دانلود و خرید کتاب جنون و مرگ در فلسفه فریت گوون ترجمه عبدالله امینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنون و مرگ در فلسفه اثر فریت گوون

کتاب جنون و مرگ در فلسفه

معرفی کتاب جنون و مرگ در فلسفه

کتاب جنون و مرگ در فلسفه اثر فریت گوون، استاد فلسفه دانشگاه دوپاول شیکاگو به موضوعی پیچیده و مبهم در فلسفه یعنی جنون در برابر عقلانیت و مرگ در برابر زندگی پرداخته است.

درباره کتاب جنون و مرگ در فلسفه

جنون و مرگ در فلسفه حاصل این اعتقاد است که ارتباط بین عقلانیت و جنون یکی از پرابهام‌ترین تقابل‌های فلسفی است و شاید تنها تقابل زندگی و مرگ تا این اندازه مبهم و سردرگم‌کننده باشد.

در این کتاب جنون و مرگ به دلیل منفی بودن (منفیت) دو مفهوم مرتبط فلسفی دانسته شده‌اند. این دو مفهوم به شکلی که در این کتاب آمده‌اند نشان خواهند داد که چگونه تفکر فلسفی محدودیت خود را از طریق شیوه‌ای که در آن به منفی بودن می‌اندیشد، آشکار می‌کند.

فریت گوون در این کتاب به سراغ آرای فیلسوفان مختلف رفته تا مرگ و جنون را از منظر انان بررسی کند.

کتاب جنون و مرگ در فلسفه از دو جهت اهمیت دارد، یکی اینکه فرینت گوون در این اثر بحث جنون و مرگ را در ارتباط با هم در سنت فلسفی غرب بررسی کرده است، این در حالی است که بیشتر آثار منتشرشده در این زمینه تنها بر یکی از این مفاهیم تمرکز کرده‌اند. از این منظر، کتاب حاضر منبع خوبی برای آگاهی از جایگاه جنون و مرگ در گفتمان‌های فلسفی و شیوه تعامل فیلسوفان با این دو است. دیگر اینکه، نویسنده از میان فیلسوفان غربی بر نظر آنهایی تمرکز کرده که در سنت فلسفیِ غرب سرآمد هستند مثل افلاطون، هگل، هایدگر، دریدا و فوکو. او با انتخاب آثار محوری این فیلسوفان و خوانش دقیق آنها در تحلیل مفاهیم جنون و مرگ بهره گرفته است.

 خواندن جنون و مرگ در فلسفه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به مباحث فلسفی و فلسفه مدرن علاقه دارید و تقابل مفاهیم گفته شده برای شما هم همیشه جای سوال و ابهام داشته، اگر زندگی و مرگ و جنون و عقلانیت و مرز بین این دو دغدغه شما هم بوده و هست، کتاب جنون و مرگ در فلسفه به سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهد. 

درباره فریت گوون

فریت گوون استاد فلسفه در کالج ارلهامِ دانشگاه دوپاول شیکاگو است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دپارتمان فلسفه همین دانشگاه اخذ کرده است. گوون علاوه بر کتاب «جنون و مرگ در فلسفه»(۲۰۰۵)، اخیرا کتابی با عنوان استعمارزدایی از دموکراسی: وجوه مشترک فلسفه و نظریه پسااستعماری۲(۲۰۱۵) را با همکاری انتشارات لکسینگتون بوکس منتشر کرده است.

جملاتی از کتاب جنون و مرگ در فلسفه

فیلسوفانی که من از آنها بحث می‌کنم در باب جنون و مرگ و مضمون‌های برسازنده فلسفی دیگر به‌روشنی قلم زده‌اند و ما می‌توانیم تفکرشان را، دست‌کم تا اندازه‌ای، بر مبنای این مضمون‌ها بازسازی کنیم. همچنین، من بدون عمومیت‌بخشی تاریخ فلسفه استدلال می‌کنم که این متفکران گرایشی اساسی در چارچوب فلسفه با نظر به رابطه آن با منیفت را پیکربندی می‌کنند. افلاطون و هگل فلسفه را در نسبت با جنون و مرگ پایه‌ریزی می‌کنند. هایدگر و فوکو بر مبنای ارتباط فلسفه با این مفاهیم آن را مورد پرسش قرار می‌دهند. از این‌رو، جنون و مرگ نه‌تنها مقوم فلسفه هستند، بلکه همچنین از طریق این قوام‌بخشی گفتمان فلسفی را مسئله‌آمیز۵۸ می‌کنند. هایدگر و فوکو این دشواره فلسفه را بدون اتکا به همسایگی و نزدیکی با جنون مفصل‌بندی می‌کنند.

بنابراین، کتاب حاضر مدعی نشان دادن همسایگی و مجاورت با جنون نیست، بلکه بالضروره کوششی عقلانی است.

فهرست کتاب جنون و مرگ در فلسفه

درباره نویسنده

پیش‌گفتار مترجم

و اما نکاتی در باب متن ترجمه

سپاس‌گزاری

کوته‌نوشت‌ها

مقدمه: جنون و مرگ

فصل اول: افلاطون: مرگ و جنون در فایدون و فایدروس

فصل دوم: هگل: جنون نفس و مرگ روح

فصل سوم: هایدگر: مرگ به‌مثابه منفیت

فصل چهارم: هایدگر: جنون، منفیت، حقیقت و تاریخ

فصل پنجم: فوکو: تاریخ جنون

نتیجه: جنون چیزی مربوط به گذشته نیست

پی‌نوشت‌ها

کتاب‌نامه

یادداشت‌ها

تنگناها
ژاک دریدا
فرجام عقل
فردریک سی. بایزر
قدرت زندگی؛ آگامبن و سیاست آینده
دیوید کیشیک
پانن برگ؛ الهیات تاریخی
آلن داگلاس گالووی
برگسونیسم
ژیل دلوز
فلسفۀ کی‌یرکگور
سوزان لی اندرسون
گئورگ ویلهلم فردریش هگل: پدیدارشناسی روح
حسن عرب
پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
لذت خیانت
موریس بلانشو
سول کریپکی: نام‌گذاری و ضرورت
حسن عرب
نابهنجاری وحشی
آنتونیو نگری
فکرآورد؛ گادامر، دیویدسن
هانس گئورگ گادامر
هستی در افاداتی به فلسفه‌ی هایدگر
فرانچسکو لانتسی
درباره‌ی انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایده‌آلیسم استعلایی سوق دادند
رومن اینگاردن
سکستوس امپریکوس: طرح‌های کلیِ شکاکیت پیرونی
آر. جی. هنکینسون
لودویگ ویتگنشتاین: رساله‌ی منطقی-فلسفی
حسن عرب
زایش تراژدی از روح موسیقی
فردریش نیچه
راهنمای خواندن هگل؛ عناصر فلسفه‌ی حق
دیوید رز
از مصائب معنا (جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر)، به همراه ترجمه‌ی دو مقاله از جورجو آگامبن
جورجو آگامبن
شرحی کوتاه بر نقد عقل محض کانت
ای. سی. یوئینگ
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
بحث هگل از جنون رادیکال است، در اینکه او در دیالکتیک جایگاهی ویژه به آن نسبت می‌دهد. هگل جنون را به‌سادگی کنار نمی‌گذارد و تبعید نمی‌کند، بلکه با قراردادن آن در درون حرکتِ از نفس به روح آن را خنثی می‌کند. دریدا این احساس را بیان می‌کند، آنگاه که می‌نویسد: در رابطه با دیالکتیک و ازخودبیگانگیِ جنون-در رابطه با هرچیزی، که در واقع در جریان این «حلقه انسان‌شناختی» رخ می‌دهد که در آن روان‌کاوان پیش افتاده‌اند یا آن را قبضه کرده‌اند- ما بایستی، من خودم مایلم این موضوع را یک بار دیگر انجام دهم، اندکی بیشتر از آنچه فوکو بر قطعه‌ای از دانش‌نامه تمرکز کرد، درنگ کنیم.
esrafil aslani
جنون بار دیگر نه به‌واسطه به حاشیه‌راندن دیوانه، بلکه از طریق گزافه‌گویی عقل در باب جنون کنار گذاشته شده است
atefeh
مطابق تصور افلاطون، آنچه یک فعالیت خاص را به فلسفه بدل می‌سازد، طریقی است که در آن فرد به این فعالیت مشغول می‌شود. فلسفه شناخت اصولی معین یا محتوایی خاص نیست، بلکه مشغولیت ویژه با لوگوس است.
Juror #8
(شگفتی) صرفا وضعیت و حالت ذهنیِ فردی نیست که در آستانه بزنگاه فلسفه‌ورزی قرار دارد، بلکه هم‌نوایی میان پرسشگر و جهان است. به این معنای واژه «آغاز»، در واقع فلسفه آغازهای متعددی دارد، و گویا شگفتی یکی از آنهاست.
Juror #8
ضوابط و حدود عقلانیت به نظر می‌رسد که با ضوابط و حدود حقیقت برابر باشد. باور داشتن به آنچه حقیقی است، عقلانی است، و عدم اعتقاد به آنچه حقیقی است غیرعقلانی است -البته مگر اینکه استدلال فرد در باب آنچه حقیقی است، خطا باشد.
Juror #8
خود جنون دارای حقیقت نیست، فرد دیوانه نیز با جهان خارج پیوندی کاملا غیرحقیقی دارد. با این‌همه، در رابطه با جنون همچنان حقیقتی وجود دارد، حقیقتی که تنها برای عقل قابل دستیابی است.
Juror #8
اجبار به اندیشیدن از بیرون، از جانب دیگری می‌آید. بدون مجال‌دادن به این غیریت که اندیشیدن فلسفی را در تنگنا قرار می‌دهد، نمی‌توان به اندیشیدن ادامه داد.
Juror #8
مرگ رویدادی در زندگی نیست. ما مرگ را به تجربه درنمی‌آوریم. «ویتگنشتاین»
پویا پانا

حجم

۳۷۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۳۷۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان