دانلود و خرید کتاب فلسفه شناخت عبدالحسین خسروپناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه شناخت اثر عبدالحسین خسروپناه

کتاب فلسفه شناخت

معرفی کتاب فلسفه شناخت

کتاب فلسفه شناخت نوشته عبدالحسین خسروپناه است. کتاب فلسفه شناخت را انتشارات معارف برای علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی منتشر کرده است.

درباره کتاب فلسفه شناخت

نوشتار پیش‌رو، حاصل تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی در مراکز حوزوی و دانشگاهی، به ویژه مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امام صادق در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ شمسی است که ابتدا توسط برخی از فضلا و دانش‌پژوهان از جمله: آقایان قائمی امیری و صدرالسادات در قالب جزوه درسی در اختیار دانش‌پژوهان قرار گرفت و سپس تحقیق و ویرایش آن از سال ۱۳۸۱ شمسی به مدت سه سال، توسط محقق ارجمند جناب حجت‌الاسلام دکتر حسن پناهی‌آزاد با استفاده از نوشته‌ها و فیش‌های آماده شده در طول سال‌ها تدریس معرفت‌شناسی استاد، انجام گرفت و پس از بازخوانی و اصلاحات نهایی استاد به صورت کنونی، تقدیم علاقه‌مندان به حکمت و فلسفه‌گردید.

در این کتاب علاوه بر تبیین یک دوره مباحث معرفت‌شناسی با رویکرد و ساختاری جدید و ارزیابی دیدگاه‌های دیگران، در نهایت به نظریه برگزیده استاد، پرداخته شده است.

خواندن کتاب فلسفه شناخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی پینهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فلسفه شناخت

معرفت‌شناسی در فلسفه غرب جایگاه ویژه‌ای دارد. غرب مدرن با مبنای سوبجکتیویسم و سکولاریسم و اومانیسم، توانست معرفت‌شناسی مدرن را جایگزین معرفت‌شناسی پیشامدرن نماید. معرفت‌شناسی پیشامدرن بر اصالت واقعیت تمرکز داشت و ذهن را ابزاری برای کشف واقع می‌دانست. معرفت‌شناسی مدرن بر اصالت ذهن تأکید داشته و درصدد کشف متصرفانه یا ساخت واقع است.

معرفت‌شناسی را نباید تنها یک شاخه‌ای از فلسفه یا یک دانش مستقل دانست و با آن به صورت یک تفرّج معرفتی برخورد کرد. معرفت‌شناسی مدرن، مبنای نگرش و بینش و منش و کنش انسان مدرن است که تمامی دستاوردهای تمدن مدرن از جمله فلسفه مدرن، علوم طبیعی مدرن، علوم انسانی مدرن، مهندسی مدرن، صنعت مدرن، فرهنگ مدرن و سبک زندگی مدرن بر آن مبتنی است.

معرفت‌شناسی حِکْمی و اسلامی نیز باید این چنین باشد. همه متفکران علوم فلسفی و علوم طبیعی و علوم انسانی و علوم مهندسی و صنایع و فرهنگ و سبک زندگی در جوامع اسلامی، باید بر اساس این مدل از معرفت‌شناسی پیش روند. ساختن تمدن نوین اسلامی بر اساس معرفت‌شناسی ایده‌آلیستی مدرن در حکم ساختن مثلث هشت ضلعی است که تحقق‌اش، نشاید.

توصیه نگارنده تنها به عالمان و اهل فرهنگ مسلمان جهت بهره‌گیری از معرفت‌شناسی حکمی و اسلامی نیست، بلکه باید اهل فلسفه را نیز توصیه کرد که علاوه بر مباحث انتزاعی معرفت‌شناسی باید به مباحث کاربردی آن نیز توجه داشت و معرفت‌شناسی‌های مضاف را تولید کرد. جامعه اسلامیِ در حال پیشرفت به معرفت‌شناسی علوم طبیعی و انسانی و مهندسی و فرهنگ و سبک زندگی، البته با رویکرد اسلامی نیاز دارد.

پس لازم است که متخصصان معرفت‌شناسی و متخصصان علوم و فنون مختلف با کمک یکدیگر و به صورت بینارشته‌ای به تحقیق و تدوین معرفت‌شناسی‌های خاص بپردازند.

معرفت‌شناسی‌های خاص به معرفت‌شناسی عام نیاز دارد و پژوهش فلسفه معرفت با رویکردی عام جهت بهره‌برداری معرفت‌شناس‌های خاص، تدریس و تحقیق و نگاشته شده است.

بر خود لازم می‌دانم از همه دانشجویان و دانش‌پژوهانی که در آماده‌سازی این اثر، بنده را یاری کردند؛ به ویژه نورچشم‌مان محقق فاضل جناب حجت‌الاسلام دکتر پناهی آزاد سپاسگزاری کنم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
معرفت‌شناسی پیشامدرن بر اصالت واقعیت تمرکز داشت و ذهن را ابزاری برای کشف واقع می‌دانست. معرفت‌شناسی مدرن بر اصالت ذهن تأکید داشته و درصدد کشف متصرفانه یا ساخت واقع است.
shariaty
تقسیم یقین متفکران اسلامی یقین را از جهات مختلفی تقسیم کرده‌اند؛ گاهی از لحاظ وثاقت و عدم وثاقت، گاهی از جنبه‌های دیگر. شهید صدر یقین را از لحاظ مرتبه به سه قسم تقسیم کرده است:
کاربر ۱۱۸۴۷۵۸

حجم

۹۷۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

حجم

۹۷۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

قیمت:
۱۴۲,۲۰۰
تومان