دانلود و خرید کتاب هنر اسرار آمیز میرچا الیاده ترجمه مینا غرویان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب هنر اسرار آمیز اثر میرچا الیاده

کتاب هنر اسرار آمیز

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب هنر اسرار آمیز

«هنر اسرارآمیز»اثر میرچاالیاده(۱۹۸۶-۱۹۰۷) اسطوره‌شناس و دین پژوه رومانیایی است. برای پژوهشگری که در پی پاسخ‌های مربوط به منشأ و خاستگاه مناسک، آیین‌ها و رفتار دینی انسان است، بی‌تردید پژوهش‌های وسیع و عمیق میرچا الیاده یکی از بهترین‌هاست. الیاده در تمامی آثار تحقیقی‌اش تا آن‌جا که توانسته از اسطوره‌ها، آیین‌ها و مناسک انسان ابتدایی و نگرش او درباره جهانی که در آن زندگی می‌کند رمزگشایی کرده، و در سایه پرتوی که بر آن‌ها افکنده می‌توان درک کرد که رفتار و اعمال انسان باستانی با هر فرهنگی جز رفتار دینی چیز دیگری نیست. هنر اسرارآمیز، کتابی است که نه تنها به بسیاری از سؤال‌های پژوهشگران متفکر مربوط به منشأ باورهای هستی‌بخش انسان ابتدایی، و نیز انسان مدرن پاسخ می‌دهد، بلکه روشن می‌سازد کدام باور آدمی به عالم هستی و به او انگیزه حیات و بقا داده و می‌دهد. باور به این که آسمان گنبدی است نگهدارنده، و رعد و صاعقه‌اش شمشیر خدایان به منظور حفاظت انسان از خرابکاری‌های شیاطین؛ یا باور مدرن که بر اساس آن کهکشان بی‌انتهای ما با همه درخشندگی و زیبایی هیچ پایه مستحکمی ندارد و همه حیات بشری رو به زوال است؛ و این که کدام یک از این دو جهان‌بینی اطمینان‌بخش و امیدآفرین است؟. در فصل اول کتاب می‌خوانیم: انسان‌های نخستین مدت‌ها پیش از این‌که چگونگی کاربرد کانی‌های آهن را بدانند، از فلز شهاب سنگی استفاده می‌کردند.۴۶ وانگهی می‌دانیم که مردمان پیش از تاریخ پیش از کشف ذوب فلز، کانی‌ها را نوعی سنگ تلقی می‌کردند، چنان که به آن‌ها به چشم مواد خام برای ساخت ابزار سنگی می‌نگریستند. تا همین اواخر نیز جماعاتی که چیزی درباره گدازگری نمی‌دانستند از فنون مشابهی استفاده می‌کردند؛ آن‌ها با چکش‌هایی که از سنگ آتش‌زنه ساخته شده بود بر روی سنگ‌های شهابی کار می‌کردند و چیزهایی را می‌ساختند که شکلشان از تمام جهات شبیه نمونه‌های سنگی‌شان بود

نظرات کاربران

Karow Rezvani
۱۳۹۸/۰۷/۱۰

واقعاً کتاب مفیدی بود برای من، امیدوارم کتاب‌هایی به این شکل که محتوای تحقیقاتی دارند هم بیشتر ترجمه بشه و هم در چنین فضاهایی قرار بگیرند برای دسترسی راحت

mhzm
۱۳۹۸/۰۴/۰۵

عالی

ali ns
۱۴۰۰/۱۱/۰۶

بیشتر اسطوره ها رو از باب سنگ و آهن مورد بررسی قرار داده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
کارگران مسلمان مالایی باید بسیار دقت کنند تا دینشان از روی نشانه‌های ظاهری یا عباداتشان شناخته نشود. «درباره طلا این باور وجود دارد که تحت قدرت و در مالکیت یک دوا یا ایزد قرار دارد؛ و رفتن و یافتنآن، عملی از روی بی‌دینی است، و معدن‌کاران باید با خواندن نماز و دادن نذورات بر دِوا پیروز شوند و بسیار مراقب باشند تا با صدای بلند نام خدا (اللّه) را بر زبان نیاورند و فرائض اسلامی را با صدا انجام ندهند. هرگونه اعلام قدرت مطلق اللّه، نقض قوانین دِوا است که بی‌درنگ می‌تواند فرایند طلایابی را از بین ببرد یا آن را نامرئی کند»
mhzm
شمن‌های چروکی، کریستالی دارند که دوبار در سال از آن‌ها می‌خواهد آن را با خون حیوان تغذیه کنند: اگر این کار انجام نشود، کریستال در هوا به پرواز درمی‌آید و به انسان‌ها حمله می‌کند. کریستال پس از «نوشیدن» خون به خواب آرام‌بخشی فرو می‌رود.
mhzm
از همان ظهور قریب‌الوقوع انبوه اسطوره‌های سنگی، به دو باور برمی‌خوریم که به تحقیق ما ارتباط دارد: اسطوره‌های مرتبط با زاده شدن انسان از سنگ و باورهای مربوط به تولد و رسیدن سنگ‌ها و کانه‌ها در شکم زمین. هردو عقیده تلویحاً این نکته را در خود دارند که سنگ منشأ زندگی و باروری است؛ سنگ زندگی می‌کند و موجود انسانی را چنان می‌زاید که گویی فقط او بوده که از زمین خلق شده است. دودمان سنگی اولین انسان‌ها، مضمونی است که در بسیاری از اسطوره‌ها رخ می‌دهد. بن‌مایه تمدن‌های بزرگ آمریکای مرکزی (اینکا، مایا)، در سنت‌های تعدادی از قبایل آمریکای جنوبی، در میان یونانی‌ها، سامی‌ها، در قفقاز و به‌طور کلی از آسیای صغیر گرفته تا اقیانوسیه را پوشش داده است.
mhzm
نمادگرایی مشابه دیگر در ارتباط با شکل هندسی مثلث است. پوزانیاس (ج ۲، ۲۱) از مکانی به نام دلتا (delta) در آرگوس صحبت می‌کند که شایدقربانگاه دیمتر بوده است. فیک و ایسلر مثلث را «فُرج» تعبیر کرده‌اند و اگراین واژه اولین حس «رحم»، خاستگاه یا سرمنشأ را به دست داده باشد، تعبیر درستی است. معروف است که برای یونانیان دلتا به معنای زن است. طرفداران فیثاغورث به مثلث به خاطر شکل کاملش و به این دلیل که کهن الگوی باروری را تداعی می‌کند به دیده کمان زاینده (arché geneseoas) نگاه می‌کردند. در هند نیز نمادگرایی مشابهی درباره مثلث وجود دارد.
mhzm
این گونه فرض می‌شد که سرچشمه رودخانه‌های مقدس بین‌النهرین در اندام زایای الهه کبیر قرار دارد. و دهانه رودخانه‌ها در حقیقت همان واژن زمین است. نزد بابلی‌ها واژه پو (pu) هم معنای «منشأ رود» می‌دهد و هم «واژن». واژه سومری بورو (buru) نیز به معنای «واژن» و «رود» است. هم‌چنین واژه بابلی ناگبو (nagbu)، «جریان»، از واژه عبری نکبا (nequeba) می‌آید که «مؤنث» است. در زبان عبری کلمه «چشمه» به معنای «زن» و «زوجه» به کار رفته است. در میان مصریان واژه بی (bi)«زهدان» و «سالن معدن» نیز معنی می‌دهد. باید در نظر داشته باشیم که شکاف‌ها و غارها نیز با رحم (matrix) زمین ـ مادر مقایسه شده بودند. نقش منسکی «غارها»، چنان که وجودشان در دوره‌های پیش از تاریخ تأیید شده، تقریباً می‌توانست بازگشتی اسرارآمیز به مادر تعبیر شده باشد که همان اندازه به توضیح مقبره‌های موجود در غارها کمک می‌کرد که به اجرای آیین‌های تشرف. اما برخی از این شواهد ابتدایی به‌طور کامل از بین رفته است
mhzm
کریستال‌های سنگی، احتمالاً باید از مسند بهشت جدا شده باشند که نقشی این چنین خاص در مراسم تشرف شمنی بومیان استرالیا و زنگی‌های مالاکا، در آمریکای شمالی و سایر مناطق دارند. این «سنگ‌های نور» چنان که دیاکس دریانورد ساراواکی آن‌ها را نامیده، هر چیزی را که روی زمین اتفاق می‌افتد منعکس می‌کنند. آن‌ها هرچه در روح مرد بیمار موج می‌زند و مقصدی را که روحش به آن‌جا پرواز می‌کند برای شمن برملا می‌کنند. نیازی به یادآوری این نکته نیست که شمن کسی است که «می‌بیند»، زیرا به او بصیرتی خارق‌العاده اعطا شده است.
mhzm
اما عصاره ملکوتی، و بنابراین، مردانه سنگ‌های آسمانی هم‌چنان بی‌چون و چرا بود، و در نتیجه، به چند سنگ آتش‌زنه و ابزارهای مشخص دوره نوسنگی نام‌هایی چون «سنگ‌های صاعقه»، «دندان آذرخش» و یا «تبر خدا» داده شده بود. تصور می‌شد مکان‌هایی که این سنگ‌ها پیدا شده بودند می‌بایست با صاعقه یعنی نیزه خداوند آسمان سوراخ شده باشد. هنگامی که این خدا از سوی خداوند توفان‌ها برکنار شد، صاعقه نشانه اتحاد مقدس میان خدای هوریکان والهه زمین شد.
mhzm
گمان بر این بود که پالادیوم ترویا این‌گونه از آسمان افتاده و نویسندگان باستان آن را هم‌چون مجسمه الهه آتنا می‌دیدند. به مجسمه آرتیمس در افه‌سوس و مخروط هلیوگابالوس درامه‌سوس نیز همین منشأ آسمانی داده شده است. شهاب‌سنگ پسینوس درفریجیا به مثابه تصویر سیبله مورد احترام بود و بنابر دستور پیشگویدلفی، بلافاصله بعد از دومین جنگ کارتاژ به رم منتقل شد. قطعه سنگسختی که باستانی‌ترین نشانه اروس (الهه عشق) است کنار پراکسیتلس، انگارهتندیس شده خدا ایستاده است (پوزانیاس، ج ۹، ۲۷). نمونه‌های دیگری را هم به راحتی می‌توان نام برد که معروف‌ترین آن بنای کعبه در مکه است.
mhzm
سنگ‌های آسمانی به نحوی اجتناب‌ناپذیر القاکننده ترس آمیخته با احترام بودند. آن‌ها از جایی بسیار دور، از صدر آسمان‌ها می‌آمدند و کیفیتی مقدس‌گونه داشتند که تنها چیزهای سماوی از آن بهره‌مند بودند. در برخی فرهنگ‌ها زمانی بود که انسان‌ها فکر می‌کردند آسمان از سنگ ساخته شده، و حتی امروزه نیز بومیان استرالیا معتقدند که سقف آسمان باید از سنگ‌های کریستال و ساحت ملکوتی خدا از کوارتز ساخته شده باشد.
mhzm
«فرشته‌ای در هیئت پیرمردی فرتوت ظاهر شد و دهانه دالانی را به آهنگری نشان داد که تا آن زمان کوره‌اش را با چوب تغذیه می‌کرد.» در فینیستر، مردم به جنی (groack) اعتقاد دارند که وجود حالت نقره‌ایسرب را برای انسان برملا ساخته است. او پِرَن حامی مقدس معادن و اولینکسی بود که روش ذوب فلزات را به انسان نشان داد.
Kkk Hsh

حجم

۳۰۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۳۰۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۱۱۶,۰۰۰
تومان