دانلود و خرید کتاب مغز جنسیت زده جینا ریپون ترجمه رضا اسکندری آذر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مغز جنسیت زده اثر جینا ریپون

کتاب مغز جنسیت زده

نویسنده:جینا ریپون
انتشارات:انتشارات خوب
امتیاز:
۳.۷از ۱۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مغز جنسیت زده

کتاب مغز جنسیت زده نوشته پروفسور جینا ریپون، پژوهشگر بین‌المللی حوزهٔ علوم اعصاب شناختی مرکز مغز آستون در دانشگاه آستون بیرمنگام است. او مدافع مشارکت بیشتر زنان در حوزه‌هایی مانند علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. علاوه بر این، وی تاکنون به‌عنوان عضوی از شبکهٔ تساوی جنسیتی اتحادیهٔ اروپا در همایش‌های مختلفی در سرتاسر دنیا نیز سخنرانی کرده است. این کتاب نخستین کتابی است که او برای مطالعهٔ عموم مردم نوشته است.

درباره کتاب مغز جنسیت زده

اندک تراژدی‌هایی می‌توانند به بزرگی جلوگیری از رشد زندگی، کمتر بی‌عدالتی‌هایی به ژرفای انکار فرصت رشد و تلاش و حتی امیدواری‌های انسان باشند؛ آن هم نه به‌خاطر محدودیت‌هایی که از بیرون تحمیل شوند، بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که آن‌ها را به غلط درونی معرفی می‌کنند. این کتاب دربارهٔ ایده‌ای است که در قرن هجدهم شکل گرفت و ریشه دواند و امروزه همچنان پابرجاست: یعنی ایدهٔ «جنس» قائل شدن برای مغز، اینکه می‌توانید مغزی را «مؤنث» یا «مذکر» بخوانید و هر نوع تفاوت در رفتار، توانایی، موفقیت، شخصیت و حتی امید و آمال را به داشتن یکی از این انواع مغز نسبت دهید. این تفکر، علم شناخت مغز را قرن‌ها به گمراهی کشانده، کلیشه‌هایی مخرب را جا انداخته و به اعتقاد من، راه پیشرفت اجتماعی و برابری فرصت‌ها را مسدود کرده است. 

این کتاب سعی دارد باورهای غلط تکرارشونده را بررسی کند.

خواندن کتاب مغز جنسیت زده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که می‌خواهند با حقیقت به دنیا نگاه کنند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مغز جنسیت زده

ظهور تصویربرداری

قرن بیستم درزمینهٔ مطالعه روی مغز شاهد تمرکزی مستمر بر پیامدهای آسیب مغزی بود، چون جنگ جهانی اول متأسفانه نمونه‌های زیادی برای مطالعه در اختیار دانشمندان قرار داد. اما مدل‌ها براساس این فرض ساخته شدند که هر ساختار خاص نقشه‌نگاری سرراستی دارد که نشانگر کارکردی ویژه است، و می‌توان روی کارکرد یک ساختار خاص، با تشخیص اینکه کدام کارکرد با آسیب دیدن سازهٔ مغز مختل می‌شود، مهندسی معکوس انجام داد. امروزه اطلاعات بیشتری دربارهٔ چگونگی تعامل بخش‌های مختلف مغز با یکدیگر و شکل‌گیری و پیاده‌سازی شبکه‌های مختلف داریم، در واقع منظور این است که ما به‌ندرت می‌توانیم ارتباطی مستقیم بین ساختار مشخص مغز (سخت‌افزار) و کارکرد مشخص آن فرض کنیم. این ادعا که با آسیب دیدن بخش به‌خصوصی از مغز، مهارت یا رفتاری خاص نیز از بین می‌رود به این معنا نیست که آن بخش به‌خصوص از مغز فقط مسئول کنترل آن مهارت خاص بوده است. متأسفانه برای دانشمندان عصب‌شناس و خوشبختانه برای ما صاحبان مغزها، رابطه‌ای بی‌نقص یک‌به‌یک بین یک مهارت ویژه و یک بخش به‌خصوص از مغز وجود ندارد.

برای درک بهتر از چگونگی پشتیبانی مغز از رفتارهای مختلف باید به یک مغز کاملاً سالم دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم هنگامی که صاحب مغز در حال انجام فعالیت مدنظر ماست، آنچه را در عالم واقعیت رخ می‌دهد بسنجیم. فعالیت‌های مغز ترکیبی از فعالیت‌های الکتریکی و شیمیایی درون و مابین سلول‌های عصبی است. در حیوانات، یا هنگام انجام شیوه‌های خاصی از جراحی مغز روی انسان‌ها، می‌توانیم این موضوع را در مقیاس تک‌سلول عصبی مشاهده کنیم، اما در حالت کلی و در تحقیقات علوم اعصاب شناختی بحث‌شده در این کتاب، و همین‌طور دربارهٔ تغییرهای وضعیت الکتریکی سلول‌های عصبی که مسیرهای مختلف مغزی را ایجاد می‌کنند، در میدان‌های مغناطیسی کوچک مرتبط با این جریان‌های الکتریکی ناچیز، یا در ویژگی‌های خون جریان‌یافته به (یا از) مناطق پرکار مغز، فعالیت‌های مغز باید از بیرون جمجمه سنجیده شوند. با پیشرفت فناوری، انسان توانست این سیگنال‌های بیولوژیکی کوچک را تشخیص و آن را زیربنای سیستم تصویربرداری امروزی مغز قرار دهد. 

نظرات کاربران

sedighe
۱۳۹۹/۱۰/۲۱

لطفا این رو تو طاقچه بی نهایت بذارید

Peyvand
۱۴۰۰/۰۱/۰۴

ممنون میشم توی طاقچه بی نهایت قرار بدین 🙏

hosna
۱۳۹۹/۰۹/۰۹

کاش قیمتش کمتر باشه بتونیم بخونیمش

Hanie Fatahpoury
۱۳۹۹/۰۹/۰۲

سلام.به نظرم این قیمت برای نسخه الکترونیکی خیلی زیاده

azar
۱۴۰۰/۰۷/۲۶

کتاب جالبی بود و اطلاعات مفیدی در مورد مغز به دست اوردم. اما نثر کتاب به نظرم روان نبود و کمی ثقیل بود شاید چون خیلی لغات علمی در متن وجود داشت. یکی از داده های چشمگیر کتاب این بود

- بیشتر
rain
۱۴۰۱/۰۷/۰۵

لطفا این کتاب رو توی طاقچه بی نهایت قرار بدید ممنونم🌹🤍

مملی
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

هنوز نخوندم. فقط خواستم بگم قیمت چاپ جدید ۹۵ تومنه 😥

mahsa sanayei
۱۴۰۰/۰۵/۱۳

متاسفانه در ترجمه جمله‌بندی‌ها زیاد دقیق نیست. بیشتر شبیه محاوره نوشته شده و این خوندن کتاب رو سخت میکنه. هرچند که موضوع کتاب خیلی جذاب و گیراست.

shayan
۱۴۰۲/۰۹/۰۸

توصیه میکنم بجای این کتاب، کتاب اموزش جنسی برای زوج های جوان رو از همین طاقچه دریافت کنید و واسه خوندن اون وقت و انرژی صرف کنید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
پیام نهفته در قلب این کتاب این است که دنیایی جنسیت‌زده، مغزی جنسیت‌زده نیز خلق می‌کند.
کتاب 1984
قرن‌ها مغز زنان را وزن کردند، اندازه گرفتند و آن را کوچک و نیازمند یافتند. مغز زنان همچون بخشی از بیولوژی پست، معیوب و شکننده‌اش در مرکز هر نوع توضیحی برای فرودستی‌اش ازلحاظ تکاملی، اجتماعی و فکری قرار داشت. ماهیت نازل مغز زنان را به‌عنوان توجیه این توصیه استفاده کردند که جنس لطیف باید بر موهبت‌های زادوولدی خود تمرکز کند و آموزش، قدرت، سیاست، علم و هر کار دیگری در دنیا را بر عهدهٔ مردان بگذارد.
کتاب 1984
اگر برای مثال، شما به دلیل مرد بودن تجربهٔ بیشتری در ساختن چیزها یا تجسم سه‌بعدی اشکال پیچیده (مثل مهارت لازم برای ساختن لگو) دارید، به احتمال زیاد این موضوع در مغزتان نشان داده می‌شود. مغز هر فرد زندگی تجربه‌شدهٔ او را منعکس می‌کند، نه‌فقط جنسش را.
کتاب 1984
ارزیابی دقیق او از مهارت‌ها و حالت‌های مردان و زنان، و دختران و پسران، او را به این نتیجه رساند که زنان، چنانچه فرصت در اختیارشان قرار گیرد، توانایی استفاده از همان مزیت‌هایی را دارند که آن زمان تنها در اختیار مردان بود، مانند آموزش و پرورش. از نظر پولان، هیچ شواهدی وجود نداشت که تأیید کند جایگاه فرودست زنان در دنیا به دلیل نقص بیولوژیکی آن‌هاست. او اعلام کرد: «ذهن هیچ جنسی ندارد.»‌
کتاب 1984
تاکنون همیشه فرض بر این بود دو قالب بیولوژیک متمایزی که بدن متفاوت مردانه و زنانه را می‌سازند باعث بروز تفاوت‌هایی نیز در مغز می‌شوند که این تفاوت‌ها به‌نوبهٔ خود تمایزهایی جنسیتی در مهارت‌های شناختی، شخصیت و خلق‌وخو پی‌ریزی می‌کنند. اما قرن بیست‌ویکم نه‌فقط جواب‌های قدیمی بلکه حتی خود سؤال را نیز به چالش می‌کشد.
کتاب 1984
باورهای ما دربارهٔ تفاوت‌های جنسی (حتی اگر بی‌اساس باشند) برکلیشه‌ها اثر می‌گذارند و دو برچسب متفاوت نیز به وجود می‌آورند ـ دختر یا پسر، مردانه یا زنانه ـ و همین کلیشه‌ها نیز اطلاعات «مطمئن» بسیاری در خود نهفته دارند و به همین دلیل هم ما دیگر زحمت قضاوت دربارهٔ افراد را با توجه به شایستگی‌ها و ویژه‌خویی آن‌ها به خود نمی‌دهیم.
کتاب 1984
اگر می‌توانستیم سیر مغز نوزادان دختر و پسر را در این دنیا دنبال کنیم، می‌دیدیم که از همان لحظهٔ تولد یا حتی قبل از آن، مغزهایشان روی مسیرهای متفاوتی تنظیم شده‌اند. اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها، کتاب‌ها، والدین، خانواده، معلمان، مدرسه، دانشگاه، کارفرمایان، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و البته کلیشه‌های جنسیتی همگی برای مغزهای مختلف حکم تابلوهای راهنمایی دارند که به مسیرهای جداگانه رهنمون می‌کنند.
کتاب 1984
مطالعات براساس فهرست تفاوت‌های «عظیم» بین زنان و مردان طراحی شدند که در طول قرن‌ها ایجاد شده بود، یا داده‌ها با زبان خاص ویژگی‌های کلیشه‌ای زنانه / مردانه تفسیر شدند که حتی در اسکن مغز اندازه‌گیری نشده بودند. در این حالت، چنانچه تفاوتی بین مغز زن و مرد یافت می‌شد، احتمال انتشار نتیجهٔ مطالعات بسیار بیشتر از وقتی بود که تفاوتی دیده نمی‌شد؛ و رسانه‌های مشتاق همان تفاوت‌ها را با فریاد «بالاخره حقیقت کشف شد!» اعلام می‌کردند.
کتاب 1984
در بحث تفاوت جنسی، یکی از این باورها این است که نوزادان پسر ترجیح می‌دهند به اسباب‌بازی‌های آویخته از بالای گهواره نگاه کنند تا صورت انسان‌ها (باور غلط: مردان به دنیا آمده‌اند تا دانشمند شوند.)، یا تعداد نابغه‌ها و احمق‌ها در جنس مذکر بیشتر است (باور به گوناگونی بیشتر در جنس مرد).
کتاب 1984
هرکدام از ما موزاییکی از مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توانایی‌های مختلف هستیم و اقدام برای گنجاندن ما در دو جعبهٔ دارای برچسب‌های مجزا هرگز نمی‌تواند جوهرهٔ حقیقی گوناگونی انسان را پوشش دهد.
azar

حجم

۶۶۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۴۴ صفحه

حجم

۶۶۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۴۴ صفحه

قیمت:
۲۰۳,۰۰۰
تومان