دانلود و خرید کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی اسکات ساوران ترجمه سمانه کدخدایی مرغزار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی اثر اسکات ساوران

کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

انتشارات:نشر علم
امتیاز:
۳.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی، از اسکات ساوران، به بررسی حقایق تاریخی در خصوص برخوردها و نبرهای ایرانیان و اعراب در زمان حکومت ساسانیان پرداخته است.

درباره‌ی کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

درباره‌ی نبردهایی که بین اعراب و ایرانیان در دوران حکومت ساسانیان درگرفته است، منابع تاریخی زیادی در دست داریم. البته که تفاوت‌هایی نیز در این روایات مختلف به چشم می‌خورد. اسکات ساوران در کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی در تلاش است تا نگاهی ژرف به تاریخ اسلام و تقابل میان نمایندگان دنیای اسلام و اعراب با ایران داشته باشد. علاوه بر این به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه افزودن شاخ و برگ های کلیشه ای به متن روایت توانست به قدرت رسیدن اعراب و سقوط امپراتوری ساسانیان را توجیه کند. 

کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی در تلاش است تا در کنار استخراج حقایق تاریخی، طرز فکر مورخان درباره این دوره را نیز درک کند. 

کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ اسلام و ایران کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی را خواندنی می‌یابند. پژوهشگران حوزه‌های تاریخی نیز می‌توانند از این کتاب به عنوان یک منبع عالی استفاده کنند. 

درباره‌ی اسکات ساوران

اسکات ساوران مدرسی باتجربه در حوزه مطالعات اجتماعی در مقاطع دبیرستان و کالج در دبیرستان علوم و فناوری توماس جفرسون است. وی در سال ۲۰۱۱ در مقطع دکترا از دانشگاه ویسکانسین فارغ التحصیل شد. او در زمینه‌ی گفتمان هویت در تاریخ‌نگاری اولیه اسلامی پژوهش‌های ارزنده‌ای دارد.

بخشی از کتاب اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

روایت دیدارهای سفرای اعراب این‌گونه است:

سفیر عرب که به‌تنهایی وارد اردوگاه ارتش ساسانیان می‌شود، نماد یک جنگجوی بدوی است که لباس‌های مندرس به تن دارد، سلاح‌های زهوار دررفته‌ای در دست دارد و به‌طور کلی ژنده و نامرتب است. در مقایسه، ایرانیان با تشریفات و آرایش نظامی کامل نشان داده می‌شوند. سربازان، زره و لباس جنگی پررزق و برق و سلاح‌های باشکوهی دارند و اشراف لباس‌های زیبایی پوشیده و تاج بر سر دارند. در انتهای چادر فرشی پهن شده که دو طرف آن کوسن‌هایی چیده شده و فرمانده ساسانیان –رستم فرخزاد- بر تختی زرین نشسته است. اما سفیر عرب هیچ اعتنایی به شکوه و جلال ایرانیان نمی‌کند و پیش می‌رود تا به رستم فرخزاد نزدیک شود.

رستم فرخزاد، سردارسپه ایرانیان سخنش را با تحقیر فقر اعراب آغاز می‌کند و قول می‌دهد که چنان‌چه آن‌ها به سرزمین خود بازگردند، مقداری آذوقه ناچیز همراه آنان کند. اما سفیر عرب به‌رغم این تحقیر آرامش خود را از دست نمی‌دهد و با لفاظی بسیار، انحطاط ایرانیان را سرزنش می‌کند و پیام محمدِپیامبر را ابلاغ می‌کند و به آن‌ها برای تغییر دین یا پرداخت جزیه ضرب‌العجل اعلام می‌کند که اگر نپذیرند باید با جنگ رویاروی شوند.

تأکید کلیشه‌ای این گزارش‌ها بر تفاوت بین فقر اعراب و شکوه امپراتوری ایرانیان صحت آن‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد. نکته جالب این است که طبری در مقایسه با پوششی که به فتح ایران می‌دهد، نخستین نبردهای اعراب مسلمان علیه رُمیان را کمتر شرح می‌دهد. این اتفاق با توجه به فراوانی منابع مربوط به فتوحات اعراب در غرب جهان که طبری به آن‌ها دسترسی بسیار داشته، غیرعادی و عجیب است.

این آثار تقابل بین اعراب و امپراتوری رُم را نشان می‌دهند، پس چرا طبری به نوشته مشکوک سیف درباره سفرای اعراب در نبرد قادسیه و به‌طور کلی فتح ایران توجه زیادی می‌کند؟ شرایط اجتماعی و سیاسی زندگی وی، چه تأثیری در شکل‌دهی نگرش او در قبال این رویدادها داشته است؟

طبری تلاش کرده که با شرح داستان این سفرای عرب چه پیامی را به خواننده خود القاء کند و ما چه‌طور می‌توانیم رویکرد شخصی او را با رویکرد تاریخی منابع دیگر مقایسه کنیم؟

تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی
ریولا جوردی ابی صعب
فرهنگ ایران و تمدن جهان، بررسی راه طی‌شده‌ی ایران و تأثیر آن بر تاریخ جهان
ریچارد فولتز
تاریخ بیداری ایرانیان (جلد ۲)
ناظم‌الاسلام کرمانی
ایران در آستانه سقوط ساسانیان
ایوانوویچ کالسنیکوف
مسیحیان و سقوط روم
ادوارد گیبون
تاریخ روابط اسلام و اروپا
فرانکو کاردینی
قهرمانان تاریخ
ویل دورانت
تاریخ بیداری ایرانیان (جلد ۱)
ناظم‌الاسلام کرمانی
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۳)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۲)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
تاریخ اجتماعی معاصر ایران
محمد خاتمی
ایران از آغاز تا اسلام
رومن گیرشمن
تاریخ اروپا؛ از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم
سرژ برستاین
سقوط ۲۱؛ مقدمه‌ای بر علل و عوامل درونی و برونی سقوط شاهنشاهی ساسانیان
محمّد حسن بردبار
تاریخ اندیشه‌های دینی(۲) از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت
میرچا الیاده
تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس
میرچا الیاده
تاریخ انگلستان
هارولد جی. شولتز
تاریخ اندیشه‌های دینی (۳) از محمد(ص) تا عصر اصلاحات
میرچا الیاده
دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی
خاویر گررو
شهر فرنگ اروپا
پاتریک اوئورژدنیک

نظرات کاربران

محمد طاهر پسران افشاریان
۱۳۹۹/۰۸/۲۸

یکی از تحلیلی ترین و علمی ترین کتاب های تاریخی که خوندم واقعا همچین کتاب هایی بسیار کم است برعکس سایر کتاب های تاریخی خودمان که فقط به ستایش پادشاهان و سلاطین پرداخته این کتاب به تحلیل نحوه تاریخ نگاری

- بیشتر
علی شریعتی
۱۴۰۲/۰۶/۰۷

درکل کتابی خوبی هست، اما پر از اشتباهات تایپی، طوری که خواننده را اذیت میکنه!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
با توجه به این واقعیت که اسلام در شبه جزیره عربستان متولد شده، طبیعی است که تاریخ عرب باید جایگاه مهمی در هر متن تاریخ اسلامی داشته باشد. اما وجهه ایرانی این متون منعکس‌کننده خاستگاه اجتماعی این مورخان است. زیرا بیشتر مورخان اصالتاً ایرانی بودند (طبری اهل طبرستان در جنوب دریای خزر بود). علاوه‌بر آن، آن‌ها در عصری تاریخ می‌نوشتند که شاهد سلطه سیاسی ایرانیان در بخش‌های مرکزی و شرقی خلافت اسلامی و احیای گسترده همزمان سنت و فرهنگ ایرانی بودند. بنابراین تاریخ‌های این دوره نشان‌دهنده تلاش برای ادغام تاریخ اعراب و ایرانیان پیش از اسلام و تبدیل آن به روایت‌های جمعی است که اوج آن در زمان ظهور اسلام اتفاق می‌افتد. در نتیجه شگفت‌آور نیست که چرا رویدادهای نبرد سرنوشت‌ساز قادسیه که نقطه عطف اتصال این دو تمدن است، در مقایسه با توصیف فتوحات بیزانس توجه مورخان اسلامی را بیشتر جلب می‌کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
طبق نظریه وایت، رویدادها در روایت‌های تاریخی به‌صورت یک داستان درمی‌آیند و بر مبنای اپیزودهای یک نمایش سازماندهی می‌شوند و یک خط داستانی را پیش می‌برند، مملو از شخصیت‌هایی هستند که نقش‌های کلیشه‌ای بازی می‌کنند، بر موتیوهای خاص تأکید می‌کنند، از ابزار لفاظی و آرایه‌های ادبی (مانند بازی با کلمات، استعاره، پیش‌گویی یک رویداد، طنز روزگار، کنایه و غیره) استفاده می‌کنند و تنوع در لحن و تراکم توصیف‌ها، مطابق اقتضاء پیرنگ داستان است. روایت‌های تاریخی با تعریف داستان به خوانندگان خود سرنخ‌هایی می‌دهند تا دریابند که داستان چگونه آغاز خواهد شد و آن‌ها باید رویدادها را چگونه تفسیر کنند
محمد طاهر پسران افشاریان
مبنای کتاب حاضر متکی به نظریه روایت‌سازی هیدن وایت است که افسانه‌سازی یا قصه‌گویی در آثار تاریخی را مطرح می‌کند. از نظر وایت، تمام آثار تاریخی اساساً قصه‌گویی هستند. وی معتقد است که روایت‌های تاریخی توسط راویانی که با فنون داستان‌نویسی، عناصر «تاریخی» را با عناصر «اسطوره‌ای» درهم آمیخته‌اند، «به‌همان اندازه که کشف شده‌اند، اختراع نیز شده‌اند».
محمد طاهر پسران افشاریان
مورخان امروزی در مورد صحت گزارش طبری از میزان لشگرکشی شاپور، با یکدیگر مناقشه دارند (۳۲). صرف‌نظر از جزئیات، این واقعیت که طبری و سایر مورخان بر میزان دقیق و جزئیات این لشگرکشی تأکید کردند، بیانگر اهمیت سرنوشت‌ساز این واقعه است. شرح طبری، اگر مستقیماً توجیه اقدامات اعراب نباشد، حداقل مبتنی بر همدردی است. طبق گزارش او: «سرزمین‌های اعراب نزدیک‌ترین سرزمین‌ها به سرزمین پارس بودند و اعراب به‌خاطر شرایط سرزمینشان از نیازمندترین ملت‌ها برای کسب رزق و روزی خود بودند که نتیجه آن بیچارگی و فقر و وضعیت نامطلوب و گذران سخت زندگی بود. بنابراین اجتماع بزرگی از آن‌ها از دریا عبور کردند تا در سرزمین پارس سکنی گزینند»(۳۳).
محمد طاهر پسران افشاریان
طبری که جامع‌ترین شرح جنگ‌های شاپور علیه اعراب را ارائه کرده، می‌نویسد که قبایل بنوتمیم، عبدالغیث و بکر بن واعل، به‌خاطر ناامیدی و سرخوردگی از شرایط زندگی بسیار سخت خود، از راه دریا از بحرین عبور کردند تا نواحی حاصل‌خیز فارس (جنوب ایران) را غارت کنند و آن را تبدیل به چراگاه و مرتع سازند (سایر منابع قبیله عیاد را مهم‌ترین مهاجم میان این مهاجمان می‌دانند). شاپورشاه نتوانست به‌علت سن کم خود بلافاصله به تهاجم اعراب واکنش نشان دهد، اما به‌محض رسیدن به بلوغ، نیروی سواره‌نظامی کارکشته متشکل از ۱۰۰۰ سرباز را جمع‌آوری و اقدام به لشگرکشی تلافی‌جویانه علیه اعراب کرد و کشتار بی‌رحمانه و سنگدلی او به‌خاطر خشمش از دست‌اندازی اعراب به مرزهای ایران بود.
محمد طاهر پسران افشاریان
مهم‌ترین رویارویی اولیه بین ایرانیان و اعراب در روایت فتح اسلامی، لشگرکشی تنبیهی شاپور دوم علیه اعراب است که وی در نتیجه تهاجمات برخی قبایل به نواحی حاصل‌خیز عراق و جنوب ایران آماده رویارویی با اعراب شد. برخی اخباریون روایت‌های خود را به دوره حکومت شاپور دوم اختصاص داده‌اند و جنگ‌های او علیه مهاجمان خارجی را برجسته می‌کردند.
محمد طاهر پسران افشاریان
با توجه به این واقعیت که اسلام در شبه جزیره عربستان متولد شده، طبیعی است که تاریخ عرب باید جایگاه مهمی در هر متن تاریخ اسلامی داشته باشد. اما وجهه ایرانی این متون منعکس‌کننده خاستگاه اجتماعی این مورخان است. زیرا بیشتر مورخان اصالتاً ایرانی بودند (طبری اهل طبرستان در جنوب دریای خزر بود). علاوه‌بر آن، آن‌ها در عصری تاریخ می‌نوشتند که شاهد سلطه سیاسی ایرانیان در بخش‌های مرکزی و شرقی خلافت اسلامی و احیای گسترده همزمان سنت و فرهنگ ایرانی بودند. بنابراین تاریخ‌های این دوره نشان‌دهنده تلاش برای ادغام تاریخ اعراب و ایرانیان پیش از اسلام و تبدیل آن به روایت‌های جمعی است که اوج آن در زمان ظهور اسلام اتفاق می‌افتد. در نتیجه شگفت‌آور نیست که چرا رویدادهای نبرد سرنوشت‌ساز قادسیه که نقطه عطف اتصال این دو تمدن است،
محمد طاهر پسران افشاریان
کتاب تاریخ طبری در قفسه کتاب‌های تاریخ‌نگاری اسلامی جای می‌گیرد که از کتاب‌های جامع تاریخ جهان که بین اواخر قرن نهم و اوایل قرن یازدهم نوشته شده‌اند، تشکیل می‌شوند (۵). این آثار از لحاظ پوشش تمدن‌های جهان قبل از اسلام با یکدیگر متفاوت هستند، اما تمرکز اصلی آن‌ها بر دو گروه است: اعراب و ایرانیان.
محمد طاهر پسران افشاریان
تأکید کلیشه‌ای این گزارش‌ها بر تفاوت بین فقر اعراب و شکوه امپراتوری ایرانیان صحت آن‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد. نکته جالب این است که طبری در مقایسه با پوششی که به فتح ایران می‌دهد، نخستین نبردهای اعراب مسلمان علیه رُمیان را کمتر شرح می‌دهد. این اتفاق با توجه به فراوانی منابع مربوط به فتوحات اعراب در غرب جهان که طبری به آن‌ها دسترسی بسیار داشته، غیرعادی و عجیب است. این آثار تقابل بین اعراب و امپراتوری رُم را نشان می‌دهند (۴)، پس چرا طبری به نوشته مشکوک سیف درباره سفرای اعراب در نبرد قادسیه و به‌طور کلی فتح ایران توجه زیادی می‌کند؟ شرایط اجتماعی و سیاسی زندگی وی، چه تأثیری در شکل‌دهی نگرش او در قبال این رویدادها داشته است؟
محمد طاهر پسران افشاریان
سفیر عرب که به‌تنهایی وارد اردوگاه ارتش ساسانیان می‌شود، نماد یک جنگجوی بدوی است که لباس‌های مندرس به تن دارد، سلاح‌های زهوار دررفته‌ای در دست دارد و به‌طور کلی ژنده و نامرتب است. در مقایسه، ایرانیان با تشریفات و آرایش نظامی کامل نشان داده می‌شوند. سربازان، زره و لباس جنگی پررزق و برق و سلاح‌های باشکوهی دارند و اشراف لباس‌های زیبایی پوشیده و تاج بر سر دارند. در انتهای چادر فرشی پهن شده که دو طرف آن کوسن‌هایی چیده شده و فرمانده ساسانیان –رستم فرخزاد- بر تختی زرین نشسته است. اما سفیر عرب هیچ اعتنایی به شکوه و جلال ایرانیان نمی‌کند و پیش می‌رود تا به رستم فرخزاد نزدیک شود.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۳۷۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۳۷ صفحه

حجم

۳۷۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۳۷ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان