دانلود و خرید کتاب موقعیت زن از نظر اسلام سیدمحمد بهشتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب موقعیت زن از نظر اسلام اثر سیدمحمد بهشتی

کتاب موقعیت زن از نظر اسلام

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۹از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب موقعیت زن از نظر اسلام

کتاب موقعیت زن از نظر اسلام از سیدمحمد بهشتی است و انتشارات روزنه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب موقعیت زن از نظر اسلام

کتاب موقعیت زن از نظر اسلام دربارهٔ جایگاه زن در آیین اسلام از دیدگاه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی است. آغاز کتاب، سه درس‌گفتار با عنوان موقعیت زن از نظر اسلام آمده که در سال ۱۳۴۷ در جلسات ماهانهٔ مرکز اسلامی هامبورگ برای ایرانیان ساکن آلمان ایراد شده است. طبق روال و رویهٔ همیشگی دکتر بهشتی، این جلسات با مشارکت فعال مخاطبان همراه است و هدف از برگزاری آن، دستیابی به اجماع فکری در خصوص فهم پاسخ اسلام به پرسش‌های زمانه است. پس از آن چهار گفتار و یک گفت‌وگو ارائه شده است: گفتار حیض از دیدگاه قرآن از درس‌گفتارهای تفسیری دکتر بهشتی که پس از بازگشت به ایران و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ به‌طور هفتگی برگزار می‌شد استخراج شده و به تفسیر آیات ۲۲۳ و ۲۲۴ سورهٔ بقره اختصاص دارد. گفتار بعدی آفرینش حوا نام دارد. گفتار جایگاه زن و حجاب در عصر پیامبر بخشی از پرسش و پاسخی است که در پایان یکی از درس‌گفتارهای محیط پیدایش اسلام آمده که در دورهٔ اقامت دکتر بهشتی در هامبورگ ارائه شده و پیش از این منتشر شده است. گفتار حجاب و حدود آزادی در اجتماع اسلامی، سخنرانی دکتر بهشتی در سال ۱۳۵۹ در مجلس بزرگداشت شهدای هویزه ایراد شده است. پایان‌بخش کتاب، گفت‌وگویی است که شادروان علی محمدی گرمساری با دکتر بهشتی انجام داده است و در آن نظر دکتر بهشتی را دربارهٔ مسائل مربوط به زنان جویا شده است.

از نظر دکتر بهشتی، اسلام دینی است که به صورت مساوی برای زن و مرد آمده است. اصلاً در تعالیم اسلام، با زن و مرد هر دو حرف می‌زند و این چیزی است که همهٔ اهل علم هم بر آن متّفق هستند و همهٔ این «یا اَیُهاالذّینَ آمَنوا»ها، «ای کسانی که ایمان آورده‌اید»ها، ای صاحبان ایمان چنین و چنان کنیدها، شامل مرد هست، شامل زن هم هست. بنابراین، تعالیم اسلام و فکر اسلام و دین اسلام به کجا توجه دارد؟ به جامعه، زن و مرد، کوچک و بزرگ، همه. بنابراین، در هر مورد که شما حساب کنید، نماز بر مرد و بر زن، روزه بر مرد و بر زن، حج برای مرد و برای زن، زکات بر مرد و بر زن، امر به معروف و نهی از منکر بر مرد و بر زن، معبد و مسجد برای مرد و برای زن، همه یکسان است. ولی شکی نیست که اگر از ما بپرسند آیا از نظر قوانین و حقوق اسلام، احکام و حقوق و تکالیفی اختصاصی برای مرد و اختصاصی برای زن پیدا می‌شود یا نه، باید بگوییم بله. مسائل مشترک زیادی دارند، اما مسائلی هست مخصوص به زن، مسائلی هست مخصوص به مرد. مثلاً بر مردان شرکت در جهاد واجب است، اما تا مرد به اندازهٔ کافی هست، شرکت در جنگ بر زن واجب نیست، تکلیفی است متوجه مردها. بر مردان شرکت در نماز جمعه واجب است، اما بر زنان واجب نیست، می‌توانند شرکت بکنند، می‌توانند نکنند. بنابراین، یک نوع تکالیف اختصاصی برای مرد هست که این تکالیف برای زن نیست و برعکس.

خواندن کتاب موقعیت زن از نظر اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب موقعیت زن از نظر اسلام را به کسانی که دربارهٔ عقاید دکتر بهشتی تحقیق می‌کنند و همچنین کسانی که می‌خواهند بدانند اسلام چه نگاهی به زنان دارد پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب موقعیت زن از نظر اسلام

اگر مردان و زنان را با هم مقایسه کنیم، مردها را یک طرف، زن‌ها را یک طرف، از نظر استعداد جسمی، به طور متوسط قدرت مقاومت مرد از نظر ساختمان بدنی در برابر کارهای سخت جسمی از قدرت زن‌ها بیش‌تر است. به طور متوسط، و الاً ممکن است خیلی از خانم‌ها باشند که از آقایان قوی‌تر باشند و آنها از خانم‌ها ضعیف‌تر، اما به طور متوسط، استقامت مرد و ساختمان بدنی او برای بر دوش گرفتن کارهای خشن و سخت بیش‌تر است. این مسئله هست. خیلی مهم نیست، اما هست.

مهم این است که از نظر استعدادهای روحی و روحیه، اگر زنان را در یک طرف و مردان را در یک طرف دیگر قرار دهیم، یک نقطهٔ قوت در مردها نسبت به زن‌ها و یک نقطهٔ قوت در زن‌ها نسبت به مردها وجود دارد. از نظر روحی، می‌توانیم بگوییم یک امتیاز مردها نسبت به زن‌ها دارند و یک امتیاز زن‌ها نسبت به مردها. امتیازی که زن نسبت به مرد دارد چیست؟ این است که زن از عواطف بیش‌تری برخوردار است؛ عواطف زن رقیق‌تر، ریشه‌دارتر و هیجان‌دارتر است. شکی نیست که عاطفه، از مزایای زندگی انسانی است. در دنیای عاطفه، باید بگوییم به طور متوسط، زن عاطفی‌تر از مرد است. در طرف مرد، به حکم همین که عواطفش ضعیف‌تر است، قدرت تعقل و سنجش صحیح در کارها به طور نسبی بیش‌تر است، چون عاطفه در عین حال که چیز خوبی است، مانع محاسبات دقیق و صحیح است. وقتی می‌گویم عاطفه، یعنی حساب را بگذار کنار. روی حساب نباید فلان کار را کرد، اما عاطفه می‌گوید: این کار را بکن! از روی حساب می‌گویید من خوابم می‌آید، شب باید بگیرم بخوابم. حالا بچه‌ام مریض است، مریض باشد. آن چیزی که این حساب را می‌گذارد کنار و کنار می‌زند، این است که عاطفهٔ مادری می‌گوید بله خوابم می‌آید، چشمم می‌سوزد، اما نمی‌توانم بخوابم. باید از بچه پرستاری کنم. این عاطفه برای این است که اصلاً حاضر نیست حساب کند که فردا صبح خسته است، خسته نیست، چه کار بکند. بنابراین، در خانم‌ها بدون شک و به طور متوسط زمینهٔ رشد عواطف بیش‌تر است و در آقایان کم‌تر. لازم نیست که مردها عقل‌شان زیادتر باشند، نه خیر، ممکن است قدرت استعداد عقلانی زن و مرد یکی باشد، اما از نظر فعال بودن استعداد عقلانی، زن به عواطف که برخورد می‌کند، تا حدی از کار می‌افتد. استعداد عقلانی مرد چون به عواطف برخورد نمی‌کند، کار خودش را ادامه می‌دهد و جلو می‌رود. نتیجه، مقاومت زن است. این‌که می‌گوییم مردها مقاومت روحی‌شان بیش‌تر است، تعبیری غلط است. این را حتی خیلی از نویسنده‌ها هم می‌نویسند، ولی غلط است، کاملا هم غلط است. خودشان هم می‌فهمند که غلط است. مقاومت زن در کارها و سختی‌هایی که اگر انسان عواطف کافی داشته باشد مقاومت پیدا می‌کند، یعنی در آن زمینه‌هایی که مقاومت ناشی از عواطف است، بیش‌تر از مرد است.

مبارزه پیروز
سیدمحمد بهشتی
پژوهشی درباره ولایت
سید محمدباقر صدر
اقتصاد ما؛ کتاب اول
سید محمدباقر صدر
مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست دانشجویی
عماد افروغ
تشکیلات بهشتی
محمد حسینی بهشتی
نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)
سیدمحمد بهشتی
تا ابد زندگی (جلد اول)
محمدرضا عابدینی
ولایت، رهبری، روحانیت
محمد حسینی بهشتی
اسلام، راهبر زندگی؛ مکتب اسلام، رسالت ما
سید محمدباقر صدر
نظریه اسلامی عدالت اجتماعی
حسین سرآبادانی
در هیاهوی سکوت؛ روایت زندگی دانشجوی پیرو خط امام و رئیس ستاد لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)
جواد کلاته عربی
حزب جمهوری اسلامی
محمد حسینی بهشتی
حلزون های خانه به دوش
سیدمرتضی آوینی
نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)
سیدمحمد بهشتی
تولد دوباره
بنت الهدی صدر
مکاتب معاصر فلسفه حقوق
دنیس پترسون
زن و چالش های جامعه
موسی صدر
مبانی نظری قانون اساسی
محمد حسینی بهشتی
جوان و جوانی در اندیشه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)
اسماعیل دانش
از خود بیگانگی جامعه (الیناسیون)
عبدالحمید دیالمه
ترجمه الغارات
سیدمحمود زارعی
حسین از زبان حسین
محمد محمدیان
همرزمان حسین (ع)
سید‌علی خامنه‌ای
جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)
مرتضی مطهری
حماسه حسینی (جلد اول)
مرتضی مطهری
خطبه فدکیه
انتشارات زائر رضوی
حیدر
آزاده اسکندری
علی (ع) از زبان علی(ع)
محمد محمدیان
رحمت واسعه
آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت
کتاب آه
یاسین حجازی
لهوف
علی‌بن‌موسی ابن طاووس
دو امام مجاهد
سید‌علی خامنه‌ای
مقتل آب
سید صدرا میرئی
نامه امام صادق به شیعیان
محمدباقر انصاری
ماه به روایت آه
ابوالفضل زرویی نصرآباد
اعترافات غلامان
حمیدرضا شاه‌آبادی
مادر
نرجس شکوریان فرد
آن مرد می‌آید
سیده فاطمه موسوی
دختر پیامبر(ص)؛ وقایع زندگی حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص)
محمدعلی جاودان
شهید کربلا
محمدباقر پورامینی

نظرات کاربران

سعیده قاسمی
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

این کتاب، خلاصه ای از نگاه شهید بهشتی به مسئله زن رو نشون داد. خیلی خوب و عالی

صُـعـود
۱۴۰۱/۱۱/۱۸

این کتاب به زبان ساده از پرسش و پاسخ های استاد بهشتی نقل شده و مستند هست ولی بعضی مطالب سربسته گفته و رد میشه، حتما حتما حتما در مطالبی که شبهه یا سوال براتون پیش میاد دوباره تحقیق کنید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
پس اول، به دلیل این که به‌طور متوسط قابلیت انعطاف مرد کم‌تر و قدرت اداره‌اش بیش‌تر است. دوم، به دلیل این که خرج خانواده بر دوش اوست. به این دو دلیل، تفوق در ادارهٔ خانواده با مرد است.
کاربر ۴۳۸۵۷۶۳
دیگر اجازه ندهید کسانی قیم‌مآبانه برای شما دل بسوزانند که چرا آزاد نیستید، یعنی چرا نمی‌توانید بدون پوشش خود را در معرض دید این قیم‌های به ظاهر دلسوز قرار دهید. به آنها بگویید: آزادی راستین من و تو در آن است که روابط‌مان در جامعه از هر نوع شائبهٔ بهره‌بری‌های جنسی به دور باشد، و پوشش زن، عامل مؤثری است در این جهت. نمی‌گویم تنها پوشش کافیست، پوشش یک عامل است و عامل بهتر، طرز رفتار و برخورد کردن زن است و قرآن بر روی آن سخت تکیه دارد که «نگاهت»،‌ «آهنگ سخنت»، «طرز برخوردت» و ... باید پاک و متعالی باشد.
saqqa
مرد حقوقی دارد، زن حقوقی دارد، که این‌ها در جمع با هم همترازند، ولو در یک مورد خاص زن حقی دارد که مرد ندارد و مرد حقی دارد که زن ندارد. مثلاً اگر گفتیم زن "حق نفقه" دارد و بر مرد واجب است که هزینهٔ زندگی زن را تأمین کند، نمی‌توانیم بگوییم بر خلاف تساوی حقوق زن و مرد است و یا مثلاً به مرد ظلم شده است. برای این که مسلم شرایط طبیعی زن و مرد ایجاب می‌کند که مسئولیت اصلی تأمین هزینهٔ زندگی به عهدهٔ مرد باشد، وقتی زن ماه‌هایی را از بهترین سال‌های زندگیش باردار است، ماه‌هایی را باید بچه‌داری کند، و این کارها را به طور طبیعی باید انجام دهد، چطور می‌توان گفت که زن خودش باید هزینه‌اش را تأمین کند؟ این طبیعی است که باید به عهدهٔ مرد باشد. پس تفاوت در برخی از مسائل، هرگز نباید به معنای نفی مساوات، یعنی نفی برخورداری هماهنگ و متعادل زن و مرد از حقوق اجتماعی، تلقی بشود.
saqqa
نمی‌گویم حتماً چادر. چادر یکی از انواع پوشش اسلامی است و مانتو شلوار و روسری بلند نوعی دیگر و این نوع دوم پوششی است متناسب برای فعالیت که زن در این پوشش می‌تواند هم پوشیده باشد، هم فعال. دیگر چرا می‌خواهند این بانوان نیمه‌برهنه، آرایش‌کرده همراه با طنازی و دلبری در محل کارشان حضور یابند؟ آیا کارشان مورد نظر است یا چشم‌نوازی و طنازیشان؟ ای بانوان مسلمان!‌ ای دختران و خواهران من! هوشیار باشید. پوشش شما نشانهٔ آن است که دیگر حاضر نیستید جاذبه‌های زنانگی خود را چاشنی کارآیی‌ها و مهارت‌ها کنید تا مردان را خوش آید. می‌خواهید «کرامت» و «عزت» و «والایی» و «ارزش‌تان» در همان «ارزش‌های متعالی انسان» باشد. در کارتان، در کارآیی‌تان، در هنرتان، در تقوایتان، در بینش و آگاهی‌تان، در مهر و انسان‌دوستی و در خدادوستی‌تان،
saqqa
ما آرزوی آن را داریم که آنچه در اختیار داریم، حتی جان بی‌مقدارمان، در راه دفاع از این دستاوردهای مقدس انقلاب اسلامی‌مان فدا شود و آنچه شما با خونتان به دست آوردید به دست دشمنان مکار پرنیرنگ و فریب یا حتی به دست دوستان نادان جاهل در خطر نیفتد.
saqqa
اسلام می‌گوید به عنوان یک تمایل، سه حالت در بشر وجود دارد: ۱. حالت سرکوب کردن یک تمایل، که غلط است. تمایل را سرکوب نکنیم. تا اینجا با فروید همفکریم. این که می‌گوید تمایل را سرکوب نکنیم تنها در مورد میل جنسی نیست. اسلام می‌گوید به طور کلی هر میلی، هر ذوقی، هر استعدادی که خدا در ما آفریده برای آن آفریده است که آن را ارضاء کنیم، برای آن نیافریده است که آن را سرکوب کنیم. و لذا در سیستم قانونی و حتی سیستم اخلاقی اسلام، هیچ میلی وجود ندارد که انسان ناچار باشد یا حتی تشویق شود که آن را سرکوب کند تا به سعادت برسد.
mona
اما این انتقاد، انتقاد راست باشد. اگر به عنوان انتقاد آمدی دروغ گفتی، تهمت زدی، دروغ‌زنی کردی، اعتماد میان مردم و مسئولان را با دروغ گفتن‌ها یا با طرح سؤالات دو پهلو و سه پهلو و شش پهلوی تردیدآمیز متزلزل کردی، آنجا باید همین مردم و همین مسئولان با قاطعیت، البته از طریق قانونی، جلویت را بگیرند. در جمهوری اسلامی انتقاد از مسئولان آری، تهمت زدن و دروغ‌زدن به مسئولان در هر حدی از مسئولیت باشند نه و حرام. شما مردم هم باید جلوی این دروغ‌زنی‌ها و تهمت‌زنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها را مسئولانه و متعهدانه بگیرید. دشمن درست انگشت را گذاشته است روی آن نقطهٔ قوت می‌خواهد و این نقطهٔ قوت را از بین ببرد. نقطهٔ قوت جمهوری اسلامی، اعتماد و اطمینانی است که میان مردم و مسئولان است. دشمن می‌خواهد این اطمینان را از بین ببرد تا دیگر مسئولان نتوانند کار بکنند
saqqa
اسلام می‌گوید به طور کلی هر میلی، هر ذوقی، هر استعدادی که خدا در ما آفریده برای آن آفریده است که آن را ارضاء کنیم، برای آن نیافریده است که آن را سرکوب کنیم. و لذا در سیستم قانونی و حتی سیستم اخلاقی اسلام، هیچ میلی وجود ندارد که انسان ناچار باشد یا حتی تشویق شود که آن را سرکوب کند تا به سعادت برسد. چنین چیزی نیست. به طور کلی می‌توان این‌طور گفت که از نظر اسلام، انسان نه تنها مؤظف نیست، بلکه حتی برایش مستحب هم نیست که هیچ‌یک از امیالش را صددرصد سرکوب کند. به‌عکس، مکروه یا حرام است که انسان یکی از امیالش را صددرصد سرکوب کند. چون اگر میلی در انسان هست و خدا میل و تمایلی را در انسان آفریده، لابد برای این آفریده که آن میل در مجرایی به جریان بیافتد. اگر غریزه‌ای در انسان هست، این غریزه برای به کار افتادن و منشاء اثر قرار گرفتن است، برای سرکوب شدن نیست.
saqqa
تعالیم و قوانین اسلام از نظر موقف و موقعیت زن و مرد بر پایه‌هایی قرار دارد. پایهٔ اول این بود که زن و مرد هر دو انسان هستند. از نظر جنبه‌های عمومی انسانی یکسان و مساوی‌اند، تنها با این تفاوت که زن نسبت به مرد در یک جنبهٔ خاص انسانی قوی‌تر است و آن جنبهٔ عواطف و لطافت در جسم و روح است. مرد نیز به طور معدل نسبت به زن در یک جنبهٔ دیگر انسانی قوی‌تر است و آن صلابت و سرسختی در جسم و روح است. این دو -این جنبهٔ قوی‌تر از نظر لطافت جسمی و روحی در زن و آن جنبهٔ قوی‌تر از نظر صلابت و استحکام و سرسختی جسمی و روحی در مرد- خود به خود سبب می‌شود که در تقسیم میدان‌های زندگی، رعایت این نکات دربارهٔ آنها بشود.
saqqa
انتخاب شده باشند، باز هم صددرصد با هم موافق نیستند. مثل دو سنگ می‌مانند که یک برآمدگی‌هایی مختصر دارند و در زندگی باید در فراز و نشیب زندگی با همدیگر آنقدر به یکدیگر ساییده شوند تا این که آرام شوند و در کمال راحتی با هم تا پایان زندگی بروند. واقعش این است که خیلی از ناهمواری‌ها در سراشیب زندگی است که با ساییدگی توافق ایجاد می‌کند، ولی تحمل این ساییدگی کار آسانی نیست. کار مشکلی است. چه کسی تحملش بیش‌تر است؟ مرد بیش‌تر است.
fa.noon

حجم

۱۳۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۱۳۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان