دانلود و خرید کتاب مصائب من در حباب استارت آپ دنیل لاینز ترجمه سعید قدوسی‌نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مصائب من در حباب استارت آپ اثر دنیل لاینز

کتاب مصائب من در حباب استارت آپ

نویسنده:دنیل لاینز
انتشارات:نشر اطراف
امتیاز:
۴.۳از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مصائب من در حباب استارت آپ

کتاب مصائب من در حباب استارت آپ نوشته دنیل لایز است که با ترجمه سعید قدوسی‌نژاد منتشر شده است، کتاب مصائب من در حباب استارت آپ نگاهی واقع‌بینانه به اقتصاد استارتاپی در دنیای امروز است.

درباره کتاب مصائب من در حباب استارت آپ

در کتاب مصائب من در حباب استارت‌آپ، ما همراه دنیل لاینز محیط‌کاری هاب‌اسپات را با جزئیات می‌بینیم. لابه‌لای ماجراهای طنز و کنایه‌های نیش‌دار این مرد باتجربه و تیزهوش که به‌سرعت لایه‌های پنهان فضای کار جدیدش را شناسایی می‌کند، نظام بهره‌کشی ناعادلانه و در خدمت سرمایه برای مخاطب روشن می‌شود. مهارت روزنامه‌نگارانهٔ لاینز از این کتاب اثری فراتر از یک روایت معمولی می‌سازد.

دنیای استارت‌آپی به‌خاطر گفتمان خاص و قصه‌های درون‌سازمانی منحصر به خودش، اندک‌اندک از فضای کلی جامعه و محیط‌های کاری دیگر جدا می‌ماند و می‌تواند به‌تدریج به جزیره‌ای دورافتاده بدل شود که بیرون از این‌جا و اکنونِ زندگیِ بقیهٔ مردم ایستاده است. سبک زندگیِ بعضی شرکت‌های فناور بیشتر از آن‌که به فرهنگ، زبان و سلیقهٔ عمومی سرزمینی که در آن واقع شده‌اند مربوط باشد، شبیه همقطاران خودشان در سراسر دنیاست. بعضی از این کسب‌وکارهای نوپا کم‌کم ادبیاتی درون‌گروهی تولید و تثبیت می‌کنند و نظام رفتاری و الگو و طرح زندگی مستقلی برای خودشان می‌سازند که گفت‌وگو و تعامل با بدنهٔ جامعه را برایشان سخت می‌کند و مرز دنیای درونی و بیرونی‌شان پررنگ می‌شود.

کتاب مصائب من در حباب استارت‌آپ که در چشم‌به‌هم‌زدنی در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش جای گرفت و تعریف و تمجید منتقدان را برانگیخت، از مسیر روایت ماجرای واقعی یک روزنامه‌نگار، خواننده را به درون دنیای پرشتاب و جداافتادهٔ این شرکت‌های فناور می‌برد؛ روایتی با طنز کنایه‌آمیز و انتقادی که گاهی به هجوی از سرِ خشم بدل می‌شود. 

این کتاب تلاشی برای تقدیس سیلیکون‌ولی نیست. برعکس، به گوشه‌های تاریک کسب‌وکارها و آدم‌های سیلیکون‌ولی نور می‌تاباند. بدون تعارف حرف می‌زند و با کنار هم گذاشتن اتفاق‌ها طنز تلخ ماجرا را برجسته می‌کند. سعی نمی‌کند روش بهتری برای انجام کاری معرفی کند. گاهی غر می‌زند و مسخره می‌کند. گاهی با عدد و رقم حرف می‌زند. گاهی اغراق می‌کند. بعد به آدم یادآوری می‌کند که همین ماجرا را در زندگی خودش هم سراغ بگیرد.

خواندن کتاب مصائب من در حباب استارت آپ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه کسب و کار استارتاپی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب مصائب من در حباب استارت آپ

اگر فیلمی دربارهٔ مرد پنجاه‌وچندسالهٔ فلک‌زده و بیکارشده‌ای می‌ساختید که فرصتی بزرگ برای از سر گرفتن مسیر شغلی نصیبش شده، صحنهٔ اول فیلم ممکن بود این باشد: صبح اول هفته‌ای در ماه آوریل، خنک و آفتابی. نسیم روح‌بخشی از رودخانهٔ چارلز در کمبریجِ ماساچوست می‌وزد. مرد ـ‌با مویی جوگندمی که خوب کوتاه نشده، عینک کائوچویی، پیراهن مردانه‌ــ سوباروی اوتبَک خودش را در پارکینگ پارک می‌کند و با دست‌های عرق‌کرده کوله‌پشتی لپ‌تاپیِ ساده‌اش را برمی‌دارد و به سمت درِ ورودی ساختمان قدیمی آجرقرمز بازسازی‌شدهٔ پرزرق‌وبرقی راه می‌افتد. پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۳ است و آن مرد من هستم. می‌روم که اولین روز کاری‌ام در هاب‌اسپات را شروع کنم؛ اولین بار در عمرم که قرار است جایی غیر از تحریریهٔ مجله کار کنم.

هاب‌اسپات چند طبقه از این ساختمان قرن‌نوزدهمی را اشغال کرده. ساختمان یک‌وقتی کارخانهٔ مبل‌سازی بوده و حالا مطابق کلیشهٔ محیط کاری استارت‌آپ‌های فناور بازسازی شده: تیرک‌های بی‌پوشش سقف، شیشه‌های مات، تالاری بزرگ و آثار هنری مدرن آویخته به دیوارهای لابی. آسانسور که به طبقهٔ سوم نزدیک می‌شود، فشار عصبی و آدرنالین را حس می‌کنم. بخشی از من هنوز باورش نمی‌شود خودم را تا این‌جا رسانده باشم. نُه ماه پیش بدون هیچ تشریفاتی از کارم در مجلهٔ نیوزویکِ نیویورک برکنار شدم. می‌ترسیدم دیگر هیچ وقت کار پیدا نکنم. اما حالا قرار است نیروی بازاریابیِ یکی از بهترین استارت‌آپ‌های فناور ساحل شرقی آمریکا شوم. فقط یک مشکل جزئی وجود دارد: هیچ سررشته‌ای از بازاریابی ندارم. موقع مصاحبه، این موضوع چندان مهم به نظر نمی‌رسید اما الان که وقت کار شده کمی دودل شده‌ام.

نظرات کاربران

فاروق
۱۴۰۰/۰۵/۲۹

استارت‌آپ اسمش قشنگه، آدمای توش باحال به نظر می‌رسن و اگه جون بزاری براش خوب واست پول در میاره اما زندگی استارت‌آپی یه حبابه! یه حباب خیلی خوشگل! ‌ ‌تقریبا دو سال و نیم تو سه تا استارت‌آپ متفاوت کار کردم که

- بیشتر
zahrahro
۱۴۰۱/۰۴/۱۳

من این کتاب رو هم‌زمان با استیو جابز غلط کرد با تو خوندم. خوبیش این بود که می‌شد هر دوش رو با هم مقایسه کرد و تصویر کامل‌تری از شباهت‌ها یا تفاوت‌های محیطای کاری ایران و آمریکا به دست آورد.

- بیشتر
سالک
۱۴۰۰/۱۲/۱۹

سلام. لطفا در طاقچه بی‌نهایت قرار بدهید

arko
۱۴۰۱/۱۱/۰۱

یکی از بهترین کتاب‌هایی بود که خوندم. به این گروه‌ها مطالعه این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم: 1- علاقه‌مندهای روایت به‌طور کلی؛ چون فارغ از موضوع بحث، اصل روایت باحاله. 2- کسایی که به بحث استارت‌آپ‌ها علاقه‌مند هستند. البته این فرهنگ آمریکا در

- بیشتر
عباس
۱۴۰۲/۰۱/۱۶

کتاب رو دوست داشتم. در اصل بعد از خوندن « استیو جابز غلط کرد با تو» مایل شدم این کتاب رو هم بخونم. اطلاعات بسیار جالبی درباره نحوه کار شرکتهای استارت آپ داشت. نه همه اونها، ولی بخش عمده شون

- بیشتر
Komeijani.1980
۱۴۰۲/۰۵/۰۴

از سال ۹۷ ، در حوزه استارت آپ مطلب خوندم و ایدهام رو تو وب سایتم منتشر کردم ، استارتاپ یه جورایی یعنی رفع دغدغه و مشکل های موجود با نگاهی تازه دغدغه ام کشاورزی ایران هست و بحران های چند

- بیشتر
کاربر ۵۱۴۷۱۵۶
۱۴۰۲/۰۱/۲۳

کتاب در مورد یک اسم جنجالی و دهن پر کنه به اسم استارآپ. اسمی که تو ایران هم طرفدار زیاد داره اما اکثرا شکست می خورند. حرف های پوچ و تو خالی می زنند که خودشون هم بهش اعتقادی ندارند و فقط

- بیشتر
شقایق
۱۴۰۲/۰۷/۰۵

غرغرهای پیرمردی که نمی‌تونه با عصر خودش پیش بره و بهش فشار اومده همه ازش کوچیک‌ترن و همیشه هم عینک بدبینی داره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
بیشتر کتاب‌های غربی دربارهٔ کسب‌وکار و سیلیکون‌ولی می‌کوشند رمزورازهای موفقیت را به فرمول‌ها و مسیرهای قابل‌تکرار تبدیل کنند. این آثار هم‌جهت با جریان آب شنا می‌کنند. از کسب‌وکارها بت می‌سازند و آدم‌ها را اسطوره جلوه می‌دهند. تجربه‌های شخصی را به‌عنوان سبک مدیریت و رهبری تجویز می‌کنند. از کارهای نویسندگان‌شان درس اخلاقی و کسب‌وکاری استخراج می‌کنند و با محتوای کتاب دورهٔ آموزشی برگزار می‌کنند.
maryhzd
آنچه مسئله را پیچیده‌تر می‌کند این است که سیلیکون‌ولی امروزه نوع خاصی از آدم‌ها را جذب می‌کند: جوان، مذکر، بی‌اخلاق، شاید نه به شرارت پاتریک بِیتمن ــ قاتل زنجیره‌ای ضدقهرمان فیلم روانیِ آمریکایی که کار تأمین سرمایه می‌کرد ــ اما از همان قماش. آدم‌هایی که زمانی به امید پولدار شدن به وال‌استریت می‌رفتند حالا به سن‌فرانسیسکو می‌روند، جایی که سرمایه‌گذارهای خطرپذیر میلیون‌ها دلار دست‌شان می‌دهند و می‌گویند بدترین عملکرد ممکن را نشان بده. سارا لیسی ـ‌دبیر وبلاگ فناوریِ پاندو ــ سال ۲۰۱۴ در مقاله‌ای که در سیلیکون‌ولی پرخواننده و دست‌به‌دست شد، نوشت «در اکثر قریب به اتفاق موارد، سرمایه‌گذارهای خطرپذیر دارند روی آدم‌های عوضی سرمایه‌گذاری می‌کنند.»
maryhzd
زل زدن به این آشفته‌بازار شبیه نگاه کردن به گودال موردور است. چقدر روح سردرگم! این ماشین‌فروش‌های شیک‌پوش، آدم‌هایی که تحمیل و اغوا بخش جدایی‌ناپذیر شغل‌شان است و زندگی‌شان حول عددهایشان می‌چرخد. هر ماه، هر فصل، هر سال: بفروش، بفروش، بفروش! همین‌ها هستند که اینترنت ـ‌یکی از شگفت‌انگیزترین و عمیق‌ترین ابداعات تاریخ بشرــ را اشغال کردند و با تبلیغات به آن گند زدند و تبدیلش کردند به راهی برای فروش. عجیب نیست که این زامبی‌ها بخواهند سالی یک هفته در سن‌فرانسیسکو از کارشان فاصله بگیرند و خودشان را ببندند به داروهای دیپاک چوپرا و شاید یک بست کوکائین و یک روسپی کانادایی تا دست‌کم لذتی هم برده باشند.
maryhzd
در «جهان از نگاه استارت‌آپ‌ها» اگر شرکت‌های فناور زیرآبی می‌روند، حتماً مصلحت بزرگ‌تری در کار است. بنیانگذارانِ این استارت‌آپ‌ها مثل گوردون گکو یا برنی مِیداف حریص و طماع نیستند، بلکه رُزا پارکس و مارتین لوتر کینگ هستند و دارند نافرمانی مدنی می‌کنند. استارت‌آپ‌ها حس می‌کنند اشکالی ندارد قوانین را رعایت نکنند چون با حریف‌هایی غول‌پیکر طرف‌اند؛ داوود هستند که با فلاخن به جالوت سنگ پرت می‌کند. استدلال دیگرشان این است که دانه‌درشت‌ها هم به اندازهٔ خرده‌پاها قانون‌شکنی می‌کنند. همه لایی می‌کشند و فقط احمق‌ها بین خطوط رانندگی می‌کنند. احتمالاً سرمایه‌گذارهای خطرپذیر سیلیکون‌ولی از نتیجهٔ سرمایه‌گذاری روی بنیانگذارهای جوان و بی‌تجربه آگاه‌اند ولی برایشان مهم نیست.
maryhzd
دوباره موضوع ارزش‌گذاری‌ها و ترسم از ناپایداری قیمت‌ها و تجربهٔ دوبارهٔ شکست بازار سهام را پیش می‌کشم. تَد می‌گوید «توی وال‌استریت یه مثل قدیمی هست که می‌گه “وقتی اردک‌ها صدا می‌دن، براشون غذا بریز.” شنیده بودی؟ توی دههٔ ۹۰ سرمایه‌گذارا برای خرید هر چی که آخرِ اسمش دات‌کام داشت صف می‌کشیدن. خب، ما هم همین کارو براشون می‌کردیم. کار ما این نیست که آدما رو از خرید منصرف کنیم. ما باید همون کاری رو بکنیم که آدما می‌خوان. کار ما غذا دادن به اردک‌هاست. الانم اردک‌ها حسابی گشنه‌ن.»
