دانلود و خرید کتاب امپراطوری اردوغان سونر چاپتای ترجمه حمید هاشمی کهندانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امپراطوری اردوغان اثر سونر چاپتای

کتاب امپراطوری اردوغان

معرفی کتاب امپراطوری اردوغان

کتاب الکترونیکی «امپراطوری اردوغان» نوشتهٔ سونر چاپتای با ترجمهٔ حمید هاشمی کهندانی و مجید پوراسماعیل در کتاب کوله پشتی چاپ شده است. رشد اقتصادی ترکیه در دههٔ گذشته، نفوذ این کشور را در منطقه بالا برده است. این یکی از دلایلی است که اردوغان جهت‌گیری سیاسی کشورش را به‌سوی خاورمیانه سوق داده است تا از قدرت تازه‌ای که به دست آورده است منفعت ببرد.

درباره کتاب امپراطوری اردوغان

اردوغان که خود را آتاتُرک جدید ترکیه می‌داند، تمام برنامه‌های کشورش را برخلاف روش سیاست‌مداران پیشین تدوین کرده است؛ او ترکیه را به یک کشور کاملاً اسلامی و از نظر اجتماعی محافظه‌کار تبدیل کرده است و علاوه بر این، ترکیهٔ جدید اردوغان در درجهٔ اول خواهان جلب نظر اروپا و غرب نیست بلکه به خاورمیانه توجه دارد. اردوغان می‌خواهد آنکارا قدرت بزرگی باشد که بر مسلمانان سراسر قلمرو سابق عثمانی، به‌ویژه در خاورمیانه و بالکان، اعمال‌نفوذ کند.

اردوغان در دههٔ گذشته رشد اقتصادی بالایی برای کشورش ایجاد کرده و بسیاری از هواداران محافظه‌کار خود را از فقر نجات داده است؛ به همین دلیل پیروانی دارد که او را واقعاً دوست دارند. 

کتاب امپراطوری اردوغان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به افرادی که تمایل دارند درباره سیاست‌گذاری‌های اردوغان و اتفاقات جاری در ترکیه اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب امپراطوری اردوغان

ترکیه در سال ۱۹۵۰ به یک کشور دمکراتیک چندحزبی تبدیل شد و جانشینان آتاتُرک و اینونو که با روش‌های دمکراتیک انتخاب شده بودند همچنان روش سکولار کمالی را تا چندین دهه ادامه دادند چون معتقد بودند این روش می‌تواند در جهان نوین تاب بیاورد و به همین دلیل نباید با تغییراتی که در جهان رخ می‌دهد تغییر کند.

این وضع تا زمان اردوغان ادامه داشت. این رهبر ترکیه در قرن بیست‌ویکم، برعکس اخلاف خود، ریشه در سنت اسلام سیاسی دارد که می‌کوشد کشورداری مذهبی و سیاسی را باهم بیامیزد. این دیدگاه سیاسی در اواخر سدهٔ بیستم در این کشور رو به رشد گذاشت و کاملاً مخالف روش سکولار آتاتُرک بود. اردوغان از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۰۳، با دگرگونی کامل سیاست در ترکیه، نشان داد که روش آتاتُرک اشتباه بوده است.

آتاتُرک به مدت پانزده سال یعنی بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۸ در ترکیه حکومت کرد و اردوغان تا به امروز بیش از شانزده سال در آنکارا بر کشورش حکومت کرده است. او بخش عمده‌ای از میراث آتاتُرک را نابود کرد. حکومت در این کشور تحت رهبری او بسیار اقتدارگرایانه شد، شاید همان‌قدر که در اواخر قرن بیستم در دوران آتاتُرک و اینونو اقتدارگرایانه بود و این شباهت فرمی در عین تفاوت محتوایی، بسیار شگفت‌انگیز است.

نظرات کاربران

مهرداد حیدری
۱۴۰۱/۱۱/۲۳

ممکنه این کتاب بعضی جاها خلاف حقیقت باشه، اما ی خوبی داره خوندنش، اینکه بفهمیم اردوغان و سیاست های اردوغان از دید مردم ترکیه چجوریه، و بهتر با نظریه امپراطوری عثمانی اردوغان آشنا میشیم، و حتی شاید بتونه تو تحلیل

- بیشتر
محمدحسین
۱۴۰۲/۰۳/۱۹

جداً کتاب دقیق و شسته‌رفته و جامعی بود. اگه می‌خواید ترکیهٔ معاصر رو بشناسید، به هیچ وجه این کتاب رو از دست ندید. بابت ترجمهٔ کتاب هم خیال‌تون راحت باشه. انصافاً روان و یک‌دست و خوش‌خوان بود. خوندن این کتاب

- بیشتر
ali taghipour
۱۴۰۱/۰۱/۱۷

کتاب بسیار ضعیفی است و کاملا یک طرفه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۷)
قدرت سپاه پاسداران ایران امروز در منطقه چنان است که پایگاه نظامی و پهپاد جاسوسی آمریکا را مستقیماً هدف قرار می‌دهد
محمدحسین
قدرت نرم به معنای توان یک کشور برای القای عقاید خود به کشوری دیگر و تأثیرگذاری بر رفتار او است؛ از واسطه‌گری در معاهدات صلح، تا برقرار کردن توافق‌های تجاری. کشوری که چنین قدرتی داشته باشد می‌تواند بسیار بیشتر از کشورهای هم‌وزن خود در سطح بین‌المللی اهمیت داشته باشد و نقش‌آفرینی کند.
محمدحسین
سیاست خارجی او همیشه یک شکل نیست و هرجا صلاح بداند فایده‌گرا و هرجا صلاح بداند تابع مکتب است. اردوغان نشان داده است در مقام عمل می‌تواند به طرفة‌العینی رنگ عوض کند.
محمدحسین
مردم ترکیه همه با خواسته‌های او موافق نیستند: گروه بسیاری موافق و گروه بسیاری مخالف اردوغان هستند. جامعه انگار به دو نیم تقسیم شده است. بحران ترکیهٔ مدرن همین است که نیمی از مردم کشور از سیاست‌های اردوغان استقبال می‌کنند درحالی‌که نیمهٔ دیگر به‌شدت با آنها مخالف هستند.
محمدحسین
دیانا مقلد، روزنامه‌نگار و مستندساز روزنامه الشرق‌الاوسط بیش از یک دههٔ پیش در این مورد نوشت: «ترکیه می‌تواند امروز در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا نقش چشمگیری داشته باشد، اما نه به‌عنوان احیاگر امپراطوری عثمانی [...] عرب‌ها تاریخ پر از سوءاستفاده و ظلم عثمانی را فراموش نکرده‌اند.»
محمدحسین
اگر اهل غرب باشید، ترکیه برای شما نمایندهٔ شرق است و اگر اهل شرق باشید آن را یک کشور غربی می‌بینید.
محمدحسین
یکی از سفرای پیشین ترکیه به نام اونور اویمن چند دهه پیش درمورد ایران می‌گفت ما می‌توانیم دوستانمان را انتخاب کنیم ولی نمی‌توانیم همسایگانمان را انتخاب کنیم.
محمدحسین
اردوغان و پوتین حتی در صورت هم‌نظری با یکدیگر (که یک احتمال محال است) می‌دانند که نمی‌توانند بدون هماهنگی تهران تکلیفی برای سوریه تعیین کنند.
محمدحسین
اسلام‌گرایان سیاسی واقعی ترکیه با حسادت و تحسین به انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ نگاه می‌کنند. اردوغان و داوود اوغلو یک روز خود را با اصرار به ناتو و غرب نزدیک می‌کنند و یک روز دیگر می‌کوشند روابط خود را با ایران عمیق کنند تا رؤیای بزرگ نجم‌الدین اربکان، پدر اسلام سیاسی در ترکیه را محقق کنند که می‌گفت آنکارا باید رهبر جریان ضدغربی کشورهای مسلمان علیه آمریکا و اروپا باشد.
محمدحسین
ازجمله موضع‌گیری‌های مقتدرانهٔ جمهوری اسلامی ایران که در ترکیه بسیار خبرساز شد، این بود که سرلشکر یحیی رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران و مشاور نظامی ولی فقیه در سال ۲۰۱۱ گفت ترکیه باید به‌طور جدی در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند وگرنه ایجاد ناامنی در سوریه، مشارکت در سپر موشکی ناتو و ترویج دین‌گریزی در جهان اسلام، باعث می‌شود در ارتباط با مردم کشور خودش و نیز کشورهای همسایه با مشکل مواجه بشود.
محمدحسین

حجم

۳۷۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۳۷۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۷۷,۵۰۰
تومان