دانلود و خرید کتاب فهم سوسیالیسم ریچارد د. ولف ترجمه فرهاد اکبرزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فهم سوسیالیسم اثر ریچارد د. ولف

کتاب فهم سوسیالیسم

معرفی کتاب فهم سوسیالیسم

کتاب الکترونیکی «فهم سوسیالیسم» نوشتهٔ ریچارد د. ولف با ترجمهٔ فرهاد اکبرزاده در نشر نون چاپ شده است.  این کتاب بیشتر بر جنبه‌های اقتصادی سوسیالیسم تمرکز می‌کند؛ اینکه این جنبه‌ها در رئوس کلی چه فرقی با سرمایه‌داری دارد.

درباره کتاب فهم سوسیالیسم

سوسیالیسم همواره سنتی از جریان‌های متفاوت، چندگانه و مورد مناقشه‌ای از اندیشه و عمل بوده است. کتاب فهم سوسیالیسم توضیح می‌دهد که چه زمانی و چرا از یک یا چند تفسیر سوسیالیستی استفاده می‌شود و چه زمانی دربارۀ این سنت به‌طور کلی صحبت می‌شود.

سوسیالیسم نوعی آرزومندی برای یک زندگی بهتر از آن چیزی است که سرمایه‌داری برای بیشتر مردم میسر می‌سازد. آرزو برای داشتن زندگی بهتر، مثل چیزی که سوسیالیسیم پیش می‌کشد، چیز تازه‌ای نیست.

در جوامع برده‌داری، برده‌ها امید و رؤیای زندگی‌ای را در سر می‌پروراندند که آن‌قدر سخت و خارج از کنترلشان نباشد. در جوامع فئودال، رعیت‌های «آزاد» ـ از این نظر که کسی «صاحب» آن‌ها نیست ـ نیز در آرزوی زندگی بهترند. در انقلاب آمریکایی علیه پادشاه جورج سوم انگلستان، انقلابیون نه برده بودند و نه رعیت. آن‌ها دموکراسی را به اهدافی افزودند که برده‌ها و رعیت‌ها پیش از آن‌ها پیش کشیده بودند.

سرمایه‌داری خیلی زود نشان داد که با آنچه انقلابیون امیدش را در سر داشتند فرق دارد؛ در حالی که برخی را قادر می‌سازد که آزادتر و مستقل‌تر از برده‌ها، رعیت‌ها یا افراد مشاغل آزادِ پادشاهان باشند، جداً آزادی، استقلال و دموکراسی بسیاری را محدود می‌کند. سرمایه‌داری به بسیاری از وعده‌های مدافعانش خیانت کرد. سرمایه‌داری نابرابری‌های بزرگ درآمد و ثروت را به وجود آورد و آن‌ها را تکثیر کرد.

کتاب فهم سوسیالیسم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسه، علوم سیاسی و اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب فهم سوسیالیسم

«سوسیالیسم در اروپای قرن نوزدهم به‌سرعت رشد کرد و به همه جای این قاره رفت. پژواک و انشعابات انقلاب‌های فرانسه و آمریکا، به همین نسبت، اندیشه و نوشتار انقلابی را برانگیختد. در فلسفه، سیاست، اقتصاد (که بعدها «اقتصاد سیاسی» نامیده شد) و فرهنگ، گسست‌ها و پیشرفت‌های غیرمنتظرۀ زیادی رخ داد. فئودالیسم و امپراتوری‌های فئودال باقی‌مانده از هم پاشیدند و سرمایه‌داری صنعتی و ملی‌گرایی‌های قومی گسترش یافتند. انقلاب سال ۱۸۴۸ منجر به سازماندهی دوبارۀ نقشۀ اروپا در جهت ایجاد یک اقتصاد جهانی یکپارچه (به‌ویژه اتحاد آلمان و ایتالیا) شد، و استعمار سرمایه‌دارانه گام‌های مهمی به‌سوی ایجاد یک اقتصاد جهانی یکپارچه برداشت. تمام این رخدادها باعث توسعه و گسترش سوسیالیسم نیز شد.

سوسیالیسم منتقدان و نقدهایی را به این تمایل مشهود سرمایه‌داری برای زیاد کردن تفاوت درآمدها و ثروت گرد هم آورد. سوسیالیسم آمد تا برای آرزوی برابری بسیار بزرگ‌تر مبارزه کند. علاوه بر این، سوسیالیسم اعتراض‌ها و معترضین را به بی‌ثباتی سرمایه‌داری و چرخه‌های درون ذاتش گرد هم آورد، چرخه‌هایی که طبقۀ کارگر را، به‌طور متوسط هر چهار تا هفت سال، با بیکاری ناگهانی و از دست رفتن درآمدشان مواجه می‌کند. آفت رکود و کسادی، که بیشتر کارفرمایان و کارگران به یک اندازه از آن بیم دارند، به‌عنوان یک ویژگی نامعقول سرمایه‌داری گریبان بسیاری را می‌گیرد و این دلیل خوبی است که آرزومند نظامی باشی که نیازی به چنین چرخه‌هایی ندارد یا مجالش را نمی‌دهد.

سوسیالیست‌های اروپا، در نیمۀ دوم قرن نوزدهم، خیلی زیاد بودند و اعتمادبه‌نفس کافی داشتند تا جنبش‌های اجتماعی، اتحادیه‌های کارگری و احزاب سیاسی تشکیل دهند. روزنامه‌ها، کتاب‌ها و جزوه‌های سوسیالیستی ایده‌هایشان را منتشر می‌کردند. نظریه‌پردازان جدی (به‌ویژه مارکس۶، انگلس و شاگردانشان) به سوسیالیسم ژرفا و غنا بخشیدند و این سنت را با ادبیات قابل توجهِ نقد و تحلیل اجتماعی و پیشنهادهایی برای ایجاد دگرگونی اجتماعی توسعه دادند. مارکس در جلد اول سرمایه۸ بی‌عدالتی بنیادینی را تعریف کرد ـ بهره‌کشی ـ که در دل رابطۀ کارفرما/کارگر قرار دارد.

بهره‌کشی، به زبان مارکس، وضعیتی را توصیف می‌کرد که در آن، کارگر ارزشی بیش از آنچه کارفرما به‌صورت دستمزد به او می‌دهد تولید می‌کند. مارکس نشان داد که بهره‌کشی سرمایه‌دارانه به هر چیز دیگری در جوامع سرمایه‌داری شکل می‌دهد. سوسیالیست‌ها با آرزوی جامعه‌ای بهتر بیش‌ازپیش خواهان پایان دادن به بهره‌کشی و جایگزینی رابطۀ کارفرما/کرگر با یک سازماندهی تولید بدیل شدند که در آن، کارگران به‌صورت دموکراتیک و به‌عنوان کارفرمای خود عمل می‌کنند.»

بقای سرمایه‌داری؛ بازتولید روابط تولید
هنری لوفور
تاریخ اقتصاد مارکسی، جلد دوم؛ ۱۹۹۰ ـ ۱۹۲۹
مایکل چارلز هوارد
تاریخ مارکسیستی سرمایه داری
هنری هلر
تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم (جلد اول)
حسین بشیریه
لیبرالیسم و قرن بیستم
دومنیکو لوسوردو
ملت - دولت و نظام جهانی
والتر سی اپللو
جامعه بازار؛ تفاسیر رقیب
آلبرت هیرشمن
پیکتی؛ مغالطه قرن بیست و یکم
موسی غنی‌نژاد
جهانی برای ساختن
مارتا هارنکر
زندگی روزمره در دوره انقلاب فرانسه
جیمز ماکسول اندرسن
تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم (جلد دوم)
حسین بشیریه
لیبرالیسم و محدودیت های عدالت
مایکل سندل
پیمانکاران اعتراض
پیتر پیتر دوورن
فلسفه سیاسی
دیوید میلر
تاریخ اندیشه سیاسی در غرب (کتاب دوم)
کمال پولادی
جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰
الکساندر کرودن
آشنایی با دکارت
پل استراترن
احیای حکمت؛ جلد دوم
عليقلی‌‌بن قرچغای خان
مقدمه ای بر اقتصاد سیاسی در عصر جهانی کردن
احمد سیف
بی دولتی، دولت، آرمان شهر
رابرت نوزیک

نظرات کاربران

hamidreza
۱۴۰۲/۰۱/۰۶

ریچارد ولف در این کتاب ضمن توضیح مختصری درباره سوسیالیسم ، تشابهات سوسیالیسم و کمونیست در مبنا رو توضیح میده ؛بعد اینکه چطور سوسیالیسم به نظام سرمایه از نوع سرمایه داری دولتی تبدیل میشه و کارفرما میشه دولت درحالی که

- بیشتر
hamed318
۱۴۰۲/۰۴/۲۳

کتاب خود را درگیر ابعاد مختلف اقتصادهای دولتی ذیل کلمه سوسیالیسم کرده است. هدف نویسنده را نفهمیدم، یک خط منسجم فکری که ابتدا خوب سوال را طرح کند و بعد جواب را بسط بدهد در کتاب نیست. لذا برای فهم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
سوسیالیسم چیست؟ سوسیالیسم آرزوی مردمی است که در اقتصاد سرمایه‌داری زندگی می‌کنند
hamed318
سوسیالیسم پیوسته از نو زاده می‌شود
zeynab
بسیاری از اقتصادهای موجود ملی بیش از یک نوع نظام اقتصادی دارد
zeynab
سیاست‌های چپ‌گرا، چپ میانه و حتی لیبرال ـ از میانۀ دهۀ ۱۹۴۰ به این‌سو، ایالات متحده را در بر گرفت،
zeynab

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان