دانلود و خرید کتاب سرنوشت فلسطین جوی باندز ترجمه محمدمهدی صدرالدین‌کرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سرنوشت فلسطین

کتاب سرنوشت فلسطین نوشتهٔ جوی باندز، جیمی امرمان، لیندا جان، پنی‫ جانسون و رائول‫ روپرت و ترجمهٔ محمدمهدی صدرالدین‌کرمی است و انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر کرده است. این کتاب تاریخ فلسطین را بررسی می‌کند؛ کشوری که سال‌هاست مردمان آن بی‌سرزمین شده‌اند.

درباره کتاب سرنوشت فلسطین

سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آن‌ها گرفتند و به آن‌ها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم‌به‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

این روایت مردمی است که با سختی‌های بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند. درک این روایت چندان دشوار نیست؛ اما در ایالات متحده به‌ندرت آن را بازگو کرده‌اند. فهم اینکه چه بر سر مردم فلسطین آمده، از تاریخ خاورمیانه در قرن اخیر پرده‌برداری می‌کند؛ چراکه امروزه مردم فلسطین در کانون درگیری‌های خاورمیانه قرار دارند.

کتاب سرنوشت فلسطین بی‌شک قصه‌ای دربارهٔ جنگ و درگیری است. این کتاب روایتگر این است که چگونه کشورهای اروپایی برای گرفتن آبراهه‌ها و سرزمین‌ها و منابع سرشار خاورمیانه جنگیدند و چگونه یهودیانی از روسیه و اروپا در قالب جنبشی به‌نامِ صهیونیسم مبارزه کردند تا در خاک فلسطین دولت اسرائیل را بنیان نهند و نیز ایالات متحده به‌دنبال کسب چه منافعی و چگونه پا به خاورمیانه گذاشت و چگونه مثل آب‌خوردن برای حفظ این منافع از هر سلاحی استفاده می‌کند.

همچنین این کتاب قصهٔ قدرت و بصیرت روح بشری است. مردم فلسطین، مردمانی معترض نیستند. آن‌ها هرکجا که باشند، جهان‌شمول‌ترین و دیرپاترین آرزوی خود را با مردمان آنجا تقسیم می‌کنند: زندگی عزتمندانه در صلح که فقط در جامعه‌ای آزاد و عادل تحقق می‌یابد. با این حال، شرایط خاص و تاریخ گذشتهٔ مردم این سرزمین باعث شده تا آنان متفاوت جلوه کنند. در چنین موقعیتی است که بار دیگر جوهر ایثار و اراده سر بر می‌آورد و همهٔ مردم فلسطین امیدها و آرزوهایشان را در دست می‌گیرند تا برای خود و فرزندانشان آینده‌ای بهتر بسازند.

روایت نوشتن کتاب سرنوشت فلسطین به حق‌طلبی گروهی باز می‌گردد که چون می‌دانستند در کشورهای اروپایی و البته ایالات متحده کمتر کسی از ظلم رژیم صهیونیستی به فلسطینیان آگاه است، بر آن شدند تا صدای مردم مظلوم فلسطین را به گوش هم‌وطنان خود برسانند؛ اعضای این گروه، روزنامه‌نگارانی مستقل و اهل ایالت نیوجرسی بودند که توانستند با گردآوری اسناد تاریخی از حوادثی که بین سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۷۶ در فلسطین رخ داده، تاریخ آن را روایت کنند و بر جعلی‌بودن روایت صهیونیست‌ها صحه بگذارند؛ زیرا صهیونیست‌ها با افسانه‌بافی کاری کرده‌اند که مردم آمریکا از آنان حمایت کنند.

نویسندگان کوشیده‌اند تا این کتاب را با استفاده از منابعی دست‌اول بنویسند که بیشترین تطابق را با حقیقت رویدادهای فلسطین دارد؛ تا جایی که با وجود جنگ و درگیری‌های بسیار در فلسطین، تعدادی از نویسندگان آن برای اطمینان بیشتر و دقیق‌ترشدن این روایت تاریخی به این سرزمین سفر کردند تا از نزدیک با آوارگان و مبارزان فلسطینی دیدار کنند و در مواردی حوادث تاریخی در سیر روایت کتاب را به‌طور مستقیم از زبان شاهدان عینی آن نقل کنند. تلاش آن‌ها باعث شده تا این کتاب در مقایسه با سایر متونی که فقط به منابع مکتوب اکتفا کرده‌اند، از دقت روایی و اعتبار بالاتری برخوردار باشد. روایت صمیمانه و جذاب نویسندگان به‌گونه‌ای است که حتی خوانندهٔ عادی که اطلاعات تخصصی چندانی در این زمینه ندارد، می‌تواند با مطالعهٔ آن به‌راحتی متوجه ابعاد تاریخی گوناگون سرنوشت فلسطین بشود. 

خواندن کتاب سرنوشت فلسطین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند دربارهٔ حقیقت فلسطین بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب برای تاریخ‌نویسان کشورمان بسیار مفید است تا بیش‌ازپیش به اهمیت نقل روان و همه‌فهم روایات تاریخی برای عموم مردم به‌ویژه جوانان توجه کنند و نگذارند حقایقی این‌چنین که خون هزاران انسان بی‌گناه پای آن ریخته شده است، به دست فراموشی سپرده شود.

بخشی از کتاب سرنوشت فلسطین

فلسطین در موقعیت تقاطع سه قارهٔ اروپا و آسیا و آفریقا قرار گرفته است و سرزمینی مقدس برای سه دین مهم مردم دنیا، یعنی اسلام و مسیحیت و یهودیت است. همین موقعیت ویژه همواره موجب شده است تا در طول تاریخ، امپراتوری‌ها و پادشاهان بسیاری به‌دنبال تصرف شهرهای بندری فلسطین و راه‌های تجاری آن و همچنین اشغال زمین‌ها و مردمانش باشند. در این تصرف‌ها و اشغالگری‌ها، هر فاتحی، یا به بخشی از جامعهٔ فلسطین بدل می‌گشت یا توسط پادشاهان دیگر از میان برداشته می‌شد. از قرن هفدهم تا کنون، مردم فلسطین غالباً عرب بوده‌اند و زبان و فرهنگی مشترک داشته‌اند. برخی شهرهای فلسطین، همچون قدس، کانون تمدن عربی و محل اجتماع عالمان و شاعران و نویسندگان بزرگ بوده است. در طول قرون، مردمان فلسطین به‌تدریج مسلمان شده‌اند؛ اما هنوز تعدادی از آنان بر دین مسیحیت یا یهودیت خود استوار مانده‌اند.

در سال ۱۵۱۷، سلطان ترکیه سرزمین فلسطین را اشغال کرد و آن را به امپراتوری عثمانی ضمیمه نمود. و این امپراتوری تا چهارصد سال پس از آن، بر فلسطین به‌عنوان بخشی از ناحیهٔ حکومتی بزرگ‌تری به‌نامِ شامات، که شامل کشورهای امروزی فلسطین و سوریه و لبنان می‌شد، حکومت می‌کرد. اگرچه تا آن زمان، «فلسطین» به سرزمین‌های خاصی اطلاق نمی‌شد، مردم شهرهایی مثل قدس، یافا، حیفا، غزه، نابلس و همچنین روستاییان پیرامون این شهرها، از واژهٔ ‌«فلسطین» برای معرفی سرزمینشان استفاده می‌کردند.

حتی در دورهٔ حکومت سلاطین ترک، تا آنجا که روستاییان به خاطر می‌آوردند، سرزمین فلسطین متعلق به کسانی بود که از آن بهره‌برداری می‌کردند. روستاییان برای آنکه بتوانند از این زمین‌ها استفاده کنند، مجبور بودند مالیات‌های گزافی بپردازند و اغلب برای این کار، تمام داروندار خود را به تاجران محلی و مأموران مالیات می‌دادند. قحطی و هجوم ملخ‌ها و کم‌شدن محصول و تصرف زمین‌ها به‌دست نیروهای نظامی، زندگی را برای روستاییان دشوار کرده بود؛ با این حال، تا وقتی آنان در باغ‌ها و مزارع مشغول کار بودند، وقتی کسی از میانشان می‌مرد، او را در همین سرزمین به خاک می‌سپردند و البته در همین سرزمین بود که فرزندانشان را به دنیا می‌آوردند و در همین سرزمین بود که به روزگار پیری می‌رسیدند. آن‌ها قاطعانه بر این باور بودند که احدی جرئت گرفتن زمین‌هایشان را ندارد؛ اما اتفاقاتی بیرون از فلسطین موجب شد که خیلی زود به نادرستی این عقیدهٔ خود پی ببرند.


نظرات کاربران

nasim sim
۱۴۰۱/۰۸/۲۴

این کتاب توسط چند روزنامه‌نگار اهل نیوجرسی تدوین شده و اولین کتابی است که مشاهده کردم، فارغ از ادبیات انقلاب اسلامی، و صرفا از دید تاریخی به ماجرای فلسطین می‌پردازد، سیر تاریخی بسیار جذاب و مختصر و روان است، حتی

- بیشتر
13567888
۱۴۰۱/۰۶/۰۸

یک کتاب خوب برای آشنا شدن با تاریخ فلسطین و علل حوادث سیاسی معاصر در خاورمیانه

کاربر ۶۶۲۳۰۷
۱۴۰۲/۰۹/۳۰

آزادی فلسطین و قدس مقدس تضمین شده است آنهم از طریق دکترین الهی در قرآن مجید.

Dalvand
۱۴۰۲/۰۸/۲۷

این کتاب رو به شدت پیشنهاد میکنم چون خیلی روان ولی در عین حال به صورت جامع تحولات کشورهای غرب اسیا رو از 1880 تا 1976 توضیح داده.

محمد صالح
۱۴۰۳/۰۲/۰۳

کتاب از قلم افرادی بر آمده که کامل به این مسئله بدونه جانبداری پرداخته اند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۱)
به شب بیاموز، رؤیای دیدن روستا را از من بگیرد. و به باد بیاموز، عطر باغ‌های زردآلو را برایم نیاورد. و به آسمان بیاموز، دیگر نبارد. شاید اگر چنین شود، کشورم را فراموش کنم. سروده‌ای از راشد حسین.
f.r
در اولین بهار، پس از اخراج فلسطینی‌ها از زمین‌هایشان، دولت اسرائیل به آن‌ها اجازه داد تا از مرز بگذرند و در مزارع خود کشاورزی کنند؛ اما در پاییز، اسرائیل تصمیم گرفت که آن‌ها این امکان را نداشته باشند که بازگردند و محصولات خود را برداشت کنند.
f.r
وقتی درختی از جا کنده می‌شود، زمین پیرامون آن نیز ترک برمی‌دارد. بیرون‌کردن مردم فلسطین و بناکردن اسرائیل بر روی سرزمین اعراب هم دقیقاً مانند ازجاکندن یک درخت باعث شد تا کشورهای عرب پیرامون آن به لرزه دربیایند.
f.r
فلسطینی‌ها فقط به آمریکا و اسرائیل معترض نبودند. در ۱۹۵۱، کمیتهٔ مقاومت در برابر صلح با اسرائیل، کتابچه‌هایی را میان اردوگاه‌ها و شهرها پخش می‌کرد که توافقاتی را که میان رهبران عرب، به‌خصوص ملک عبدالله، پادشاه اردن، و اسرائیلی‌ها صورت گرفته بود، برملا می‌ساخت. در نتیجه، تظاهرات در اردن بالا گرفت و به این منجر شد تا در همان سال ملک عبدالله، در هنگام خروج از مسجد، با شلیک اسلحهٔ یک خیاط فلسطینی به قتل برسد.
f.r
در آوریل خونین سال ۱۹۴۸، هشت حمله از سیزده حملهٔ عمدهٔ نظامیان صهیونیست، به شهرهایی انجام شده بود که بر اساس طرح سازمان ملل جزو خاک دولت اعراب قرار گرفته بودند. (۱۴) تا روز ۱۵ می که انگلیسی‌ها به دوران حکومت طولانی خود بر فلسطین پایان دادند، نزدیک به سیصدهزار فلسطینی از سرزمین خود رانده شده و در حالی که هیچ امیدی به آینده برایشان باقی نمانده بود، در درهٔ اردن و سوریه و لبنان ساکن شده بودند. در این بین، آژانس یهود هم با بی‌اعتنایی اعلام کرد که خروج اعراب از فلسطین تنها به‌دلیل ‌«جنون ناشی از فرار» بوده است و نه چیز دیگری.
f.r
گروهی از کماندوهای شاخهٔ نظامی جنبش صهیونیست، یعنی ایرگان، به‌رهبری مِناخیم بِگین و با درخواست آژانس یهود، در کشتی بمب‌هایی را جاسازی کردند تا موجب ازکارافتادن موتورهای کشتی شود؛ اما زیاده‌روی این کماندوها در استفاده از مواد منفجره، منجر به این شده بود که در عوض تمام کشتی غرق شود و به زیر آب برود. و برای همین، آژانس یهود با سرهم‌کردن داستان خودکشی دسته‌جمعی پناه‌جویان، به‌دنبال آن بود تا نقش خود در وقوع این حادثه را پنهان نگه دارد؛ اعترافات دیگری حاکی از آن است که هدف این گروه نظامی یهودی، منفجرکردن کشتی و غرق‌کردن آن بوده است.
f.r
جریان امپریالیسم در بریتانیا به‌دنبال آن بود تا با استفاده از صهیونیسم، قلمروی امپراتوری خود را گسترش دهد؛ اما هنوز نتوانسته بود بر فلسطین مسلط شود. از همین رو، ژوزف چمبرلین، وزیر مستعمرات بریتانیا، در میان سرزمین‌های تحت‌اشغال بریتانیا تا آن زمان، به جست‌وجوی مکانی مناسب برای ایجاد مستعمره‌ای صهیونیست مشغول شد. او همان گونه که در شعار صهیونیست‌ها هم به آن اشاره شده بود، به‌دنبال «سرزمینی بدون مردم، برای مردمی بدون سرزمین» بود. عبارت «بدون مردم» برای چمبرلین در حقیقت «بدون سفیدپوست» معنی می‌داد؛ از همین رو، به نظرش آمد مناسب‌ترین مکان برای مستعمرهٔ صهیونیسم، یکی از مناطق اشغال‌شده توسط بریتانیاست که هنوز سفیدپوستی در آن ساکن نشده است.
14diamonds
احد حام، نویسندهٔ شهیر یهودی، در بازدید سال ۱۸۹۱ خود از فلسطین، پس از مشاهدهٔ رفتار آمرانهٔ مهاجران می‌نویسد: رفتار آن‌ها با اعراب، خشن و بی‌رحمانه است. حقوق آن‌ها را به‌راحتی زیر پا می‌گذارند و گاهی بدون هیچ علتی آن‌ها را آزار می‌دهند و به این رفتار خود مباهات می‌کنند. و کسی هم در میان ما [یهودیان] نیست که جلوی این رفتارهای زشت و زننده را بگیرد. (۷)
14diamonds
مهاجران جدید یهودی که تازه از راه رسیده بودند، در خانه‌های اعراب ساکن می‌شدند و کاروکاسبی آن‌ها را مجدداً راه می‌انداختند. دارایی‌های مردم تبعیدشدهٔ فلسطین که شامل ۸۰ درصد از زمین‌های حاصلخیز و ۵۰ درصد از باغ‌های مرکبات و ۹۰ درصد از باغ‌های زیتون و ده‌هزار مغازه می‌شد، اینک برای بناکردن دولت تازه‌تأسیس اسرائیل نیاز بودند.
f.r
می‌توانم برای او توضیح دهم که چگونه و به چه‌شکل ما یهودیان، اعراب را مجبور کردیم که برخلاف ارادهٔ خودشان، شهرها و روستاها را ترک کنند؛ آن‌هم به این صورت که تعدادی از آن‌ها به‌زور اسلحه و تعدادی دیگر نیز با خدعه و نیرنگ و وعده‌های دروغین، بیرون رانده شدند. (۲۶) بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمین خود بیرون شدند تا دولت اسرائیل شکل بگیرد.
f.r

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۶ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۶ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
تومان