجددطلبانه، نهضت مشروطه و تحولات ناشی از آن سال‌های تزلزل و خلاء قدرت پس از استبداد صغیر ناسیونالیسم مقتدر و اقتصاد دولت‌مدار دهه ۱۳۲۰ و گسترش روزافزون روشنفکری چپ و بیگانه‌ستیز شکل‌گیری بخش خصوصی و نقش آن در ساختار اقتصاد کشور سلطه بلامنازع اقتصاد دولتی در پی افزایش شدید درآمدهای نفتی انقلاب اسلامی، دولت و بخش خصوصی نتایج پژوهش و چند پیشنهاد.
آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟
جوزف نای
ماکس وبر و جامعه‌شناسی اقتصادی
ریچارد سوئدبرگ
بزرگان مکتب اتریش
رندال جی. هولکام
دگرگونی اقتصادی
داگلاس نورث
پیش‌‌رفتن با جمع: تجربه اقتصاد توده‌ای در آمریکای لاتین
آلبرت هیرشمن
اندیشه آزادی: نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربۀ ایران معاصر
محمد طبیبیان
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۳: نظم سیاسی مردمان آزاد)
فریدریش فون هایک
آزادسازی و عملکرد اقتصادی
موسی غنی‌نژاد
سوسیالیسم و سرمایه‌داری: رساله‌ای روش مند درباره‌ی اقتصاد، سیاست و اخلاقیات
هانس هرمان هوپ
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
اقتصاد تحریم نفت: جدال بر سر تجربه مصدق
بهرنگ رجبی
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۱: قواعد و نظم)
فریدریش فون هایک
خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
زمان و پول
راجر دبلیو گریسون
چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟: به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها
جوزف استیگلیتز
بیماری هلندی در اقتصاد ایران
رضا منوچهری
اقتصاد به روایت دیگر
موسی غنی‌نژاد
نبرد با رکود
پل کروگمن
قدرت و بازار: دولت و اقتصاد
مورای ان. روتبارد
پیکتی؛ مغالطه قرن بیست و یکم
موسی غنی‌نژاد

نظرات کاربران

کتابنخون طاقچه
۱۳۹۹/۱۲/۲۹

کتاب بسیار خوبیست برای مطالعه تاریخ اقتصاد معاصر ایران، البته نویسنده کاملا اندیشه ها و نظریات خودش رو در کتاب دخیل کرده و در واقع روند اقتصاد ایران رو از مشروطه تا امروز از دید خودش تعریف کرده به همین

- بیشتر
yasser esmaeili
۱۳۹۸/۰۷/۱۳

یک کتاب عالی . قلم روان و صریح غنی نژاد علت های عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی ما رو روشن می کنه

کاربر 7157726
۱۴۰۲/۰۹/۲۲

حسمون رو از خواندن کتار با دیگران به اشتراک بگذاریم

پیمان یوسفی
۱۴۰۲/۰۴/۲۲

یکی از بهترین کتاب هایی که میتوان در خصوص تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران از نیمه قاجار تا دوران معاصر خواند قطعا همین کتاب است. بدور از تمام مناقشات سیاسی و ایدئولوژی، کتاب تصویری بسیار گویا از تاریخ کشورمان ارائه

- بیشتر
امیررضا
۱۴۰۱/۱۱/۲۲

البته قیمتش هنگام خرید میشه ۳۰ هزارتومان

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
... بعضی از وکلا که در راسشان تقی‌زاده و حاجی میرزا ابراهیم آذربایجانی قرار گرفته بودند اصطلاح انقلاب کبیر فرانسه از زبانشان نمی‌افتاد و عاشق گیوتین و دادگاه‌های انقلاب بودند که ظرف یک ساعت حکم اعدام شاه و درباریان و جمیع وزرا و امرای حال و گذشته را صادر نماید. یکی می‌خواست روبسپیر بشود دیگری خود را جانشین مارا می‌دانست و دیگری دانتون شده بود. هیچ‌یک از علل بروز و کیفیت وقوع و شرح حوادث ناگوار و آثار و عواقب آن انقلاب در فرانسه اطلاعی نداشتند و جز شهرت‌طلبی هدفی در کار نبود. این دسته متاسفانه ریشه و علایق خانوادگی و ملکی زیاد هم نداشتند تا از هرج‌ومرج و آشوب احساس خطر نموده و احتمال خسارت جانی و مالی بدهند، بدین لحاظ مساعی من در کنترل و جلوگیری از تندروی آنها زیاد مثمرثمر نبود.
laissez faire
در ۱۵ آبان ۱۳۳۱ لایحه ملی شدن تلفن به قید دو فوریت به مجلس داده شد و در ۱۶ دی همان سال از شرکت تلفن «خلع ید» شد و دولت امور شرکت را، تحت عنوان شرکت سهامی تلفن، در دست گرفت. در ۲۷ آذر ۱۳۳۱ لایحه تاسیس شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به قید دو فوریت به مجلس داده شد. به علاوه، شرکت شیلات، بانک شاهی، جنگل‌های سراسر کشور، و شرکت برق تهران نیز در زمان دولت دکتر مصدق ملی شدند.
laissez faire
«آقای فرامرزی فرمودند ممکن است استخراج این منابع نفتی از بین برود. دنیای امروز ۳۰ میلیون تن نفت [ایران] را نمی‌تواند از جای دیگر استخراج بکند ... مجبور هستند اگر تنی ۵۰ لیره هم شده پول بدهند و ما استخراج بکنیم. این یک رقم عمده‌ای است که دنیا نمی‌تواند از آن صرف‌نظر بکند. آنها مجبور هستند حتی مهندسین مجانی هم به اختیار دولت ایران قرار بگذارند برای این که بتوانند بازار دنیا را اداره بکنند.» دکتر مصدق در همان جلسه سخنان مکی را تایید می‌کند: «بنده صدی صد اطمینان می‌دهم که این نفت از چاه بیرون خواهد آمد و احتیاج طرف مقابل سبب بیرون آوردن نفت از چاه می‌شود.» اظهاراتی از این دست که مرتب تکرار می‌شد و به تهییج افکار عمومی دامن می‌زد، برخلاف ادعای طرفداران نهضت ملی نه تنها مبتنی بر نظرات کارشناسی دقیق نبود بلکه حکایت از بی‌خبری و ساده‌انگاری گویندگان و مبلغان ملی کردن صنعت نفت داشت. در همان سال اول ملی شدن صنعت نفت ایران، تولید نفت کویت از ۱۷ میلیون تن به ۲۷ میلیون تن، تولید عراق از ۷ به ۱۵ و تولید عربستان سعودی از ۲۶ به ۴۹ میلیون تن افزایش یافت
laissez faire
«ایرانی که یک کارخانه سیمان را نمی‌تواند با پرسنل خود اداره نماید و ایرانی که کارخانجات کشور را در اثر عدم قدرت فنی به صورت ناگواری درآورده است و ضرر می‌دهد، با کدام وسایل می‌خواهد نفت را شخصا استخراج کند.» رزم‌آرا صریحا گفت ملی کردن صنعت نفت بزرگ‌ترین خیانت است.
laissez faire
دوره ده‌ساله ۱۳۵۱-۱۳۴۱، مقارن با برنامه‌های سوم (۱۳۴۶-۱۳۴۱) و چهارم (۱۳۵۱-۱۳۴۶) را می‌توان دوران طلایی اقتصادایران دانست. رشد اقتصادی چشمگیر و پایدار از یک سو و نرخ تورم تک‌رقمی از سوی دیگر، مهم‌ترین دستاوردهایی هستند که این سال‌ها را به دهه طلایی اقتصاد در کشور بدل ساختند. در این دوره، میانگین نرخ رشد اقتصادی ۱۱ درصد در سال و میانگین نرخ تورم ۴/۲ درصد در سال بوده است؛
niloufar.dh
رویکرد ناسیونالیسم مبتنی بر رمانتیسیزم، قائل به برابری همه انسان‌ها و جهان‌شمول بودن حقوق ذاتی آنها نیست. طبق این رویکرد جامعه بشری یا بشریت مفهومی انتزاعی و بی‌معنا است. انسان‌ها اعضای ملت‌ها و فرهنگ‌های متفاوتند و از این رو شأن و منزلت یکسانی ندارند. ارزش انسان به فردیت او نیست بلکه به ملیت و فرهنگ او است. انسان هویت فردی ندارد بلکه در تعلق به جمع یعنی ملت یا فرهنگ خاصی شخصیت پیدا می‌کند.
niloufar.dh
به جای رفتن به دنبال سراب ایدئولوژیک، به حقیقت علمی باید تکیه کرد، به عوض جستجوی راه سوم، راه عقل را باید پی گرفت. برای رهایی از رسوبات فکری ناسیونال‌سوسیالیستی و درک واقعیت نظام بازار و بخش خصوصی باید به اندیشه اقتصادی حقیقی رجوع کرد.
laissez faire
بررسی‌های انجام شده روی ترکیب نهایی سهام‌داران ۳۱۵ شرکت واگذار شده که حدود ۹۰ درصد ارزش کل واگذاری‌های این بخش را دربرمی‌گیرد نشان از آن دارد که اینجا هم بخش خصوصی در حاشیه مانده است. ترکیب نهایی سهام‌داران ۳۱۵ شرکت مورد نظر در سال ۱۳۹۰ حاکی است که بخش عمومی غیردولتی ۷۸/۳۵ درصد، بخش دولتی ۲۷/۲۵ درصد بخش تعاون و سهام عدالت روی هم ۱۱/۲۱ درصد و نهایتا بخش خصوصی ۹۱/۴ درصد ارزش جاری سهام واگذار شده را در اختیار دارند.
laissez faire
بررسی‌های انجام شده روی ترکیب نهایی سهام‌داران ۳۱۵ شرکت واگذار شده که حدود ۹۰ درصد ارزش کل واگذاری‌های این بخش را دربرمی‌گیرد نشان از آن دارد که اینجا هم بخش خصوصی در حاشیه مانده است. ترکیب نهایی سهام‌داران ۳۱۵ شرکت مورد نظر در سال ۱۳۹۰ حاکی است که بخش عمومی غیردولتی ۷۸/۳۵ درصد، بخش دولتی ۲۷/۲۵ درصد بخش تعاون و سهام عدالت روی هم ۱۱/۲۱ درصد و نهایتا بخش خصوصی ۹۱/۴ درصد ارزش جاری سهام واگذار شده را در اختیار دارند.
laissez faire
گویی شریعتی توجه ندارد که اگر مالکیت مورد قبول نباشد آن وقت تقبیه و تحریم دزدی و غصب که آیات قرانی و روایات معتبر بر آن تاکید موکد دارند به لحاظ منطقی بی‌معنا می‌شود. ظاهرا سخن وی ملهم از شعار معروف پرودون سوسیالیست فرانسوی قرن نوزدهم است که می‌گفت: «مالکیت دزدی است.» تناقض منطقی در این گزاره با این پرسش روشن می‌شود که اگر مالکیت دزدی است پس دزدی چیست؟ دزدی معنایی جز نقض حق مالکیت دیگران ندارد، اگر چنین حقی مورد قبول نباشد دزدی هم بی‌معنا می‌شود.
laissez faire

حجم

۵۸۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

حجم

۵۸۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان