دانلود و خرید کتاب گذشته راز آمیز دانا تارت ترجمه مریم مفتاحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گذشته راز آمیز اثر دانا تارت

کتاب گذشته راز آمیز

معرفی کتاب گذشته راز آمیز

کتاب گذشتۀ رازآمیز نوشتۀ دانا تارت با ترجمۀ مریم مفتاحی در نشر قطره به چاپ رسید است. این کتاب که فردی به نام ریچارد پاپن راوی آن است داستان یک گروه نامتعارف ۶نفره از دانشجویان کالج همپدن در ورمونت را روایت می‌کند که متأثر از استاد خود، راهی متفاوت برای تفکر در زندگی انتخاب می‌کنند که آن‌ها را به ورای مرزهای اخلاقی می‌کشاند و به ورطۀ فساد و شر می‌افتند.

درباره کتاب گذشته راز آمیز

گذشتۀ رازآمیز اولین رمان دانا تارت است که در ۱۹۹۲ به چاپ رسید. کتاب، داستان کارآگاهیِ وارونه و موضوع آن دربارۀ گروهی از افراد باهوش و نامتعارف در یک کالج در نیوانگلند است که تحت تأثیر استاد جذاب کلاسیک خود، راهی برای تفکر و زندگی کشف می‌کنند که دنیایی دور از وجود غم‌انگیز هم‌عصرانشان است؛ اما وقتی از مرزهای اخلاق عادی فراتر می‌روند، به‌تدریج از وسواس به فساد و خیانت و در نهایت، به‌طور اجتناب‌ناپذیر، به شر می‌لغزند. 

روای داستان یکی از ۶ دانش‌آموز یعنی ریچارد پاپن است که سال‌ها بعد از آن اتفاقات، به وضعیتی می‌پردازد که منجر به قتل دوستشان ادموند بانی شد و وقایع منجر به قتل را فاش می‌کند. این رمان به بررسی شرایط و تأثیرات ماندگار مرگ بانی بر گروهی از دانش‌آموزان کلاسیک که از نظر علمی و اجتماعی منزوی شده‌اند، می‌پردازد.

کتاب این‌گونه روایت می‌شود که مردی که در حال یادآوری برخی رویدادهای مهمی در زندگی دانشگاهی‌اش است. ریچارد زندگی خود را به دور از خانواده بدرفتار و فقیر خود در کالیفرنیا آغاز می‌کند. او در یک کالج نخبه در ورمونت پذیرفته می شود و به امید شروعی تازه در سراسر این شهرستان حرکت می کند.

به محض ورود به کالج، ریچارد از ورود به یک دورۀ یونانی باستان منع می شود؛ زیرا استادی که آن را تدریس می کند فقط به گروه کوچک و دستچین‌شدۀ خود از دانش‌آموزانی که تقریباً شبیه به فرقه به نظر می رسند اجازۀ ثبت نام می دهد. ریچارد به‌شدت شیفتۀ ۵ دانشجوی این گروه و خود پروفسور جولیان مورو می‌شود و با خوش‌شانسی و حل یک مشکل یونانی، در این گروه انحصاری پذیرفته می‌شود.

در مقدمۀ کتاب متوجه می‌شویم که ریچارد و ۴ نفر دیگر از گروه، یکی از دانش‌آموزان دیگری را که قرار است دوستی بسیار نزدیکی میان آن‌ها برقرار باشد، به قتل رساندند. پس از آن، گذشتۀ رازآمیز در دو بخش بیان می‌شود: یک بخش وقایعی است که منجر به مرگ هم‌کلاسی آن‌ها شد و  یک بخش تمام وقایعی است که پس از قتل او رخ می‌دهد.

خواندن کتاب گذشته راز آمیز را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

به همۀ دوستداران رمان‌های جنایی و رازآمیز پیشنهاد می‌کنیم.

درباره دانا تارت

دانا لوئیس تارت (زادهٔ ۲۳ دسامبر ۱۹۶۳) رمان‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی است که برای رمان‌هایش که به ۴۰ زبان منتشر شده‌اند، تحسین منتقدان و عموم را به دست آورده است. او در سال ۲۰۰۳ جایزۀ ادبی دبلیو اچ اسمیت را برای رمانش به نام دوست کوچولو دریافت کرد و همچنین نامزد جایزۀ اورنج برای داستان شد. او برندۀ جایزۀ پولیتزر و مدال اندرو کارنگی برای داستان‌نویسی  جدیدترین رمانش، فنچ طلایی شد.

رمان‌های او «تاریخ مخفی» (۱۹۹۲)، «دوست کوچک» (۲۰۰۲) و «فنچ» (۲۰۱۳) هستند. او در ۲۰۱۴ در فهرست «۱۰۰ فرد تأثیرگذار» مجلۀ تایم قرار گرفت. از داستان فنچ طلایی در یک فیلم اقتباس سینمایی شده است.

بخشی از کتاب گذشته راز آمیز

«اگرچه افکار مغشوشی داشتم مبنی بر اینکه ناخشنودی‌ام ناشی از حس سنت‌شکنی و قلندرمآبی‌ام بود و منشأ آن تا حدودی به مارکسیسم برمی‌گشت (در نوجوانی به‌طرزی احمقانه دم از سوسیالیسم می‌زدم و قصدم عمدتاً آزار پدرم بود)، اما هنوز درکی از آن نداشتم و اگر کسی اظهارنظر می‌کرد که این رفتار به دلیل حس قوی بنیادگرایی ذاتی من است، به‌شدت عصبانی می‌شدم، اما حرفشان درست بود. همین چند وقت پیش در یکی از دفترهای خاطرات قدیمی که حدود هجده سالگی نوشته بودم، به این مطلب برخوردم: این مکانِ کوچک برای من بوی گندیدگی می‌دهد، بوی گندی که از میوه‌های گندیده به مشام می‌رسد. سازوکار نفرت‌انگیز زندگی، جفت‌گیری و مرگ  آن تغییرات بزرگ زندگی که یونانی‌ها اسمش را میازما گذاشته‌اند ـ همواره سبعانه بوده و با رنگ و بزک آن را زیبا جلوه داده‌اند. چه بسا افرادی که به دروغ‌ها، ناپایداری، مرگ، مرگ و مرگ اعتقاد عمیقی داشته‌اند.

به نظر من موضوع به‌ظاهر دشوار بود. اگر در کالیفرنیا می‌ماندم سرانجامم به عضویت در فرقه‌ای کشیده می‌شد یا دست‌کم به نوعی رژیم غذایی عجیب‌وغریب روی می‌آوردم. یادم می‌آید آن روزها مطالبی راجع به فیثاغورث خواندم و بعضی از عقایدش به نظرم بسیار جالب رسیدند  مانند پوشیدن لباس سفید یا پرهیز از خوردن غذاهایی که روح دارند.»

نظرات کاربران

دختر خوانده پروفسور اسنیپ فقید 🐍💚
۱۴۰۲/۱۰/۰۵

تازه شروع کردم. خیلیییی درمورد یونان و فلسفه حرف میزنه که برای من خسته کننده است چون علاقه ای به فلسفه ندارم. حالا ادامه بدم ببینم کی جنایت مرتکب میشن و میام آپدیت میکنم😁 آپدیت : به زوووور تا وسط هاش خوندم.

- بیشتر
احمدی
۱۴۰۲/۰۹/۱۰

به نظر من این کتاب راجب فلسفه و پیروی کورکورانه از اون هست . پر از آدم هایی که سعی میکنن خودشونو بی نقص نشون بدن و از نظرات بهترین متنفکر های شناخته شده پیروی کنن ولی راهو اشتباه میرن.

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۷۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۸۴۹ صفحه

حجم

۶۷۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۸۴۹ صفحه

قیمت:
۲۹۸,۰۰۰
۱۴۹,۰۰۰
۵۰%
تومان