دانلود و خرید کتاب فلسفه و آینده‌نگری رضا داوری اردکانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه و آینده‌نگری اثر رضا داوری اردکانی

کتاب فلسفه و آینده‌نگری

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فلسفه و آینده‌نگری

کتاب فلسفه و آینده‌نگری نوشته رضا داوری اردکانی به آینده‌ی بشر و ایران در بستر فلسفه و رویکرد های فلسفی می‌پردازد و جهان را با نظریات مختلف و پیش‌بینی های فیلسوفان بزرگ غربی بررسی می‌کند.

درباره کتاب فلسفه و آینده‌نگری

سخن گفتن از آینده نه فقط در شرایط کنونی بلکه در هیچ وضعی آسان نیست. نیچه در نیمه دوم قرن نوزدهم از تاریخ دویست ساله نیست انگاری گفته بود ولی نمی‌دانیم آیا در نیمه دوم قرن بیست و یکم تاریخ نیست انگاری به سر می‌رسد و اگر می‌رسد این به سر رسیدن چگونه است و پس از آن چه تاریخی آغاز می‌شود. متفکران زمان‌شناس ما درباره آینده جز این نگفته‌اند که تاریخ غربی هم مثل همه تاریخ‌های دیگر دورانی دارد که به سر می‌آید و هم اکنون در پایان این تاریخ (و نه در پایان تاریخ) قرار داریم. پست مدرن‌ها هم بی آنکه مخالفتی با تجدد داشته باشند، رؤیای قرن هیجدهم را پایان یافته می‌دانند. رؤیای قرن هیجدهم رؤیای جهانی بود که چیزهایی از آن در غرب توسعه یافته متحقق شده است. مردم دیگر مناطق جهان هم چیزی از این رؤیا شنیده‌اند و به آن امید بسته‌اند. درست بگویم امید آن‌ها بیشتر امید به پیشرفت علمی ـ تکنیکی است که در غرب و در جهان متجدد تحقق یافته است.

وقتی ما به آینده کشور خود می‌اندیشیم، می‌توانیم دریابیم که اولا آینده ما از آینده جهان و تجدد قابل تفکیک نیست ثانیآ با اینکه مدرنیزاسیون وجهی از تکرار تاریخ توسعه است نمی‌توان تاریخ آینده را سیر در راه طی شده دانست ثالثآ آینده و تفکر به هم بسته‌اند و راه آینده ما نیز در آثار متفکرانمان گشوده و آشکار می‌شود و البته هیچ فیلسوفی اروپایی هر که باشد درباره آینده ما نمی‌تواند چیزی به ما بگوید مگر اینکه ما آینده نگری او را در تأملی که برای آینده خود می‌کنیم لحاظ کنیم. آینده با تفکر صورت می‌گیرد. در مقام تفکر پیداست که متفکران با هم همزبان و همسخن می‌شوند اما مردم در هیچ جای جهان نمی‌توانند و نباید به نسخه یک فیلسوف عمل کنند. هیدگر در نظر من متفکر بزرگی است و هر کس اهل فلسفه باشد به آنچه او آورده است توجه می‌کند. اما تفکر هیدگر نه پایان تفکر است و نه او نسخه‌ای دارد که با آن بتوان مسائل فرهنگی و اجتماعی اقوام و ملل را حل کرد و اوضاع تاریخشان را سر و سامان داد. ما اگر اهل نظریم سخن اهل نظر را گوش می‌کنیم و راه خود را خود می‌پیمائیم و اگر اهل نظر نیستیم از نظر یک صاحب نظر چه بهره‌ای می‌توانیم داشته باشیم.

کتاب فلسفه و آینده‌نگری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای تمام علاقه‌مندان به فلسفه مناسب است همچنین کسانی که نگاه کاربردی به فلسفه دارند و آن را در بستر جامعه می‌بینند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
در دورانهای قدیم تاریخ گرچه ترقی و بهبود زندگی و حتی تحول تاریخی به کلی مورد غفلت نبوده، اما هرگز اصل راهبر زندگی تلقی نمی‌شده است.
کاربر ۱۹۹۶۵۱۶

حجم

۱۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان