دانلود و خرید کتاب زندگی کوروش گزنوفون . ترجمه ابوالحسن تهامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی کوروش اثر گزنوفون .

کتاب زندگی کوروش

نویسنده:گزنوفون .
انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۴.۴از ۱۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زندگی کوروش

«زندگی کوروش» نوشته گزنوفون، تاریخ‌نگار و سیاستمدار یونانی ئیرامون زندگی، تربیت و روش کشورداری کورش هخامنشی است. کزنوفون با کتاب زندگی کوروش به‌زعم خود گزینه‌یی بهتر از دموکراسی پیش نهاد، تا همگان دریابند که برای اداره‌ی کشور به مستبدی نیک‌سیرت و نیک‌نهاد نیاز است، به شاهزاده‌یی نژاده که جز خیر و مصلحت رعیت به چیزی نیاندیشد. این کتاب ــ تربیت کوروش، یا زندگی کوروش ــ در راه به کرسی نشاندن این طرز فکر نگاشته شده است. کزنوفون با این کتاب، آتنِ دموکرات اما فقیر و پریشان روزگار و گرفتار جنگ همیشگی با اسپارت را با ایران آباد و ثروتمند و بزرگ و یگانه ابرقدرت جهان مقایسه می‌کند، و نتیجه را به خواننده می‌سپارد که دلیل ثروت و عزت ایران آن است که کوروش، شهزاده‌ی نیک‌نهاد و نیک‌خواهِ مردم بر آن فرمان می‌راند و درماندگی آتن از آن‌روست که توده‌ی مردمِ تعلیم ندیده بر آن حکم می‌رانند. و یکصد سال بعد، ارسطو، که پیرو همین اندیشه است به تربیت الکساندر مقدونی می‌کوشد و مستبد نیک‌سیرت خود را در وجود آن شهزاده می‌جوید. نفوذ فلسفی کزنوفون و کتاب زندگی کوروش وی را حتا در نوشته‌ی قرن شانزدهمی (The Prince) (به فارسی شهریار) اثر انریکو ماکیاولی نیز می‌توان جست. کزنوفون زندگی کوروش را در سال‌های پایانی زندگی نوشته و افزون بر بازتاباندن دیدگاه فلسفی خود در این کتاب، تجربه‌های ارزش‌مند خویش را در آموزش و پرورش، لشکرکشی و هنرهای جنگ، داوری دشمنان، و نقش سخن و سخنوری در رهبری جامعه، و بسیای موارد بااهمیت دیگر را به افسانه‌یی شیرین درآمیخته و در اختیار خواننده نهاده است. بسیاری باور دارند که بیش‌ترینه‌ی صفات و شایستگی‌های کوروش که در این کتاب آمده است، در واقع شایستگی و صفت‌هایی‌ست که کزنوفون در کوروش جوان به هنگام لشکرکشی از سارد به میانرودان دیده است.
اسطوره‌ی معجزه‌ی یونانی
شروین وکیلی
اشکانیان: مردمانی شجاع از خراسان بزرگ
ایرج رامتین
تاریخ سیاسی شاهانشاهی اشکانی‌ها
شروین وکیلی
خلاصه ده هزار سال تاریخ ایران (قبل از اسلام)
ایرج رامتین
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۳)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
خوارزمشاهیان و ایلخانان مغول
ایرج رامتین
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۲)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
زندگانی نادر شاه پسر شمشیر
نورالله لارودی
داریوش بزرگ؛ فرمانروای باستانی شاهنشاهی پارس
یاکوب ابوت
کریم‌خان زند
معصومه پاکروان
ایران باستان؛ از آغاز تا پایان هخامنشیان
مسعود گلزاری
کوروش بزرگ و منشور حقوق بشر او
ایرج رامتین
سقوط ۲۱؛ مقدمه‌ای بر علل و عوامل درونی و برونی سقوط شاهنشاهی ساسانیان
محمّد حسن بردبار
ایران باستان؛ از اشکانیان تا فروپاشی ساسانیان
مسعود گلزاری
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
تاریخ تمدن ایران؛ امپراطوری ساسانیان
کاوه فرخ
کوروش کبیر
هارولد آلبرت‌لمب
آیین زرتشت: کهن روزگار و قدرت ماندگارش
مری بویس
فرجام اشکانیان
محمد خزاعی
شهامت
دبی فورد

نظرات کاربران

p.s
۱۳۹۹/۱۲/۲۰

این کتاب نوشته حکیم مشهور یونانی، گزنفون است که کتابش یکی از سه منبع دست اول (به همراه هرودوت و کتزیاس) درباره زندگی کوروش است. کتاب او یک بیوگرافی کامل و مفصل از کوروش بزرگ است و در ابتدای مقدمه پرسشی

- بیشتر
منم
۱۳۹۹/۱۲/۲۷

کوروش فوق العاده زیبا گفته....و بینشی به آدم میده که آدم وقتش رو با کسانی که سودی بهش ندارند، تلف نکنه... اگر دارید از اینکه به دیگران حسادت میکنید و از افکار کوتاه خسته شدید...بخونید ....و لایک کنید 👇👇👇

کاربر ۱۶۳۷۳۹۲
۱۳۹۹/۰۴/۱۸

ترجمه، افتضاح است.

Eeeeee
۱۳۹۷/۱۲/۱۸

خووووب بود

AR93
۱۴۰۱/۰۹/۱۸

کتاب از زبان یکی از شاگردان سقراط درباره نحوه تربیت کورش (و دیگر ایرانیان) و سرگذشت او صحبت میکند؛ مترجم محترم در مقدمه کتاب خاطر نشان کرده چون متن مربوط به دوران کهن است، پس بد نیست تا خواننده با

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
همان‌سان که کودکان ما الفبا می‌آموزند، نونهالان پارسی دادگری و راستی می‌آموزند.
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
کسی را نیاز برآورده نخواهد شد اگر نماز گزارد تا در مسابقه‌ی سواری پیشی گیرد از دیگران، اما هرگز سواری نیاموخته باشد؛ و یا در نشانه‌رَوی سرآمد همگان گردد، اما کمان‌گیری نکرده باشد، یا خواهد ناوی را ایمن به بندری رساند اما هنر دریانوردی هیچ نداند. یا از ایزدان خواهد که وی را محصولی فراوان پاداش دهند اما هیچ دانه‌یی نیافشانده باشد، یا از ایزدان خواهد که وی را تندرست از جنگ به خانه بازآورند اما خود هیچ چاره‌یی نیاندیشیده باشد. شما مرا گفتید که تمامی این نمازها ناساز و ناهمگون با آیین آسمان است، و هر آن‌که چنین نمازها گزارد، بی‌گمان خواست‌هایش برآورده نشود. درخواست‌هایی همانند این، حتّا با قانون‌های زمینی هم سازگار نیست.
p.s
اگر در آن پیشه که ادعا داری نیک هستی و نیک نباشی، چه تمهیدی خواهی ساخت تا مردمان بباورند نیک هستی؟
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
اگر مردی را چند باری به امیدهای دروغین برانگیزانی آن‌گاه که امید راستین بر در خانه‌اش آید باور نکند و مژده‌ی نیک آن به کس ندهد.
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
فرمان‌روایی بر مردمان، به شیوه‌یی نیک و والا، بزرگ‌تر از هر کاری دیگر است،
p.s
دوستان پیرامون‌مان این‌گونه می‌انگارند که تنها تفاوت فرمان‌روا با زیردستان در شکوه میهمانی‌های اوست، در دارایی او از انبوه زر و سیم است در گنج‌خانه، و به درازای خواب‌های وی، و به رهایی‌اَش از رنج‌ها و درد. اما مرا دیدگاه دیگرسان است. فرمان‌روا، به باور من باید که نشان تفاوت‌اش با مردمان نه در زندگانی آسوده و پرآرایه باشد که باید در پیش‌اندیشی‌ها باشد و در خِرَد و در شوق وی به کار.
p.s
هر گاه و هر جا دانستی که کاری باید انجام پذیرد، بنگر که آن کار انجام پذیرد، و انجام پذیرد با توجه؛ زیرا توجه است، نه بی‌توجهی، نشان خردمندان.
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
یگانه راه آنست که از دیگر مردمان اندکی خردمندتر باشی
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
دشواری و رنجْ رهنمای دل‌شادی‌تان
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی
این قانون می‌گویدمان که فرزندان را همان‌سان بپروریم که خدمت‌گزاران را ادب آموزیم: که دروغ نگویند، که پیمان نشکنند، که نربایند، و نفریبند، و اگر جز این کنند کیفر دهیم‌شان، به این امید که آنان را شهروندانی مردم‌آمیز و قانون‌گزار بپروریم.
یک مولوی‌ با‌‌ مشکلات ریوی

حجم

۴۰۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۷۵ صفحه

حجم

۴۰۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۷۵ صفحه

قیمت:
۱۵۳,۰۰۰
۷۶,۵۰۰
۵۰%
تومان