دانلود و خرید کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه ژان ژنه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه اثر ژان ژنه

کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه

نویسنده:ژان ژنه
گردآورنده:مهتاب بلوکی
انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۴.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه

کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه مجموعه مقالات، نامه‌ها و گفت‌وگوها ژان ژنه است که با ترجمه مهتاب بلوکی منتشر شده است. این کتاب شما را با خود به دنیای زیبایی شناسی ژان‌ ژنه می‌برد و فرصت همراه شدن با او را پیدا می‌کنید.

درباره کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه

ژان ژنه (۱۹۸۶-۱۹۱۰) نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی در ایران چندان شناخته‌شده نیست. به‌غیر از نمایشنامهٔ کلفت‌ها که بار اول در دههٔ ۱۳۴۰ ترجمه و چاپ شد و در سال‌های اخیر چندین‌بار به صحنه رفت، نمایشنامه‌های دیگر ژنه، بالکن، سیاهان و پاراوان‌ها در کشور ما آثار گمنامی هستند، گرچه سیاهان و بالکن در دههٔ ۸۰ و ۹۰ ترجمه و چاپ شدند.

ژنه همیشه نویسنده‌ای جنجال‌برانگیز بوده است. فیلسوف بزرگی چون سارتر در زندگینامه‌ای تحلیلی با عنوان قدیس ژنه، بازیگر و شهید، که ژنه را به شش سال سکوت کشاند، و نویسندگانی چون کوکتو یا فرانسوا موریاک در زمان حیات او له یا علیه‌اش موضع‌گیری کرده‌اند. پس از آن نیز فیلسوفانی چون ژرژ باتای و ژاک دریدا آثار ارزشمندی همچون ادبیات شر و ناقوس عزا را دربارهٔ او به رشتهٔ تحریر درآورده‌اند.

همهٔ این نقدها نشانگر اهمیت نویسنده است؛ اهمیتی که شاید علی‌رغم مقاله‌ها، نقدها و سمینارهای بی‌شمار هنوز کاملاً روشن نشده است. گویا غنای نوشته‌های او به‌مرورِ زمان خود را نمایان می‌کند.

خواندن کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زیبایی شناسی نمایشی ژان ‌ژنه

از همین گذر این نکته را نیز یادآور شویم که حالت نیایش مسیحی، با سر و چشمان روبه‌پایین، مساعد نیایش نیست. حالتی بدنی است که وضعیت فکری‌ای بسته و تابع را با خود به همراه دارد و نیروی هر تلاش معنوی را سلب می‌کند. اگر این حالت را برای دعا انتخاب کنیم، خداوند می‌تواند از راه برسد و انوار خود را پسِ‌گردن شما پخش کند؛ انواری که می‌تواند برای مدت طولانی اثر خود را در آن بخش از بدن شما باقی گذارد. باید برای نیایش و تمرکز حواس در معنویات، بدن حالتی آزاد پیدا کند (حالتی که نه بیانگر به‌چالش‌طلبیدن، نه واگذاری خویش به پروردگار است). باید مراقب بود. اگر ذره‌ای بیشتر تبعیت کنید، خداوند الطافش را به‌سوی شما روانه می‌کند: دیگر همه‌چیز خراب می‌شود.

***

در شهرهای کنونی، تنها مکانی که می‌توان در آن یک تماشاخانه ساخت، قبرستان است. این انتخاب به همان اندازه برای تماشاخانه مفید خواهد بود که برای قبرستان. مهندس معمارِ تماشاخانه تحمل بناهای احمقانه‌ای که خانواده‌ها مردگانشان را در آن دفن می‌کنند نخواهند داشت.

تخریب گنبدها، شاید حفظ برخی خرابه‌ها: بخشی از یک ستون، یک سر ستون، بال یک فرشته، جامی شکسته، برای خاطرنشان‌ساختن این نکته که خشمی انتقام‌گیرنده خواهان این اولین نمایش بیم و امید بوده است. شاید پوشش گیاهی، شاید هم علفی با ریشه‌های قوی، که از مجموع بدن‌های روبه‌فساد زاده شده، مزرعهٔ مردگان را یکدست سازد. اگر مکان خاصی برای تماشاخانه در نظر گرفته شده، تماشاچیان بایدبرای رسیدن و ترک آنجااز راه‌هایی عبور کنند که از لابه‌لای قبور می‌گذرند. می‌توانیم تصور کنیم که خروج تماشاچیان پس از اجرای «دُن ژوآن» موتزارت درحالی‌که قبل از بازگشت به زندگی مادی از لابه‌لای مردگانِ درخاک‌خفته می‌گذرند چگونه خواهد بود. نه گفت‌وگوها و نه سکوت آن‌ها با خروج تماشاچیان از یک تماشاخانهٔ پاریسی یکسان نخواهد بود. 

مرگ هم‌زمان نزدیک‌تر و سبک‌تر شده و نمایش سنگین‌تر.

دلایل دیگری نیز هست که از ظرافت بیشتری برخوردارند. وظیفهٔ خود شماست که در خویش آن‌ها را بدون ارائهٔ تعریف یا نامیدن کشف کنید.

نظرات کاربران

sarehsamadi
۱۴۰۰/۰۳/۲۰

کتاب خیلی خوبی بود. پیشنهاد میکنم قبل از خواندن کتاب، جستار نیما فرحبخش رو در مورد نمایشنامه ی پاراوان ها رو بخونید.

آروین
۱۴۰۱/۰۲/۲۷

کتاب بسیار باحالیه برای هر کسی که مثل من میمیره برای تئاتر مخصوصا تئاتر کلاسیک. با اندیشه و روابط و شیوه های خاص ژان ژنه بیشتر آشنا میشین و چه بسا (البته اگه بخواین سیاهان و کلفت ها رو اجرا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
بازیگران زن نباید کلمات رکیک [نمایشنامه] را با کلمات وزین جایگزین کنند. آن‌ها می‌توانند از بازی در نمایشنامهٔ من امتناع ورزند. به جای آن‌ها از بازیگران مرد استفاده خواهیم کرد. در غیر این صورت، از جملات من تبعیت خواهند کرد. اگر برخی کلمات را برعکس بگویند، تحمل خواهم کرد.
آروین
بازیگران زن نباید با جاذبهٔ طبیعی خود وارد صحنه شوند و از ستارگان سینما تقلید کنند. جاذبهٔ شخصی در حوزهٔ نمایش، اجرا را بی اعتبار می‌کند. پس از بازیگران زن درخواست می‌شود تا طبق گفتهٔ یونانیان باستان، جاذبهٔ بدنی خود را روی میز قرار ندهند.
پویا پانا
هنگام خلق این نمایشنامه، یکی از منتقدین تئاتر این نکته را یادآور شد که مستخدمین واقعی مانند شخصیت‌های نمایشنامهٔ من صحبت نمی‌کنند: شما چه می‌دانید؟ من عکس آن را فرض می‌کنم، چراکه اگر من مستخدم بودم مانند آن‌ها صحبت می‌کردم.
آروین
نکات بسیار زیاد دیگری برای گفتن هست اما آن‌ها را فراموش می‌کنم.
پویا پانا
نمی‌دانم نمایش در دنیایی سوسیالیستی چه خواهد بود، اما آنچه که نمایش نزد قبیلهٔ مائومائو می‌تواند باشد را بهتر درک می‌کنم.
آروین
برای خرج سفرِ بازگشتم؛ به‌خاطر خدا، پول جور کنید.
آروین
فرچمن عزیزم، خود را به‌خاطر ناشر نیویورکی ناراحت نکنید. می‌دانید نظر من در مورد امریکایی‌ها چیست. اما فروش سیاهان را خودتان یک‌جوری درست کنید. اما درعین‌حال باید با لارس اشمید محکم صحبت کرد و از او پول گرفت، وگرنه اوضاعم خیلی خراب خواهد شد: یک فرانک هم ندارم. هیچ.
آروین
پس اصول اخلاقی این افراد چه خواهد بود؟ اگر در فساد تلخ روشنفکری، زندگی‌ای نباتی را دنبال نکنند، برای ستاره‌شدن کار خواهند کرد. نگاه کنید چگونه برای صفحهٔ اول جراید مبارزه می‌کنند.
آروین
او تنها بود، با هیچ‌کس نبود. مواقعی هم او را دیده بودم سر میزی بیاید که دو نفری نشسته بودیم و بعد... او با سارتر بود، اما تنها بود. با او بود اما تنها بود؛ و من همیشه او را، حتی در تماشاخانه دیده بودم، هنگامی که به تمرین‌ها می‌آمد، به‌نوعی همراه همهٔ ما... باشد، اما جایی [نیز] تنها.
آروین

حجم

۱۳۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

حجم

۱۳۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

قیمت:
۴۴,۱۰۰
تومان