دانلود و خرید کتاب چشم گربه مارگارت اتوود ترجمه سهیل سمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چشم گربه اثر مارگارت اتوود

کتاب چشم گربه

مترجم:سهیل سمی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چشم گربه

کتاب چشم گربه، رمانی نوشته ی مارگارت اتوود است که اولین بار در سال 1988 به چاپ رسید. اتوود نوشتن این رمان را در سال 1964 آغاز کرد و حدود دو دهه طول کشید تا آن را به پایان برساند. این رمان داستان یک نقاش مسن است که آثار قدیمی و جدیدش را در یکی از نمایشگاه‌های شهر تورنتو در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است و از خلال این رویداد به گذشتهٔ خود سفر می‌کند. برخی از منتقدان معتقدند او در نوشتن این داستان، از حوادث زندگی خود و دخترش الهام گرفته و به راحتی می‌توان شباهت‌هایی را بین اتوود و راوی داستان «چشم گربه» مشاهده کرد؛ هرچند خود نویسنده هیچ‌گاه به طور مستقیم این مساله را در جایی مطرح نکرد.

درباره چشم گربه

 داستان این رمان، به زندگی جنجال برانگیز نقاشی به نام ایلین ریزلی می پردازد که برای بررسی مجدد آثار گذشته ی خود به شهر دوران جوانی اش، تورنتو بازمی گردد. تصاویری واضح از گذشته، ایلین را فرا می گیرند و او یاد دوستی سه نفره ای می افتد که کلید ورودش به دنیای دوستی ها، آرزوها و خیانت های دوران کودکی بود. ایلین باید با هویت خود به عنوان یک دختر، یک معشوقه، یک هنرمند و یک زن مواجه شود اما مهمتر از همه ی این ها، او باید به دنبال رهایی از خاطراتی باشد که او را رها نمی کنند. کتاب چشم گربه، اثری تأثیرگذار، سرگرم کننده، پراحساس و نفسگیر درباره ی زنی است که تلاش می کند گره های کور زندگی خود را بگشاید. در این اثر، نقاشی که شخصیت اول و راوی داستان «چشم گربه» هم هست در کنار این‌که به آثار قدیمی‌اش نگاه می‌اندازد، خاطرات مربوط به سرگذشت‌های هنری و سیاسی‌اش را در ذهن مرور می‌کند. ماجراهای این رمان در میانه قرن بیستم اتفاق می‌افتد و حوادث جنگ جهانی دوم تا دهه هشتاد میلادی را به تصویر می‌کشد. این نویسنده کانادایی، با «چشم گربه» نگاهی می‌اندازد به عناصر فرهنگی این دوره و انواع جنبش‌هایی که در آن زمان به وقوع پیوسته است. فضایی که اتوود در این رمان طولانی به تصویر می‌کشد، تاریک و سرد است و بیشتر حول محور هویت و خودشناسی می‌چرخد. رمانی که در سراسر آن، مخاطب به لابه‌لای خاطرات سال‌های جوانی راوی می‌رود و با مشکلات او آشنا می‌شود؛ مشکلاتی که گویی برای مدت‌ها به دست فراموشی سپرده شده بود.

درباره مارگارت اتوود

مارگارت الينور اتوود متولد سال 1939 در تورنتو كانادا‌ و خالق آثاری چون «سرگذشت ندیمه»، «اوریکس و کریک»، «عروس فریبکار» و «آدمکش کور» است. او جوایز ادبیات پرنسس آستوریاس و آرتور سی. کلارک را دریافت کرده‌است اتوود هم چنین پنج بار برای جایزهٔ بوکر نامزد شده که از این میان یک بار برندهٔ آن بوده‌است.

درباره سهیل سمی

سهيل سمي متولد سال 1349 در تهران است. او به ترتيب در دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه تهران در رشته‌ٔ زبان و ادبيات انگليسي به تحصيل پرداخت. سهیل سمی پيش‌تر، رمان‌هاي «سرگذشت نديمه» و «اريكس و كريك» را از مارگارت اتوود ترجمه كرده است.

کتاب چشم گربه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به کسانی که از آثار دیگر  اتوود لذت برده‌اند و همهٔ دوست‌داران داستان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب چشم گربه

زمان خط نیست، بُعد است، مثل ابعاد فضا. اگر بتوانید فضا را خم کنید، زمان را هم می‌توانید خم کنید، و اگر می‌دانستید چطور سریع‌تر از نور حرکت کنید، می‌توانستید به گذشته برگردید و در آنِ واحد در دو مکان باشید.

این را برادرم، استیفن، به من گفت، همان موقع که برای مطالعه‌ پولیور خرمایی‌رنگ و نخ‌نمایش را پوشیده و مدتی طولانی وارونه روی سرش ایستاده بود تا خون به مغزش سرازیر شود و تقویتش کند. نفهمیدم منظورش چیست، اما شاید درست توضیح نداده بود. از همان دوره از حیطه‌ی عدم وضوح واژه‌ها فاصله می‌گرفت.

از آن به بعد تصور شکل داشتن زمان در ذهنم جا افتاد، چیزی که می‌شد آن را دید، مثل یک‌سری لایه‌های شفاف و مایع، تک‌تک روی همدیگر. نمی‌توان برگشت و به امتداد زمان نگاه کرد، فقط می‌توان به عُمقش خیره شد، مثل آب. گاهی یک چیز به سطح آب می‌آید،‌ گاهی چیزی دیگر، و گاهی هم هیچ. اما هیچ‌چیز از آن خارج نمی‌شود.

معرفی نویسنده
عکس مارگارت اتوود
مارگارت اتوود

مارگارت اتوود یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان عصر حاضر، از آن دست هنرمندانی است که می توان نام «همه‌فن‌حریف» را بر آن‌ها نهاد. نویسنده، منتقد ادبی و شاعر پرکاری که نه‌تنها به‌واسطه‌ی درخشش در عرصه‌ی ادبیات، بلکه به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌‌اش مقبولیت و محبوبیت بالایی نزد هواداران خود کسب کرده است. با این‌که آثار ادبی اتوود اغلب با مضامین فمنیستی و اسطوره‌ای‌اش شناخته شده و در حوزه‌ی ادبیات علمی-تخیلی قرار می‌گیرد، اما سبک نوشتاری او از فرمول‌های عادی این ژانر گذر کرده و به شیوه‌ای نمادین، مرزهای رئالیسم سنتی را گسترش می‌دهد؛ از این رو مرور زندگینامه او و مسیری که جهت خلق آثار ارزشمندی چون رمان «سرگذشت ندیمه» پیموده است، برای علاقه‌مندان به ادبیات از جذابیت، و برای متخصصان این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرات کاربران

کاربر ۳۱۵۹۵۸۲
۱۴۰۱/۰۵/۲۹

لطفا می ذارید تو قسمت بی نهایت....قلم خانم اتوود خیلی قشنگه.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۵۲۳ صفحه

حجم

۴۸۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۵۲۳ صفحه

قیمت:
۱۷۵,۰۰۰
تومان