دانلود و خرید کتاب اخبار و سایر چرندیات کارل تی. برگستروم ترجمه جوین وست
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اخبار و سایر چرندیات اثر کارل تی. برگستروم

کتاب اخبار و سایر چرندیات

معرفی کتاب اخبار و سایر چرندیات

کتاب اخبار و سایر چرندیات؛ رو کردن دست مهمل‌باف‌ها نوشتهٔ کارل تی. برگستروم و جوین وست و ترجمهٔ تهمینه نصراللهی نصرآباد است. نشر مون این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این کتاب به شما در تشخیص چرندیات از غیر از آن کمک می‌کند.

درباره کتاب اخبار و سایر چرندیات

کارل تی. برگستروم و جوین وست در کتاب اخبار و سایر چرندیات به طرح مسأله‌ای می‌پردازند که آن را «چرندبافی» نام داده‌اند. این دو، در این کتاب، معتقد هستند که جهان دارد در چرندبافی غرق می‌شود و چرندیات دارند جایِ تفکر تحلیلی را می‌گیرند و مردم نیز در زندگی و کسب و کارهای خود، مغلوبِ این وضعیت شده‌اند. این کتاب تلاشی هرچند کوچک، برای مقابله با این وضعیت است.

برای ریشه‌کن کردن چرندبافی، باید دید چرندبافی دقیقاً چیست. کسب این آگاهی، خود، روش و شیوه‌ای دارد. اول از همه، این کلمه هم اسم است و هم فعل. هم ممکن است از گوش دادن به چرندهای (اسم) یکدیگر خسته شویم و هم خودمان می‌توانیم چرند ببافیم (فعل). نزدیک‌ترین تعریف به چرندبافی، عمل تولید چرند است.

به نظر می‌رسد چرندیات سنتی از بین نرفته، بلکه تحت تاثیر خیزش چرندیات عصر جدید قرار گرفته است. چرندیات عصر جدید از زبان ریاضیات، علوم و آمار بهره می‌گیرد تا تصور دقت و صحت ایجاد کند. با اعداد، ارقام، آمارها و نمودارهای داده‌ای، به ادعاهای مشکوک ظاهری فریبنده می‌دهند و لباس مشروعیت تن‌شان می‌کنند. چرندبافی‌های عصر جدید می‌توانند خیلی مؤثر باشند زیرا بسیاری از ما احساس می‌کنیم صلاحیت به چالش کشیدن اطلاعات کمّی را نداریم. این دقیقاً همان چیزی است که چرندبافان عصر جدید روی آن حساب باز می‌کنند. برای مقابله با آنان باید آموخت کی و چگونه می‌توان چنین گزاره‌هایی را زیر سؤال برد.

این کتاب از دوره‌ای با نام «افشای چرندبافی» استخراج شده است، دوره‌ای در دانشگاه واشنگتن. کتاب می‌کوشد نشان دهد برای تفکر انتقادی دربارهٔ استدلال‌های کمّی، نیازی به تخصص در زمینهٔ آمار یا اقتصادسنجی یا علم داده نیست. همچنین، برای تشخیص چرندبافی نیازی به مجموعه‌داده‌های گسترده و هفته‌ها زحمت نداریم. اغلب کافی‌ست از استدلال‌ورزیِ منطقی پایه برای یک مسئله استفاده کنیم و در صورت نیاز، آن را با اطلاعاتی تقویت کنیم که از طریق موتور جست‌وجو به‌راحتی در دسترس هستند.

برگستروم و وست می‌گویند که برای کمک به مردم در شناسایی و ردّ چرندبافی، انگیزه‌های مدنی دارند. مسئله ایدئولوژی چپ و راست نیست؛ سیاست‌مداران هر دو جناح مهارت خود را در ایجاد و انتشار اطلاعات غلط ثابت کرده‌اند. با وجود این، شاید کمی بزرگ‌نمایی باشد، اما آنها معتقداند تشخیص کارآمد چرندبافی برای بقای دموکراسی لیبرال ضروری است. دموکراسی همیشه به رأی‌دهندگانی با تفکر نقادانه متکی بوده، اما این موضوع هرگز به‌اندازهٔ عصر حاضر اهمیت نداشته است که عصر اخبار جعلی و استفاده از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی برای دخالت‌های بین‌المللی در روند انتخابات است.

نویسندگان کتاب اخبار و سایر چرندیات باور دارند که در جایگاه دانشگاهیانی با ده‌ها سال تجربهٔ تدریس علوم داده، آمار و موضوعات مرتبط در یک دانشگاه دولتی، می‌دانند چگونه این نوع تفکر را، بدون جانبداری سیاسی، آموزش دهند.آنها نمی‌خواهند خط‌مشی‌ای بسازند که از طریق آن، هرچه دوست ندارند را چرندبافی بدانند. به همین دلیل، نمونه‌های این کتاب به‌ندرت برجسته‌ترین نمونه‌هایی هستند که ما می‌شناسیم؛ بگذریم از مثال‌هایی که ما را بیشتر از همه عصبانی می‌کنند. درعوض، مثال‌های این کتاب برای تأمین اهداف آموزشی انتخاب شده‌اند، به مشکل‌های موردنظر اشاره می‌کنند و راهبردهای مناسب مقابله با آن‌ها را ارائه می‌دهند. 

خواندن کتاب اخبار و سایر چرندیات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب برای افرادی که به خواندن اخبار و تشخیص چرندیات از غیر از آن علاقه‌منداند جالب خواهد بود.

بخش‌هایی از کتاب اخبار و سایر چرندیات

این کتاب دربارهٔ چرندبافی است. دربارهٔ اینکه چگونه در آن غرق شده‌ایم، چگونه می‌توانیم آن را تشخیص دهیم و با آن مقابله کنیم. گرچه، اول به مواردی می‌پردازیم که مهم‌تر هستند. می‌خواهیم بدانیم چرند چیست، از کجا می‌آید و چرا این‌همه چرندبافی می‌شود. برای پاسخ به این سؤالات، خوب است نگاهی به ریشه‌های این پدیده در گذشته‌های دور بیندازیم.

چرندبافی اختراعی جدید نیست. افلاطون در یکی از گفت‌وگوهای سقراطی خود، اوتیدم، از فلاسفه‌ای که تحت عنوان سوفیست شناخته می‌شوند گلایه می‌کند که اهمیتی به حقیقت نمی‌دهند و فقط می‌خواهند در بحث پیروز شوند. به عبارت دیگر، آنان استادان هنر چرندبافی هستند. اما اگر بخواهیم ریشه‌های چرندبافی را بیابیم، باید خیلی بیشتر از همهٔ تمدن‌های بشری به عقب برگردیم. چرندبافی بیشتر ریشه در فریب دارد و صدها میلیون سال است که حیوانات یکدیگر را فریب می‌دهند.

نظرات کاربران

mabad
۱۴۰۱/۰۱/۲۴

من نسخه کاغذی کتاب رو خوندم.کتاب بسیار خوبی بود و ترجمه هم روان بود.اگر میخوایم در عصری که اطلاعات به شکلی سیل آسا به ما هجوم آوردن ، توی دریای مهملات و چرندبافی غرق نشیم خوندن این کتاب میتونه آگاهی

- بیشتر
ر.د.ب
۱۴۰۱/۰۴/۰۲

کتاب کاربردی خوبی در مورد تفکر انتقادی. ترجمه هم خیلی خوب بود. فقط درصدها و ممیزها در نسخه الکترونیکی از راست به چپ نوشته شده و برعکس شدن. مثلا یک ممیز پنج شده پنج ممیز یک. اینو دوستان دقت کنید

- بیشتر
Mr.Cooper
۱۴۰۱/۰۲/۲۸

متاسفانه شماره‌گذاری‌های داخل متن هاپر لینک نشده و باید تا آخر کتاب رفت و برگشت

تقوی
۱۴۰۱/۰۲/۱۷

اگر چه حوزه تفکر انتقادی گاها این ادبیات را دارد چون دارد انسان را متوجه حقایق مفاهیم میکند که معمولا با نگاه سطحی نگرانه قابل دسترس نباشد اما من سبک کتاب رو نمیپسندیدم استفاده از کلمه چرند فوق العاده دارای

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
افلاطون در یکی از گفت‌وگوهای سقراطی خود، اوتیدم، از فلاسفه‌ای که تحت عنوان سوفیست شناخته می‌شوند گلایه می‌کند که اهمیتی به حقیقت نمی‌دهند و فقط می‌خواهند در بحث پیروز شوند.
Mr.Cooper
در علوم انسانی و اجتماعی به دانشجویان آموخته می‌شود که عقاید متضاد را در مقابل یکدیگر قرار دهند و با استدلال‌های ناسازگار سروکله بزنند. در علوم غیرانسانی، به‌ندرت تناقضی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که حلش کنند؛ شکل‌هایی متناقض از شواهد به ایشان داده می‌شود تا آن‌ها را با هم آشتی دهند، یا ادعاهای مغالطه‌آمیز به آن‌ها می‌دهند که نقدشان کنند. نتیجه اینکه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آمادگی کافی برای به چالش کشیدن بحث‌های کلامی و شناسایی مغالطه‌های منطقی دارند، اما به‌طور شگفت‌انگیزی ادعاهای کمّی را راحت می‌پذیرند.
Mr.Cooper
بیش از یک قرن پیش، جان الکساندر اسمیتِ فیلسوف خطاب به سال‌اولی‌های دانشگاه آکسفورد چنین گفت: هیچ‌یک از چیزهایی که در طول تحصیل خواهید آموخت، (بعداً) کوچک‌ترین کاربردی برایتان نخواهند داشت، فقط این را به یاد داشته باشید، اگر سخت و هوشمندانه کار کنید، باید بتوانید وقتی کسی چرند می‌بافد، تشخیص دهید. به نظر من، این اگر تنها هدف آموزش نباشد، مهم‌ترین هدف آن است.
Mr.Cooper
چرندیات عصر جدید از زبان ریاضیات و علوم و آمار بهره می‌گیرد تا تصور دقت و صحت ایجاد کند. با اعداد، ارقام، آمارها و نمودارهای داده‌ای، به ادعاهای مشکوک ظاهری فریبنده می‌دهند و لباس مشروعیت تنشان می‌کنند. چرندیات عصر جدید می‌توانند چیزهایی از این دست باشند: - صندوق بین‌المللی ما براساس نرخ ارز تنظیم‌شده، با عملکرد بالای خود، در هفت سال از نه سال گذشته، بیش از بازده متعارف بازار درآمد داشته است. (دقیقاً سودها چگونه تنظیم شده‌اند؟ چه تعداد از صندوق‌های شرکت در بازار ناموفق بودند و به چه میزان؟ در این راستا، آیا فقط یک صندوق وجود داشته که در عرض هفت سال از نه سال موفق بوده یا در هریک از آن هفت سال، یک صندوق مجزا وجود داشته است؟)
Mr.Cooper

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

قیمت:
۱۴۳,۰۰۰
تومان