دانلود و خرید کتاب فرهنگ، خرد و آزادی رضا داوری اردکانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ، خرد و آزادی اثر رضا داوری اردکانی

کتاب فرهنگ، خرد و آزادی

انتشارات:انتشارات سخن
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فرهنگ، خرد و آزادی

کتاب فرهنگ، خرد و آزادی نوشته دکتر رضا داوری اردکانی به  ارتباط متقابل آزادی و خرد و فرهنگ که سه جوهر مستقل از یکدیگر نیستند و بلکه سه وضع اساسی در سیر تحقق جهان بشری‌اند می‌پردازند.

درباره کتاب فرهنگ، خرد و آزادی

فرهنگ، خرد و آزادی سه مفهوم جدا از یکدیگر نیستند، این‌ها در وجود و زمان باهم‌اند اما در مقام تعیین با اینکه از هم جدا می‌شوند به یکدیگر بستگی دارند و این بستگی چنان است که اگر یکی از آن‌ها نباشد دو دیگر هم نیستند یا لااقل فهم معنی هیچ یک از آن‌ها بدون در نظر آوردن دو معنای دیگر تمام نمی‌شود. این‌ها با هم چه نسبت دارند؟ چنان‌که اشاره شد فرهنگ و خرد و آزادی امور ثابتی نیستند که از ابتدا وجود داشته و به همان صورت دوام پیدا کرده باشند. در این کتاب سعی شده است ارتباط متقابل این این سه مفهوم بررسی شود و در ادامه ضرورت وجود هر یک برای بقای دیگر مفاهیم مورد پژوهش قرار بگیرد.

خواندن کتاب فرهنگ، خرد و آزادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای پژوهشگران حوزه فلسفه و فلسفه اخلاق مناسب است زیرا کمک می‌کند به شکل چند جانبه مهم‌ترین مفاهیم انسانی و فلسفی را بررسی کنند.

بخش‌هایی از کتاب فرهنگ، خرد و آزادی

صاحبان خرد و فرهنگ از طریق انس با آزادی و خرد به مقام خردمندی و فرزانگی می‌رسند و فردیت و شخصیت پیدا می‌کنند نه اینکه افراد و اشخاص آزادی و فرهنگ را پدید آورند یا تملک و تصاحب کنند. تاریخ آدمیان تاریخ آزادی و خرد و فرهنگ است یعنی با گشایش افق آزادی، راه خرد و فهم پدیدار می‌شود و آدمی می‌تواند قدم در راه تاریخ بگذارد. در این سیر و رهپویی است که فرهنگ تحول و تعین می‌یابد. اگر گاهی از شرایط فرهنگی خرد و آزادی می گویند نادرست نمی‌گویند، زیرا با تعین و تصلّب فرهنگ، آزادی و توانایی‌های خرد محدود می‌شود، آزادی و خرد مطلق نیستند.آدمی با آزادی عهدی می‌بندد و با عهد خود زبان و عملش معین می‌شود پس آزادی و زبان و عمل از هم جدا نیستند، اینها در وجود آدمی وحدت دارند و در همین جاست که در حصار مهجوری حبس می‌شوند و جدائیشان از یکدیگر نیز در این حبس صورت می‌گیرد. در حقیقت می‌توان گفت که تاریخ آدمی با ظهور آزادی و خرد و با پوشیدگی آن دو رقم می‌خورد چنان که گاهی در زندگی اقوام و مردمان نشان آزادی و خرد پیدا نیست. در این صورت فرهنگ هم به پوسته خشک و امری که به گذشته تعلق دارد مبدل می‌شود. راه بازگشت به خرد و آزادی جستجوی زبان هم‌زبانی است، اگر بتوان با فرهنگ و گذشته با زبان هم‌زبانی سخن گفت خرد و آزادی از پرده بیرون می‌آیند و راه نشان می‌دهند.

نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ
رضا داوری اردکانی
روش و نظریه در علوم اجتماعی
توماس تی. سکین
درآمدی فلسفی ــ تاریخی به روشنگری
مالک شجاعی جشوقانی
فلسفه‌ی معاصر ایران
رضا داوری اردکانی
سیاست و فرهنگ
رضا داوری اردکانی
درباره‌ تعلیم و تربیت در ایران
رضا داوری اردکانی
سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان
رضا داوری اردکانی
اندیشه عدالت
آمارتیا سن
مدرنیته و انبوه خلق؛ آنتونیو نگری
تیموتی اس مورفی
جامعه بازار؛ تفاسیر رقیب
آلبرت هیرشمن
مجموعه مقالات همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مطهری
رضا داوری اردکانی
فلسفه در دادگاه ایدئولوژی
رضا داوری اردکانی
در باب تاریخ فلسفه‌ی جدید
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
خرد و توسعه
رضا داوری اردکانی
اخلاق و مدرنیته؛ انسان مدرن چه چیزی را در زندگی از دست داد؟
راس پل
گریز از فقر
بنجامین پاول
ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه فرهنگ
علی‌اصغر مصلح
قواعد فقه در میدان فرهنگ و ارتباطات
احمدعلی قانع
مارکس
تری ایگلتون
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷)
این بد است که ما هنوز فیلسوف نشده، خود را صاحب رسالتِ تعلیم و هدایت و ارشاد فیلسوفان و متفکران و فقیهان و مفسران بدانیم و نسخه صلاح و اصلاح بنویسیم.
چڪاوڪ
ما می‌توانیم به‌طریق عادی اطلاعاتی درباب فرهنگ‌ها و وضع زندگی اقوام و مردمان مناطق عالم به‌دست آوریم، اما فهم این عالم و آنچه در آن می‌گذرد بدون رجوع به‌فلسفه میسر نیست و برای شناخت غرب رسوخ در فلسفه ضرورت دارد.
چڪاوڪ
ما معمولاً چون در آموختن فلسفه به‌اجزا و مسائل و نحوه استدلال توجه می‌کنیم و به‌تحقیق در آن اجزا و به‌رد و اثبات و نقض و ابرام می‌پردازیم، کمتر به‌اثری که جوهر و حقیقت یک فلسفه می‌گذارد پی می‌بریم.
چڪاوڪ
هرجا تفکر نیست، یا قیل و قال با تفکر اشتباه می‌شود، نابسامانی و پریشانی و فساد ظاهر است
چڪاوڪ
عالَم فیلسوف با عالَم هرروزی یکی نیست. درست است که فیلسوف هم مثل همه مردمان زندگی می‌کند و در آداب و عادات با دیگران شریک است، اما در احوال و اوقات تفکر به‌عالمی می‌رود که همه کس به‌آنجا راه ندارد.
چڪاوڪ
فلسفه صرف بحث‌های انتزاعی نیست بلکه علم آغاز و انجام است؛ منتهی این علم آغاز و انجام بدون بحث‌های انتزاعی حاصل نمی‌شود. آنکه با فلسفه نپیوسته و از بیرون به‌آن نگاه می‌کند، صرف الفاظ و اصطلاحات و مفاهیم و معانی انتزاعی می‌بیند و فلسفه را لغو می‌خواند و گاهی که آن معانی را از متن بیرون می‌آورد و احیاناً به‌زبانی غیر فلسفی برمی‌گرداند، چه‌بسا که در نظر مردمان زشت و خلاف طبع سلیم جلوه کند.
چڪاوڪ
معمولاً مردمی که بدون پروای از آینده در خواب و خیال عمر به‌سر می‌برند، از هرچه که آرامششان را برهم زند آزرده می‌شوند، چنان که مردم شهر سبا که مدام به‌عیش و طرب و عشرت مشغول بودند، به‌پیامبرانی که آنان را از فردای عسرت و مصیبت آگاه می‌کردند با لحن حاکی از آزردگی و به‌قصد سرزنش می‌گفتند: طوطی نُقل و شکر بودیم ما مرغ مرگ اندیش گشتیم از شما
چڪاوڪ
سقراط نگفته است که فلسفه سود دارد بلکه آن را پاسدار و نگهبان وجود آدمی در هنگام سختی و بلا خوانده است. البته نظر سقراط این نبوده است که فلسفه در ایام سختی به‌کار می‌آید؛ او گفته است که اگر از گفتار فلسفی آزرده می‌شوید و اگر فیلسوف سخن تلخ می‌گوید برای آن است که زمان، زمان خفتن نیست.
چڪاوڪ
در عصر ما شاید کسانی که حرص تطبیق دین برمشهورات عالم متجدد را دارند به‌کلام حضرت ختمی مرتبت استناد کنند که فرمود: «از علم بی‌فایده به‌خدا پناه می‌برم.» این‌ها ممکن است از بیان رسول‌الله نتیجه بگیرند که علم صرفاً علم معاش است و چون فلسفه به‌درد زندگی نمی‌خورد از سنخ همان علمی است که از آن باید به‌خدا پناه برد و حال آنکه اشارت ایشان به‌اطلاعات و دانستنی‌های بیهوده است که نه از سر ذکر و فکر به‌آن رسیده و نه به‌حکم ضرورتِ معاش کسب شده و انگیزه آن فی‌المثل کنجکاوی و بوالفضولی بوده است.
چڪاوڪ
همیشه کارهای آسان را به‌آسانی نمی‌توان انجام داد. ظاهراً باز کردن چشم و گوش و دیدن و شنیدن خبرها و سخن‌ها دشوار نیست، بلکه همه می‌پنداریم که چشم باز و گوش باز داریم.
چڪاوڪ

حجم

۴۸۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۶۳۴ صفحه

حجم

۴۸۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۶۳۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان