دانلود و خرید کتاب نگاهم کن! خیالم کن! یوریک کریم‌مسیحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نگاهم کن! خیالم کن! اثر یوریک کریم‌مسیحی

کتاب نگاهم کن! خیالم کن!

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۱.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نگاهم کن! خیالم کن!

کتاب نگاهم کن! خیالم کن! نوشتهٔ یوریک کریم‌مسیحی است و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است. این کتاب مجموع ۴۷ جستار دربارهٔ عکس‌های متنوعی است.

درباره کتاب نگاهم کن! خیالم کن!

یوریک کریم‌مسیحی در کتاب نگاهم کن! خیالم کن! بر روی عکس‌هایی نه‌چندان آشنا دست گذاشته است؛ هرچند عکس‌های آشنا نیز بینشان کم نیست. از همین رو به جست‌وجوی بی‌شمار عکس رفته برای برگزیدن و چند ده تا از آن‌ها. این کتاب نتیجهٔ جست‌وجوی او در میان هزاران عکس قدیم و جدید و مواجه‌شدنش با واقعیت بود که عکسی داشته از پیدایی‌اش تاکنون بی سروصدا مرتکب شده است. عکاسی هنر و رسانهٔ امروز است. عکاسی اگر به اندازهٔ دیگر هنرها هنر امروز است؛ اما در رسانهٔ امروزبودن همیشه یکه بوده است؛ حتی بیش از فضای مجازی؛ چراکه فضای مجازی نیز وابسته به آنی است که عکاسی از کنش‌های خرد و کلان جهان معاصر ثبت می‌کند:‌ عکس. این در سرشت هنر عکاسی است که به‌روز باشد.

مواجههٔ ما با عکاسی نیز به قرار شیوهٔ زندگی ما، تاویل ما از زندگی خود و زندگی پیرامونمان خواهد بود. زندگی انباشته شده با خبر و عکس قتل‌ها، ترورها، بمب‌گذاری و هرگونه حادثهٔ شرارت‌بار دیگر. نگاه کریم‌مسیحی به عکس های نگاهم کن خیالم کن نیز براساس تفسیر و تاویل او و نگاه و خوانش شخصی و توجه و حساسیتش به زندگی و آلام و در صورت وجودش، خوشی‌ها و شادی‌های مردم بوده است.

زندگی ما ایرانیان در امن‌ترین جای این منطقهٔ همیشه پرآشوب نتوانسته ما را در نگریستن به عکس آلام مردم و رابطه‌ای حسی‌داشتن با زندگی آنان بی‌تفاوت و بی‌حس کند. توجه به زندگی دیگران و حساس‌بودن نسبت به آن‌ها فضیلتی انسانی است و تاریخ ما و آموزه‌های فرهنگی ما به ما آموخته که نسبت به مردمانی رنجور و دردکشیده حساس باشیم. عکس بیش از هر رسانه و هنری بی‌واسطه و حتی بی‌رحمانه حقیقت و واقعیت زندگی را بازنمایی و یادآوری می‌کند. ثبت سیمای خونین دنیای امروز ما واقعیتی بود که عکاسی داشت بی‌سروصدا مرتکب می‌شد. بی‌سروصدا از آن رو که از شدت آشکاربودن به چشم نمی‌آمد.

خواندن کتاب نگاهم کن! خیالم کن! را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ عکس و عکاسی و همچنین عکاسان و دوستداران جستارخوانی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یوریک کریم‌مسیحی

یوریک کریم‌مسیحی، نویسنده و عکاس و منتقد هنری، در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. کریم‌مسیحی در اسفند ۱۳۹۳ گواهینامه درجۀ دو (معادل کارشناسی ارشد) از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت. او در حوزه‌های گوناگون هنری از جمله داستان‌نویسی، عکاسی و طراحی گرافیک فعالیت کرده و صاحب آثاری است. طبقۀ همکف، نَفَسِ عمیق، صد میدان از جمله آثار داستانی کریم‌مسیحی است و کتاب‌های شب سپيده می‌زند، در جهت عکس، عکس و دیدن عکس، نگاهم کن! خیالم کن! و اول شخص مفرد مجموعه جستارهای اوست.

بخشی از کتاب نگاهم کن! خیالم کن!

در هر تصویر آشنا اگر کاستی و نقصانی وجود داشته باشد، ذهن آدمی به اندازه‌ی درک و شناخت خود کاستی و نقصان را کامل‌ می‌کند. از همین رو تصورکردن چهر‌ه‌ی زنان پشت به ما آسان خواهد بود. آنچه شاید دشوار باشد اندیشیدن درباره‌ی چرایی این کار است: چرا چند زن ظاهرن اشرافی و فرادست اجتماعی در نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم که هنوز عکس کالایی گران‌بها بود پشت به دوربین گرفته‌اند و ما را از دیدنشان و خود را از دیده‌شدن محروم کرده‌اند؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۸٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۱۰۶,۴۰۰
تومان