دانلود و خرید کتاب انقلاب داروینی مایکل روس ترجمه معصومه شاگردی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انقلاب داروینی اثر مایکل روس

کتاب انقلاب داروینی

نویسنده:مایکل روس
انتشارات:نشر علم
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب انقلاب داروینی

انقلاب داروینی کتابی نوشته مایکل روس، پروفسور بازنشستۀ دانشگاه ایالتی فلوریدا در فلسفۀ علم، فلسفۀ زیست‌شناسی، و جانورشناسی است.

 روس نویسندۀ کتاب‌های زیادی است، از جمله: آیا یک داروینی می‌تواند مسیحی باشد؟، نزاع تکامل و آفرینش، داروین را جدی بگیرید، زیست‌جامعه‎شناسی- توهّم یا واقعیت؟، فلسفۀ تکامل انسان، آیا تبعیض جنسیتی ریشه در علم دارد؟. او همچنین مؤسس و سردبیر مجلۀ زیست‌شناسی و فلسفه، و سردبیر مجموعۀ اخیر ۱۸ جلدی دانشگاه کمبریج در فلسفۀ زیست‌شناسی است که این کتاب یکی از آنهاست. او به دلیل  نوشتن آثاری که به ارتباط میان علم و دین پرداخته است شهرت زیادی دارد.

 درباره کتاب انقلاب داروینی

 مایکل روس در کتاب انقلاب داروینی به موضوع تکامل بشر از منظر داروین و مکتب داروینیسم پرداخته است. چیستی انقلاب داروینی و آیا این که واقعا انقلابی درکار بوده است یا خیر، اگر بوده چه نوع انقلابی بوده و در نهایت نظر خود مایکل روس درباره داروین و انقلاب داروینی بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. او در این کتاب رابطه داروینیسم با فلسفه را نیز بررسی کرده و ردیه‌های متفکران تحلیلی بر داروینیسم را نیز مطرح کرده است.

 خواندن کتاب انقلاب داروینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران و علاقه مندان به انسان‌شناسی، فلسفه و زیست‌شناسی

 بخشی از کتاب انقلاب داروینی

چیزی که می‌خواهیم بدانیم فقط این نیست که منشاء چگونه پذیرفته شد، بلکه این است که پذیرش آن به چه چیزی منتهی شد. می‌خواهیم بدانیم که آیا واقعاً انقلابی به‌نام انقلاب داروینی وجود داشته است یا خیر؟ که البته ما در اینجا بیشتر روی بخش فلسفی «انقلاب» تمرکز کنیم و پرسش‌های بعدی (تاریخی‌تر) دربارهٔ بخش «داروینی» را برای بعد می‌گذاریم. پس ابتدا می‌پرسیم «انقلاب» چیست؟ به سراغ دیکشنری‌های آکسفورد می‌رویم که در تعریف انقلاب، اینطور نوشته شده است: «سقوط شدید یک دولت یا نظم اجتماعی به‌نفع یک سیستم جدید.» بعد از این تعریف، تعریف زیربنایی دقیق‌تری نوشته شده است که به بحث ما مربوط می‌شود: «تغییری چشمگیر و پردامنه در شرایط، نگرش‌ها، یا عملکردها» و سپس مثال‌های زیادی از این نوع از انقلاب به ما ارائه می‌شود که بسیار کمک‌کننده است از جمله: «انقلاب جنسی، جوانان را در سقوطِ خطرناکی انداخته است». «بریتانیا بعد از نابودی کامل صنعت نساجی هند، انقلاب صنعتی خودش را راه‌اندازی کرد». «انقلاب ژنتیک مولکولی، در دههٔ ۱۹۶۰، بسیاری از درخشان‌ترین اذهان جوان را به خود مشغول کرد».

تمام اینها بنظر ساده هستند. یک قرص، عملاً یک‌شبه، عادت‌های جنسی را تغییر داد. جوانان با ممانعت محض خودشان از ازدواج، غرق در فعالیت جنسی مداوم شدند. من می‌توانم بعنوان کسی که زیر نظر نظام اول رشد کرده بود اما درپی لذت بردن از دومی بود، شهادت بدهم که این سودای بزرگی محسوب می‌شد. بعلاوه، به اندازهٔ کافی توضیح داده شد که هرکسی ممکن است با ادعایی که بیان می‌شود مخالفت کند. نتیجهٔ واقعی انقلاب جنسی، آزاد کردن جوانان بود و بلوغِ بیشتری را برای بعهده گرفتنِ مسئولیت اعمال فرد درپی داشت. بعد از انقلاب در زمینهٔ رابطهٔ جنسی، انقلاب در زمینهٔ استفاده از ماشین‌آلات بود: به لطف سازندگان امپراطوری، یا شاید هم خراب‌کنندگان آن، فضایی برای اهالی منچستر فراهم شد تا یک شهر بزرگ و دودآلود، پر از کارخانه‌ها و کارگران آنها، با تاجرانی ثروتمند و قدرتمند بسازند.

نظرات کاربران

محمد طاهر پسران افشاریان
۱۳۹۹/۰۹/۱۹

اصلا ترجمه خوبی ندارد!!!!! ای کاش مترجم توجه بهتری به کارش داشت و مهم بودن کتاب!!!

کاربر ۸۶۷۸۵۰
۱۳۹۹/۰۵/۳۰

چارلز داروین یک یهودی فراماسون بود. نظریه تکاملش یک شبه علم است و اثبات نشده..اگر میلیونها میمون و انسان وجود داره..پس میلیونها گونه مابین چرا آثاری ازشون پیدا نشده...برای اطلاعات بیشتر به قسمت اول مستند "بندگان خدا و بردگان شیطان"

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴)
با فرض اینکه برخلاف اینکه امروزه، انتخاب طبیعی سازوکار غالب مطالعات تکاملی است، اما مطمئناً توفیقی ناگهانی نبود که به‌یکباره وارد عالم علم حرفه‌ای بشود. و با فرض این که (انتقادات صریحی مثل عمر زمین و مشکلات مربوط به وراثت، به کنار) حداقل دو دلیل خوب برای این موضوع وجود داشت (Ruse ۱۹۹۶). از یک سو، همانطور که تابحال اشاره شد، بخش زیادی از علم معاصر، استفادهٔ مستقیم کمی برای انتخاب داشت. این در حوزه‌هایی مثل ریخت‌شناسی کاملاً مسلّم است، مسیری که چهره‌های شاخصی همچون توماس هنری هاکسلی در آن پیش رفتند. درواقع، نقش انتخاب در حمایت از سازگاری، می‌تواند دارای نتایج زیان‌بخش نیز باشد، چون همانطور که دیده‌ایم، سازگاری می‌تواند شباهت‌هایی اساسی را مخفی کند. از سوی دیگر، و حتی نکتهٔ مهم‌تر اینکه، بنظر می‌آمد انتخاب، اساساً استفادهٔ عملی خیلی کمی، در حیطه‌هایی مثل پزشکی دارد، جائی که در آن دانشمندان حرفه‌ای، بدنبال یافتن تکیه‌گاه علمی خود هستند.
esrafil aslani
همانطور که جوانه‌ها رشد می‌کنند و جوانه‌های تازه‌ای را بوجود می‌آورند، و اگر این جوانه‌ها قوی باشند، گسترش می‌یابند و از هر طرف، و از خیلی از شاخه‌های ضعیف‌تر بالا می‌روند، من نتیجه می‌گیرم که در طول نسلهای مختلف، این کار درختِ بسیار بزرگ حیات بوده است که زمین را در عین داشتن شاخه‌هایی کهنه و شکسته، از انشعاب‌هایی همواره در حال انشعاب و زیبا پر کند. (۱۳۰) «نژادی که در نتیجهٔ تغییرات، در شاخه‌های پایین‌تر موجودات اولیه قرار می‌گیرد» اما درحقیقت «در نتیجهٔ تغییرات در سطوح بالاتری از پیچیدگی، نسبت به موجودات اولیه قرار می‌گیرد.»
محمد طاهر پسران افشاریان
این، برای هر فیلسوفِ‌علمِ خوبی که دیدگاه دیوید هیوم و جداسازی او از حقیقت و ارزش، یعنی تمایز «هست» از «باید» را مطرح کند، مثل حکم تکفیر است. علم، هیچ بار ارزشی ندارد. صرفاً چیزی را می‌گوید که فکر می‌کند درست است، بدون پنهان کردن چیزی که ممکن است افرادی را نارحت کرده، یا به کسی توهین کند
محمد طاهر پسران افشاریان
مشکل تجربه‌گرایان منطقی اینست که علل غائی، در نتیجهٔ انقلاب علمی در قرن شانزده و هفده، از علوم فیزیکی بیرون گذاشته شدند. پس پرسش دربارهٔ هدف‌ها دیگر هیچ کمکی نمی‌کرد. شما به ابعاد و سرعت ماه نیاز دارید نه به هدف آن ـ حتی اگر واقعاً هدفی هم، مثل روشنایی مسیر خانه برای فیلسوفان مست وجود داشته باشد
leylak
اولی، از سوی فیزیکدانان بود؛ این که عمر زمین آنطور که از چیزهایی مثل گرمای ناشی از خورشید محاسبه می‌شود، خیلی کمتر از چیزی است که با فرآیند آرامی چون انتخاب طبیعی همخوانی داشته باشد.
ریحانه شاکر
حدود ۱۹۰۰ همه‌چیز شروع به تغییر کرد. دو اعتراض علمی جدی علیه نظریهٔ داروین مطرح شد. اولی، از سوی فیزیکدانان بود؛ این که عمر زمین آنطور که از چیزهایی مثل گرمای ناشی از خورشید محاسبه می‌شود، خیلی کمتر از چیزی است که با فرآیند آرامی چون انتخاب طبیعی همخوانی داشته باشد. این ایراد در اوایل قرن اخیر پاسخ داده شد، زمانی که ویژگی تولید گرمای ناشی از فروپاشی رادیواکتیو کشف شد که سن زمین را، برای روش کاری مکانیزم داروینی، به اندازه کافی طولانی تخمین می‌زد (Burchfield ۱۹۷۵). اعتراض دوم از سوی زیست‌شناسان و روی فقدان نظریهٔ مناسبی دربارهٔ وراثت متمرکز بود. انتخاب هرقدر هم که موثر باشد، آیا می‌توانست تأثیرات پایداری داشته باشد
محمد طاهر پسران افشاریان
(Provine ۱۹۷۱). خیلی زود پژوهشگران درست‌اندرکار در این حیطه بویژه فورد در بریتانیا و تئودوسیوس دوبژانسکی در امریکا، در طرح تئوریک متخصصین ژنتیک جمعیت، اصول تجربی آزمایشگاهی و مطالعات میدانی را اضافه کردند (Ruse ۱۹۹۶). سرانجام، نظریهٔ داروین به بهشت موعود خود رسید. اکنون و هنوز، نظریهٔ کارآمدی را بر اساس انتخاب داشتیم: داروینیزم جدید (نام بریتانیایی) یا نظریهٔ ترکیبی تکامل (نام امریکایی). همانطور که در پیش‌گفتار اشاره شد، با ظهور زیست‌شناسی مولکولی در دههٔ ۱۹۵۰ و سپس با توسعهٔ مدل‌های جدید مطالعهٔ رفتار اجتماعی در دههٔ ۱۹۶۰ پیشرفت‌های مهمی که امروزه بخش اصلی مطالعات تکاملی است شروع شد.
محمد طاهر پسران افشاریان
توسعه و تعمیم یک نظریهٔ جدید که واحدهای وراثت کروموزومی را درون هستهٔ سلول‌ها می‌دانست، سریع بود ـ چیزی که امروزه آن را «نظریهٔ کلاسیک دربارهٔ ژن» می‌نامیم. ریاضیدانان نشان دادند که این طرز فکر چگونه باید به گروه‌ها و ژنتیک جمعیت تعمیم یابد و سپس در دههٔ ۱۹۲۰ پژوهشگران مهمی از جمله رونالد فیشر و هالدین در بریتانیا و سیوال رایت در امریکا نشان دادند که این روش چگونه اساس پایداری را برای عملکرد انتخاب طبیعی داروینی فراهم آورده است
محمد طاهر پسران افشاریان
صحبت در این زمینه باعث شد تا تأملات کشیش موراویایی، گرگور مندل روی وراثت، دوباره مطرح شود. واحدهای وراثت ذره‌ای هستند و به این دلیل نمی‌توانند همین‌جوری و به‌تدریج باهم ترکیب شوند. انتخاب می‌تواند تأثیرات پایداری داشته باشد (Bowler ۱۹۸۹).
محمد طاهر پسران افشاریان
انگل خوب است. این، برای هر فیلسوفِ‌علمِ خوبی که دیدگاه دیوید هیوم و جداسازی او از حقیقت و ارزش، یعنی تمایز «هست» از «باید» را مطرح کند، مثل حکم تکفیر است. علم، هیچ بار ارزشی ندارد. صرفاً چیزی را می‌گوید که فکر می‌کند درست است، بدون پنهان کردن چیزی که ممکن است افرادی را نارحت کرده، یا به کسی توهین کند. درواقع شما نباید بگویید که صفحات برای دایناسور استگاساروس ارزشمند است.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۱۵۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۵۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان