دانلود و خرید کتاب انسان بر آستان دین مرتضی مطهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انسان بر آستان دین اثر مرتضی مطهری

کتاب انسان بر آستان دین

معرفی کتاب انسان بر آستان دین

کتاب انسان بر آستان دین خلاصه‌ای‌ است‌ از هفت‌ کتاب‌ تعلیم‌ و تربیت‌ در اسلام‌، انسان‌ کامل‌، تکامل‌ اجتماعی‌ انسان‌، نبرد حق‌ و باطل‌، امدادهای‌ غیبی‌ در زندگی‌ بشر، ولاها و ولایت‌ها و عرفان‌ حافظ‌ که‌ عمدتاً سخنرانی‌های‌ استاد مرتضی مطهری ‌در رابطه‌ با تعالیم‌ اسلام‌ در باب‌ ابعاد گوناگون‌ زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ انسان‌ است‌ و لذا نام‌ انسان‌ بر آستان‌ دین‌ برای‌ این‌ مجموعه‌ انتخاب‌ شده‌ است‌. 

درباره کتاب انسان بر آستان دین

هفت کتاب این مجموعه به شرح زیر است:

کتاب‌ تعلیم‌ و تربیت‌ در اسلام‌ مشتمل‌ بر دو سلسله‌ از سخنرانی‌های‌ استاد مطهری‌ است‌ که‌ در سال‌های‌ ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ ، بخشی‌ در جمع‌ دبیران‌ تعلیمات‌ دینی ‌و بخش‌ دیگر در انجمن‌ اسلامی‌ پزشکان‌ ایراد شده‌ است‌. اصل‌ کتاب‌ که‌ تاکنون‌ ۳۶ بار به‌ چاپ‌ رسیده‌، تنظیم‌ سلسله‌وار ۱۹ جلسه‌ سخنرانی‌ است‌، بدون‌ لحاظ‌ مباحث ‌مشترک‌ و رعایت‌ تقدم‌ و تأخر منطقی‌، و بویژه‌ این‌که‌ نوار چندین‌ جلسه‌ از سخنرانی‌های‌ استاد در دست‌ نیست‌ و لذا سیاق‌ مباحث‌ استاد در چند جا قطع‌ شده‌ و افتادگی‌هایی‌ در مطالب‌ِ مطرح ‌شده‌ توسط‌ ایشان‌ وجود دارد. از این‌ رو برای‌ درک‌ بهتر دیدگاه‌های‌ ایشان‌ در رابطه‌ با موضوع‌ «تعلیم‌ و تربیت‌ در اسلام‌»، مطالب‌ این‌ کتاب‌ را در قالب‌ سه‌ فصل‌ زیر تنظیم‌ نمودیم‌: فصل‌ اول‌، کلیات‌، در بیان‌ اهمیت‌ تربیت‌ و رابطه آن‌ با صنعت‌، عادت‌ و اخلاق‌؛ فصل‌ دوم‌، اصول‌ و مبانی‌ تربیت‌، در بیان‌ موضوعاتی‌ همچون‌ نسبیت‌ اخلاق‌، معیار فعل‌ اخلاقی‌، پرورش‌ یا مبارزه‌ با خود، مراحل‌ خروج‌ از خودخواهی‌، و توجه‌ به‌ همه استعدادهای‌ انسانی‌ در امر تربیت‌؛ فصل‌ سوم‌، عوامل‌ تربیت‌ از نظر اسلام‌، شامل‌ تعلیم‌ و پرورش‌ عقل‌، تزکیه نفس‌، عبادت‌، مراقبه‌ و محاسبه‌، معاشرت‌ با صالحان‌، ازدواج‌، جهاد و کار. لازم‌ به ‌ذکر است‌ برخی‌ از مباحث‌ این‌ کتاب‌ بویژه‌ موضوع‌ نسبیت‌ اخلاق‌ و معیار فعل ‌اخلاقی‌ به‌ خاطر ابعاد فلسفی‌ بحث‌، در این‌ دفتر به‌ صورت‌ بسیار مختصر مورد اشاره‌ قرار گرفته‌ و تفصیل‌ آن‌ را ان‌شاءالله‌ در دفتر هفتم‌، در خلاصه‌ کتاب‌ فلسفه اخلاق‌ ملاحظه‌ خواهید کرد.

کتاب‌ انسان‌ کامل‌ متن‌ مکتوب‌ سیزده‌ سخنرانی‌ استاد مطهری‌ است‌ که‌ در سال ‌۱۳۵۳ ایراد شده‌ و تاکنون‌ ۲۵ بار تجدید چاپ‌ شده‌ است‌. استاد پس‌ از بیان‌ این‌ که ‌شناخت‌ انسان‌ کامل‌، هم‌ برای‌ زندگی‌ فردی‌ انسان‌ مسلمان‌ و هم‌ برای‌ ایجاد جامعه اسلامی‌ ضرورت‌ دارد، انسان‌ کامل‌ را از دیدگاه‌ هشت‌ مکتب‌ِ عقل‌، عرفان‌، قدرت‌، محبت‌، ضعف‌، مارکسیسم‌، اگزیستانسیالیسم‌، برخورداری‌ و زیبایی‌ معرفی ‌می‌کند و با نقد نظرات‌ این‌ مکاتب‌ به‌ تبیین‌ دیدگاه‌ اسلام‌ در باب‌ انسان‌ کامل‌ می‌پردازد و معتقد است‌ که‌ کمال‌ انسان‌ در رشد هماهنگ‌ تمام‌ ارزش‌های‌ انسانی‌ و در حد اعلای‌ آن‌ است‌.

لازم‌ به‌ ذکر است‌ که‌ به‌ خاطر اشتراک‌ برخی‌ از مطالب‌ کتاب‌ انسان‌ کامل‌ و کتاب‌ تکامل‌ اجتماعی‌ انسان‌، این‌ مطالب‌ ادغام‌ و با ذکر مأخذ هر یک‌، در خلاصه کتاب ‌انسان‌ کامل‌ آمده‌ است‌.

کتاب‌ تکامل‌ اجتماعی‌ انسان‌ که‌ تاکنون‌ ۱۳ بار تجدید چاپ‌ شده‌، از چند بخش‌ تشکیل‌ شده‌ است‌. بخش‌ اول‌ تحت‌ عنوان‌ تکامل‌ اجتماعی‌ انسان‌، حاصل‌ دو سخنرانی‌ است‌ که‌ در حدود سال‌ ۱۳۵۰ در دانشگاه‌ شیراز ارائه‌ شده‌ است‌. در این ‌بحث‌ استاد مطهری‌ با بررسی‌ محورهای‌ مختلف‌ تکامل‌ انسان‌ در طول‌ تاریخ‌ به‌ این ‌جمع‌بندی‌ می‌رسد که‌ علی‌رغم‌ پیشرفت‌ فراوان‌ِ انسان‌ در ابعاد فنی‌ و تشکیلاتی‌ و در رابطه با طبیعت‌، در رابطه‌ با دیگر انسان‌ها و در رابطه با معنویات‌، انسان‌ پیشرفت‌ نکرده‌ و یا پیشرفتش‌ بسیار ناچیز بوده‌ است‌. موضوع‌ دیگر این‌ بحث‌، آینده بشراست‌ که‌ استاد با نقد نظرات‌ مأیوسانه غربیان‌ و برخی‌ روشنفکران‌، نظر اسلام‌ در مورد آینده بشریت‌ را به‌ عنوان‌ آینده روشن‌ و طلایی‌ در سایه حکومت‌ عدل‌ مهدی‌ موعود7 مطرح‌ می‌نماید.

بخش‌ دوم‌ کتاب‌ تکامل‌ اجتماعی‌ انسان‌ که‌ صورت‌ مکتوب‌ صحبت‌های‌ استاد مطهری‌ در سال‌ ۱۳۵۱ در جمع‌ خصوصی‌ حدود ده‌ تن‌ از شاگردان‌ ایشان ‌است‌، به‌ موضوع‌ هدف‌ زندگی‌ می‌پردازد. استاد هدف‌ زندگی‌ را همان‌ هدف‌ از بعثت‌ پیامبران‌ و هدف‌ بعثت‌ را همان‌ هدف‌ خلقت‌ می‌‌داند؛ یعنی‌ رسیدن‌ به‌ حقیقت ‌که‌ همان‌ خداست‌.

بخش‌ سوم‌ و چهارم‌ کتاب‌، «الهامی‌ از شیخ‌ الطائفه‌» (سخنرانی‌ استاد مطهری‌ در کنگره هزاره شیخ‌ طوسی‌) و «مزایا و خدمات‌ مرحوم‌ آیة ‌الله‌ بروجردی‌» (مقاله‌ای‌ از استاد پس‌ از فوت‌ آن‌ مرحوم‌ در سال‌ ۱۳۴۰) است‌ که‌ خلاصه این‌ دو بخش‌ در دفتر حاضر منعکس‌ نشده‌ است‌.

خواندن کتاب انسان بر آستان دین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به انسان‌شناسی دینی پیشنهاد می‌کنیم. 

معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۱۳,۵۰۰
تومان