دانلود و خرید کتاب انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲) گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲)

کتاب انسان شناسی دومین جلد از مجموعه معلم معارف کاربردی نوشته حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی است. این کتاب را موسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر کرده است. 

درباره مجموعه کتاب معلم معارف کاربردی 

دورهٔ اخیر، اوج هجوم فکری و فرهنگی باطل علیه حق و تقابل ایمان و کفر است. شبهات، مغالطات و آموزه‌های غیرالهی، در حوزهٔ عقاید، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی از هر سو بر ذهن و فکر جوانان و نوجوانان مسلمان فرومی‌ریزد. شرایط موجود و لزوم مقاومت در جبههٔ حق و نبرد فکری و فرهنگی با باطل، ضرورت عرضهٔ نظام فکری صحیحِ الهی و آسان‌سازی آموزش آن را دوچندان کرده است. از این رو نیاز به تولید محتوا و قالب‌های جدید برای انتقال این معارف بیشتر و بیشتر احساس می‌شود.

بر این اساس مؤسسهٔ جوانان آستان قدس رضوی که رسالت خود را خدمت‌گزاری در عرصهٔ تربیت نسل نوجوان و جوان تعریف کرده است، تولید محتوای آموزشی-معارفی برای نوجوانان و جوانان را در دستور کار خود قرار داده و برگزاری دوره‌های آموزشی معارف را در قالب‌های گوناگون آغاز کرد. در این راستا، سلسله کتاب‌هایی با عنوان «برترین آرزو» تولید شد. این سلسله کتاب‌ها، دورهٔ هفت جلدی معارف با رویکرد کاربردی است که به تبیین یک دوره اصول عقاید به زبان ساده و پاسخ به شبهات روز می‌پردازد و دیگر کتاب‌ها، هرکدام به تکمیل و توضیح بخشی از آن مربوط است. مجموعهٔ حاضر نیز با عنوان «کتاب معلم معارف کاربردی» گامی در راستای آموزش بهتر دورهٔ معارف کاربردی است.

مجموعه کتاب‌های معارف کاربردی، بر اساس نظام فکری‌توحیدی اسلام و امتداد تربیتی و آموزشیِ آن شکل گرفته است. این مجموعه تلاش می‌کند تا فراگیران، تصویری صادق، جامع و دقیق از واقعیت‌ها به دست آورند و بتوانند با تقویت توان عقلانی و استدلالی، زمینهٔ تمایلات و کُنش‌های خود را تنظیم کنند.

در نگارش کتاب آموزشی دورهٔ معارف کاربردی، تلاش شده است که شروط کتاب آموزشی رعایت شود؛ مطالب به‌صورت درس‌به‌درس با ترتیب منطقی و زبان سادهٔ آموزشی تدوین گردیده و برای فهم یک مطلب، به مطالب بعدی کتاب یا توضیحات کتاب دیگری نیاز نیست. سطح جلدهای کتاب نیز متفاوت تنظیم شده است. جلدهای اول آسان‌تر و به‌ترتیب جلدهای بعدی سخت‌تر خواهد شد.

خواندن کتاب  انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام جوانان انقلابی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲)

کتاب‌های کلامی و درس‌نامه‌های اصول عقائد به‌طور متعارف یا از ابتدا با مبحث خداشناسی آغاز می‌شود و یا در شروع آن، توضیحی مختصر در رابطه با راه‌های شناخت، مطرح شده و پس از آن ورود به مبحث خداشناسی صورت می‌گیرد؛ اما در دورهٔ معارف کاربردی، بعد از بحث معرفت‌شناسی و قبل از ورود به مباحث خداشناسی، مباحثی با عنوان «انسان‌شناسی و جهان‌شناسی» مطرح شده است. به‌همین دلیل ابتدا این سؤالات مطرح می‌شود که: هدف از قراردادن مباحث در این قسمت چیست؟ و چرا در بین مباحث معرفت‌شناسی و خداشناسی، مجلدی با عنوان «انسان‌شناسی و جهان‌شناسی» اضافه شده است؟

