دانلود و خرید کتاب بارقه‌ها سید محمدباقر صدر ترجمه سید امید مؤذنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب بارقه‌ها


گروه تحقیق پژوهشگاه علمی – تخصصی شهید صدر، پراکنده‌های خوانِ علم و اندیشه این مرد بزرگ را در کتابی با عنوان بارقه‌ها گرد آورده تا در ضمن «مجموعه آثار شهید سید محمدباقر صدر» که این دبیرخانه جمع‌آوری، تنظیم، تحقیق و نشر آن را به عهده داشت، به چاپ برساند.  این گروه به‌نوبه‌خود هر آن چه را در توان داشت برای اجرای دقیق این مسئولیت مهم به‌کار بست و در این راستا به نکات زیر توجه کرد:

* التزام به اطمینان از انتساب قطعی مقالات، سخنرانی‌ها و یادداشت‌های منسوب به شهید صدر با بهره‌گیری از قرائن موضوعی و روش‌های علمی. آن چه در این مجموعه تحت عنوان آثار شهید گردآوری شده است، عبارت است از :

۱- منشوراتی که در زمان خود شهید و به اسم او منتشر شده؛

۲- سخنان موجود در نوارهای صوتی باقی‌مانده از شهید؛

۳- دست‌خط‌های مورد تأیید اطرافیان و شاگردان شهید؛

۴- هر آن چه به گواهی اطرافیان و شاگردان شهید صدر و یا قرائن موضوعی دیگر، انتساب آن به شهید یقینی بود.

*در این جلد تلاش شده است همه آثار پراکنده شهید صدر جمع‌آوری شود. این کار با استفاده از روزنامه‌ها و مجلات قدیمی و نیز نوارهای صوتی موجود در آرشیو «پژوهشگاه علمی – تخصصی شهید صدر» انجام شد. در این میان از مجموعه اسناد پژوهشگاه بهره های فراوان برده شد و یادداشت‌های ارزشمند موجود در آثار مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالغنی اردبیلی نیز به آن افزوده شد.

اگرچه تلاش شده است که این جلد از مجموعه آثار، دربردارنده‌ همه آثار متفرقه شهید صدر باشد که در سایر مجلدات به چاپ نرسیده، اما این بدان معنا نیست که همه یادداشت‌های شهید همچون نامه‌های شخصی وی یا تقریظ‌هایی که برای برخی از نویسندگان نگاشته و حاوی مضامین علمی، فکری و فرهنگی خاصی نیست، نیز در این جلد گردآوری شده باشد.

مطالب این مجلد در پنج بخش اصلی گردآوری شده است که عبارتند از :

١- تربیت و اخلاق؛

٢- اندیشه و فرهنگ؛

٣- سیاست و اجتماع؛

۴- حوزه و مرجعیت؛

۵- مطالب متفرقه.

از آن‌جا که مجموع این مطالب چنان بارقه‌هایی از اندیشه تابناک شهید صدر بود، این جلد از مجموعه آثار را «بارقه‌ها» نامیده شد.

 خواندن کتاب بارقه‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 طلاب علوم دینی و علاقه‌مندان به آثار پژوهشی شهید صدر را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
اگر فرض کنیم که ما در جست‌وجوی وارث کتاب (خدا) باشیم، بی‌شک در پی کسی می‌رویم که نسبت به اشیا نگاهی فراگیر داشته باشد؛ زیرا کتاب خداوند متعال فراگیر است و اگر آن فرد بر کتاب خدا احاطه داشته باشد، حتماً اندیشه او نیز فراگیر خواهد بود و ناگزیر چنین فردی از کسی که با بخش‌ها یا مسائل خاصی از کتاب خدا در ارتباط است، برتر است. بنابراین آن‌چه ما باید در نوشته‌هایمان در پی آن باشیم این است که اندیشه اسلامی را از زاویه‌ای فراگیر طرح و تلاش کنیم که کتاب خدا و آثار اهل‌بیت (ع) را از این زاویه فراگیر بفهمیم
AM1648
ای تمدن (پیشرفته)! چه‌کسی به تو گفته که اگر تو این ملت توسعه‌نیافته را رها کنی و با زور بر آن چیره نشوی و او را از حکومت با زور خودت معاف بداری و او خودش حرکت و رشد را آغاز کند و به‌خودی‌خود بهبود یابد و فعال شود و خودش آزمون‌ و خطا کند و بیفتد و به‌پاخیزد… (چه‌کسی به تو گفته است که) این ملت حقیقت تمدنی‌ای بزرگ‌تر از حقیقتی که تو کشف کردی، کشف نخواهد کرد؟
AM1648
چگونه ممکن است که از خداوند متعال توقع فرج و رحمت داشته باشیم، درحالی‌که از هشدارهای خداوند متعال، متأثر نمی‌شویم؛ هشدارهایی که خداوند متعال می‌خواهد به‌وسیله آن‌ها ناپاکی را از پاکی جدا کند و بار دیگر درهای توبه و تطهیر را پیش روی ما بگشاید. اولین شرط این‌که به‌صورت حقیقی از خداوند متعال، رحمت و یاری‌اش را برای صبر و استواری و ادامه‌دادن مسیر بخواهیم،‌ این است که در برابر این هشدارها واکنش نشان بدهیم و با خدا زندگی کنیم و بار دیگر صفحات زندگی و اعمالمان و آن‌چه انجام داده‌ایم و خواهیم داد‌ را بررسی کنیم.
AM1648
این دنیا چیست؟ شاید چند روز، شاید چند ماه، شاید فقط چند سال. چرا همواره بر این اساس که این زندگی عمری طولانی خواهد داشت کار کنیم و حرص بزنیم؟ شاید فقط از ده روز دفاع می‌کنیم، از یک ماه یا دو ماه؛ نمی‌دانیم برای چه مقدار داریم می‌جنگیم. نمی‌دانیم این مقدار خطا، این مقدار گناه و تقصیر و کوتاهی در برابر خدای متعال و در برابر دین را برای دفاع از چه چیزی تحمل می‌کنیم؛ دفاع از ده روز، یک یا چند ماه؟ این کالای ناچیز و ارزانی است.
AM1648
تمدن غربی می‌گوید‌: من کشورگشایی می‌کنم و با زور بر ملت‌های توسعه‌نیافته مسلط می‌شوم تا علم را گسترش دهم و آفاق معرفت را در میان این ملت‌ها وسعت بخشم و آن‌ها را به سطح قرن بیستم یا نوزدهم یا هجدهم ارتقا دهم. غرب این‌طور می‌گوید. اسلام هم می‌گوید‌: من دامنه قدرت و سلطه‌ام را توسعه می‌دهم تا کلمه «لا إله الّا الله» را ترویج کنم. اسلام وقتی چنین سخنی می‌گوید این ادعا با مبنای فکری او هماهنگ است، اما وقتی غرب چنان ادعایی می‌کند با مبنای فکری‌اش تناقض و تضاد دارد.
AM1648

حجم

۴۸۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۴۳ صفحه

حجم

۴۸۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۴۳ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان