دانلود و خرید کتاب بوستان سعدی: قصه های شیرین ایرانی سپیده خلیلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بوستان سعدی: قصه های شیرین ایرانی اثر سپیده  خلیلی

کتاب بوستان سعدی: قصه های شیرین ایرانی

معرفی کتاب بوستان سعدی: قصه های شیرین ایرانی

اولین اثر سعدی، بوستان سعدی است. سعدی زمانی که در سفر بود شروع به سرودن این اثر کرد و هنگامی که به شیراز بازگشت آن را به دوستان خود هدیه داد.

بوستان سعدی ده باب دارد که هر باب به موضوعی متفاوت ربط دارد. این کتاب به انتخاب نشریه گاردین جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت شناخته می‌شود.

تعداد زیادی از داستان‌های این شاهکار ادبی، درس‌هایی اخلاقی برای رسیدن به آرمانشهر انسان است. بوستان سعدی از شاهکارهای ادبیات است که در حوزه‌ی شعر عاشقانه شهرتی جهانی دارد.

درباره کتاب

بوستان سعدی، با اینکه اولین کتاب سعدی است اما، آرمان‌شهر و مدینه فاضله وی نام گرفته است. سعدی در کتابش زیباترین ارزش‌های اخلاقی را با دیدگاه‌های اجتماعی درآمیخته و با کمک گرفتن از فرهنگ ناب ایرانی و تجربه‌های کم نظیر خود، جهان آرمانی و مورد نظر خود را با زبانی شیوا برای دیگران وصف کرده است. بوستان از نظر اصالت ادبی، با وجود داشتن بعضی کاستی‌ها و ناهماهگنی‌ها که خود شاعر نیز از آنها اطلاع داشته، مقامی ممتاز دارد و یکی از برترین مثنوی‌های پارسی به شمار می‌رود.

بوستان سعدی در قالب مثنوی سروده شده و از نظر قالب و وزن شعری حماسی است، هر چند که از نظر محتوا به اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات پرداخته‌ است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر سادگی و روان بودن زبان‌ آن در کنار مفاهیم عمیق‌ اخلاقی‌ است که سعدی شیرازی در ضمن حکایات به آنها اشاره می‌کند. سعدی کار سرودن بوستان را در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان به اتمام رساند.

سعدی در این کتاب تلاش می‌کرد تا معانی عمیق زندگی را در اشعارش منعکس کند، به طوری که حتی افراد عادی نیز بتوانند شعر او را بخوانند و تا حدودی درک درستی از آن داشته باشند. سبک هنری کتاب بوستان سعدی در شعر فارسی بی‌تقلید است و تا پایان تاریخ جاودانه خواهد درخشید.

ترجمه بوستان سعدی به دیگر زبان‌ها

· نخستین کسی که در سال ۱۸۵۹ بوستان سعدی را به فرانسه بازگردانی کرد گارسن دوتاسی، بود. پس از او ژان‌باتیست نیکولا از معروفترین کسانی بود که این اثر را به فرانسه ترجمه کردند.

· برای نخستین بار حدود 130 سال پیش بوستان سعدی به‌طور کامل سوی بنگاه انتشاراتی والشتاین در ۴۷۲ صفحه به زبان آلمانی نیز منتشر شده. این کتاب با سرپرستی جلال رستمی، و با همکاری نشر حافظ و گوته در شهر بن آلمان انتشار یافته است.

چرا باید کتاب بوستان سعدی را مطالعه کنیم؟

سهل و آسان بودن کتاب بوستان باعث شده که در طول قرن‌های زیادی افراد به راحتی بتوانند با نوشته‌های او ارتباط برقرار کنند، به طوری که بسیاری از بزرگتران ما بوستان را در ذهن خود دارند و از آن در سخن گفتن و بهره می‌گیرند.

خواندن کتاب بوستان درس زندگی است، و برای اینکه بتوانیم روان‌تر صحبت کنیم و برای هر جمله‌ی ساده به دنبال کلمه نباشیم منبعی خوب و مفید به‌شمار می‌رود. سعدی با وجود اینکه کوتاه سخن می‌گوید اما سخنانش همیشه عمیق و پر از تعالیم است. در نوشته‌های سعدی سخنان پر از اندیشه دیده می‌شود که بدون هر گونه واژۀ اضافی و بیهوده موضوع را به مخاطب می‍‌رساند و مخاطب درگیر پیچ‌وتاب‌ها وشاخ‌ و برگ دادن‌های خسته‌کننده نمی‌شود.

همچنین این کتاب یکی از گنجینه‌های باارزش زبان پارسی است که علاقمندان به این زبان حتما باید مطالعه کنند.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

خواندن این کتاب را به همه‌ی کسانی که به ادبیات کلاسیک علاقه دارند و مایلند که داستان‌هایی عمیق با نکات ارزشمند بخوانند پیشنهاد می‌کنیم.

درباره سعدی

ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده‌ پارسی‌گوی ایرانی است. او یکی از شاعران بزرگ فارسی در تمام دوران‌ها، در قرن 13 میلادی در شیراز متولد شد. تاریخ دقیق تولد او مشخص نیست، اما با توجه به اشعارش، احتمالا او در سال 606 هجری قمری به دنیا آمد. او به عنوان «استاد سخن» در بین دانشمندان ایرانی و یکی از بهترین شاعران ادبیات کلاسیک فارسی شناخته شده است. پس از خروج شیراز، او به دانشگاه نظامیه در بغداد رفت و علوم اسلامی، الهیات، حقوق، تاریخ و ادبیات عربی را مطالعه کرد. او سی سال به کشورهای مختلف مانند آناتولی، سوریه، مصر و عراق سفر کرد. او همچنین از اورشلیم، مکه و مدینه نیز بازدید کرد. سعدی، سفرهای خود و زندگی پرماجراش را در قالب دو کتاب یعنی بوستان و گلستان به رشته تحریر درآورد.

سعدی مردی بود که به یادگیری و مسافرت علاقه بسیاری داشت. او با گروه‌های مختلفی از روشنفکران، تجار، واعظان، کشاورزان، مردم عادی و بازماندگان تهاجم مغول به مقبره های درویش و حتی دزدان در مناطق دور افتاده هم‌صحبت می‌شد.

سعدی قبل از 1257 میلادی به شیراز بازگشت، و بقیه عمر خود را در محل تولدش شیراز گذراند و تا پایان زندگی با احترام فراوان از سوی حکومت وقت و مردم روبرو بود. سعدی به علت دانش فراوان شیخ نامیده می‌شد. سعدی کتاب بوستان خود را قبل از بازگشت به شیراز تمام کرده بود. او بین 1291 و 1294 میلادی در شیراز درگذشت.

او یکی از تأثیرگذارترین شاعران در ایران است که به خاطر نمایش هنر خود در ساده‌ترین کلمات برای همه افراد در همه سنین تحسین می‌شود. دو شاهکار برجسته ادبی او بوستان و گلستان است.

آثار دیگر او عبارتند از: غزلیات (اشعار عاشقانه و سونات)، قصیده‌ها (شعرهای ملودی قهرمانانه یا چکامه)، رباعی و قطعه‌های کوتاه از نثر و مواعظ سعدی در هر دو زبان فارسی و عربی.

فهرست کتاب بوستان سعدی

بوستان سعدی به ده باب تقسیم شده‌است:

عدل

احسان

عشق

تواضع

رضا

قناعت

تربیت

شکر

توبه

مناجات

تکه هایی از کتاب بوستان سعدی

§ ای چشم تو مست خواب و سرمست شراب

صاحب نظران تشنه و وصل تو سراب

مانند تو آدمی در آباد و خراب

باشد که در آیینه توان دید و در آب

§ شبها گذرد که دیده نتوانم بست

مردم همه از خواب و من از فکر تو مست

باشد که به دست خویش خونم ریزی

تا جان بدهم دامن مقصود به دست

§ گر مرا بی‌تو در بهشت برند

دیده از دیدنش بخواهم دوخت

کاین چنینم خدای وعده نکرد

که مرا در بهشت باید سوخت

نظرات کاربران

Mohsen
۱۳۹۸/۰۵/۲۲

من این کتاب رو به صورت چاپی خریدم عالی بود ممنون❤

ساجده
۱۳۹۹/۰۲/۱۷

عالیه ممنون ازتون 💄🤩🤩💝

Fatemeh
۱۳۹۴/۱۱/۳۰

سلام بنظر من زیاد جالب نبود، نثر این کتاب بدرد بچه های دبستانی میخوره، زیادی سادش کردید، آدم دوست داره داستان های سعدی رو با ادبیات خودش بخونه، اصلا لذت بخش نیست، من این کتابو فقط به افراد زیر

- بیشتر
عرفان مهدی نیا
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
«جواب بدی را با بدی دادن، کار آسانی است! نیکی کردن به کسی که بدی کرده، شرط جوان‌مردی است.»
neda
روزی، روزگاری، سیل آمد و مسیر رود نیل را عوض کرد، و بعد از آن
min

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۳ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۳ صفحه

قیمت:
۹۳,۰۰۰
تومان