دانلود و خرید کتاب عیار تجربه گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب عیار تجربه

کتاب عیار تجربه نوشته محمدحسن وکیلی است. کتاب عیار تجربه را موسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر کرده است.

درباره کتاب عیار تجربه

در گذشته طبیعیات (فیزیک و شیمی و زیست) شاخه‌ای از دانش فلسفه بود و در طبقه‌بندی علوم در رده بعد از فلسفه الهی قرار می‌گرفت و ارتباط استواری میان فلسفه الهی و فلسفه طبیعی وجود داشت و غالب دانشمندان طبیعیات، از فلسفه الهی نیز مطلع بودند.

فلسفه‌الهی هم تأمین کننده دسته‌ای از پیش‌فرض‌های علم تجربی بود و هم در استدلال‌ها و نتیجه‌گیری‌ها به علم تجربی جهت‌ می‌داد و کمک می‌کرد که علم تجربی از مجرای صحیح تفکر خارج نشده و نتایج غیرمنطقی تولید نکند.

این کتاب برای اولین بار در تلاش است تا برای مخاطب نخبه و جوان خود از لایه های فراتجربی دانش سخن گفته و با نگاهی موشکافانه و سیر انتقادی در آثار فیلسوفان و نظریه پردازان غربی، نقش تجربه و محدوده اعتبار علوم تجربی را تبیین نموده و در نهایت با دقتی فلسفی، شماری از نظریات مهم و جنجالی جهان علم نظیر تکامل، بیگ بنگ و ... را از دیدی کلان و از منظر فلسفه علم به نقد می‌گذارد.

خواندن کتاب عیار تجربه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علم و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب عیار تجربه

چیستی و قلمرو علم تجربی

علم تجربی دانشی است که بر اساس تجربه شکل گرفته است؛ یعنی فقط زمانی گزاره‌ای را معتبر می‌شمرد که پشتوانه‌ای از تجربه و حس، آن را تأیید کند.

تجربه، محصول مشاهدات و آزمایش‌های مکرر و پی‌درپی است و منظور از مشاهده و آزمایش، ارتباط گرفتن با یک چیز یا آثار مستقیم یک چیز از طریق حواس پنج‌گانه.

ازاین‌رو، علوم تجربی از چیزهایی بحث می‌کند که به چنگ تجربه و مشاهده درمی‌آید و می‌توان با آن‌ها یا آثار مستقیمشان، از طریق حواس پنج‌گانه ارتباط برقرار کرد.

بنابراین، دایرهٔ علوم تجربی همهٔ عالم را دربر نمی‌گیرد و اگر چیزی ماورای حس و ماده (متافیزیک) وجود داشته باشد، این علم نمی‌تواند دربارهٔ آن اظهارنظر کند و سخنی بگوید ولی در محدودهٔ امور حسی، علوم تجربی می‌توانند در هر عرصه‌ای وارد شوند.

گاه دانش تجربی از خواص ماده (جسم و انرژی) و حرکت و تبدیل آن (فیزیک) بحث می‌کند و گاه از نحوهٔ ترکیبات مواد و تأثیر آن‌ها بر یکدیگر (شیمی) و لحظه‌ای از رفتارهای حیاتی موجودات زنده (زیست‌شناسی) و درجایی دیگر از روش حفظ سلامت یا درمان موجودی زنده (پزشکی و دام‌پزشکی) و گاه از خصوصیات روانی انسان (روانشناسی تجربی) و هنگاهی از احوال اجتماع و فرایندهای تغییر در آن (جامعه‌شناسی تجربی) و... که در همهٔ این حوزه‌ها علم تجربی از تجربه مدد می‌گیرد و با بررسی تکرار پدیده‌ها به گزاره‌هایی علمی دست می‌یابد.

در اصطلاح امروزی گاهی به علوم تجربی، علوم تجربیِ طبیعی گفته می‌شود؛ یعنی علومی که موضوع آن طبیعت (غیر انسان مانند ماده، حیوانات، زمین، سنگ‌ها و... یا بدن انسان) باشد و علوم انسانی (علومی که دربارهٔ مسائل مربوط به روان و ادراک انسان بحث می‌کند؛ مانند ادبیات، حقوق، اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، منطق و فلسفه و...) را شامل نمی‌شود.

بحث‌های ما نیز در این کتاب بیشتر دربارهٔ علوم تجربی به همین معنای خاص آن (علوم طبیعی) است.

طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن
سید‌علی خامنه‌ای
اخلاق کار تشکیلاتی
کار گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
منظومه‌ی فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ جلد دوم ‌
عبدالحسین خسروپناه
فی ظلال القرآن
سید‌علی خامنه‌ای
زیارت؛ آغاز عشق و بندگی
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
راهنماشناسی
محمدحسن وکیلی
دین‌شناسی (دفتر هفتم)
عبدالحسین خسروپناه
معرفت‌شناسی
محمدحسن وکیلی
از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
خداشناسی
محمدحسن وکیلی
خداشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۳)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نردبان آسمان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن
سعید جلیلی
بررسی مساله‌ی عدل‌ الهی همراه با حل معمای خیر و شر
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بینهایت (جلد دوم)
محمدحسن وکیلی
سلوک دانشجویی
جواد محدثی
بینهایت (جلد سوم)
محمدحسن وکیلی

نظرات کاربران

parvaneh.s
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

خیلی خیلی خیلی عالیه مخصوصا برای کسانی که توی رشته ی تجربی درس میخونن تاریخ و هویت روش تجربی برای رسیدن به علم رو بررسی میکنه و نتیجه گیری مکنه که چقدر میشه به علوم تجربی برای کشف واقعیت اعتماد

- بیشتر
پارادوکس محبت💞
۱۴۰۱/۰۱/۳۰

عالیی خدا حفظ کند نویسنده محترم رو

عارف
۱۴۰۱/۰۱/۲۲

کتاب خوبی بود. توصیه می کنم حتما بخونید.

بر چرخ زمان
۱۴۰۱/۰۶/۱۴

علوم تجربی چقدر ارزش داره؟ علوم تجربی با چه منطق و روشهایی به دست میان و این روشها چقدر معتبر هستن؟ این کتاب با بررسی روشهای به دست اومدن علوم تجربی سعی داره که اعتبار این علوم رو بسنجه و همچنین

- بیشتر
Narges
۱۴۰۱/۰۱/۱۴

خیلی جذاب و شیرین بود...

👩‍🚀
۱۴۰۲/۰۲/۲۲

تا حالا خیلی از نظریات دانشمدان مختلف جهان رو بی هیچ دلیلی پذیرفتیم. اما حالا با این کتاب میخوایم نظریات مختلفی چون بیگ بنگ، داروین، تکامل و... به چالش بکشیم و یه بار دیگه فکر کنیم که چطور این ها رو

- بیشتر
•کِبْلــ¹⁰¹آقا♾️
۱۴۰۱/۰۹/۰۱

اگه با علوم تجربی سر و کار داری، خیلی شیرینه می ارزه!

[ـحـبـيـبـِ𐫱ــ]
۱۴۰۲/۰۱/۱۴

برای یک شروع عالی و علمی خیلی خوب و عالیست🌿.

setayeshmadah
۱۴۰۲/۰۴/۳۱

فقط میتونم بگم اگه بالای ۱۳، ۱۴ سال هستید حتماااا حتمااا بخونیدش پشیمون نمیشید

aabd
۱۴۰۱/۱۰/۱۲

هم حاج آقا وکیلی و هم حاج آقای تولایی عالی بودن:) واقعا کتاب متن جذاب،ذوق و فلسفه ی عالی و تبیین بالا و مورد قبول برای نوجوان در متن کتاب موج میزنه و واقعا نگاه جدیدی به علوم تجربی داره:) عشق تو

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۶۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان