دانلود کتاب صوتی دنیای سوفی (خلاصه کتاب) با صدای مسعود صفری + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی دنیای سوفی (خلاصه کتاب) اثر يوستين گردر

دانلود و خرید کتاب صوتی دنیای سوفی (خلاصه کتاب)

معرفی کتاب صوتی دنیای سوفی (خلاصه کتاب)

خلاصه‌کتاب صوتی دنیای سوفی؛ رمان تاریخ حکمت غرب (خلاصه کتاب) نوشتهٔ یوستین گردر و ترجمهٔ رضا اردلان و با صدای مسعود صفری است و شنیدار نگار نوین آن را منتشر کرده است.

درباره خلاصه‌کتاب صوتی دنیای سوفی

با شنیدن این خلاصه‌کتاب صوتی می‌آموزید چگونه به دنیای اطراف خود مثل یک فیلسوف نگاه کنید.

آیا آن لحظه‌ای از کودکی خود را به خاطر دارید که برای اولین بار به ستاره‌های آسمان خیره شدید؟ در آن لحظات چه چیزی در مورد جهان کنجکاوی شما را برانگیخت؟ آیا هیچ‌وقت از خود پرسیده‌اید چرا ما انسان‌ها نمی‌توانیم پرواز کنیم؟ چرا این همه موجودات متفاوت در جهان وجود دارد؟ یا چرا می‌توانیم فکر کنیم؟ آیا هیچ‌وقت از «زنده بودن» خودتان یا «وجود جهان» تعجب کرده‌اید؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این ‌همه کنجکاوی هیچ فایده‌ای ندارد. آن‌ها می‌پرسند که مگر فلسفه چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ یا می‌گویند که فلسفه نمی‌تواند برای شما غذا یا پول زیادی فراهم کند و فیلسوف‌ها فقط انسان‌هایی تنبل هستند که تا ابد به فکر کردن در مورد چیزهای بی‌معنی ادامه داده و منابع عمومی را هدر می‌دهند.

اما هر کسی با یک حس کنجکاوی طبیعی نسبت به جهان متولد می‌شود. اما هرچه انسان‌ها بزرگ‌تر شده و با رفاه بیشتری زندگی می‌کنند، تمایل خود را نسبت به شناخت جهان از دست می‌دهند. بااین‌حال، فیلسوف‌ها اینگونه زندگی نمی‌کنند.

بعضی از آن‌ها شکست می‌خورند، اما بسیاری از آن‌ها بر باورهای خود پافشاری می‌کنند. آن‌ها از کسانی که در رفاه زندگی می‌کنند، گلایه دارند که چرا این‌قدر به مسائل مادی اهمیت می‌دهند. ولی هیچ‌کس به حرف‌های آن‌ها گوش نمی‌دهد. افراد عادی، فیلسوف‌ها را «آدم‌هایی دردسرساز» می‌دانند و حرف‌شان را با جمله‌هایی مانند این قطع می‌کنند: «لطفاً آن نمکدان را به من بده! امروز قیمت گوجه چقدر است؟ آیا شنیده‌ای که فلان بازیگر از همسرش جدا شده است؟»

فیلسوف‌ها درست می‌گویند؛ ما اغلب به چیزهای بی‌اهمیت توجه زیادی می‌کنیم و چشم خود را به روی اتفاقات مهم زندگی می‌بندیم. پس «اکنون باید انتخاب کنید.»

می‌توانید تصمیم بگیرید به فردی بی‌تفاوت تبدیل شوید که هیچ احساسی ندارد، درست مانند دیگران؛ یا اینکه حس کنجکاوی خود را تقویت کرده و تشنه دانش باشید.

واژه «سوفی» به معنی حکمت است؛ حکمت یعنی توانایی فکرکردن و عمل‌کردن بر اساس دانش، تجربه و قضاوت درست.

حال به خلاصه‌کتاب صوتی دنیای سوفی ملحق شوید تا سفرتان را در مسیر حکمت آغاز کنید. ابتدا بحث را با سؤال «فلسفه چیست» آغاز کرده و در مورد جایگاه فلسفه در یونان باستان صحبت می‌کند. سپس، دیدگاه‌های فلسفی غالب در قرون وسطی و نظریه‌های فیلسوف آلمانی، امانوئل کانت را از نظر می‌گذرانیم. در انتها، با صحبت درباره دوران پس از کانت و عصر جدید فلسفه به بحث خود پایان می‌دهیم.

شنیدن خلاصه‌کتاب صوتی دنیای سوفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر فرصت ندارید کل کتاب دنیای سوفی را بخوانید، این خلاصه‌کتاب صوتی را حتما بشنوید.

بخشی از خلاصه‌کتاب صوتی دنیای سوفی

«نقطه آغازین تاریخ فلسفه را به سقراط (۴۷۰-۳۹۹ پیش از میلاد) نسبت می‌دهند. به همین خاطر، به فیلسوفان طبیعی فیلسوفان پیش‌سقراطی نیز می‌گویند. سقراط پنهان‌کارترین فرد در کل تاریخ فلسفه است. گرچه سقراط هیچ نوشته‌ای از خود به جا نگذاشت، اما یکی از تأثیرگذارترین افراد در تفکر اروپایی است. تمام چیزهایی که تاکنون در مورد سقراط می‌دانیم از نوشته‌های شاگرد او، افلاطون به دست ما رسیده است.

یک فیلسوف رومی به نام سیسرو تعبیر زیبایی از سقراط ارائه داد. او گفت که سقراط «فلسفه را هم‌چون الهه‌ای از آسمان به زمین فراخواند، آن را در شهرها مستقر کرد، به خانه‌های مردم معرفی کرد و آن‌ها را مجبور کرد تا در مورد زندگی، اخلاقیات و خوب و بد تحقیق کنند.» سقراط باور داشت که فیلسوف‌ها می‌دانند که دانش آن‌ها بسیار محدود است، پس آن‌ها به جستجوی خود برای کشف حقیقت ادامه می‌دهند. او گفت: «من فقط یک چیز را می‌دانم و آن این است که هیچ نمی‌دانم». بنابراین، فیلسوف‌ها کسانی هستند که تشخیص می‌دهند چیزهای زیادی هست که هنوز نمی‌دانند و این نگاه، آن‌ها را به حرکت وا می‌دارد. سقراط خود را یک «فیلسوف» می‌دانست؛ یعنی کسی که عاشق حکمت و دانش است.

سقراط بر اساس افکار خودش عمل می‌کرد. او هرگز به روش معلم‌های مدارس سنتی آموزش نمی‌داد و برای کسی سخنرانی نمی‌کرد، بلکه فقط سؤال مطرح کرده و بحث راه می‌انداخت. او بیشتر عمر خود را به گفتگو با مردم در خیابان‌ها و بازارهای آتن سپری کرد. او ابتدا سؤالی می‌پرسید که گویی جوابش را نمی‌دانست. سپس، در طول مکالمه، حریف خود را مجبور می‌کرد که به اشتباهات نظریه‌اش اعتراف کرده و درست را از غلط تشخیص دهد.

معمولاً این روش سقراط را به طور استعاری «مامایی معنوی» می‌نامند. شاید این نام‌گذاری تحت تأثیر قابله بودن مادر سقراط بوده باشد. سقراط فکر می‌کرد که «مکالمات» او درست مانند یک قابله بودند. همان‌طور که عمل زاییدن یک نوزاد، ویژگی طبیعی انسان است و به آموزش نیاز ندارد، دانش حقیقی نیز از ذهن بیرون می‌آید، نه از طریق آموزش دیگران. بنابراین، اگر از عقل سلیم خود استفاده کرده و در درون خود جستجو کنیم، حقیقت فلسفه را درک خواهیم کرد.

این باعث شد که برخی فکر کنند با صحبت کردن با او خود را مضحکه خاص و عام می‌کنند. پس هرچه می‌گذشت، افراد بیشتری، به‌خصوص افراد برجسته یونان، او را به چشم آدمی مردم‌آزار می‌دیدند.

بعد از مدت کوتاهی، او به این متهم شد که به خدایان پذیرفته‌شده آتن باور ندارد و «جوانان را فاسد می‌کند.» در نهایت، او به اعدام محکوم شد. در واقع، اگر سقراط راضی می‌شد که طلب بخشش کرده و شهر آتن را ترک کند، می‌توانست زنده بماند. اما او به جای این کار، مرگ باعزّت را انتخاب کرد.»

نظرات کاربران

mamad_79
۱۴۰۲/۱۲/۱۰

خیلی خورد تو ذوقم حس میکردم یه کتاب روانشناسانه باشه که اندیشیدن مث صوفی ها رو یاد بده نه اینکه بخواد صرفا بیانگر تاریخچه ای از فلاسفه و اندیشه اونها باشه

زمان

۵۴ دقیقه

حجم

۵۰٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۵۴ دقیقه

حجم

۵۰٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان