دانلود و خرید کتاب نخستین دموکراسی پال وودراف ترجمه سمانه فرهادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نخستین دموکراسی

«نخستین دموکراسی (چالش اندیشه‌ای از دوران باستان)» نام کتابی از پال وودراف (-۱۹۴۳) است که به بررسی زیرساخت‌های جامعۀ یونان باستان، به‌ویژه در دو سدۀ شکوفایی آرمان دموکراسی، می‌پردازد. وودراف نخست به مفاهیم کلیدی، مثل دولت‌شهر، قانونگذاری، عرف و سنت، مذهب، ادبیات و تئاتر برخاسته از عرف و مذهب، و آموزش و پرورش نوین در فرهنگ یونان باستان و دولت‌شهرهای آن می‌پردازد . او این کتاب را با این انگیزه نگاشته‌است تا «بدل»‌های دموکراسی را برای مردم آمریکا روشن و ثابت کند سطحی‌نگری تودۀ آمریکاییان آنان را به ورطۀ جهل مرکب کشانده است، و این بی‌خبری تا حدی است که آنان تفاوت بین خودسری دوحزبی و مبتنی بر ثروت را دموکراسی پنداشته‌اند. وودراف نخست به مفاهیم کلیدی، مثل دولت‌شهر، قانونگذاری، عرف و سنت، مذهب، ادبیات و تئاتر برخاسته از عرف و مذهب، و آموزش و پرورش نوین در فرهنگ یونان باستان و دولت‌شهرهای آن می‌پردازد تا، سپس، نشان دهد در نبود این مفاهیم، یا بیگانه بودن آمریکاییان با بیشتر این مفاهیم، یا آشنایی آنان با تحریفی از این مفاهیم، نه مردم آمریکا از دموکراسی برخوردارند و نه دولت برخاسته از چنین کژپنداری‌هایی صلاحیت دارد که خود را پرچمدار دموکراسی در جهان بداند. پس کتابی که پیش رو دارید، به سه دلیل خواندنی است: ۱) این روزها، دموکراسی را صادراتی یا پدیده‌ای اعطایی معرفی می‌کنند؛ ۲) از دید نویسندۀ این کتاب، مبانی فلسفی، سیاسی و اجتماعی دموکراسی هرچه باشد (که در این کتاب کم از آن‌ها سخن نرفته)، بخش بزرگی از دموکراسی یونان باستان حاصل آرمان تراژیک در ادبیات و آیین نمایشی یونان باستان است؛ ۳) بررسی تطبیقی بین نخستین دموکراسی در یونان باستان و آمریکای قرن بیست‌ویکم یکی از موارد کمیاب است، به‌ویژه آنکه پژوهشگرش آمریکایی‌تبار و استاد دانشگاه باشد و این پژوهش را در فضای مشترک بین فلسفه، تاریخ و تئاتر مطرح کند. بریده‌ای از کتاب: بدون همسازی، دموکراسی‌ای در میان نیست. همسازی به دولت قوت و آرامش درونی می‌بخشد. همسازی از بروز جنگ داخلی جلوگیری می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد که به خیر و صلاح خودشان بر خود حکومت کنند. اگر همسازی نباشد، مردم منافع مشترک ندارند. آن‌وقت اگر مردم دچار چنان تفرقۀ شدیدی باشند و چیزی در میان نباشد که همه، با هم، خواستارش باشند، «حکومت برای مردم» چه معنایی دارد؟ بدون همسازی، دولت به نفع گروهی و به قیمت نادیده انگاشتن منافع گروه دیگر حکومت می‌کند. اگر همسازی شکست بخورد، خیلی‌ها دلیلی برای مشارکت در حکومت نخواهند داشت.

نظرات کاربران

تاروش
۱۳۹۹/۰۸/۰۲

کتابی عالی درباره‌ی سرگذشت دموکراسی و رفته‌رفته دزدیده‌‌شدن این مفهوم توسط سرمایه‌داری. هرچند نویسنده خیلی دوست نداره بی‌پرده سرمایه‌داری رو نقد کنه و گویی جاهایی هم تعارف می‌کنه اما در کل پژوهشی سزاوار خواندنه.

mabad
۱۳۹۹/۰۸/۲۳

ارزش مطالعه رو داره.برای درک بهتر دموکراسی باید این کتاب را خواند

سید حمید رضا تفتی
۱۴۰۱/۰۵/۲۰

گمان بنده از این کتاب به این صورت بود که قصد دارد با توصیف دموکراسی در آتن مقایسه تطبیقی با وضعیت فعلی انجام دهد اما تمرکز کتاب بر روی توصیف مشخصات دموکراسی در آتن و توصیفات تاریخی و ارتباط آنها

- بیشتر
طناز
۱۳۹۹/۰۵/۱۴

به نظرم خوبه ...ولی این کتاب رو یه انسان خنثی نموشته ..ایشون که روسا و خوب به نظرم تقابل و جنگی که بین این دو ابر قدرته..باعث شدن نویسنده از کاه کوه بسازه...و از نظر من دکوکراسی امریکا خیلی بهتر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۱)
وقتی ما را از خطرهای بسیاری در اطرافمان بترسانند، این احتمال هست که وسوسه شویم آزادی‌مان را با چیزی که در آن هنگام امنیت جلوه می‌کند تاخت بزنیم. در نبود تصویر روشن و مشخصی از دموکراسی، شاید نفهمیم زمانی که آزادی‌هایمان را معامله می‌کنیم، داریم بخشی از خود دموکراسی را از دست می‌دهیم، چون آزادی و دموکراسی جدایی‌ناپذیرند. یا در هیجان برد یک انتخابات یا یک دادخواهی، احتمالاً فراموش می‌کنیم که دموکراسی برای همۀ مردم است، هم برای بازندگان و هم برای برندگان در مبارزۀ انتخاباتی اخیر.
ars bhz
بین دموکراسی و استبداد باید فرقی باشد، اما این فرق در کجاست؟ در بیشتر موارد، دموکراسی را با یکی از بدل‌هایش اشتباه گرفته‌اند و آن را «حکومت تودۀ بی‌سر و پا» (اصطلاحی ناخوشایند که معادل مفهوم حکومت اکثریت است) نامیده‌اند. حکومت توده آشکارا نوعی استبداد است. حکومتی که می‌ترساند و محروم می‌کند و اقلیت را زیر یوغ مطلق اکثریت درمی‌آورد. و استبدادِ اکثریت، آزادی را مانند هر استبداد دیگری کاملاً می‌کُشد. اگر مجبور باشید برای اینکه احساس آزادی کنید به اکثریت بپیوندید، این نامش آزادی نیست.
mhzm
خودکامگی در ابتدا، بی‌دردسر به سراغ مردم می‌آید، به بی‌نظمی پایان می‌بخشد، و به مردم وعدۀ آسایشی را می‌دهد که خواهان آن‌اند
lordartan
دموکراسی مفهوم زیبایی است: حکومت از سوی مردم و برای مردم. دموکراسی، همزمان با جلوگیری از بروز گرایش‌های پستمان، آن آزادی‌ای را وعده می‌دهد که بتوانیم ناب‌ترین توانایی‌هایمان را به‌کار گیریم. در دموکراسی آرمانی، همۀ انسان‌های بالغ آزادند که نوایی سردهند، آزادند که در گفت‌وگوی نحوۀ سامان بخشیدن به زندگی‌شان شانه‌به‌شانۀ هم شرکت کنند. کسی را هم آزاد نمی‌گذارند که چنان قدرت لجام‌گسیخته‌ای به‌هم بزند که به نخوت و اجحاف بینجامد.
esrafil aslani
برخلاف جمهوری رم، که جنگ داخلی بین ثروتمندان و تهیدستان به فروپاشی‌اش انجامید، دموکراسی آتن توانست آتش جنگ طبقاتی را بخواباند. این دموکراسی تنها زمانی پایان یافت که ارتش اسکندر مقدونی آتن را فتح کرد، و رهبران دموکراتیک آن را دستگیر کرد و کشت. برای دموکراسی‌های مدرن اروپا آتن دوران باستان الگو نبوده است. امروزه، بیشتر دموکراسی‌ها که از الگوی آمریکایی پیروی می‌کنند، حقوق بشر را مبنای کار قرار می‌دهند، اما یونانیان باستان که مبتکر دموکراسیِ مرسوم در اروپای امروز بودند، با مفهوم حقوق بشر بیگانه بودند. شهروندانشان حق داشتند حرفشان را به گوش انجمن مردمی برسانند، اما هرگز حق نداشتند حرفی بزنند که توهین به خدایان معبودِ آنان تلقی می‌شد.
MTA
دموکراسی دشوار است. یونانیان در دو هزار و پانصد سال پیش در آتن آن را به‌تمامی برپا نکردند. امروز ما نیز آن را در جایی درست برپا نکرده‌ایم. دموکراسی در ذاتش از مردم توقع زیادی دارد.
پیمان محمدی
مبتکران باستانی دموکراسی می‌دانستند حتی بافضیلت‌ترین انسان‌ها می‌توانند از سر جاه‌طلبی یا ترس از راه راست منحرف شوند. آن‌ها می‌دانستند که موفقیت چه آسان به غرور، و غرور چه آسان به تکبر می‌انجامد.
پیمان محمدی
دموکراسی نسبت به اشکال دیگر دولت این مزیت را دارد: دموکراسی طراحی شده تا بر اساس جایزالخطا بودن انسان در تعقل و یافتن راهکار، حتی‌الامکان خوب عمل کند. بحث‌های آزادش، پرونده‌های حقوقی پیاپی‌اش، روش گرد هم آوردن ترکیب متغیری از ناطقان که در تصمیم‌گیری یاری برسانند، همۀ این‌ها دست به دست هم می‌دهند که نگذارند هیچ فرمانروایی ادعای صلاحیت مدام بر اساس دانایی داشته‌باشد. در دموکراسی، همیشه منتقدی در پیرامونمان هست، همیشه فرمانروایی رقیب با استدلال‌هایی در حمایت از تدبیری جایگزینِ تدبیر فعلی هست. مهم‌تر اینکه شیوه‌های دموکراتیک عملاً به آن نوع تعقلی پروبال می‌دهند که وقتی داده‌ها ناقص‌اند، باید از آن‌ها استفاده کنیم.
Nima
آن سالی که او را تقریباً هر روز می‌دیدم، گاهی دربارۀ دموکراسی آمریکا، یا دربارۀ قابلیت انسان برای آموختن، یا در عمل دربارۀ هر چیزی، دل به یأس می‌سپردم. آن‌وقت او مهربانانه من را از آن حال در می‌آورد. می‌گفت «این کار باید بشود» و یادآوری می‌کرد که مبادا بگذارم رؤیاهایم آن‌قدر خرد شوند که از آن قبایی برازندۀ ناکامی‌های فعلی آمریکا بسازم. منظورش این بود که دموکراسی باید عملی باشد. آموزش و پرورش باید از آن پشتیبانی کند و غیره.
MTA
با این حال، صرف‌نظر از اینکه آرمان‌هایمان چقدر دست‌نیافتنی جلوه کنند، بر ماست که با چشمانی باز از آن‌ها مراقبت کنیم. تا ندانیم دموکراسی رؤیای چگونه بودنی را در سر می‌پروراند، نمی‌توانیم به آن آرمان نزدیک شویم، و یا وقتی از آن دور می‌شویم، غمِ آن را نخواهیم داشت. باید دموکراسی را همچون آرمان بشناسیم، تا در دام این خیال نیفتیم که دموکراسی فقط همان کاری است که مردم در آمریکا، آلمان و یا اسرائیل انجام می‌دهند. به آرمان صرفاً می‌توان تقرب جست، نمی‌توان به آن دست یافت؛ تازه می‌توان از جهات مختلف به آن تقرب جست.
MTA

حجم

۵۶۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

حجم

۵۶۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

قیمت:
۱۰۵,۰۰۰
تومان