دانلود و خرید کتاب مهم ها را بسنجید جان دوئر ترجمه هادی بهمنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مهم ها را بسنجید اثر جان دوئر

کتاب مهم ها را بسنجید

نویسنده:جان دوئر
انتشارات:نشر نوین
امتیاز:
۳.۴از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مهم ها را بسنجید

کتاب مهم ها را بسنجید نوشتهٔ جان دوئر است که با ترجمه هادی بهمنی در انتشارات نوین منتشر شده است. این کتاب توضیح می‌دهد چطور گوگل، بونو و بنیاد گیتس توانستند با او کی‌ آر دنیا را متحول کنند.

درباره کتاب مهم ها را بسنجید

او کی آر مخفف اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) است. جان دوئر در کتاب مهم ها را بسنجید بیان می‌کند که سیستم «اهداف و دستاوردهای کلیدی (OKR)» چگونه به غول‌های تکنولوژی (از اینتل گرفته تا گوگل و توییتر و …) کمک کرده است تا به رشدی سریع و پایدار برسند. او حرکت انقلابی پشت این رشدهای انفجاری را نشان می‌دهد. او در ادامه کمک می‌کند از این رشد در شرکت خودتان استفاده کنید. او کی آر نوعی پروتکلِ هدف‌گذاری ِمشارکتی برای شرکت‌ها، تیم‌ها و افراد است.

اوکی‌آر فرایند ساده‌ای است که سازمان‌های مختلف را به جلو می‌راند. او کی‌ آر شفافیت زیادی به رهبران در یک سازمان می‌دهد. همچنین یک راه کاربردی برای تلاش مؤثر و هدفمند در اختیارمان می‌گذارد. اوکی‌آر می‌تواند دید رهبرها را نسبت به سازمان‌هایشان توسعه دهد. همچنین می‌تواند موجب به تعویق انداختن برخی برنامه‌ها شود.

در این کتاب با پدر اوکی آر، اندی گروو، معاون اول اجرایی شرکت اینتل آشنا می‌شوید، داستان شرکت اینتل را می‌خوانید و سازوکار اوکی آر و شرکت‌هایی که از این طریق به پیشرفت و قدرتمندی رسیدند را بیشتر می‌شناسید.

اوکِی‌آر را نمی‌تواند جایگزین تصمیم‌گیری منطقی، رهبری قدرتمندانه یا فرهنگ کاری خلاقانه شود، اما اگر این اصول در جای خود باشند، اوکِی‌آر می‌تواند شما را به اوج قله برساند.

خواندن کتاب مهم ها را بسنجید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کارآفرینان و فعالان حوزه کسب‌وکار پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب مهم ها را بسنجید

«در سال ۲۰۰۹، مجلهٔ کسب‌وکار هاروارد مقاله‌ای با عنوان «اهداف افسارگسیخته» منتشر کرد. در این مقاله نمونه‌هایی از «اهداف ویرانگر» آورده شد: انفجار باک سوخت خودروی فورد پینتو، گران‌فروشی گسترده و سراسری در مراکز تعمیر خودروی سیرز، افزایش بی‌مهابا در اهداف فروش انرون و فاجعهٔ سال ۱۹۹۶ قلهٔ اورست که موجب مرگ هشت صعودکننده شد. به گفتهٔ مؤلفان این مقاله «چنین اهدافی مثل دارو هستند و باید دوز مصرفشان رعایت شود.» حتی باید برچسب هشدار روی آن‌ها بچسبانند: «اهداف می‌توانند با عوارض جانبی نظیر محدودسازی تمرکز، رفتار غیراخلاقی، افزایش ریسک‌پذیری، کاهش همکاری و افت انگیزه موجب بروز مشکلات سیستماتیک در سازمان‌ها شوند.» همین جنبهٔ منفیِ تعیین هدف می‌تواند هرگونه مزیت این فرایند را خنثی کند یا حداقل مؤلفان مقاله چنین اعتقادی داشتند.

این مقاله با اقبال زیادی همراه شد و هنوز هم به آن ارجاع می‌دهند؛ اما شایستهٔ این حجم از تعریف نیست. همانند سایر سیستم‌های مدیریتی، امکان بهره‌گیری درست یا نادرست از اوکی‌آرها وجود دارد؛ این کتاب می‌خواهد کمکتان کند تا به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنید. زیرا ارائهٔ بهترین عملکرد در محیط کار، مستلزم تعیین هدف است.

در سال ۱۹۶۸، یعنی همان موقع آغاز به کار اینتل، نظریه‌ای از سوی استاد روان‌شناسی دانشگاه مریلند مطرح شد که بی‌تردید تأثیر زیادی بر اندی گروو گذاشت. همان‌طور که ادوین لاکی گفته است، در صورت تعیین «اهداف دشوار»، پیشرفت بالاتری نسبت به اهداف ساده خواهید داشت. در ادامه هم اشاره کرده است که نتیجهٔ حاصل از «اهداف دشوارِ دقیق»، بسیار بهتر از اهداف مبهم خواهد بود.

در ۵۰ سالی که از طرح این ایده گذشته است، بیش از هزار مطالعه یافتهٔ لاکی را تأیید کرده‌اند و بدین ترتیب «یکی از اثبات‌شده‌ترین نظریه‌های مدیریت» است. ۹۰ درصد از تحقیقات این حوزه تأیید کرده‌اند که تعیین اهداف چالش‌برانگیز و صریح، بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

هرساله نظرسنجی گالوپ «بحران تعلق خاطر کارکنان در کل دنیا» را تأیید می‌کند. کمتر از یک‌سوم کارکنان آمریکایی، «تعلق خاطر، اشتیاق و تعهد کافی به کار و محیط کارشان دارند.» از میان میلیون‌ها کارمند بی‌علاقه، بیش از نیمی از آن‌ها حاضرند به‌خاطر ۲۰ درصد حقوق بیشتر محل کار فعلی خود را ترک کنند. دوسوم از کارکنان کمپانی‌های فناوری معتقدند که می‌توانند در کمتر از ۲ ماه، موقعیت شغلی بهتری پیدا کنند.»

راهنمای تولید ناب؛ چگونه با حداقل محصول پذیرفتنی (mvp) و بازخورد سریع مشتری به نوآوری بپردازیم
دن اولسن
مدل های درآمدی و کسب و کار با رویکرد بازار ایران (جلد اول)
مهدی علیپور سخاوی
مدل های درآمدی و کسب و کار با رویکرد بازار ایران (جلد دوم)
مهدی علیپور سخاوی
اثر چرخ لنگر
جیم کالینز
مزیت
پاتریک لنچیونی
نامه های بیزوس
استیو اندرسون
گذر از شکاف
جفری مور
بازاریابی‌ اچ تو اچ
فیلیپ کاتلر
هفت پرسش استراتژیک
رابرت سايمونز
بازی برد
ای. جی. لافلی
مقیاس افزایی برق آسا
رید هافمن
نظریه کارها
کلیتون ام. کریستنسن
تفکر طراحی در کسب و کار
جین لیدکا
آزمودن ایده های کسب و‌ کار
دیوید جی. بلند
استراتژی خوب/ استراتژی بد
ریچارد روملت
سختی کارهای سخت
بن هوروویتز
رهبری قدرتمند از طریق کوچینگ
مایکل ک سیمپسون
طراحی کسب‌ و کاری بهتر
پاتریک وان درپیل
گام های موثر در شروع و توسعه کسب و کار
مایکل بانگی استانیر
فراتر از عملکرد
اسکات کلر
اثر مرکب (خلاصه کتاب)
دارن هاردی
تکنیک‌های تسلط بر ذهن
آنتونی رابینز
۹ مرد موفق، ۹۰ رمز موفقیتقورباغه ات را قورت بده!
برایان تریسی
زندگی‌نامه استیو جابز
والتر آیزاکسن
باشگاه پنج صبحی ها
رابین شارما
اثر مرکب (خلاصه کتاب)
دارن هاردی
برنامه‌ریزی هفتگی
دارن هاردی
کار عمیق
ناهید ملکی
اثر مرکب
دارن هاردی
باشگاه پنج صبحی ها
رابین شارما
کفش باز
فیل نایت
هنر ظریف بیخیالی
مارک منسون
عادت‌های اتمی
هادی بهمنی
پدر پولدار، پدر بی‌پول
شارون لیچر
۷ قدم تا عادت های موفق (خلاصه کتاب)
برایان تریسی
باشگاه ۵ صبحی ها (خلاصه کتاب)
رابین شارما
فرمول برنامه‌ریزی؛ راهنمایی برای ایجاد فهرست‌های کاری
دیمون زاهاریادس
آموزش تحلیل بازار سرمایه
فرشاد چهاردولی
چهار اثر از فلورانس اسکاول شین
فلورانس اسکاول شین

نظرات کاربران

bobzf
۱۴۰۱/۰۳/۲۵

بسیار ترجمه ضعیف است. مترجم تفاوتی بین کلمه های لاتین که معنای همگی آنها هدف است (اهداف کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت)در نظر نگرفته. ولی کتاب واقعا فوق العاده و بسیار کاربردی است

N M
۱۴۰۱/۱۱/۰۷

بی نظیر این کتاب یکی از بهترین ها و واجب ترین کتاب ها در حوزه مدیریت است. برای OKR پس از ۲۰ سال از شروع این کار در گوگل بالاخره منبع رسمی آن یعنی جان دوئر به عنوان مبدع این موضوع

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
هرچه کمتر، بهتر. به اعتقاد گروو «اگر چند هدف معدود را به‌درستی انتخاب کنید، اولویت‌های سازمان تصریح می‌شود و کارکنان می‌دانند به چه درخواست‌هایی پاسخ مثبت دهند و کدام درخواست‌ها را نپذیرند.» انتخاب ۳ تا ۵ اوکی‌آر به‌ازای هر دوره باعث می‌شود کمپانی‌ها، تیم‌ها و افراد فقط مهم‌ترین مسائل را انتخاب کنند. به‌طورکلی هر هدف باید حداکثر ۵ نتیجهٔ کلیدی داشته باشد (فصل ۴ «ابرقدرت ۱: تمرکز و پایبندی به اولویت‌ها» را ببینید.)
مینو ۳۵۶۵۶۲۳
فیرچایلد الگوی سازمان‌های این صنعت بود، اما یک ایراد اساسی داشت: نداشتن «دستاوردگرایی». اندی توضیح داد: «آن کمپانی ارزش بسیار زیادی برای تجربه قائل می‌شد. افراد با همین معیار استخدام می‌شدند و ترفیع می‌گرفتند. بدین ترتیب توانایی کارکنان را برای تبدیل دانش به نتایج حقیقی نادیده می‌گرفتند.» او ادامه داد: «اما ما در اینتل دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم. دانش شما تقریباً هیچ اهمیتی ندارد. بلکه نحوهٔ به‌کارگیری دانش کنونی یا اطلاعات قابل‌اکتساب و تبدیل آن به دستاوردهای حقیقی ارزشمند خواهد بود.» بنابراین کمپانی چنین شعاری دارد: «اینتل انجام می‌دهد.»
مینو ۳۵۶۵۶۲۳
دو عبارت کلیدی این سیستم، اهداف و نتایج کلیدی هستند که دو منظور متفاوت دارند. اهداف جهت‌گیری سازمان را مشخص می‌کنند: «می‌خواهیم بازار میکروکامپیوترهای میان‌رده در سیطرهٔ ما باشد.» این یک هدف است. می‌خواهیم در این جهت حرکت کنیم. نتایج کلیدی این سه‌ماهه چه هستند؟ «۱۰ مشتری جدید برای ۸۰۸۵ پیدا کنیم.» این یک مایلستون است و با هدف فرق می‌کند ... نتیجهٔ کلیدی باید قابل‌سنجش باشد. اما درنهایت باید به آن بنگرید و بدون هیچ ابهامی به این سؤال پاسخ دهید: آیا موفق شدم آن را انجام دهم؟ آری؟ خیر؟ به همین سادگی. بدون هیچ‌گونه قضاوت و استدلال.
مینو ۳۵۶۵۶۲۳
همان‌طور که نمی‌توان ارزش‌ها را صرفاً از طریق یادداشت به دیگران منتقل کرد، صِرف ابلاغ دستور از سوی رهبر نیز موجب تعیین هدف سازمان‌یافته نخواهد شد.
حسین

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان