دانلود و خرید کتاب التیام رضا مصطفوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب التیام اثر رضا مصطفوی

کتاب التیام

نویسنده:رضا مصطفوی
انتشارات:عهد مانا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۱از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب التیام

کتاب التیام نوشته رضا مصطفوی است. این کتاب به فرجام‌شناسی جریان‌های تاریخ می‌پردازد. نویسنده زمان نوشتن فیلمنامه حضرت موسی(ع) با موضوعات جذابی روبه‌رو می‌شود و زمینه‌ی نوشتن این کتاب فراهم می‌شود.

درباره کتاب التیام

در فصل‌های این کتاب،  تلاش شده گام‌به‌گام به‌روایتی منطقی و باورپذیر درباره جریان‌های تاریخی بنی‌اسرائیل و بنی‌اسماعیل دست یابیم. آن‌گاه با بهره‌گیری از روایات، سنت‌های الهی و قوانین عادی در جنبه‌های گوناگون حاکم بر زیست بشر، سیر تاریخی امّت ابراهیم (ع)(اسحاقیان و اسماعیلیان) را مرور کنیم. کوشیده‌ام علاوه بر بیان عوامل طبیعی انحطاط بنی‌اسرائیل و شرح علل انحراف آیین یهود، با بررسی تاریخ قرآن و بهره‌گیری از آینده‌پژوهی متکی بر روایات، فرجام جهان و چالش‌های خطیر پیش روی آن را واضح‌تر بررسی کنیم.

خواندن کتاب التیام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب التیام

- در جریان‌های تاریخی، قرآن با انداختن چراغی بر گذشته راهی برای آینده به‌رویمان می‌گشاید. حوادث، شخصیت‌ها و کنش و واکنش‌های شکل‌گرفته در روایات قرآن، به‌واقع، روایت‌های تکرار تاریخ با شرایط و ویژگی‌های خاص خودشان‌اند.

در گفتمان تاریخ از منظر قرآن «تاریخ مجبور به تکرار نیست، اما در شرایط مشابه به‌سادگی تکرارپذیر است.» و از همین‌گونه تکرار است که «عبرت» استنباط می‌شود.

«عبرت» یافتن توصیه‌های صریح حیاتی از توصیف‌های صِرف تاریخی در زندگی فردی و اجتماعی است.

مخاطبان قرآن با کشف علل صعود و سقوط افراد و جوامع پیشین، دانش توصیفی و ظاهری خود از گذشتگان را به بینش و بصیرت کنونی و عملی ارتقا می‌دهند. عبرت، بشر را از تجربهٔ مکرر فاجعه در امان می‌دارد و گزینش راه‌حل‌ها را برای او آسان می‌سازد.۸

قرآن را هر وقت و از هر کجای آن باز و شروع به خواندن کنید، با یک قطعهٔ گنگ و غیرقابل ارتباط روبه‌رو نیستید و شما را غرق در تعامل با خود می‌کند. به دلیل همین نظم پر انعطاف و نه فهرست‌بندی منجمد کلاسیک، برای نظریه‌پردازی نمی‌توان با روخوانی سطحی قرآن و بدون تأمل و تدبّر به خط تاریخی آن پی برد. در قرآن ریل‌هایی که قطار تاریخ روی آن حرکت می‌کند، به شکل ناپیوسته چیده شده است. پژوهندهٔ موضوعی تاریخی در قرآن، باید این ریل‌ها را با پژوهش موضوعی و تاریخی به هم متصل کند و قطار تاریخ را از این ریل خطی زمانی یا موضوعی به حرکت درآورد، نقاط اوج و فرود، ایستگاه‌های صعود و سقوط و محل بازگشت را بیابد. آن‌گاه تحلیل مسائل و شیوهٔ بهره‌گیری از آموزه‌های تاریخ آسان‌تر می‌شود.

تاریخ وقایع در قرآن، به صورت آمار و ارقام و حتّی به ترتیب نقل‌های تاریخی مرسوم، نه‌تنها دیده نمی‌شود، بلکه حتّی مسلمانان را از جست‌وجو به این شیوه، بازداشته است. در داستان اصحاب کهف، پس از بیان نقل‌های متفاوت دربارهٔ شمار این اصحاب، پیامبر را از پرداختن به اطلاعات غیرقابل اثبات یا ابطال نهی می‌کند

نظرات کاربران

هفتصد و چهل و نه
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

شاهکاریه برای خودش....چشمم رو به روی خیلی مسائل باز کرد و دیدگاهم رو عمیقتر کرد خیلی خوب بود👌

دارا
۱۳۹۹/۰۷/۲۶

یک کتاب تاریخی بسیار عالی مرور اجمالی و در عین حال دقیق تاریخ پیامبران خصوصا زمان حضرت موسی امتیاز 10 از 10

مریم فراهانی
۱۴۰۱/۰۱/۱۳

به نظرم رشته ادیان در دانشگاهها ، رشته ای هست که باید بیشتر به آن توجه شود . همچنین پژوهش در تورات و انجیل و زبور در کنار قرآن کتاب خیلی خوب و متفاوت بود

NAGAF
۱۴۰۱/۰۹/۲۶

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۱)
تورات سبب انتقال و اسکان هاجر و اسماعیل را حسادت ساره، همسر اول ابراهیم (ع) و بر اثر اصرار او دانسته است. اما از نظر قرآن این ادعا نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا هم هاجر و هم ساره، به صراحت قرآن و انجیل و حتی تورات، زنان مورد خطاب و عنایت خدا و مشمول ملاقات ملائک و رسولان آسمانی بودند. حتی اگر به دلایل بشری، نیاز بود از هم دور باشند، چرا این قدر فاصله؟ و چرا در سرزمینی عاری از آب و زرع؟
1258580
اکنون بنی‌اسرائیل آزاد است؛ آزاد از اسارت، از قتل پسران و کنیزی دختران؛ از ذلت و تحقیر و بیگاری. اما آزادی به معنای خوشبختی نیست، بلکه فقط زمینهٔ آن است. قوم یا جامعهٔ خوشبخت باید مؤلفه‌های متنوعی را پدید آورد: قانون، کار و تلاش، مقاومت در دشواری‌ها، ایثار در تنگی‌ها... و سر تمام این پیکره، صبر است. استقلال ریشهٔ درستی است که گاه نسل‌های بعد میوهٔ آن را می‌چینند.
زهرا جاویدی
ظهور صورت نخواهد گرفت مگر آن‌که منتظران، مشتاق قیام و جهاد باشند و زمینه را برای حاکمیت قسط و عدل فراهم آورده باشند.
NAGAF
مبنای منطقی شبیه‌سازی، این اصل عقلی است: «علل مشابه در شرایط مشابه نتایج مشابه دارند.»
NAGAF
اما قرائت یهود و پیروان مسیحی صهیونیسم، نه وفاق و همراهی دو شاخه، بلکه تقابلی هولناک زیر عنوان «جنگ آرماگدون» بین شاخهٔ منحرف بنی‌اسرائیل و مردم جهان است. بنابر تفسیر آنان از گزارش‌های نزد خود، یهودیان، دیگر اقوام را به فجیع‌ترین شکل ممکن سلاخی کرده و قدرت مطلق زمین را به عنوان فرزندان خاص خدا در دست می‌گیرند و دیگر ابنای بشر را بدون جرمی خاص به زیر پای داود (یا همان عیسی) خواهند افکند! قرآن به انسان آموخته که انبیا تفاوتی با هم ندارند و محبت همهٔ انبیا از کودکی در قلب مسلمانان کاشته می‌شود؛ اما بنی‌اسرائیل و یهودیان نه‌تنها چنین نگرش توحیدی و تقریبی ندارند، بلکه غیرصهیون را دشمن خود می‌پندارند. این حقایق تلخ در آثار و مکتوبات
بیگدلی
هانا آرنت، فیلسوف یهودی سکولار، در این زمینه چنین عنوان کرد که دین چیزی جز تاول‌های روح زمان نبود که دیگر هرگز احیا نخواهد شد. این نظریهٔ او با انقلاب اسلامی ابطال شد و به دنبال آن میشل فوکو اعلام کرد: ایران (انقلابی) امروز «روح یک جهان بی‌روح است.»
NAGAF
دروغ که نخستین بار شیطان آن را ابداع و پس از آن در میان آدمیان منتشر کرد، بیش‌ترین خسارت را در حوزهٔ دین و مسائل دینی داشته است: پیامبران دروغین، مدعیان کذاب، جعل کنندگان حدیث و بانیان بدعت.
NAGAF
دو بیمار که به پزشکی حاذق مراجعه می‌کنند و دو نسخهٔ کاملا متفاوت از او می‌گیرند، هیچ‌گاه اعتمادشان به او سلب نمی‌شود؛ چراکه می‌دانند مطابق نیازهای جسمی برایشان نسخه صادر کرده است. کم‌ترین میزان اعتماد بشر به خالق نیز از این جنس می‌باید. اگر کسی به طبابت و رحمت پزشک باور نداشته باشد و توصیه‌ها و داروی او را پشت سر اندازد و بدتر از این‌ها بیماری و نیاز خود را انکار کند، چه می‌توان برایش
NAGAF
حال زنده شدن مرده‌ای دیگر به‌دست یک پیامبر، دیگر برای آن‌ها نه آیتی تازه بود و نه راضی‌کننده. مسئلهٔ اساسی آنان، نه دلایل رسالت مسیح (ع) که محتوای رسالت او بود. یهود به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز برای خود حق چانه‌زنی با خداوند، آن‌هم در مسائل اساسی خلقت قائل بود. در واقع عیسی (ع) با شرک بنی‌اسرائیل نمی‌جنگید. احبار و خاخام‌ها و نیز تودهٔ مردم یهود، اکنون بت‌پرست نبودند، بلکه آنان دنیاگرایان منحرفی بودند که دین را برای دنیای خود می‌خواستند.
زهرا جاویدی
بنی‌اسرائیل، از استقامت و هجرت و جهاد سخن می‌گوید. این موسی و این دین موسوی هرگز به مذاق تلخ و جان رنج‌دیدهٔ بنی‌اسرائیل خوش نیامد. از همان آغاز دعوت موسی (ع) بنی‌اسرائیل حتی پس از مشاهدهٔ ایمان ساحران فرعون، به دعوت الهی به او ایمان نیاوردند، جز معدودی از یک قبیله از آن قوم، آن‌هم زیر سایهٔ وحشت از فرعون
زهرا جاویدی

حجم

۳۹۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۳۹۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۴۸,۶۰۰
۲۹,۱۶۰
۴۰%
تومان