دانلود و خرید کتاب سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی زهرا تاج‌السلطنه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی اثر زهرا تاج‌السلطنه

کتاب سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی

معرفی کتاب سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی

«سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی» نوشته زهرا تاج‌السلطنه(۱۳۱۵-۱۲۶۱) از شاهزادگان قاجار و دختر ناصرالدین شاه قاجار است. این کتاب همراه با نوشتارهایی پیرامون این کتاب و تاج‌السلطنه از مسعود کوهستانی‌نژاد(-۱۳۴۲) است. این کتاب که به نوعی زندگی‌نامه یا شرح خاطرات این شاهزاده قاجاری است، تصویری از این دوره از تاریخ ایران و دربار حاکم بر آن را ارائه می‌دهد. در این کتاب همچنین می‌توان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای ویژه نگارنده را دید. در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم: «جهان افروز خانم سری حرکت داده و گفت: «خواهر عزیز فرضاً من با سایر خانم‌ها رفت‌و‌آمدی هم کردم از این رفت‌و‌آمدها چه نتیجه می‌توان گرفت؟ شما که می‌دانید در محفل ما زنان ایرانی، صحبت‌های مفید و نافع کمتر است و غالب گفت‌وگوها مربوط به خرافات و موضوعاتی است که زبان از شرح آن خجلت دارد بنابراین بالفرض آمدورفتی هم به میان بیاید، جز کسالت روحی و فکری نتیجه نخواهد داشت! زن‌های ایرانی این تربیت اجتماعیه را ندارند و در میان آنها کسی هم به فکر اصلاح احوال اجتماعی زنانه نیست و مردها هم نمی‌توانند مصلح جامعه زن باشند زیرا اصلاح، فرع این است که درست و صحیح به عوائد و اخلاق زن آشنا باشند و بدانند مفکوره زن تا چه درجه قابل نشو و نما برای ترک اخلاق ذمیمه و اتخاذ رویه حسنه است. شنیدم یکی از علما که مرجع تقلید فرقۀ ناجیه شیعه است در مسأله علمیه خود کتاب حج و کتاب حیض را ننوشته است و در جواب معترض فرموده‌اند‌: من تا به مکه نروم کتاب حج نمی‌نویسم و چون زن نیستم در باب حیض فتوایی نخواهم داد. ملاحظه کنید، چقدر انصاف این عالم بزرگ روحانی، قابل تقدیس و تعظیم است. بنابراین خانم عزیزم باید از میان جامعۀ زن‌ها نابغۀ فاضله‌ای ظهور کند و قبلاً به وسیله تحریرات گرم و معتدل، زمینه تشکیلات اجتماعی محافل را بریزد تا قهراً و تدریجاً وسائل تربیت اجتماعی زن‌ها تدارک شود.»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۰۹

وضعیت جامعه، روابط بین درباریان، روابط اعضای خانواده سلطنتی باهمدیگر و همچنین منش و شخصیت ناصرالدین شاه از از زبان یکی دختران وی نقل می شود.📚📚📚

فطرس
۱۳۹۷/۰۳/۱۳

نمونه راخوندم.جذبم کردکه بخرمش

هستی
۱۴۰۱/۰۸/۰۴

اواسط کتاب درحال مطالعه باشیم امکان دسترسی به فهرست نداریم واین به نظر من خیلی بده

الهام
۱۴۰۲/۱۲/۰۹

به کسانی که به داستان های واقعی و قدیمی علاقه دارند توصیه میکنم

بابک
۱۴۰۲/۰۶/۰۵

مقدمه بسیار طولانی و غیر مفید یک سوم پایانی داستان به شدت افت می‌کنه

Zahrasadat.mn
۱۴۰۰/۰۶/۲۰

اونقدر بد بود که نتونستم همشو بخونم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۸)
باز فرمودند‌: چه طور؟ عرض کردم‌: کار انحطاط معارف ایران در دوره معاصر به پایه‌ای رسیده که نویسندگان نامی همه در زاویه خمول و انزوا خزیده و مشتی نادان کاسب، به نام نشر فضیلت و اخلاق و معرفت، تلفیقاتی چند را که به هیچ‌وجه مناسبت با علم اخلاق ندارد، به طبع رسانیده و در جامعه منتشر کردند
سیّد جواد
گفتم: آیا هیچ ملتفت شدید که قبله عالم امروز چقدر شبگیر زده و صبح زود به دربار تشریف بردند؟ گفت: بلی مسلم است که وقایعی رخ داده است اما در میان مردم مملکت ما به قدری اراجیف زیاد شنیده می‌شود که حقایق از بین می‌رود. زن‌ها برای این اخلاق اصطلاح خوبی وضع کرده‌اند (یک کلاغ و چهل کلاغ) .
سیّد جواد
عرض کردم‌: پدر تاجدارا به تازگی به نام معارف و نشر معارف می‌دانم در وطن ما و پایتخت حضرت ظل‌اللهی کتبی نشر داده‌اند که شاید ضرر آنها برای معارف مملکت کمتر از حریق کتابخانه استخر به دست اسکندرجانی نباشد.
سیّد جواد
باید سرپرست‌های مردم از مسئولیت و مجازات بیشتر اندیشناک باشند. اینها که به نوامیس مردم این‌طور بی‌اعتنا هستند نسبت به‌اموال و نفوس مردم به طریق اولی متعدی و متجاوز خواهند بود. ما می‌ترسیم از این که مظالم آنها روزی اسباب بد دعایی مردم در حق ما بشود.
جواد
ما برخلاف معمول زنانه که به غیبت از سایر خانم‌ها صرف می‌شود که فلان خانم چه پوشیده و فلان زن چه کرده و فلان دختر عاقبتش به کجا انجامیده، امروز در سر این میز[ صحبت ]غالباً از چگونگی هوا و صنعت خیاطی نوظهور و هنرهای زنانه بود که خانم میزبان از اغلب آنها مطلع بود.
سیّد جواد
خانم عزیزم! جمله‌ای که ذیلاً به شما به طور نصیحت می‌گویم باید نزد شما به قدر کلمات انبیاء محترم باشد تا سعادتمند شوید‌: پولی که صرف تجملات می‌کنید سلاحی است که بهر هلاک فرزند خود به کار می‌برید و هر پارچه از آنها را که دور می‌افکنید جراحتی است که به پیکر سعادت اولاد خود وارد می‌کنید. بزر‌گ‌ترین بدبختی‌های مادی که امروزه عائله جوان ایرانی دچار آن شده است علاقه مفرط بانوان به هم‌چشمی زن‌ها و خانم‌های متجمله و متموله است که با استفاده از بیداد و ظلم شوهران خود و به اغفال دلاله زنان طرار یهودی و خارجی که اعلان متحرک فروش این امتعه خانه برانداز شده‌اند، هر روز لباس نوظهور ولی بی‌معنی و بی‌حقیقتی را رواج[ داده ]و مهره لیلی‌های مزخرفی را به خود می‌بندند.
سیّد جواد
یکی از علل و موجبات دلسردی عائله هم، اصرار و اهتمامی است که بانوان جوان به عدم اطاعت اندرز و نصیحت کسان شوهر دارند. در میان هر ملت این مرض موجود است که عروس نسبت به کسان شوهر بدبین است که ضرر این مناقصه در هر صورت عاید مردان است؛ و بالاخره باید یک طرف را تقویت کرده و قلب طرف دیگر را هم که برای او خیلی عزیز است، مجروح سازد و همیشه با دو لشکر روبه‌رو، به میانجیگری در جدال باشد. بیچاره مرد! از طرفی مایل به احترام پدر و مادر و از طرف دیگر مایل و عاشق همسر خود می‌باشد. اینجا است که اسیر احساسات شده و مانند بیگانگان بایستی به یکی از این دو صنف متحارب متصل و دیگری را مغلوب سازد. چه کند؟! زنش را می‌پرستد و زندگی خود را به پدر و مادر مقروض است و بالاخره حق‌کشی از هر طرف، نقض مردانگی است و عاقبتی جز پشیمانی ندارد. گناه به گردن کسی است که باعث مسئولیت و تضییع شرف مردانگی او شده است.
سیّد جواد
کلمه مشئوم طلاق را به زبان نیاورند که یک مرتبه گفت‌وگوی این بلا، بر باد‌دهنده بذر محبت و انسی است که سالیان دراز آرزوی حصاد محصول آن را داشته‌اند و بالاخره یگانگی را از میان خواهد برد. زن قبل از همه چیز باید بداند این آخرین علاجی را که برای آسایش در قانون منظور کرده‌اند، وقتی باید به‌کاربرده شود که چاره‌ای جز آن نباشد و کار به جای نازک کشیده شده باشد و مسئله را غامض نمایند.
سیّد جواد
هر چند در بساط خجسته خانم بسیاری از وصله‌ها و اثاث تجمل، مصنوعی و بدلی بود، اما همان هم تأسف دارد زیرا دو ضرر عمده دارد‌: یکی آن که و‌صله‌های گران‌بهای اصل را منفعل و بی‌اعتبار می‌کند و دیگرآن که تقسیمات و تشکیلات حسبی مردم را نیز به هم می‌زند. من شیوع مفرط تجمل مصنوعی را با نظر لاقیدی نمی‌توانم ببینم و تصور می‌کنم یکی از علل اساسی شیوع این بلای مبرم، اتلاف سرمایۀ عموم باشد و تصور می‌کنم انگشت اجانب در این کار دخیل باشد.
سیّد جواد
لازم است قبلاً خاطر مبارک را سابقه بدهم که این خانم‌ها فوق‌العاده در اعلیحضرت نفوذ دارند و آنچه را که استدعا کنند پذیرفته و مقبول است و تکذیبشان محل اعتبار است. حتی اغلب از رجال و مأمورین طراز اول مملکت با اراده آنها به سرکار آمده و از خدمت خود منفصل می‌شوند
سیّد جواد

حجم

۵۴۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۷۷ صفحه

حجم

۵۴۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۷۷ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان