دانلود و خرید کتاب سلطان جدید (اردوغان و بحران ترکیه مدرن) سونر کاگابتای ترجمه مهدی قراچه‌داغی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سلطان جدید (اردوغان و بحران ترکیه مدرن) اثر سونر کاگابتای

کتاب سلطان جدید (اردوغان و بحران ترکیه مدرن)

معرفی کتاب سلطان جدید (اردوغان و بحران ترکیه مدرن)

ترکیه در بحران است. آیا ممکن است زیر این فشارها متلاشی شود؟ مطمئناً ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و اگر این‌گونه شود چیزی کمتر از یک فاجعه نیست. ترکیه در موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی قرار دارد. این کشور میان اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی واقع شده‌است. ترکیه حد فاصل میان ایتالیا و هند، قدیمی‌ترین دموکراسی و بزرگ‌ترین اقتصاد را دارد. اگر این کشور با مشکل روبه‌رو شود به مراتب بیش از سوریه و عراق به زحمت می‌افتد. اما آیا ترکیه می‌تواند در آینده از این موقعیت نجات یابد؟ برای روشن شدن بحران ترکیه مدرن و معنای آن برای جهانیان، سونر کاگابتای در کتابش، «سلطان جدید» پس از آوردن مقدماتی درباره اوضاع کلی ترکیه قبل و بعد از آتاتورک و نگاهی به زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد ترکیه جدید، درباره ظهور دراماتیک اردوغان بحث می‌کند. در بخشی از این اثر چنین آمده‌است: در سال ۱۹۶۵، با روی کار آمدن حزب عدالت تلاش‌ها برای مقابله با چپ‌گراها ابعاد جدیدی پیدا کرد. سلیمان دمیرل، مهندس تحصیل‌کرده در امریکا که در یک خانواده فقیر روستایی در آناتولی متولد شده بود، سکان حزب عدالت را در سال ۱۹۶۴ به دست گرفت. او قبل از آنکه در سال ۱۹۹۳، رئیس‌جمهوری ترکیه شود هفت بار به مقام نخست‌وزیری رسید. همچنین در راستای سیاست‌های آتاترک اقدامات مختلفی انجام داد، اقداماتی که اردوغان به‌طور محسوس برخلاف آن رفتار نمود. دمیرل که در سال ۱۹۲۴، در استان ایسپارتا در آناتولیای غربی متولد شد، در دانشکده فنی استانبول درس مهندسی مدنی خواند. او با لهجه روستاییان حرف می‌زد و به همین دلیل از حمایت روستاییان در حزب عدالت برخوردار بود. با استناد به نظر حسن بولنت قهرمان، دمیرل که یک مسلمان همه جانبه بود، برای ایجاد شرایط مطلوب در ترکیه روی کار آمد. او مدتی در امریکا درس خواند و مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد و در ضمن در سال ۱۹۵۴ از بورسیه تحصیلی ایزنهاور برخوردار گردید. تجربه او در امریکا در شرایط اوج جنگ سرد سبب شد که به‌شدت تمایلات امریکایی پیدا کند، طرفدار بازار آزاد شود و در ضمن یک ضد کمونیست گردد.

نظرات کاربران

book reader
۱۳۹۷/۰۲/۲۰

نگارش کتاب جذب کننده است اما متاسفانه مترجم به واژه های ترکی مسلط نبوده. در انتقال اسامی شهرها و مناطق، نیز احزاب، اشتباهات غیر قابل گذشتی وجود دارد. با این حال، اصل محتوای کتاب جذاب است. برای کسانی که علاقمند به

- بیشتر
M
۱۴۰۰/۰۲/۰۴

من در ترکیه زندگی میکنم . کتاب به خوبی اوضاع الان و سیاسی ترکیه را تشریح کرده است اما مترجم زیاد واژه های ترکی را خوب ترجمه نکرده اند .

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
در صحنه داخلی اردوغان به‌طور فزاینده دین را در زندگی روزانه مردم گنجانده است و از جمله در مدت ده سال در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ تعداد ۹۰۰۰ مسجد در کشور بنا کرده است.
book reader
اردوغان در اواسط سی سالگی چهره شاخص حزب شد. برای بسیاری از مردم اردوغان با آن اسلام‌گرایانی که کاریکاتورهایشان در جراید سکولار به چاپ می‌رسید، تفاوت داشت. قامت بلند و جثه چهارشانه و سبیل‌های آرایش شده و لباس رسمی‌اش، شمار کثیری را به او جلب می‌کرد. اردوغان به خانه‌های بستگان و همسایگان می‌رفت و با آن‌ها درباره مسائل روز کشور بحث می‌کرد. او رهبران و نخبگان حکومت را سرزنش می‌کرد که به مشکلات مردم عادی توجه ندارند.
book reader
بارزترین ویژگی رهبری اردوغان، کسانی بودند که حامی او به شمار می‌آمدند؛ فقرا و دینداران. اردوغان برنامه‌ای چید که مناطق و محلات مخروبه و فقیرنشین را نونوار کند. هدف او این بود که برای میلیون‌ها ترک فقیر خانه‌سازی کند. این ابتکار که در شرایط حزب عدالت و توسعه رشد و بسط فراوان یافت، سبب شد که مهاجران فقیر که پدر اردوغان هم یکی از آن‌ها بود، شهرنشین شوند. اردوغان سعی کرد این مناطق را قابل زیست کند. به اهالی این مناطق با ارقام درشت سوبسید داده می‌شد. آموزش خیاطی و کار با دستگاه‌های رایانه بدون هزینه در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
book reader
به اعتقاد من ترکیه سه راه پیش روی خود دارد که در هر کدام اردوغان شخصیت اصلی است. او می‌تواند به سیاست‌های قطبی کردن خود ادامه دهد که در این صورت ترکیه در شرایط بحران دائم به سر خواهد برد. دیگر آنکه او می‌تواند به رفتار اقتدارطلبانه خود ادامه دهد و مردم را مجبور کند که در برابر این رفتارش تسلیم شوند و از او اطاعت کنند. و سوم که از راه دوم نشئت می‌گیرد اینکه با وجود نیمی از مردم ترکیه به عنوان مخالف، ضدیت گروه‌های جهادی و کردها در یک جنگ فراگیر داخلی قرار بگیرد.
Mohammadrezaheydariazer

حجم

۳۳۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۳۳۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۶۹,۹۰۰
تومان