دانلود و خرید کتاب تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی ریولا جوردی ابی صعب ترجمه رفعت خواجه یار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی اثر ریولا جوردی ابی صعب

کتاب تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی

معرفی کتاب تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی

«تغییر مذهب در ایران، دین و حکومت امپراتوری صفویه» نوشته ریولا جوردی ابی صعب است. دوران صفویه از نظر بیشتر پژوهشگران اهمیت زیادی در تاریخ ایران اسلامی دارد. زیرا ایران پس از قرن‌ها آشفتگی سیاسی و اداری، صاحب حکومتی یکپارچه شد که با رسمی شدن مذهب شیعه، هویت سیاسی و مذهبی واحد و ویژه‌ای را برای ایرانیان به همراه داشت. شاه اسماعیل پس از اعلام تشیع اثنی‌عشری به‌عنوان مذهب رسمی کشور، برای اجرایی کردن فرمان‌های حکومتی بر اساس بنیان‌های فکری شیعی، به دعوت علمای شیعه لبنان و سوریه پرداخت. این اقدام، جریان‌های فکری و سیاسی بلندمدتی را در ایران ایجاد کرد که ذهن کنجکاو و پرسشگر هر مورخی را به خود مشغول می‌کند.ریولا جوردی در این کتاب بر اساس آثار شرعی و اعتقاد نظری، چکیدۀ زندگینامه، تاریخ منقول، وقایع‌نگاری‌های صفوی، سفرنامه‌ها و آثار مکتوب عرب عثمانی ترتیب اجتماعی زیست این علمای شیعی دوره صفویه و رقابت‌ها اتحادها و همدلی‌هایشان را با اشخاص برجسته ایرانی و سران سپاه یا قزلباش‌ها بررسی و آن را برجسته کرده است.
مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران
ک‍ری‍م‌ م‍ج‍ت‍ه‍دی‌
عربستان، آل سعود، وهابیت و نفت
علی رشیدی
اصلاحات ارضی
رسول مهربان
خودکامگی و خودکامگان در تاریخ ایران؛ تحلیلی اجتماعی فرهنگی از تاریخ سیاسی ایران
عبدالعلی معظمی
سقوط ۲۱؛ مقدمه‌ای بر علل و عوامل درونی و برونی سقوط شاهنشاهی ساسانیان
محمّد حسن بردبار
امام رضا و ایران
سیدحسین حر
ترامپ در کاخ سفید؛ تراژدی و مضحکه
جان بلامی‌فاستر
کارل مارکس: یک زندگی قرن نوزدهمی
جاناتان اشپربر
آنتونیوگرامشی؛ پژوهش انتقادی در باب اندیشه‌های سیاسی معاصر
مارک مک‌نالی
اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی
اسکات ساوران
اختراع قوم یهود
احد علیقلیان
ایران از آغاز تا اسلام
رومن گیرشمن
از انجمن حجتیه تا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
حسین میرزایی
ارتش ایران در دوره‌ی صفوی و تحولات آن
حمید اسدپور
ملت ها و ناسیونالیسم پس از ۱۷۸۰
اریک هابسبام
مبانی سرمایه‌داری
دیوید کوتس
معمای هابرماس
لاسه توماسن
نخبگان سایه
حسین علیزاده
اقتصاد سیاسی، جنگ و انقلاب؛ بررسی سیر دگرگونی در منطقه خلیج‌فارس
انوشیروان احتشامی
ره آغاز فرمانروایی ایل قاجار
ناصر تکمیل‌همایون

نظرات کاربران

Travis
۱۴۰۰/۰۸/۲۰

کتابی تاریخی که با ارائه مستندات عمدتاً دست اول به تشریح وضعیت مذهبی و سیاسی دوره صفوی (قرن ۱۶ تا اوایل ۱۸ میلادی) در ایران می‌پردازد.

علیرضا
۱۴۰۳/۰۳/۱۰

ترجمه بسیار گنگ و جملات درهم ریخته است!

مجتبی
۱۴۰۲/۱۱/۲۹

کتاب را نیمه کاره رها کردم

mim_farjad
۱۴۰۱/۱۱/۲۱

کتاب به نحوه تعامل علما و مخصوصا علمای مهاجر از جبل عامل در عصر صفوی با حکومت می‌پردازد و حتی درباره دیدگاه های ریز برخی علمای اثرگذار هم اطلاعاتی می‌دهد و در این حین میتوان اطلاعاتی از شیوه گسترش تشیع

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
تحول پیچیدۀ مذهب تشیع از حالت ایمان افراد و اشخاص به دین رسمی دولت به همراه اضطرار امپراتوری در سرکوبی ازبک و مقابله با تبلیغات اهل سنت عثمانی ، تحول مفهومی رویکرد تشیع به اقتدار و قدرت دنیوی را سبب گردید.
Travis
میرحسین، از روز مرگ عمر به‌عنوان روز فرجام‌خواهی شیعه ، یاد می‌کند. او مطرح می‌کند روزی که عمر از دنیا رفت، خداوند به فرشتگان امر فرمود کسانی که پیامبر (ص) را دوست می‌دارند، جشن و سرور به پا کنند. خداوند همچنین به کاتبان ویژه فرمود تا به احترام پیامبر (ص) و امام علی (ع) ، وصی وی، «قلم‌های خود بر زمین بگذارند» و از بنی بشری گناهی ثبت نکند. خداوند انشا الله بر عاقبت‌به‌خیری کسانی که در این روز شادمانی می‌کنند، بیفزاید و ایشان را از آتش دوزخ در امان بدارد. توهین و لعن سه خلیفۀ اول، به‌ویژه عمر ، نشانگر تشکیلات روحانیت شیعۀ حکومتی و گرایش‌های خرافاتی عوام در مبانی صفویه می‌باشد. میرحسین به‌وضوح از همبستگی متقابل «تبری از» و «لعن» نمادهای تسنن در ایمان شیعه گفتگو می‌کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
شرایط زندگی به حدی رو به وخامت گزارد که نه‌تنها فقرا بلکه ثروتمندان نیز علیه دولت صفوی اعتراض کردند. ثروتمندان تنها به مقدار اندک در آن بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری‌های عمومی مشارکت می‌کردند که حکام حکومتی آن را مجاز می‌دانست و خواص تجار در پی لجام‌گسیختگی مؤسسات خصوصی و انحصاری بودند. تنگدستی‌های شدید اقتصادی، راه بر بیماری گشود. در سال ۱۰۹۸ هـ ق برابر با ۱۶۸۶ م، بیماری مسری و طاعون در مازندران و استرآباد شیوع یافت. بسیاری از روستاهای اطراف اصفهان به بیماری سل مبتلا می‌گردند که سبب هلاکت بسیاری از مردم می‌شوند. کاهش سرمایه‌گذاری و صیانت از ملک، محصول کشاورزی را تحت تأثیر قرار داد.
محمد طاهر پسران افشاریان
از تدارک حملۀ دیگر از سوی عثمانی‌ها، درحالی‌که‌ هزاران نفر از زندانیان گرجستانی، ارمنستانی و ترکیه‌ای به‌ جنوب شرقی انتقال داده‌ می‌شدند، زراعت و املاک نابود می‌گردید. حداقل سه‌ هزار خانواده‌ در محلۀ جلفای جدید، واقع در حومۀ پایتخت و در کوه‌پایه‌های بختیاری سکونت داده‌ شدند. همان‌گونه‌ که‌ اسکندر بیگ منشی، مورخ دربار می‌نویسد، ساکنان ارمنی جلفا، صنعتگران ماهری بودند که‌«سودمند به‌ حال شاه‌ بودند.»
محمد طاهر پسران افشاریان
میرداماد علاقه‌ زیادی به‌ فلسفه‌ (حکمت)، الهیات نظری (کلام) و ریاضیات ابراز می‌داشت.
Travis
مشهورترین گزیدۀ آثار شرعی تا به‌ آن دوران، جامع عباسی، اثر بهایی بود که‌ به‌ سفارش شاه‌‌عباس تهیه‌ گردید. در این اثر، دربارۀ موارد شعائر اسلامی، تاریخ دقیق تولد و رحلت ائمه‌، موقوفات مؤمنین، خیرات، معامله‌، ازدواج، طلاق، نذورات، کفاره‌ و حد شرعی مجازات، بحث و بررسی شده‌ است.
Travis
در تواریخ صفوی، آشکارا هرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود زیرا این شهر هم پایتخت سلسلۀ قبلی یعنی تیموریان (از سال ۷۹۵ تا ۹۱۱ هـ ق برابر با ۱۳۹۳ الی ۱۵۰۶ م) و هم منطقۀ مورد مناقشۀ صفویان با ازبک در قرن شانزدهم بود
Travis
مهم‌ترین نگرانی کرکی قائل به اعتقاد الوهیت ابومسلم خراسانی (متوفی به سال ۱۳۸ هـ ق برابر با ۷۵۵ م) در عقاید رایج بین برخی از ایرانیان و صوفیان قزلباش بود که او را جنگجو و دلاوری علوی قلمداد می‌کردند.
Travis
لذت‌های دنیوی را خوار می‌شمرد. به سبب موقعیتی، او مدعی شد که شاه پیوسته مست است و او را در ملا عام تقبیح کرد، ملا قاسم خواستار جایگزینی او با یکی از فرزندان شیخ‌الاسلام شد. پسر شیخ‌الاسلام رئیس محکمۀ حقوقی بود. آن‌گونه که شاردن اشاره می‌کند، قابل‌توجه است که شاه به‌سادگی و آشکارا قادر به از میان برداشتن او نبود. او در نهان از سوی روحانیون حمایت می‌شد و به مدت شش ماه به بیان اندیشه‌های خود علیه شاه‌عباس دوم ادامه داد. به‌هرحال، دربار تصمیم گرفت وی به شیراز منتقل گردد. در پی صدور فرمان شاه، با سقوط صخره‌ای بزرگ بر سر ملا قاسم در راه شیراز، وی درگذشت. شاه مقرر کرد شیخ‌الاسلام و فرزندان او در بازداشت خانگی قرار گیرند
محمد طاهر پسران افشاریان
اهل تصوف اردبیل که به صفویه شهرت دارند، در سال ۱۵۰۱ م برابر با ۹۰۷ هـ ق مدعی سلطنت در ایران شدند و فرمانروایی را بنا نهادند که هماورد عثمانی ‌ها در غرب شد. اسلام شیعی ، به‌عنوان وجه ممیزۀ مذهبی، ایجاد دگرگونی‌های عمیق و بنیادین سیاسی و اجتماعی در ایران و جوامع عرب شیعه ‌نشین منطقه در قرن شانزدهم، از مقاصد و انگیزه‌های تشکیل این حکومت بشمار می‌رفتند.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۴۹۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۴۹۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان