دانلود و خرید کتاب اسطوره و واقعیت میرچا الیاده ترجمه مانی صالحی علامه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره و واقعیت اثر میرچا الیاده

کتاب اسطوره و واقعیت

معرفی کتاب اسطوره و واقعیت

«اسطوره و واقعیت» اثر ارزشمند میرچا الیاده (۱۹۸۶-۱۹۰۷) اسطوره‌شناس و دین پژوه بزرگ رومانیایی است. کتاب با تعریف اسطوره، این پدیده همواره بحث‌انگیز و مشترک در حوزه‌های فرهنگ، دین، انسان‌شناسی و باستان‌شناسی آغاز شده‌است ، در ادامه الیاده به مطالعه اسطوره در جوامع ابتدایی پرداخته و نقش مهم اساطیر قومی در تاریخ را که تلاش نموده‌اند این پدیده درزمینه اصلی اجتماعی- دینی‌اش قرارگیرد پرداخته است. معناهای گوناگون اسطوره در عهد باستان و جهان مسیحیت در این کتاب بررسی شده‌اند و نقش اسطوره و اسطوره سازی در دنیای مدرن کنونی در حوزه ادبیات و رسانه، یکی دیگر از بحث‌های جذاب این کتاب است. این کتاب در نه فصل تدوین شده است: «ساختار اسطوره»، «قدرت جادویی و اعتبار خاستگاه»، «اساطیر و آیین‌های نوزایی»، «آخرت‌شناسی و کیهان‌زایی»، «می‌توان بر زبان غلبه کرد»، «اسطوره‌شناسی و هستی‌شناسی و تاریخ»، «اساطیر حافظه و فراموشی»، «عظمت و انحطاط اسطوره‌ها» و «بقایا و پوشش‌های اساطیر». در بخشی از کتاب آمده است: اسطوره‌ها نه تنها ماجرای آفرینش گیتی و منشأ پیدایش جانوران، گیاهان و انسان را تعریف می‌کنند بلکه همه آن وقایع ازلی و آغازینی را نقل می‌کنند که انسان در نتیجه آن‌ها به آنچه که امروز هست، تبدیل شده است؛ یعنی موجودی میرنده، دارای جنسیت (مرد یا زن)، سازماندهی‌شده در جامعه، مؤظف و مجبور به کار و تلاش برای زندگی و کار کردن طبق قوانین و قواعدی مشخص. اگر این جهان وجود دارد و اگر انسان وجود دارد برای این است که موجودات فوق طبیعی در «ابتدا» قدرت‌های خلاق و آفریننده را به کار گرفتند. اما پس از این کیهانزایی و آفرینش انسان، وقایع دیگری رخ داد و انسان آن‌طور که امروز هست پیامد و نتیجه مستقیم آن وقایع اساطیری است و آن وقایع انسان را شکل داده‌اند. انسان میرنده است زیرا واقعه‌ای ناخوشایند در ازل رخ داد. اگر آن واقعه رخ نمی‌داد، انسان میرنده و محکوم به مرگ نمی‌شد. او به زندگی جاودان و نامحدود، مثل سنگ‌ها و صخره‌ها، ادامه می‌داد یا شاید می‌توانست مرتباً پس از دوره‌هایی معین، مثل مار پوست بیندازد...
تصاویر و نمادها
محمدکاظم مهاجری
لذت خیانت
موریس بلانشو
زمانی که باقی می ماند
جورجو آگامبن
هنر اسرار آمیز
میرچا الیاده
مردم شناسی موسیقی «سرخپوستان» آمریکا
مارشا هرندن
تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس
میرچا الیاده
اسطوره، رویا، راز
میرچا الیاده
هزارتوی آزمون های دشوار
میرچا الیاده
پرس‌وجو درباره‌ی شیوه‌های هستی
برنو لاتور
اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر
بهمن نامور مطلق
بیان اندیشه در موسیقی
س‍ی‍دن‍ی‌ وال‍ت‍ر ف‍ی‍ن‍ک‍ل‍شت‍ای‍ن‌
آیین‌ها و نمادهای تشرف: اسرار تولد و نوزایی
میرچا الیاده
جستارهایی در اسطوره
عبدالرحمن مجاهدنقی
در پی سرچشمه‌های ادیان
میرچا الیاده
نیچه؛ فیلسوف، روان شناس و دجال
والتر کوفمان
اسطوره و آیین (مجموعه دیدگاه‌های مکاتب و صاحب‌نظران)
بابک پرتو
اساطیر و تصوف
کورش گودرزی
تاریخ اندیشه‌های دینی(۲) از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت
میرچا الیاده
تاریخ اندیشه‌های دینی (۳) از محمد(ص) تا عصر اصلاحات
میرچا الیاده
تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول
سی. سی تیلور

نظرات کاربران

Karow Rezvani
۱۳۹۸/۰۷/۰۶

عالی بود. شدیداً ترغیب شدم مطالعه در زمینه اساطیر رو ادامه بدم. دنیا با وجود اساطیر جای قابل تحمل تری بود... ممنون می‌شم اگر سایر کتاب‌های این نویسنده رو هم در کتابخانه قرار بدید.

وحید شعبانی
۱۳۹۹/۰۲/۱۸

کتابی بسیار عمیق و جالب در مورد نقش و تحلیل اسطوره ها در تاریخ زندگی بشر با ترجمه ای روان و گویا

پیام
۱۴۰۰/۰۱/۰۵

این کتاب را انتشارات توس هم با نام «چشم‌اندازهای اسطوره» با ترجمه استاد جلال ستاری منتشر کرده است.

جستجوگر
۱۴۰۰/۰۵/۰۹

اسطوره و میتولوژی در طول قرون و اعصار با فرهنگ و تاریخ بشر عجین بوده است. سنتی که از نقل شفاهی به مکتوب رسیده و بخشی از آن به دست بشر امروزی رسیده است. در این کتاب به تفصیل در خواهید یافت: از

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۰)
اسطوره یک نوع تاریخ مقدس را حکایت می‌کند و واقعه‌ای را بازگو می‌کند که در زمان ازلی آغازین یا همان زمان اساطیری «آغازها» رخ داده بود. به عبارت دیگر، اسطوره توضیح می‌دهد که چگونه به‌واسطه اَعمال موجودات فوق طبیعی، واقعیتی به وجود آمد، چه کل واقعیت یا همان جهان هستی و کائنات باشد و چه فقط بخشی از واقعیت ـــ مثلاً یک جزیره، گونه‌ای از گیاهان، نوع خاصی از رفتار انسانی، رسم یا آیینی رایج. پس اسطوره همیشه روایتی از یک «آفرینش» است و روایت می‌کند که چگونه چیزی ایجاد شد و به وجود آمد. اسطوره فقط چیزی را تعریف می‌کند که واقعاً رخ داده و خود را کاملاً آشکار ساخته است. نقش‌آفرینان در اسطوره‌ها، موجودات فوق طبیعی هستند
یوسف صابری
اسطوره‌ها نباید تعریف شود مگر در طی دوره زمان مقدس (معمولاً در پاییز یا زمستان است و فقط در شب). این رسم حتی میان اقوامی که از مرحله فرهنگ ابتدایی عبور کرده‌اند هم باقی مانده است.
محسن
نیازی به بررسی ماهیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این جنبش‌ها نیست، چون به قدر کافی آشکار است. اما اقتدار، نفوذ و خلاقیت آن‌ها فقط به این عوامل اجتماعی ـ اقتصادی مربوط نمی‌شود. این‌ها جنبش‌هایی دینی هستند. هواداران و پیروان آن‌ها در انتظار پایان جهان نشسته‌اند و فرارسیدن آن را رسماً اعلام می‌کنند تا به وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری دست یابند ـــ اما بیش از همه به این خاطر است که آرزوی آفرینش دوباره و بازسازی جهان و بازگشت سعادت بشری را در سر می‌پرورانند. آن‌ها سخت مشتاق مال و اموال دنیوی هستند ـــ اما ضمناً آرزومند بی‌مرگی و جاودانگی، آزادی، رستگاری و سعادت بهشتی هم هستند. پایان جهان از دید آن‌ها شرط اصلی برای برپایی نوعی از حیات بشری است که سرشار از سعادت و خوشی و همراه با کمال و جاودانگی خواهد بود.
Behrouz
اسطوره یک نوع تاریخ مقدس را حکایت می‌کند و واقعه‌ای را بازگو می‌کند که در زمان ازلی آغازین یا همان زمان اساطیری «آغازها» رخ داده بود. به عبارت دیگر، اسطوره توضیح می‌دهد که چگونه به‌واسطه اَعمال موجودات فوق طبیعی، واقعیتی به وجود آمد، چه کل واقعیت یا همان جهان هستی و کائنات باشد و چه فقط بخشی از واقعیت ـــ مثلاً یک جزیره، گونه‌ای از گیاهان، نوع خاصی از رفتار انسانی، رسم یا آیینی رایج. پس اسطوره همیشه روایتی از یک «آفرینش» است و روایت می‌کند که چگونه چیزی ایجاد شد و به وجود آمد. اسطوره فقط چیزی را تعریف می‌کند که واقعاً رخ داده و خود را کاملاً آشکار ساخته است. نقش‌آفرینان در اسطوره‌ها، موجودات فوق طبیعی هستند. آن‌ها عمدتاً به‌خاطر کارهایی که در دوران رازآمیز و فراتر از تجربه و شناخت بشری در «زمان‌های آغازین» انجام داده‌اند شناخته می‌شوند. به این ترتیب است که اسطوره‌ها عملکرد آفرینش‌گر خود را آشکار می‌سازند و تقدس (یا صرفاً «فوق طبیعی بودن») کارها و نتیجه عملکردشان را نشان می‌دهند.
محمد طاهر پسران افشاریان
اسطوره در فرهنگ ابتدایی نقش یا کارکردی لازم و حیاتی را تحقق می‌بخشد: ایمان و اعتقاد را بیان می‌کند، توسعه می‌دهد و تدوین و تنظیم می‌کند؛ اصول اخلاقی را حفظ و تقویت و تحمیل می‌کند؛ کارآیی آداب و مناسک آیینی را تأیید و تضمین می‌کند و حاوی قواعدی عملی برای هدایت انسان است.
Hana
اسطوره یک واقعیت فرهنگی فوق‌العاده پیچیده است که می‌توان از دیدگاه‌های مختلف و مکمل یکدیگر با آن برخورد و آن را تعریف کرد.
Hana
... اگر گاوها و اسب‌ها یا شیرها می‌توانستند با دست‌شان نقاشی کنند و مانند انسان‌ها مجسمه بسازند، آن‌وقت اسب‌ها خدایان‌شان را به‌شکل اسب‌ها نقاشی می‌کردند و گاوها به‌شکل گاوها و هر کدام‌شان پیکر خدایان را به‌شکل پیکر خود می‌ساختند.
Behrouz
همه می‌دانند که از زمان گزنوفانس (حوالی ۵۶۵-۴۷۰ ق‌م) اولین کسی که تعاریف و تعابیر «اساطیری» از الوهیت را که هومر و هسیود به کار گرفته بودند مورد انتقاد قرار داد و مردود دانست ــ به بعد، یونانیان دائماً به خالی کردن میتوس یا اسطوره از همه ارزش‌های دینی و فوق طبیعی ادامه دادند. میتوس هم در تقابل با لوگوس] کلمه، سخن منطقی [و هم بعدها در تقابل با هیستوریا] تاریخ، داستان واقعی[، سرانجام معنای «آنچه نمی‌تواند وجود واقعی داشته باشد» به کار گرفته شد. در کنار آن، فرهنگ یهودی مسیحی هم بر هر آنچه که در کتاب مقدس («عهد عتیق» و «عهد جدید») توجیه یا تأیید نشده بود، مهر «دروغ» و «توهم باطل» کوبید.
محمد طاهر پسران افشاریان
به‌طور کلی باوری وجود دارد مبنی بر امکان داشتن بازیابی یا دوباره دست یافتن به «مبدأ» یا «آغاز» مطلق ـــ که تلویحاً مستلزم براندازی و نابودی نمادین جهان قدیمی است.
Hana
این‌طور به نظر می‌رسد که در اندیشه جوامع ابتدایی، عمر و زندگی انسان‌ها نمی‌تواند اصلاح یا تعمیر شود بلکه فقط می‌تواند از طریق بازگشت به منابع و سرچشمه‌ها، از نو ساخته و بازآفرینی شود.
Hana

حجم

۲۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۷۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
تومان