دانلود و خرید کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول) عبدالحسین خسروپناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول) اثر عبدالحسین خسروپناه

کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول)

معرفی کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول)

کتاب حاضر جلد اول از مجموعه در جستجوی علوم انسانی اسلامی است که به قلم دکتر عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

درباره کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول)

علوم انسانی، مطالعه و پژوهش ابعاد گوناگون انسان، تبیین و تفسیر رفتار فردی و نهادهای اجتماعی و چگونگی زیستن اوست. انسان، موجودی است که در ساختار وجودی و زندگی خود، دارای ساحت‌های متنوعی نظیر ساحت زیستی ـ جسمانی، روانی ـ روحانی و فردی ـ اجتماعی است. علوم انسانی در صدد است همهٔ ساحت‌های انسانی را بشناسد و معرفی کند. علوم انسانی به مطالعه رفتارها و افعال انسانی می‌پردازد و فعالیت‌های فردی و اجتماعی انسان را تبیین و تفسیر می‌کند. علوم انسانی به تبعیت از علم مدرن، مأموریت دیگری به نام «تغییر انسان» نیز دارد. این علوم، انسان مطلوب را نیز معرفی می‌کند و سپس با توصیف انسان تحقق یافته، به دنبال تغییرش، به سوی انسان مطلوب خواهد بود.

این پژوهش در صدد است با شناخت علوم انسانی معاصر، به تبیین چیستی و چگونگی تحول آن بپردازد. چند سالی است که مسئله تحول علوم انسانی در جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و موافقان و مخالفانی را به این عرصه وارد ساخته است. مخالفان نظریه تحول و ارتقای علوم انسانی، با چهره روشنفکری ظاهر می‌شوند. این طایفه، زمانی علم دینی را نامفهوم و سپس، ناممکن و در مرحله دیگری، نامطلوب دانسته، حال بی‌فایده می‌دانند.

کتاب درجستجوی ‌علوم‌انسانی ‌اسلامی (جلد اول ) به تحلیل نظریه‌های علم دینی و آزمون الگوی حکمی - اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی می‌پردازد.

این جلد از فصل اول  تا فصل پنجم را در بر دارد.

فصل اول: کلیات علوم انسانی اسلامی

فصل دوم: نظریه‌های غرب‌گرایانه

فصل سوم: نظریه‌های غرب‌ستیزانه

فصل چهارم: نظریه‌های‌غرب‌گریزانه

فصل پنجم: نظریه‌های غرب‌گزینانه

کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

متخصصان و پژوهشگران علوم انسانی به ویژه علوم انسانی اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی (جلد اول)

نگاره اسلامی‌سازی علم و معرفت به سبب افول تمدن اسلامی، در میان مسلمانان در برخی کشورها همچون پاکستان، مصر، مالزی، ایران و آمریکا، پیشینه یافت. شخصیت‌هایی مانند سیدجمال‌الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری و ابوالاعلی مودودی در این زمینه گام‌های نخستین را برداشتند. سیدجمال در برابر استعمار غرب، پدیده نهضت بیداری را در جوامع اسلامی برای جلوگیری از عقب‌ماندگی کلید زد و شیخ محمد عبده در دانشگاه الازهر به سازمان‌دهی آن پرداخت. سپس سیدمحمد نقیب‌العطاس در مالزی و اسماعیل راجی الفاروقی در ایالات متحده آمریکا، با طراحی مبحث اسلامی‌سازی دانش، گام دیگری از تمدن‌سازی اسلامی را دنبال کردند. انقلاب اسلامی ایران با رهبری و حمایت امام خمینی(و امام خامنه‌ای و تشکیل مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی کارآمد، توانست این طرح را عملیاتی کند و دستاوردهای تئوری و اجرایی مناسبی به ارمغان آورد.

ترجمه انگلیسی کتاب «نهاد و قانون در اسلام» جناب ابوالاعلاء مودودی در سال ۱۹۷۵ میلادی و دغدغه مردم‌شناسی اسلامی جناب اکبر احمد در سال ۱۹۷۶ و برگزاری اولین کنگره جهانی آموزش و پرورش اسلامی در مکه در سال ۱۹۷۷ و دوّمین همایش اقتصاد اسلامی در سال ۱۹۷۹ در شهر جدّه، گام‌های مؤثری در اسلامی‌سازی معرفت به شمار می‌آمد. تدوین کتاب «بحران‌های آموزش و پرورش مسلمانان» جناب علی اشرف در سال ۱۹۷۹ و انتشار کتاب «دانش و تقدس» جناب سیدحسین نصر در سال ۱۹۸۹ و تحقیقات دیگری از جناب فاروقی و ابوسلیمان و ضیاءالدین سردار و علوانی و برخی از متفکران مسلمان ایرانی، همچون آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی و ... گام‌های مؤثر دیگری در زمینه اسلامی‌سازی دانش است که برداشته شده است. دانستن این تلاش‌ها، فهم عمیق‌تر و مسیری روشن‌تر در اختیار طالبان علم دینی قرار می‌دهد.

همان‌گونه که گفته شد، چهار رویکرد کلی درباره اسلامی‌سازی دانش، به نام رویکرد غرب‌گرایانه، رویکرد غرب‌ستیزانه، رویکرد غرب گریزانه و رویکرد غرب‌گزینانه وجود دارد.

رویکرد غرب‌گزینانه، به دنبال نفی مطلق دستاوردهای علمی غرب نیست و تجددستیزانه و غرب‌ستیرانه با دستاوردهای غربی برخورد نمی‌کند و از طرف دیگر، همچون روشنفکران غربزده، غرب‌گرایانه به علوم غربی نمی‌نگرد. روش‌های عقلی و تجربی و شکل روش‌شناسی و برخی دستاوردهای علوم غربی در این رویکرد، ارزش معرفت‌شناختی و اهمیت دارند. شکل فرایندی و مدل‌سازی غربیان در این رویکرد برای تولید علم دینی، آموزنده است؛ با وجود این، تغییر و تحول در علوم انسانی را ضرورت می‌داند؛ بومی‌سازی و اسلامی‌سازی را ممکن دانسته، برای تحققش، مدل‌سازی می‌کند. نه گفتار درباره تعریف و مدل علم دینی، در این بخش معرفی و تحلیل می‌شود.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۶۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

حجم

۷۶۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

قیمت:
۱۴۵,۸۰۰
تومان