maryhzd
هاب‌اسپات در این همایش قابلیت‌ها و محصولات جدیدش را هم به رخ شرکت‌کنندگان می‌کشد، مثلاً قابلیتی دارند که یک کوکیِ ردگیری روی مرورگر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان قرار می‌دهد و آمار همهٔ صفحاتی را که دیده‌اند در اختیار شما می‌گذارد. حتی قابلیتی دارد که وقتی کسی برای بار دوم از وب‌سایت شما بازدید کند به شما خبر می‌دهد تا بتوانید فوراً با او تماس بگیرید و بگویید «هی، می‌بینم که به وب‌سایت‌مون سر زدی! کمکی از دست من برمیاد؟»
f.r
اما ما بی‌محابا پیش می‌رویم. خودمان را متقاعد می‌کنیم که اتفاق بدی نخواهد افتاد. به خودمان می‌گوییم آن‌قدر مهم نیستیم که کسی بخواهد جاسوسی‌مان را بکند. اگر هم کسی واقعاً بخواهد چنین کاری کند، لابد کسی هست که جلوی آدم‌بدها را بگیرد. می‌شنویم که آدم‌های اداره‌کنندهٔ این خدمات آنلاین خودشان را آدم‌های آرمان‌گرا و پاک‌دستی معرفی می‌کنند که می‌خواهند دنیا را جای بهتری کنند. حتی اگر حرف‌شان را باور نکنیم، می‌دانیم از نظر مالی به نفع‌شان است از ما جاسوسی نکنند. مجبور نیستند آدم‌های خوب یا درستکار یا قانون‌مندی باشند. کافی است از پول بدشان نیاید. بدون اعتمادِ مردم نمی‌توانند پول دربیاورند. طمع خودشان ضامن صداقت‌شان است. دست‌کم روی کاغذ که این‌طور است. پس خیال می‌کنیم امنیت داریم. خیال می‌کنیم آدم‌های کسب‌وکارهای خدمات آنلاین فضولی‌مان را نمی‌کنند. من هم قبلاً همین فکر را می‌کردم. اما دیگر اعتماد ندارم.
maryhzd
دوئر از دانشگاه رایس مدرک مهندسی برق گرفته و از دانشگاه هاروارد مدرک ام‌بی‌ای. به نظر من وقتی سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها مستلزم توانِ فهمیدنِ فناوری بود کسی به پای دوئر نمی‌رسید. اما وقتی سیلیکون‌ولی سراغ شبکه‌های اجتماعی، عکس‌های بزک‌شده و بازی‌های نوجوانانه رفت، دوئر دست‌وپایش را گم کرد و دنبال مد روز راه افتاد.
maryhzd
همه چیز این محیط کار جدید، از دکور اجق‌وجق گرفته تا لفاظی‌های «دنیا را عوض کنیم» و افسانهٔ سفر قهرمان و مزایایی که در واقع مزیت نیستند، همه و همه فقط یک هدف دارند: کم کردن هزینهٔ نیروی انسانی به منظور زیاد کردن عایدیِ سرمایه‌گذارها. «ما یک تیم هستیم، نه یک خانواده.» درست مثل بازیکن‌های لیگ برتر بیسبال، یکی از روزهای خدا و بی هیچ هشداری پرتت می‌کنند بیرون. اما ببین، فعلا از آب‌نباتت لذت ببر!
maryhzd
به‌جز چیزهای بامزه، باید افسانه‌ای هم سر هم کنی تا کار را معنی‌دار جلوه بدهی. ظاهراً برای نسل هزاره پول چندان مهم نیست اما حس مأموریت انگیزهٔ زیادی به آن‌ها می‌دهد. پس مأموریتی برایشان تعیین می‌کنی. به کارکنانت می‌گویی خیلی خاص هستند و شانس‌شان گفته که توانسته‌اند این‌جا باشند. می‌گویی این‌جا استخدام شدن از پذیرفته شدن در دانشگاه هاروارد هم سخت‌تر است و آن‌ها به‌خاطر قدرت خارق‌العاده‌شان انتخاب شده‌اند تا در مأموریتی بسیار مهم برای تغییر دنیا سهمی داشته باشند. شرکت را به تیم تبدیل می‌کنی و برای این تیم رنگ و نمادی انتخاب می‌کنی. به همه کلاه و تی‌شرت می‌دهی. مرام‌نامهٔ فرهنگی سرِ هم می‌کنی و دم از ایجاد شرکتی می‌زنی که همه عاشقش باشند. بعد هم منظرهٔ پولدار شدن را پیش چشم‌شان نقاشی می‌کنی.
maryhzd

حجم

۴۹۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

حجم

۴۹۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

قیمت:
۶۱,۰۰۰
تومان