دانلود و خرید کتاب فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز لینل سکام ترجمه رحیم کوشش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز اثر لینل سکام

کتاب فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز

معرفی کتاب فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز

فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز نوشته لینل سکام کتابی درباره بروز و ظهور عشق و روایات و داستان‌های عاشقانه در آرای فیلسوفان از افلاطون تا امروز است. 

از زمانی که «ضیافت» افلاطون نوشته شده است، پیوند میان عشق و فلسفه آشکار بوده است؛ فلسفه، عشق ورزیدن به خرد است. فلسفه‌ورزی و اندیشیدن، دستیابی به یک حکمت و معرفت نهایی نیست، بلکه حرکت به سوی آنهاست، یا پیش و پس رفتن میان معرفت و فقدان آن. فلسفه، خودِ خردورزی نیست ـ برای آن که دستیابی به معرفت، در صورتی که ممکن باشد، پایان فلسفه خواهد بود ـ بلکه نوعی شیدایی و شیفتگی به اندیشه است. فلسفه با اندیشه بازی می‌کند؛ مفاهیم را، افکار را اختراع می‌کند و پدید می‌آورد، در باب آنها به تحقیق و بررسی می‌پردازد. فلسفه، پایان یا اتمام و تکمیل نیست، بلکه زمینه‌سازی بی‌پایان است.

عشق نیز یک ناتمامی است. عشق میانجی‌گری است، نه اتمام. عشق نوعی حرکت میان فقدان و اتمام و تکمیل، میان فقر و فراوانی، میان نادانی و دانایی، و نوعی حرکت میان هیولاواری (بی‌عاطفگی) و زیبایی است. عشق و فلسفه، هر دو با حرکت خود، به تأخیر می‌افکنند، متفاوت می‌سازند و به‌واسطه غیرمستقیم بودن، بی‌راهه رفتن و نرسیدن، زندگی می‌کنند. آنها هر دو به سوی خواست و آرزوی خود حرکت می‌کنند، اما این مقصود همواره به گونه‌ای عطش‌افزا و اشتهاآور، بیرون از دسترس باقی می‌ماند.

 درباره کتاب عشق از افلاطون تا امروز

عشق به منزله داستان، یکی از موضوعاتی است که در سرتاسر کتاب «فلسفه و عشق» مورد بررسی قرار گرفته است، از این رو، تصاویر درد و رنج‌های عشق را نیز به‌تکرار در آن می‌توان دید.

عشق از افلاطون تا امروز درواقع یک مطالعه میان‌رشته‌ای درباره عشق است تا دریافت‌ها و تفسیرهای مربوط به آن را کامل‌تر و غنی‌تر کند. این اثر تلاش نمی‌کند که دشواری‌ها و تناقض‌های عشق را از میان بردارد؛ بلکه داستان‌های عاشقانه بسیارِ به‌ظاهر واگرا را بازمی‌گوید و به خاطر می‌آورد و در این امر، تنها به خواندن روایت‌ها بسنده نمی‌کند، بلکه به بررسی اسطوره‌ها و رمزها، تجریدها و شکل‌گیری‌ها، ساختارها، چشم‌اندازها، بلاغت، ژانر و شیوه‌ها و شگردهای زبانی مربوط به عشق نیز می‌پردازد.

 خواندن کتاب عشق از افلاطون تا امروز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به فلسفه، جامعه‌شناسی، ادبیات، اسطوره و به طور کلی دوست‌داران موضوع عشق.

فهرست کتاب عشق از افلاطون تا امروز

مقدمه

فصل اول: دیدگاه‌های سافو و افلاطون دربارهٔ عشق

سخن سقراط: عشق، واسطه و موجب ارتقا و اعتلاست

اروس، جنسیت و فلسفهٔ زن‌محور

گفتار آلکیبیادس: سیل اشک از چشمانم جاری می‌شود

سافو و سقراط: یک قلب بر روی دو بال

نتیجه

فصل دوم: احساسات متناقض‌نما در نظر شلی و نیچه

عشق وهم‌آلود و هیولاوار

عشق متناقض‌نما

زبان عشق

فصل سوم: زنان خانه‌دار ناامید، اثر سیمون دوبوار

«زنان خانه‌دار ناامید» دوبوار

ابهام عشق

فصل چهارم: لویناس: عشق، عدالت و مسئولیت

اخلاق و عشق در رابطهٔ رودررو

عشق شهوانی، زنانگی و آینده

هیروشیما، عشق من: بیان هنرمندانهٔ اخلاق، سیاست و عشق شهوانی

جایگزین‌سازی «دیگریِ» اخلاقی با جنس زن

درهم‌تنیدگی شهوانی بودن، دیگربودگی و مسئولیت

فصل پنجم: عشق مستعمراتی در آثار «فانون» و «مافت»

تصدیق‌شدگی یا «خود» آفرینی

ازدواج بین‌نژادی و بیزاری از زن

عشق در سرزمین‌های استعمارشده

نتیجه

فصل ششم: ایریگارای: تغییر دادن جهت عشق و تحریف این موهبت

تفاوت

میانجی‌گری

نزدیکی

دورگه‌بودگی

فصل هفتم: بارت و «سخن عاشق»

اسطوره

رمزها

سخن عاشق

فصل هشتم: سیاست عاشقانه: میان دریدا و نانسی

حکمت عاشقانه

«اروس» و «آگیپ» در هم تنیده

عشق مهمان‌نوازانه

دوستی مبتنی بر دموکراسی

غوغا و ستیز آفرودیت و آرس

زمانی که چشمان ما با ... برخورد می‌کند

منابع

یادداشت‌ها


نظرات کاربران

زهره
۱۴۰۲/۰۵/۰۱

این کتاب بی اغراق یکی از بهترین کتاب هایی است که با رویکرد فلسفی، موضوع عشق را واکاوی کرده است. من در ابتدا با شک و تردید کتاب را خریداری کردم و واقعا مطمئن نبودم که با چه اثری مواجه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
از نظر افلاطون، عشق نوعی آرزو و اشتیاق تهییج شده برای دستیابی به شناخت، فهم و آگاهی بیشتر است.
عین خ
توصیف دیوتیما از عشق به عنوان یک صعود ـ همانند نردبانی که از یک شکل پایین‌تر عشق فردی مربوط به یک معشوق خاص، به یک شکل بالاتر عشق به خوبی و زیبایی در مفهوم کلی آن می‌رساند ـ احتمالاً تأثیرگذارترین جنبهٔ این گفتار است. در صورتی که آن عشق که انگاره‌ها و آثار خلاق را به وجود می‌آورد، پدید آمده باشد، از عشقی که تنها موجب تولید کودکان می‌شود، برتر است.
پروا
عشق از نظر دیوتیما یک میانجی است که میان دو موقعیت متقابل حرکت می‌کند، اما هرگز به یک پایان ایستا منتهی نمی‌شود و همیشه در یک فرایند «شدن» است.
پروا
در حالی که عشق ... در تمام ادوار ستایش شده، بزرگ داشته شده و نقطهٔ مقابل خودخواهی به شمار آمده است، چنین برمی‌آید که ممکن است عشق ساده‌ترین و روشن‌ترین بیان خودخواهی باشد.
پروا
عشق، زیاده‌جویی و طمع‌کاری و «نوعی شهوت برای به دست آوردن و تصاحب کردن» و «ساده‌ترین و روشن‌ترین بیان خودخواهی» است.
پروا
عشق، نوعی میانجی میان نداشتن ـ داشتن و نقصان ـ کمال است که به‌واسطهٔ دستیابی به مطلوب، فرومی‌نشیند و به خاموشی می‌گراید
پروا
در «فدروس»، سقراط هم‌زمان هم دربارهٔ تجربهٔ عشق به خرد سخن می‌گوید و هم از تجربهٔ عشق به انسان دیگر. همچنان که در «ضیافت» نیز می‌بینیم، او صرفاً به شباهت آنها اشاره نمی‌کند، بلکه این‌همانی یا سازگاری بالقوهٔ میان عشق به حقیقت و عشق به یک شخص را نیز بیان می‌کند. در نهایت، در پی دانایی رفتن، نوعی مجاهدت شهوانی است و کسی را که در پی آن می‌رود، به همان بلندی‌های مستی و بی‌خودی دیوانه‌وار که عشق به یک انسان به آن هدایت می‌کند، می‌رساند.
پروا
در متن افلاطون، عشق مجرد و عشق شهوانی بطور کامل با یکدیگر در تقابل نیستند، بلکه به یکدیگر وابسته‌اند: عشق به معرفت با تجربهٔ عشق شهوانی پرورش می‌یابد
پروا
پیوند عشق و فلسفه از نظر دیوتیما تصویر دیگری را به خاطر می‌آورد که در آن فیلسوف «نوعی آدم دربه‌در پابرهنه است که در زیر نور ستاره‌ها بیرون می‌رود تا با واقعیت و معرفت روبرو شود، یا به یک زایش مشترک با هر آنچه ممکن است در آن خیرخواهی، زیبایی یا خرد یافت شود، دست بیابد
پروا
نیچه با واکاوی آرمان‌گرایی عموماً رؤیاپردازانهٔ ما در باب عشق، تلاش می‌کند پیدایش و تکوین عشق را با تکیه بر این نکته توضیح دهد که عشق به‌واسطهٔ طمع و توجه به منافع شخصی برانگیخته می‌شود.
پروا

حجم

۲۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۲۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۶۳,۰۰۰
تومان