دانلود و خرید کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی سیدعلی میرافضلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی اثر سیدعلی میرافضلی

کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی

کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی نوشتهٔ سید علی میرافضلی در انتشارات سخن به چاپ رسیده است. بیش از یک قرن است که پژوهشگران و دوستداران حکیم عمر خیّام نیشابوری می‌کوشند از طریق پالایش رباعیّات منسوب بدو، چهرۀ راستینی از این شخصیت جهانی را به تصویر در آورند. این مسیر طولانی، با کامیابی‌ها و ناکامی‌های بسیار همراه بوده است.

درباره کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی

کتاب حاضر، در دو دفتر تنظیم شده و بدین نیت فراهم آمده که متنی قابل اعتماد از رباعیات خیام و دیگر خیامانه‌های تاریخ رباعی فارسی به دست دهد. در دفتر نخست، نویسنده با استفاده از سه معیار توأمان، به انتخاب رباعیات خیام از منابع کهن پرداخته است: معیار اول، شناسایی منابع کهن، ارزیابی و دسته‌بندی آن‌ها و به‌کارگیری اصل تواتر و تکرار رباعیّات منسوب به خیام در ‌آن‌هاست. معیار دوم، شناسایی گویندگان واقعی رباعیاتی است که طی سالیان متمادی به نام خیام مشهور شده است. و معیار سوم، داشتن قافیه‌های چهارگانه است. طبق بررسی مؤلف، در دواوین نُه شاعر آن روزگار، تا ۹۳ درصد رباعیات، چهار قافیه‌ای بوده است.

در بخش اول کتاب، شرح مفصلی از معیارهای پیشنهادی و روش انتخاب رباعیات خیام داده شده است. در گام نخست، با کمک سه معیار انتخاب، ۲۰ رباعی را که واجد هر سه معیار هستند، به عنوان رباعیّات اصلی و اصیل خیّام اختیار شده است. بخش دوم رباعیات، شامل رباعیات مُحتمل است. ۴۹ رباعیی که در این بخش جای گرفته، فقط دو ویژگی از معیارهای سه گانه را با خود دارند. در بخش سوم کتاب، رباعیات مشکوک و مردود مورد ارزیابی قرار گرفته است. از نظر نویسنده، انتساب اغلب این رباعیات به خیام مردود است.

دفتر دوم کتاب به منتخبی از خیّامانه‌های پارسی، در محدودۀ زمانی قرن پنجم تا اوایل قرن هفتم هجری، اختصاص یافته است. در این بخش، ۵۸ رباعی خیامانه نقل شده است.

در بخش آخر کتاب، فرهنگ کوچکی از لغات و اصطلاحات خاص موجود در رباعیّات خیّام و خیامانه تدارک دیده شده که هم کلیدی است برای درک بهتر این رباعیّات، و هم می‌تواند سوابق و لواحق این اصطلاحات را در متون ادبی نشان دهد.

کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به شعرهای فارسی و رباعیات خیام پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب رباعیات خیام و خیامانه های پارسی

در قرن هفتم، مسئلة رباعیات خیام به یکی از دغدغه‌های اصلی محافل فکری و ادبی تبدیل شده بود. از یاد نبریم که در اواسط همین قرن، جمال شروانی در کتاب که یکی از مهم‌ترین رباعی نامه‌های پارسی است، فصلی را به «معانی حکیم عمر خیام» اختصاص داد. ادیب دیگری از همان منطقه، مجموعة خود را که اکنون به سفینة کهن رباعیات موسوم شده و در اواخر قرن هفتم گردآمده است، با رباعی «ملک الحکماء عمر خیام» آغاز نهاد. وی ۴۲ رباعی از خیام در کتاب خود نقل کرده که بیشترین تعداد رباعی منسوب به خیام در یک جنگ شعر از روزگاران کهن است. به عبارت دیگر، به همان اندازه که اقبال جامعة ادبی به رباعیات خیام رو به فزونی می‌نهاد، خشم و خروش عده‌ای تنگ‌نظر ظاهربین نیز شدت می‌یافت. در این دو کتاب، و در دیوان شاعران بزرگ این قرن، از قبیل: کمال اسماعیل اصفهانی، اوحد کرمانی، سراج‌الدین قمری آملی، نجیب گلپایگانی و مجد همگر شیرازی، ده‌ها رباعی خیامانه دیده می‌شود که نشان می‌دهد، این شاخة رباعی، در دورة مورد اشاره، به درختی تناور در تاریخ رباعی فارسی تبدیل شده بود و رد و انکارِ نکوهندگان، نتیجه‌ای باژگونه داده است.

نظرات کاربران

کاربر ۱۲۲۹۸۲۵
۱۴۰۰/۱۲/۰۸

بسیار محققانه.

کاربر ۲۱۳۳۴۷۲
۱۴۰۱/۰۳/۲۷

مشکل اساسی جابجایی بی دلیل صفحات کتاب است، یک دفعه وسط مطالعه صفحه به ناکجاباد می رود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۴۳ صفحه

حجم

۱۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۴۳ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
۴۲,۵۰۰
۵۰%
تومان