دانلود و خرید کتاب ماهی بزرگ دانیل والاس ترجمه احسان نوروزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماهی بزرگ اثر دانیل والاس

کتاب ماهی بزرگ

نویسنده:دانیل والاس
انتشارات:نشر مرکز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ماهی بزرگ

کتاب ماهی بزرگ نوشتهٔ دانیل والاس و ترجمهٔ احسان نوروزی است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. این کتاب رمانی در ابعاد اسطوره‌ای است. تیم برتون از این رمان زیبا فیلم مشهور ماهی بزرگ (بیگ فیش) را ساخته است.

درباره کتاب ماهی بزرگ

داستان ماهی بزرگ دربارهٔ مردی است حیرت‌انگیز به نام ادوارد بلوم. او کودکی خارق‌العاده داشته و وقتی به صورت نمادین، زیادی رشد می‌کند، مجبور می‌شود شهرش را ترک کند؛ چون آن شهر برای او خیلی کوچک بود. از اینجا به بعد زندگی او با اتفاقات ریز و درشت و ماجراجویانه گره می‌خورد: آشنایی با مردم یک دهکدهٔ عجیب وسط جنگل، عاشق‌شدن، کارکردن در سیرک و... . او تمام این اتفاقات را سال‌ها بعد برای پسرش، ویل، تعریف می‌کند اما ویل معتقد است که این اتفاقات همه دروغ هستند و زاییدهٔ خیالات پدرش. او از تمام خاطراتی که پدرش تعریف می‌کند حالش به هم می‌خورد. تا اینکه ادوارد بیمار می‌شود و ویل نزد او می‌رود. مواجههٔ ویل و ادوارد باعث می‌شود یک بار برای همیشه ویل با تمام گذشتهٔ پدرش رودررو شود و دربارهٔ آن ماجراها از پدرش سوال بپرسد و حتی خودش دنبال تک‌تک آن آدم‌هایی برود که در خاطرات پدرش حضور داشتند. او حالا با عینکی دیگر، پدرش و گذشتهٔ او را می‌بیند و تمام اعتقادش نسبت به پدرش دگرگون می‌شود. اما آیا واقعا پدرش یک روز با یک آدم غول‌مانند مواجه شده؟ به روستایی در دل جنگل پا گذاشته که هیچ کسی آن را نمی‌شناخته؟ به جنگ رفته؟ پایش به سیرک بزرگ رسیده و یک گرگینه را از نزدیک دیده؟ باید کتاب را بخوانیم تا پی به راز همهٔ این ماجراها ببریم.

درآمیختن امر دنیوی و امر اسطوره‌ای، و موشکافی در رابطه‌ٔ پدر - پسر، وجوه اصلی و برجسته‌ٔ رمان ماهی بزرگ هستند. پدر در حال مرگ است و پسر، که از او شنیده به یاد آوردن ماجراهای هر کس او را نامیرا می‌سازد، با روایت داستان‌های او می‌خواهد به نوعی او را زنده نگه دارد. پدر از دید او گونه‌ای چهره‌ٔ اساطیری است، هـر چند در سال‌های بـزرگ شـدنش اغلب پدر غایب بوده، و حتی در بستر مرگ از پاسخ پرسش‌های او با توسل به قصه‌ها و لطیفه‌های پی‌درپی طفره می‌رود. اما در خلال همین قصه‌ها و لطیفه‌ها است که پسر او را، و وجوه افسانه‌مانند شخصیت این «ماهی بزرگ» را، سرانجام می‌شناسد.

تیم برتون سال ۲۰۰۳ فیلم ماهی بزرگ را با بازی یوآن مک گرگور، آلبرت فینی، هلنا بونهام کارتر و... ساخت. این فیلم از بهترین فیلم‌های دنیای فانتزی لقب گرفته است.

خواندن کتاب ماهی بزرگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران داستان‌های فانتزی و نمادین پیشنهاد می‌کنیم. اگر فیلم بیگ فیش تیم برتون را دیده‌اید پس حتما کتابش را هم بخوانید.

بخشی از کتاب ماهی بزرگ

«او در خشک‌ترین تابستان چهل سال اخیر متولد شد. خورشید خشت‌های سرخ مرغوب آلاباما را تفت داده و به خاکی خشن تبدیل کرده بود، و تا فرسنگ‌ها خبری از آب نبود. غذا هم نایاب شده بود. آن تابستان نه خبری از ذرت بود و نه از گوجه‌فرنگی یا حتی کدو حلوایی، همگی زیر آسمان غبارآلود رنگ پریده پلاسیده بودند. به نظر می‌رسید همه چیز مرده است: اول مرغ‌ها، بعد گربه‌ها، بعد خوک‌ها، و بعد سگ‌ها. برای همین همه چیز به خورش‌ها سرازیر شد، استخوان و چیزهای دیگر.

یک نفر دیوانه شد، سنگ خورد، مُرد. آن‌قدر سنگین بود که برای بردنش به گورستان ده نفر آدم لازم بود. برای کندن قبر هم ده نفر دیگر لازم بود، این‌قدر که خاک خشک شده بود.

مردم به شرق نگاه می‌کردند و می‌گفتند: 'اون رودخونهٔ پرآب رو یادتونه؟`

به غرب نگاه می‌کردند: 'برکهٔ تالبرت رو یادتون هست؟`

روزی که او متولد شد اما روزی دیگر بود. خورشید طلوع کرد، و به خانهٔ چوبی کوچکی خیره شد که در آن، زنی با شکمی به بزرگی یک روستا، آخرین تخم‌مرغ‌شان را برای صبحانهٔ شوهرش می‌شکست. شوهر رفته بود بیرون سر مزرعه و با گاوآهنش خاک اطراف ریشه‌های سیاه و پیچ‌درپیچ سبزیجاتی عجیب و غریب را شخم می‌زد. خورشید تند و تیز می‌تابید. وقتی برای خوردن تخم‌مرغش وارد شد، با دستمال آبی چروکیده‌ای عرق از پیشانی‌اش پاک کرد. بعد عرق را داخل یک فنجان حلبی قدیمی چلاند، تا بعداً چیزی برای نوشیدن داشته باشد.»

نظرات کاربران

علی جوان نژاد
۱۴۰۳/۰۱/۲۱

داستان شخصیت محوره و شخصیتی که محور داستانه، ادوارد بلوم، پدر راوی داستانه. این مسئله به راوی این امکان رو داده که قدری وارد روابط پسر-پدری بشه. مرز بین واقعیت و خیال در این داستان کم‌رنگه و خیلی نباید به دنبال

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۳۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۳۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
تومان