دانلود و خرید کتاب گرمازده مهام میقانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گرمازده اثر مهام میقانی

کتاب گرمازده

نویسنده:مهام میقانی
انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گرمازده

کتاب گرمازده نوشتهٔ مهام میقانی است. نشر چشمه این رمان معاصر ایرانی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب گرمازده

کتاب گرمازده به قلم مهام میقانی، حاوی یک رمان معاصر ایرانی است که داستان آن با گم‌شدن یک سگ آغاز می‌شود و با تلاش‌های راوی برای پیداکردن او و آغاز آشنایی‌اش با صاحب سگ ادامه پیدا می‌کند. گفته شده است که نویسنده، در این رمان واقع‌گرایانه در تلاش بوده تا شمه‌ای از سرگشتگی و از خودبیگانگی انسان‌ها را برای مخاطبان ترسیم کند. این کتاب که نخستین اثر این نویسنده  بوده است، در سال ۱۳۹۱ توانست به‌عنوان نامزد جایزهٔ ادبی گلشیری معرفی شود. تمامی اتفاقات و شخصیت‌هایی که مهام میقانی در کتاب «گرمازده» به نمایش گذاشته، گویی زیر سایه‌ای از رخوت، سکون، تنهایی و ناامیدی پنهان شده‌اند. این رمان را داستان‌ قهرمانانی دانسته‌اند که به‌دنبال گمشده‌های خود می‌گردند؛ غافل از اینکه خودشان سال‌ها است گم شده‌اند.

«اردشیر» نام صاحب سگ است که با راوی آشنا می‌شود. او و اردشیر از مدت‌ها پیش در همسایگی هم زندگی می‌کردند؛ بدون اینکه مراوده‌ای با یکدیگر داشته باشند. حالا گم‌شدن سگ اردشیر که «کیتی» نام دارد، موجب آغاز دوستیشان می‌شود. اردشیر، پیرمرد میان‌سالی است که به‌عنوان معاون در یکی از شعبه‌های دانشگاه علمی - کاربردی کار می‌کند، اما به کارش علاقه‌ای ندارد و به‌خاطر ناامیدی از پیداکردن یک شغل بهتر، فعلاً همان‌جا ماندگار شده است. راوی هم آقای معلمی است که در مدرسه به بچه‌های دبیرستانی، درس زمین‌شناسی می‌دهد و چندان از کارش دل خوشی ندارد. او پنج ماه پیش از همسرش جدا شده و در این روزها هم قصد دارد با گردش در پارک نزدیک خانه، از تعطیلات تابستانی‌اش نهایت استفاده را ببرد. این‌طور که به نظر می‌رسد دو شخصیت اصلی کتاب، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؛ هر دو تنها و بدون همسر و درحالی‌که از شغلشان لذت نمی‌برند، در حال ادامه‌دادن به زندگی هستند. همین شباهت‌ها آن‌ها را بیشتر به هم نزدیک می‌کند؛ تاجایی‌که به اصرار اردشیر، راوی رمان برای مهمانی به خانه‌اش می‌رود. رمان حاضر در ۱۹ فصل نوشته شده است.

خواندن کتاب گرمازده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر ایران و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مهام میقانی

مهام میقانی در سال ۱۳۶۴ در تهران به دنیا آمد. او نویسنده و مدرس بوده و گفته شده است که عمدهٔ فعالیت‌هایش پیرامون «تئاتر مستند» و «ادبیات جرم» شکل گرفته و در این دو حوزه پژوهش، نویسندگی، کارگردانی و تدریس کرده است. گویی کل فعالیت این نویسنده به جرم‌شناسی تاریخ معاصر می‌ماند که گاه در هیئت نمایشنامه خود را نمایان می‌کند و گاه به‌شکل رمان، مقاله و یا خطابهٔ اجراهای مستند. مهام میقانی نویسندهٔ چندین کتاب از جمله «ترکیب‌بندی در سرخ»، «گرمازده» و «پیوندزدن انگشت اشاره»، « پروندهٔ کارآگاه عاشق»، «در سیدخندان کسی را نمی‌کشند» و «آفتاب از امیراعلم طلوع می‌کند» بوده است. او افزون بر بیش از ۹۰ نمایشنامهٔ رادیویی، چندین نقد، جستار، ترجمه و یادداشت در مطبوعات، تله‌فیلم و فیلم‌نامه نوشته است.

بخشی از کتاب گرمازده

«نزدیک دو نیمه‌شب بود که تلفن به صدا درآمد. گوشی را برداشتم و با صدایی که تلاش می‌کردم خواب‌آلود به‌نظر نیاید سلام کردم. از توی گوشی صدایی نمی‌آمد. چند لحظه بعد، در فاصلهٔ قورت دادن آب دهانم، صدایی مثل موج‌های کم‌رمق دریا، که از دور به گوش برسد، می‌شنیدم که با قطع‌ووصل شدن یک دستگاه دیجیتال خودکار درمی‌آمیخت و مرا مطمئن می‌کرد برای منتقل شدن صدایم باید بیشتر صبور باشم.

«الو؟! الو! صدای منو می‌شنوی؟»

مادرم پشت تلفن بود. هنوز عادت نکرده بود برای رسیدن صدایش منتظر بماند، با وجود این‌که چندبار برایش توضیح داده بودم که صدای او از میان نوارهای کابل زمینی تلفن باید به ماهواره‌ای که در هوا پرسه می‌زند برسد و از آن‌جا به ماهوارهٔ دیگری که هزاران کیلومتر دورتر در آسمان شهر خودمان سرگردان است مخابره شود و از آن‌جا دوباره بیاید روی زمین و در این مرحله صدایش بار دیگر باید از امواج دیجیتالی به پیامی مغناطیسی تبدیل شود، وارد جعبهٔ تقسیم عظیمی بشود که تلفن‌های دریافتی را تفکیک می‌کند و صداها را هُل می‌دهد توی سیم‌های نازک و تازه از این‌جا به بعد است که انگار صدایش از شهر خودمان به گوش پسرش می‌رسد، انگار که فاصله همان دو خیابان بی‌مقدار همیشگی است. وقتی باید منتظر می‌ماند من جوابش را بدهم سؤال بعدی را می‌پرسید و مضطرب می‌شد که صدایش به گوش ما نمی‌رسد. به هر ترتیب پاسخش را دادم و از این‌که او در این نیمه‌شب بارانی و دم‌کرده به چیزی که بارها به او آموزش داده بودم اهمیت نمی‌داد ناراحت نبودم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
باید پذیرفت که پریدن از خواب با صدای زنگ تلفن از بدترین وقایع روزمره است.
ن. عادل

حجم

۳۰۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۳۰ صفحه

حجم

۳۰۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۳۰ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
تومان