در مباحث معرفت‌شناسی اجمالاً بیان شد که بحث امکان و وجود عالم غیب، از مسائل زیربنایی دینی است و با حل‌شدن این موضوع، بسیاری از مباحث دیگر نیز، به‌خودی‌خود حل می‌شود. از طرفی در فضای نخبگانی (تأکید می‌شود فضای نخبگانی) و خصوصاً در بین افرادی که در زمینهٔ علوم تجربی فعالیت می‌کنند، یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه این گروه، با مجردات هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کنند. به‌عبارتی عموم افراد هیچ تصوری از مفهوم «مجرد» ندارند و وقتی صحبت از اثبات وجود خداوند، عالم ولایت و یا معاد می‌شود فوراً می‌گویند که چطور ممکن است شیئی مکان، زمان و خصوصیات جسمانی نداشته باشد! به‌همین خاطر معمولاً می‌پندارند که مجردات، اموری انتزاعی و غیرواقعی هستند. همچنین از آنجایی که ذهن این افراد کاملاً درگیر امور مادی و حسی است وقتی استدلال شود که سلسلهٔ معلولات نیاز به علت فرامادی و ماورایی دارد، می‌گویند که این علت اُولی، همان انفجار بزرگ یا ذرهٔ بنیادین است و نیازی نیست که مطلبی فراتر از بیگ‌بنگ را بپذیریم. البته ممکن است که نهایتاً در بحث استدلالی پاسخی نداشته باشند. این افراد به این علت که تنها با امور حسی مأنوس هستند نمی‌توانند در درونشان تصویری از مفهوم مجرد پیدا کنند و در نتیجه قلبشان آرام نمی‌گیرد و همیشه در حالت تردید به سر می‌برند؛ بنابراین تا سد حس‌گرایی شکسته نشود معمولاً افراد با عالم ملکوت مأنوس نخواهند شد. 

اسلام ‌شناسی
محمدحسن وکیلی
معادشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۷)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
به سوی جانان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نردبان آسمان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بینهایت (جلد سوم)
محمدحسن وکیلی
خداشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۳)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معادشناسی
محمدحسن وکیلی
راهنماشناسی
محمدحسن وکیلی
حوزه و بایسته‌ها
سید محمدباقر صدر
روح نماز
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بر سفره‌ی توحید
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
توحید؛ داروی دردها
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
به سوی بی‌نهایت
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
دریچه‌ای به عالم پنهان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بینهایت (جلد اول)
محمدحسن وکیلی
بینهایت (جلد دوم)
محمدحسن وکیلی
معرفت‌شناسی
محمدحسن وکیلی
راهنما شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۴)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
انسان شناسی و جهان شناسی
محمدحسن وکیلی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
مرحوم ملاصدرا (ره) درمواضع بسیاری از آثارشان فرموده‌اند که بدن مثالی، واسطهٔ میان نفس و بدن مادی نیست و نفس (که خود ذات مراتب است و مرتبهٔ عقلانی و مثالی دارد) با بدن مستقیماً در ارتباط است و هنگامی‌که انسان می‌میرد، نفس؛ یک بدن مثالی از خودش انشاء می‌کند؛ پس در نتیجه قبل از مرگ، بدن مثالی وجود نداشته است. معمولاً ایشان از روح شبحی هم بحثی نمی‌کنند. جمعی از اتباع جناب ملاصدرا (ره) و در رأس آن‌ها، مرحوم فیض در وافی، این سخن را نپسندیدند. ایشان به برخی مشاهدات و منابع نقلی استدلال می‌کنند که همین الآن چیزی به نام بدن مثالی یا روح لطیف وجود دارد که حلقهٔ اتصال بین بدن و نفس است.
Mousavi.morteza

حجم

۲۳۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۲۳۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان